نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟
۰
ببینید| تیم ملی کرواسی و جام‌جهانی ششم؛ دوباره در فینال؟
طول ویدئو: 03:19

کرواسی دو مرتبه در جام‌های جهانی از مرحله گروهی صعود کرده و هردو مرتبه به جمع 4 تیم برتر رسیده است.

درواقع نمی‌توان تا قبل از دهه ۱۹۹۰ از فدراسیون کرواسی نام برد. کرواسی تا این زمان جزو یوگسلاوی بود و فدراسیون فوتبال مستقل نداشت. 

اما زمانی که کرواسی به استقلال رسید، فدراسیون کرواسی‌هم تاسیس شد و ستاره‌های فوتبال این کشور که در دهه‌های قبل پرورش یافته بودند پا به میدان فوتبال گذاشتند.

کرواسی سابقه حضور در ۵ جام جهانی را دارد و تجربه خوبی در این زمینه بدست آورده است. 

این تیم در رنکینگ جهانی فیفا مقام ۱۷ و در رنکینگ قاره‌ایی مقام یازدهم را دارد. 

این تیم ستاره‌های خاصی را با خود به تورنمنت جام جهانی نیاورده و راه‌ سختی را برای صعود به نیمه‌نهایی پیش‌رو دارد.

تاریخچه فوتبال ملی در کرواسی

در پایان قرن ۱۹ زمانی که انگلیسی‌ها برای ساخت یک کارخانه به رییِکا کرواسی آمدند بازی فوتبال راهم باخود به کرواسی آوردند.  انگلیسی‌ها این بازی و قوانین آن را به شهروندان ژوپانجا آموزش دادند.  در بین ساعت‌های کاری انگلیسی‌ها زمانی را به بازی فوتبال اختصاص می‌دادند و کرواسی‌ها نیز با آنها بازی می‌کردند. از اینجا فوتبال به تمام کرواسی گسترش یافت.

در سال ۱۸۹۶ اولین کتاب در مورد فوتبال و قوانین آن توسط زاگرب در کرواسی چاپ شد و در سال ۱۹۰۸ اصلاح شد. این قوانین را سازمان ژیمناستیک کروات‌ها جمع آوری کرده بود و فوتبال کرواسی تا آن زمان زیر نظر این سازمان اداره می‌شد و خیلی جدی نبود. 

این روند ادامه داشت‌ تا این که اولین باشگاه ورزشی کرواسی، در سال ۱۹۰۳ در شهر زاگرب تاسیس شد. به‌خاطر سیاست‌های غلط فدراسیون کرواسی، این تیم از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸ دچار ضعف شدیدی شد. 

فدراسیون فوتبال کرواسی در این سال‌ها به بازی‌های منطقه‌ایی و دوستانه رضایت داد و تلاشی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی نکرد. بهترین بازیکنان کرواسی در این شرایط تیم خود را ترک کردند و به تیم‌های دیگر پیوستند.

در سال ۱۹۶۸ در یک قرعه‌کشی تیم کرواسی به مسابقات قهرمانی اروپا راه یافت. در این مسابقات تیم کرواسی از اتحاد جماهیر شوروی و مجارستان شکست خورد و چهارم شد. این نتیجه نقش کلیدی در تصمیم فدراسیون فوتبال کرواسی برای حضور بازیکنان حرفه‌ایی در تیم و ورود به بازی‌های بین‌المللی داشت. 

با تاسیس جمهوری مستقل کرواسی، فوتبال این کشور هم مستقل شد و توسعه زیادی پیدا کرد. کم‌کم فوتبال در این کشور به ورزش اول تبدیل شد و توجه مقامات سیاسی را به خود جلب کرد. فوتبال در کرواسی توسعه زیادی پیدا کرد و کروات‌ها توانستند بیش‌از پیش به بازی‌های مختلف جهانی راه یابند.

اولین بازی رسمی بین‌المللی و دوستانه کرواسی با تیم آمریکا در ورزشگاه ماکسیمیر زاگرب برگزار شد. بعد از آن کرواسی در مسابقات مقدماتی یورو ۱۹۹۶ موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی برسد. اولین نتیجه بزرگ کروات‌ها در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بدست آمد. 

در این بازی‌ها کرواسی مدال برنز بدست آورد و ستاره‌های درخشانی مثل داوور شوکر را به فوتبال دنیا معرفی کرد.

مربیان تیم ملی کرواسی

از زمان تاسیس رسمی تیم کرواسی تا به الان، ۱۳ مربی هدایت این تیم را به عهده گرفته اند. زمانی که کشور کرواسی استقلال پیدا کرد، نقش فوتبال و به دنبال آن نقش مربی‌هایی که برای تیم ملی انتخاب می‌شندندهم پرنگ‌تر شد. افتخارات بین‌المللی این تیم با میروسلاو بلاژویچ آغاز می‌شود و تا به حال ادامه داشته است.

از زمان تاسیس رسمی تیم کرواسی تا به الان، ۱۳ مربی هدایت این تیم را به عهده گرفته اند. زمانی که کشور کرواسی استقلال پیدا کرد، نقش فوتبال و به دنبال آن نقش مربی‌هایی که برای تیم ملی انتخاب می‌شندندهم پرنگ‌تر شد. افتخارات بین‌المللی این تیم با میروسلاو بلاژویچ آغاز می‌شود و تا به حال ادامه داشته است.

کرواسی در جام جهانی

جام جهانی ۱۹۹۸ که به میزبانی فرانسه برگزار شده بود برای تیم کرواسی یکی از مهم‌ترین افتخارات گروهی را به دنبال داشت. در گروه‌بندی ۸ گانه، کرواسی در گروه آرژانتین، جامائیکا و ژاپن قرار گرفت و با شکست رومانی به مصاف آلمان رفت. کرواسی توانست در یک بازی به‌یاد ماندنی از سد آلمان با نتیجه ۰-۳ عبور کند. تیم کرواسی در پایان با نتیجه ۱-۲ از فرانسه شکست خورد و به مقام سوم این تورنمنت رضایت داد.

جام جهانی ۲۰۱۸ به میزبانی روسیه برگزار شد و در پایان فرانسه توانست دومین عنوان قهرمانی خود در این تورنمنت را بدست آورد. نایب قهرمان این دوره از بازی‌های جهانی کرواسی شد. کرواسی در این بازی‌ها دانمارک را شکست داد و به مصاف روسیه رفت. این‌بار نوبت روسیه بود که در خانه خودش از کروات‌ها شکست بخورد. کرواسی در بازی آخر خود مقابل فرانسه با نتیجه ۴-۲ بازی را واگذار کرد و به مقام نایب‌قهرمانی این مسابقات دست‌یافت.

کرواسی تا قبل از دهه ۱۹۹۰، جزوی از کشور یوگسلاوی به شمار می‌رفت و چون به فوتبال توجه خاصی نمی‌شد، ستاره‌های خاصی‌هم در تیم کرواسی وجود نداشت. اما بعد از استقلال کرواسی تیم فوتبال این کشور هم به سرعت پیشرفت کرد و ستاره‌های زیادی به فوتبال دنیا معرفی کرد.

که می‌توان به داور شوکر، زوونیمیر بوبان، روبرت پروسینچکی اشاره کرد.


پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی