قوانین جدید و دردسرساز خطای هند علیه علیرضا فغانی/ مصاحبه ناظر ارشد VAR خبرساز شد
منبع: ایلنا
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تنور انتقادات بعد از تصمیم دیشب داور ایرانی، علیرضا فغانی، نسبت به صحنه برخورد توپ با دست خیمنز و در پی آن، قوانین گیج کننده جدید خطای هند، دوباره گرم شد.

دیشب و تحت شرایطی که بازی با یک گل به نفع پرتغالی‌ها دنبال می‌شد، در یک صحنه داخل محوطه جریمه، توپ به دست خیمنز، مدافع اروگوئه برخوردی داشت و این برخورد باعث به وجو آمدن جنجال مجددی بر سر قوانین جدید فیفا برای خطای هند شد. دیل جانسون، ناظر ارشد VAR در ESPN صد درصد متقاعد شده بود که نباید در دقیقه ۸۹ روز دوشنبه علیه خوزه ماریا خیمنس پنالتی گرفته می‌شد.

او می‌نویسد: IFAB سال گذشته هندبال را از بین برد و بسیاری از عبارت‌ها را حذف کرد تا آن را کمتر پیچیده کند. اما همراه با آن، توضیحاتی طولانی ارائه شد تا مشخص شود چه زمانی یک بازیکن نباید برای برخورد توپ با دستش جریمه شود؛ حتی اگر بازوی او از بدن دور باشد.

یکی از این مثال‌های خاص زمانی را پوشش می‌دهد که «وضعیت بازو و دست برای حمایت (کمک) هنگام افتادن یا هنگام بلند شدن از زمین است». مهم نیست که توپ قبل از تماس با زمین به دست برخورد کند.

خیمنز به وضوح از بازوی چپ خود برای حمایت استفاده می‌کند زیرا او برای به چالش کشیدن فرناندز تکل می‌زند و خود را به زمین پرتاب می‌کند و این باید با استثنا پوشش داده شود. این تقریباً مشابه نمونه ای است که IFAB صادر کرده است.

نظر من این است که این صحنه پنالتی نبود؛ چرا که خیمنز دست خود را برای کمک گرفتن در سقوط بدنش به پشت برده بود و همچنین، برونو فرناندز بعد از این برخورد می‌توانست توپ را برداشته و به سمت دروازه حریف به حرکت خودش ادامه بدهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • اعتدال IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    البته که از موفقیت داور ایرانی خوشحال میشیم و هر موفقیت هر ایرانی افتخار ایرانو هر ایرانیه، اما خداوند حکمت و حساب دو دوتا چهارتای خودشو داره. هر کاری را به مناسبترین شکل و در بهترین جا و بهترین وقت انجام میده. شاید اگر فغانی فینال این جام را از دست بده، فینال جام بعدی براش در حکمت خدا باشه. البته هنوز معلوم هم نیست که فینال رو از دست بده، چونکه همین داور بازی امشب ایران و آمریکا هم که داور خوبی هم هست، در بازی قطر و اکوادر در تشخیص پنالتی اشتباه کرده بود.
  • عماد US ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    دیگه با وجود وی ای آر داور نمیتونه اشتباه تاثیرگذار در بازی داشته باشه، فقط میمونه که چه جوری بازی رو کنترل کنه و از کارت های کمتری استفاده کنند. که با تجربه های فراوانی دارند در این مورد از بهترین ها هستند
  • آشنا روشنا IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    میدونستم فغانی اینو پنالتی میگیره.در بازیهای داخلی هم نظرش روی پنالتی این نوع هندهاست و با نظر فیفا اختلاف داره. قبلا هم در مورد ذهنیتش از این هندها با بقیه مشکل داشته که همیشه با غرور از کنارش رد شده. در تحلیل فیفا این دست بصورت غیر ارادی برای حمایت بدن و سر ستون میشه و یه مورد طبیعیه. نمیشه طبیعت مغز برای دفاع از جسم رو منکر شد.فغانی خیال داره بازیکنا با طناب دستهاشونو به تنه ببندد؟ یه چیزهایی هست که به رفلکس عادی بدن مرتبط میشه و عمدی برای هند و تغییر مسیر توپ نداره. خود فغانی میتونه با دستهای بسته به دویدن ادامه بده؟وقتی لجبازی جلوی درک انسان رو میگیره. اون فاصله ی بازو رو بهانه کرد تا اینجا هم خاص نشون بده.الان هم داره به این متن میخنده و از روی غرور نمیپذیره که یه شخص عادی به تفکر وادارش کنه.
  • ج IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    درسته دفاع دستشو ستون کرده بود ولی مهاجم لایی انداخت و دفاع با همون دست توپ را دفع کرد! دقیقا پنالتی بود..ضمنا پنالتی را وار گرفت نه فغانی
  • اومید IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    با این حساب برای فغانی داوری فینال پر.....
  • سعید IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    اگر این صحنه روی خط دروازه بود ، یعنی بازیکن روی خط دروازه توپ به دستش میخورد پنالتی بود یا نه ؟ خطا حتما نباید عمدا صورت بگیرد مثل خیلی از برخوردها بازیکن تکل میزنه که با پا توپ رو لمس کنه اما با دست میزنه بنابراین باید تبعات حرکات خودش رو بپذیره درسته عمدا با دست به توپ ضربه نمیزنه ولی تکل رو آگاهانه و عمدا میزنه و باید احتمال اینکه توپ به دستش بخوره رو بپذیره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی