نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۱
ببینید| تیم ملی آرژانتین و جام‌جهانی هجدهم؛ آرزوی مسی برآورد می‌شود؟/ درباره ۲ قهرمانی آرژانتین در جام‌جهانی
طول ویدئو: 03:03

تیم ملی آرژانتین مربی‌های بسیاری داشته که اثر زیادی در تاریخ فوتبال این کشور گذاشته‌اند. در این مطلب با آلبی‌سلسته آشنا می‌شوید.

آرژانتین یکی از غول‌های فوتبال دنیاست که به فوتبال بی‌نظیر و استوره‌های بی‌رقیبش شهرت دارد. فرهنگ مردم آرژانتین به فوتبال ‌آن‌ها گره‌ خورده و از دل این فرهنگ چهره‌های ماندگاری مثل دیگو مارادونا و لیونل مسی پا به عرصه فوتبال گذاشته‌اند.

تاریخچه فوتبال ملی در آرژانتین

فوتبال از طریق ملوانان بریتانیایی به سراسر قاره آمریکای جنوبی راه پیدا کرد. در آرژانتین‌هم برای اولین بار فوتبال توسط ملوانان که به ریودولاپلاتا سفر کرده بود شناسانده شد. ملوانان بریتانیایی در این منطقه مدرسه ساختند و باشگاه‌هایی تشکیل دادند، کم‌کم از این مدارس ورزش فوتبال در سراسر آرژانتین گسترش پیدا کرد و مردم آرژانتین به این ورزش علاقه‌مند شدند. بسیاری از مدارس انگلیسی فوتبال که آن زمان تاسیس شد هنوزهم در آرژانتین وجود دارند مثل مدرسه فوتبال نیولز اولد بویز یا مدرسه فوتبال بانفیلد. بین باشگاه‌های اولیه هیچ کدام نتوانستند جز ریورپلاته و بوکاجونیورز موفقیت‌های زیادی به‌دست‌ آورند. 

این دوتیم یک‌تنه ۵۶ عنوان باشگاهی آرژانتینی را تصاحب کردند، تقریبا نیمی از کل عناوین ملی آن‌ زمان آرژانتین! این دو تیم در واقع از یک شهرهستند، زمانی که رودخانه بونز به سمت شمال حرکت کرد شهر را به دوقسمت تبدیل و طرفداران این دو تیم را از هم جدا کرد.  ریورپلاته به تیمی تبدیل شد که نماینده طبقه مرفه‌تر بوئنوس آیرس بود و تیم بوکاجونیورز تیم دیگر مردم. رقابت‌های این دو تیم در سوپر کلاسیکو هنوز هم ادامه دارد و به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین، هیجان ‌انگیزترین و جالب‌ترین بازی‌های آرژانتین محسوب می‌شود. از دل این دوتیم و بازی‌های جذاب‌ آن‌ها افراد زیادی به فوتبال حرفه‌ایی آرژانتین راه یافتند.

سابقه حضور تیم ملی آرژانتین در جام جهانی

قبل از تاسیس جام جهانی، بازی‌های المپیک معتبرترین و مهم‌ترین رویداد فوتبالی شناخته می‌شد. آرژانتین برای اولین بار سال ۱۹۲۸ در این مسابقات شرکت کرد. در این بازی‌ها اروگوئه ۱-۲ از آرژانتین پیشی گرفت. بعد از آن آرژانتین در اولین جام جهانی که به میزبانی اروگوئه برگزار شد شرکت کرد. با این که آرژانتینی‌ها تمام تلاش خود را برای پیروزی مقابل اروگوئه به‌کار گرفتند، اما نتیجه ناامید کننده بود و آرژانتین دوباره از رقیب قدیمی خود شکست خورد. بعد از این جام جهانی، اروگوئه سلطه خود را در فوتبال آمریکا از دست داد ولی این به معنی ابر قدرتی آرژانتین نبود. 

فوتبال آرژانتین‌هم وارد دوره ضعف خود شد. بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۶۲ تیم ملی یا اصلا در جام جهانی شرکت نمی‌کرد یا عملکرد بسیار ضعیفی داشت. بازیکنان حرفه‌ایی در تیم‌های مهم‌ آرژانتین بازی‌ نمی‌کردند.

آرژانتین بعد از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۵۸ از تمام تورنومنت‌های جهانی کنار رفت و بسیاری از بازیکنان آرژانتینی مثل عمر سیوری، آنجلیلو و خوان ماسکیو راهی کشورهای اروپایی شدند.  بیشتر این مشکلات به علت اختلاف فیفا با تیم آرژانتین و اختلافات سیاسی این کشور بود. فوتبال به‌حدی در فرهنگ کشور آرژانتین نقش بازی‌ می‌کرد که سیاسیون سعی می‌کردند از این ورزش برای منافع خود بهره‌برداری کنند. 

برای مثال ژنرال خوان پرون، دیکتاتور آرژانتین از ورزشگاه‌ها و فوتبال آرژانتین برای تبلیغات خود استفاده می‌کرد. زمانی که ژنرال خورخه ویدلا با کودتای نظامی زمام امور را به‌‎دست گرفت، بسیاری از مخالفان خود را سربه‌نیست کرد. بازیکنان فوتبال از این قاعده جدا نبودند.  خیلی از بازیکنان فوتبال آرژانتین به دلایل سیاسی نمی‌توانستند در بازی‌های مهم ملی شرکت کنند. یکی از مهم‌ترین این بازیکنان که از بازی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین محروم شد دیگو مارادونا ۱۷ ساله بود.

لوئیس منوتی بعد از جام جهانی ۱۹۷۴ هدایت تیم ملی آرژانتین را به‌دست گرفت. این سرمربی لایق ترکیب و فلسفه تیم ملی آرژانتین را به‌کلی تغییر داد و یکی از ماندنی‌ترین مربی‌های تاریخ این تیم شد.  جام جهانی ۱۹۷۸ در آرژانتین برگزار شد و تیم ملی این کشور توانست قهرمان مسابقات شود. دیکتاتوری آرژانتین در سال ۱۹۸۳ سقوط کرد و یک دولت دموکراتیک روی کار آمد پس از آن فوتبال‌هم شروع به پیشرفت کرد. 

آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک شرکت کرد و عملکرد بسیار خوبی از خود به‌‎جا گذاشت. در این بازی‌ها برای اولین بار اسطوره فوتبال جهان، دیگو مارادونا درخشید. در این تورنمنت تیم ملی آرژانتین برای دومین‌بار توانست عنوان قهرمانی جام جهانی را از آن خود کند.

تیم ملی آرژانتین مربی‌های بسیاری داشته که اثر زیادی در تاریخ فوتبال این کشور گذاشته‌اند. لوئیس منوتی که بعد از جام جهانی ۱۹۷۴ هدایت تیم ملی آرژانتین را برعهده گرفت یکی از تاثیرگذارترین مربیان تیم ملی این کشور بود. آلفیو باسیله و آلخاندرو سابه‌یا از مربی‌های بسیار معروف آرژانتین هستند.

افتخارات حضور تیم ملی آرژانتین

قهرمانی دو دوره جام‌ جهانی ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶

• نایب قهرمان جام جهانی در سه دوره ۱۹۳۰، ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴

• قهرمانی ۱۵ دوره مسابقات کوپا آمریکا

• نایب قهرمانی ۱۴ دروه مسابقات کوپا آمریکا

• مقام سوم ۵ دوره مسابقات کوپا امریکا

• قهرمان جام کنفدراسیون‌ها سال ۱۹۹۲

• نایب قهرمانی دو دوره مسابقات جام کنفدراسیون‌ها در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵

• مدال‌ طلای بازی‌های المپیک تابستانی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸

• مدال نقره بازی‌های المپیک تابستانی در سال‌های ۱۹۲۸ و ۱۹۹۶

از افتخارات این تیم محسوب می‌شود.

قهرمانی‌های تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی

جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ به میزبانی آرژانتین برگزار شد.  آرژانتین توانست اولین عنوان بین‌المللی خود را بعد از پیروزی مقابل تیم هلند به‌دست آورد. در این تورنمنت آرژانتین در گروه الف تیم مجارستان را با نتیجه ۱-۲ شکست داد و در بازی بعدی توانست با نتیجه ۱-۲ فرانسه را شکست دهد. در بازی سوم آرژنتین با نتیجه ‌۱-۰ از ایتالیا شکست خورد. آرژانتین در بازی بعدی خود لهستان را شکست داد و با یک تساوی مقابل برزیل به مصاف پرو رفت. تیم پرو با نتیجه ۰-۶ از آرژانتین شکست خورد و در بازی آخر آرژانتین با نتیجه ۱-۳ هلند را شکست داد و یکی از مهم‌ترین نتایج تاریخ خود را در سال ۱۹۷۸ ثبت کرد.

جام جهانی ۱۹۸۶ به میزبانی مکزیک برگزار شد و آرژانتین در این مسابقات توانست دومین مقام قهرمانی خود را کسب کند. در این بازی‌ها آرژانتین با کره جنوبی، بلغارستان و ایتالیا هم‌گروه بود. آرژانتین ۱-۳ کره جنوبی و ۰-۲ بلغارستان را شکست داد و همراه‌ با ایتالیا به دور بعدی صعود کرد. در دیدار نیمه‌نهایی تیم آرژانتین ۰-۲ بلژیک را شکست داد و به فینال راه‌ پیدا کرد.  در فینال آرژانتین ۲-۳ آلمان غربی را شکست داد و قهرمان شد. در این مسابقات آرژانتین برای اولین با توانست آلمان غربی را شکست دهد.

ستاره‌های تیم ملی آرژانتین

آرژانتین یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های ملی دنیاست و استوره‌های بی‌نظیری مثل دیگو مارادونا و لیونل مسی در این فوتبال پرورش پیدا کرده‌اند. فرهنگ کشور آرژانتین با فوتبال آن گره خورده و باعث شده افراد زیادی در این کشور به فوتبال علاقه‌مند و استعدادهای زیادی شکوفا شود.

آرژانتین یکی از غول‌های فوتبال دنیاست که به فوتبال بی‌نظیر و استوره‌های بی‌رقیبش شهرت دارد. فرهنگ مردم آرژانتین به فوتبال ‌آن‌ها گره‌ خورده و از دل این فرهنگ چهره‌های ماندگاری مثل دیگو مارادونا و لیونل مسی پا به عرصه فوتبال گذاشته‌اند.


پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی