نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
گروه G جام‌جهانی ۲۰۲۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تیم ملی برزیل مثل همیشه مدعی قهرمانی جام‌جهانی‌ست چرا که پرافتخارترین تیم این تورنمنت به شمار می‌رود و در کنار آن‌ها، صربستان، سوئیس و کامرون همگی شانس صعود خواهند داشت.

نکته جالب گروه G جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور ۳ تیم در کنار برزیل است که نمی‌شود حدس زد کدامیک شانس بیشتری برای صعود خواهند داشت. برزیل حتی در بدترین فرم هم که باشد بین مدعیان قهرمانی قرار خواهد گرفت. نکته جالب در مورد این گروه، این است که مثل گروه D سه تیم در دوره قبل هم هم‌گروه بودند؛ برزیل، صربستان و سوئیس. تنها کامرون جای کاستاریکا را گرفته است. نبرد صربستان – سوئیس که دوره قبل با شادی گل آلبانیایی‌الاصل‌های سوئیس جنجالی شد هم جدالی تماشایی خواهد شد.


بـــرزیـل

سلسائو با تمام توان به قطر می‌آید که طلسم ۲۰ ساله را بشکند. برزیل که قدرتمندانه صدرنشین مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قاره آمریکای‌جنوبی شد، در فرم خوبی قرار گرفته. بعد از شکست تلخ در فینال کوپا آمریکای ۲۰۲۱، تیم تحت هدایت تیته در ۱۵ بازی بعدی که به جام‌جهانی می‌رسد شکست نخورده و می‌توان گفت که آن باخت شوک خوبی برای ادامه مسیر برزیل بوده. این شما و این هم یکی از جذاب‌ترین تیم‌های قطر ۲۰۲۲.

ستاره
برزیل ستاره‌های ریز و درشت زیادی دارد، اما فعلاً فوق‌ستاره‌شان کسی جز نیمار نیست. گران‌ترین بازیکن جهان حالا برای سومین مرتبه به جام‌جهانی می‌آید و کارهای ناتمامی در این تورنمنت دارد. مصدومیت در سال ۲۰۱۴ قبل از شکست تحقیرآمیز مقابل آلمان و سپس ناکامی در یک‌چهارم نهایی ۲۰۱۸ مقابل بلژیک خاطرات تلخی برای نیمار به همراه داشته. قطر ۲۰۲۲ برای نیمار ویژه خواهد بود، چرا که شاید با زدن ۳ گل دیگر از رکورد پله به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ سلسائو گذر کند.

مربی
تیته هم از آن دسته مربیانی بود که انتظار نمی‌رفت حضورش روی نیمکت برزیل طولانی‌مدت شود. ۶ سال است که سرمربی برزیل شده و ۷۵ درصد پیروزی نشان از موفقیت سرمربی پیشین تیم‌های پالمیراس و کورنتیانس دارد. این مربی ۶۱ ساله برزیل را یک مرتبه به قهرمانی کوپا آمریکا رسانده و می‌خواهد با قهرمانی در جام‌جهانی که به مراتب اهمیت بیشتری دارد، نامش را در تاریخ فوتبالش کشورش جاودانه کند.

هدف
به جز قهرمانی برزیل دیگر چه انتظاری می‌رود؟ بعد از قهرمانی در سال ۱۹۵۸ و مزه کردن آن به دهان مردم این کشور، جام‌جهانی تبدیل به یک نبرد حیثیتی و مهم‌تر از حد معمول برای مردم برزیل شد. تیته می‌داند که انتظار چیزی جز جام گرفتن بعد از ۲ دهه نیست و او هم هدفش را بر پایه همین موفقیت گذاشته. شاید دوباره برگزار شدن مسابقات در آسیا خبر خوبی برای‌شان باشد چرا که قهرمانی قبلی‌شان را در آسیا و در جام‌جهانی کره و ژاپن کسب کردند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۲۱
برد: ۷۳
مساوی: ۱۸
باخت: ۱۸
گل‌زده: ۲۲۹
گل‌خورده: ۱۰۵
بهترین عملکرد: قهرمانی در جام‌های جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۷۰، ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه G: از حضور پرافتخارترین تیم و مدعی همیشگی قهرمانی تا نبرد جنجالی


صـربستــان

عقاب‌ها با وجود این که بارها بال و پرشان چیده شده و با نام‌های مختلفی از جمله «یوگسلاوی» و «صربستان و مونته‌نگرو» در جام‌جهانی شرکت کرده‌اند، ولی حضورشان معمولاً تداوم داشته. با این حال سال‌هاست که نتایج خوبی نگرفته‌اند ولی حالا با صدرنشینی در مرحله انتخابی و قرار گرفتن بالاتر از پرتغال به این تورنمنت می‌آیند. صربستان نبردهای سنگین و نزدیکی در گروه G خواهد داشت. به نظر می‌رسد شانس صرب‌ها برای صعود از سوئیس و کامرون بیشتر باشد.

ستاره
از بین دوشان تادیچ، الکساندر میتروویچ و دوشان ولاهوویچ، انتخاب ما ستاره اول است. در آغاز جام‌جهانی تادیچ تولد ۳۴ سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت و با بازوبند کاپیتانی در اوج پختگی می‌تواند عقاب‌ها را به سوی موفقیت ببرد. تادیچ که از سال ۲۰۰۸ ملی‌پوش صربستان بوده، در آژاکس توانایی‌اش به‌عنوان یک بازیکن شماره ۱۰ را به رخ کشیده. او برای دومین دوره راهی جام‌جهانی خواهد شد و در پی گلزنی هم هست.

مربی
دراگان استویکوویچ را خوب می‌شناسیم؛ ستاره پیشین تیم ملی یوگسلاوی که حالا بعد از مدتی کار کردن در ژاپن و چین و حتی قهرمانی در جی‌لیگ با ناگویا گرامپوس، سرمربی تیم ملی کشورش شده. استویکوویچ ۱۳ برد در ۲۰ بازی از مارس ۲۰۲۱ برای صربستان به ارمغان آورده. او بازی کردن در جام‌های جهانی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۸ را داشته. در فرانسه ۱۹۹۸ هم یکی از بازیکنان درخشان یوگسلاوی بود.

هدف
۲۴ سال قبل آخرین حضور صربستان در مرحله حذفی بود و یک‌هشتم نهایی کنار رفتند. ۳۲ سال قبل هم در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شدند. رسیدن به یکی از این دو مراحل برای تیمی که استویکوویچ روی نیمکت آن می‌نشیند نتیجه مطلوبی خواهد بود. به نظر می‌آید صربستان با پیشرفتی که در سال‌های اخیر داشته، شانس رسیدن به این هدف را دارد.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۲
برد: ۱۸
مساوی: ۸
باخت: ۲۰
گل‌زده: ۶۶
گل‌خورده: ۶۳
بهترین عملکرد: چهارمی در جام‌های جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۶۲

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه G: از حضور پرافتخارترین تیم و مدعی همیشگی قهرمانی تا نبرد جنجالی


ســوئیـــس

سوئیس یکی از باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین تیم‌هایی است که در جام‌جهانی حضور داشته و اولین حضورشان به سال ۱۹۳۴ برمی‌گردد، ولی هیچ‌وقت موفقیت قابل ذکر و خیلی بزرگی نداشته‌اند. آخرین مرتبه‌ای که در بین ۸ تیم برتر جهان بوده‌اند به سال ۱۹۵۴ و وقتی میزبان بودند، برمی‌گردد. حالا سوئیس بعد از سال‌ها دیگر ولادیمیر پتکوویچ را روی نیمکت ندارد و سرمربی جوان‌تر و باانگیزه‌تری مثل مراد یاکین را استخدام کرده، جاه‌طلب‌تر از گذشته شده. فراموش نکنید سوئیس تیمی بود که باعث شد ایتالیا به پلی‌آف برود و در نهایت به جام‌جهانی نرسد.

ستاره
یان سومر بارها با واکنش‌های حیرت‌انگیزش سوژه برنامه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی شده. او که حالا ۳۳ ساله است در مقابل ستاره‌های خط حمله برزیل، صربستان و کامرون باز هم می‌تواند بازیکن سرنوشت‌ساز سوئیس باشد. سومر برای سومین مرتبه راهی جام‌جهانی می‌شود و در پی تکرار اتفاقات خوب گذشته است. متوقف کردن برزیل و بردن صربستان در دوره گذشته به لطف درخشش او رقم خورد.

مربی
با وجود این که همه در سوئیس ولادیمیر پتکوویچ را قبول داشتند، ولی گاهی برای تغییر نسل و تغییر رویه نیاز به تغییر سرمربی محبوب و موفق هم می‌شود. مراد یاکین که خودش یک دهه پیراهن سوئیس را پوشید، حالا برای نخستین مرتبه در جام‌جهانی حاضر خواهد شد. او به‌عنوان بازیکن به جام‌جهانی نرفته و یکی از آرزوهایش برآورده می‌شود. سرمربی ۴۸ همراه سوئیس تابه‌حال ۷ برد در ۱۵ بازی داشته، ولی بردهای باارزشی مقابل پرتغال و اسپانیا اخیراً کسب کرده.

هدف
از سال ۱۹۵۴ یعنی ۶۸ سال قبل هیچ‌وقت سوئیس بالاتر از یک‌هشتم نهایی نرفته. البته آن حضور در یک‌چهارم هم در تورنمنت ۱۶ تیمی بوده. با این حال هدف سوئیس که در ۳ دهه اخیر به غیر از سال ۲۰۱۰ هر وقت حضور داشته به یک‌هشتم نهایی رسیده، جایگاهی بالاتر است. سوئیسی‌ها می‌خواهند یکی از ۸ تیم برتر جهان باشند و تورنمنتی خوب را در قطر سپری کنند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۱
برد: ۱۲
مساوی: ۸
باخت: ۱۷
گل‌زده: ۵۰
گل‌خورده: ۶۴
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌های جهانی ۱۹۳۴، ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه G: از حضور پرافتخارترین تیم و مدعی همیشگی قهرمانی تا نبرد جنجالی


کــامــــرون

بعد از بردن نبرد تن‌به‌تن با ساحل‌عاج، شیرهای رام‌نشدنی بعد از یک دوره غیبت به جام‌جهانی برگشتند. کامرون هم همیشه از تیم‌های جالب‌توجه و جذاب جام‌جهانی بوده. بعد از ناکامی در قهرمان شدن در جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۱ که میزبانش بودند، حالا برای تکرار خاطرات جام‌جهانی ۱۹۹۰ با تفکرات جدیدی و با سرمربی نام‌آشنایی مثل ریگوبرت سانگ به قطر می‌آیند. سانگ البته امیدوارکننده نتیجه نگرفته و باید ببینیم در قطر چه می‌کند.

ستاره
شاید یکی دو ماه پیش بازیکن دیگری مثل کارل توکو اکامبی یا حتی آندره اونانا را به‌عنوان ستاره کامرون معرفی می‌کردیم، ولی حالا آماده‌ترین بازیکن بایرن‌مونیخ انتخاب ماست. اریک ماکسیم چوپوموتینگ ۳۳ ساله که متولد هامبورگ آلمان است، این فصل نشان داده جانشین شایسته‌ای برای روبرت لواندوفسکی بوده. چوپو ۱۱ گل در تمامی رقابت‌ها زده و امیدوار است در جام‌جهانی هم برای اولین مرتبه پایش به گل باز شود تا به ۱۸ گل ملی‌اش بیفزاید.

مربی
فوریه ۲۰۲۲ با تونی کونسیسائو قطع همکاری شد تا ریگوبرت سانگ مدافع پیشین کامرون جای این سرمربی را بگیرد. حالا سانگ در ۷ بازی با ۲ برد، یک تساوی و ۴ شکست تیمش را راهی قطر خواهد کرد. کامرونِ سانگ چندان شرایط خوبی ندارد، ولی حالا دیگر وقت تغییر او نیست. سانگ ۴۶ ساله، ۱۷ سال بازیکن تیم ملی کامرون بود و در ۳ جام‌جهانی به‌عنوان بازیکن حضور داشته.

هدف
اعتبار و بزرگی کامرون سال ۱۹۹۰ بیشتر شد، وقتی که موفق شدند با ستاره نامداری مثل رُژه میلا تا یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی هم برسند و آنجا بود که انگلیس حذف‌شان کرد. با این حال موفقیتی که ۳۲ سال قبل کسب کردند دیگر اتفاق نیفتاد و به غیر از آن دوره همیشه در مرحله گروهی حذف شده‌اند. تلخ‌تر این که از سال ۲۰۰۲ به بعد پیروزی هم نداشته‌اند. اول پیروزی و سپس امتحان کردن شانس برای صعود، هدف شیرهای رام‌نشدنی است.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۷
برد: ۴
مساوی: ۷
باخت: ۱۲
گل‌زده: ۱۸
گل‌خورده: ۴۳
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۱۹۹۰

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه G: از حضور پرافتخارترین تیم و مدعی همیشگی قهرمانی تا نبرد جنجالی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • کوهمره جروق IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    اسم و فامیلش مشابه دراگون اسکوچیچ هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی