۱۶
از حضور باصلابت آن‌ها تا سرمستی بی‌موقع ما؛ عقبیم بد هم عقبیم!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

از مربی با سن و سال و تجربه کی‌روش بعید بود که جلوی ذوق زدگی بی‌مورد شاگردانش را نگیرد که «دوستان! هنوز برای این سرمستی خیلی زود است».

نمایندگان شرق آسیا با صلابت از جام جهانی حذف شدند. ژاپن، آلمان و اسپانیا را شکست داد و در ضربات پنالتی مقابل کرواسی از جام کنار رفت. کره جنوبی هم پرتغال را برد و اروگوئه را متوقف کرد اما از برزیل شکست سنگینی خورد که به رغم نتیجه‌اش، کاملاً آبرومندانه بود. حتی استرالیا هم نتایج قابل قبولی در مرحله گروهی گرفت و با غلبه بر تونس و دانمارک راهی مرحله حذفی شد که آن‌جا مقابل آرژانتین دو بر یک باخت و با نتیجه‌ای قابل قبول حذف شد. همه این‌ها در حالی است که ما با یک پیروزی مقابل ولز همچون فاتحان جام، کی‌روش را به هوا انداختیم و عجیب که خود مربی پرتغالی هم تن به این کار داد! از مربی با سن و سال و تجربه کی‌روش بعید بود که جلوی ذوق‌زدگی بی‌مورد شاگردانش را نگیرد که «دوستان! هنوز برای این سرمستی خیلی زود است»

فارغ از بحث فنی و تاکتیکی که بخش مهمی از آن به دانش و تجربه کادر فنی برمی‌گردد، نباید از نقش تدارکات و پشتیبانی (اصطلاحاً لجستیک) به آسانی گذشت.

برای مثال کره جنوبی پیش از جام جهانی مقابل برزیل، شیلی، پاراگوئه، مصر، کاستاریکا، کامرون و ایسلند بازی دوستانه انجام داد. حالا تدارک کره را با تدارک تیم ما پیش از جام جهانی مقایسه کنید؛ ۲ ماه مانده به شروع مسابقات تازه یادمان افتاد مربی‌مان مناسب نیست و کی‌روش را با ۴ بازی دوستانه مقابل تونس، نیکاراگوئه، سنگال و اروگوئه به قطر فرستادیم.

وقتی کره و ژاپن برای آماده‌سازی پیش از جام به مصاف بهترین تیم‌های جهان از جمله برزیل می‌روند این‌گونه می‌شود که با دیدن ستاره‌های اسپانیا، آلمان و پرتغال دست و پایشان نمی‌لرزد و آن‌قدر جسارت پیدا می‌کنند که با پیروزی از زمین خارج شوند.

در نقطه مقابل ما تیمی داریم که از پیروزی مقابل ولز آن‌قدر سرمست می‌شود که انگار حماسه ساخته است؛ چنین تیمی نه تنها سقف آرزوهایش کوتاه است که به پیروزی مقابل اسپانیا و آلمان و پرتغال حتی فکر هم نمی‌تواند بکند. «تفکر برنده» بی‌گمان مهمترین دستاورد تیم‌های شرق آسیا در جام جهانی ۲۰۲۲ است. تفکری که آن‌ها را از سطح فوتبال آسیا جدا و به بزرگان فوتبال جهان نزدیک کرده است.

حالا ما می‌خواهیم برای این عقب‌ماندگی چه کنیم و این فاصله را چگونه جبران کنیم؟ الله اعلم!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۶
  • ناصر IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    همه میدانیم تیم ملی ما در پیدا کردن تیمهای ملی سایر کشورها برای بازی دوستانه مشکل دارد. ولی ما هم حتما نباید که با تیمهای ملی بازی کنیم ! میتوانیم با تیمهای باشگاهی خوب به ویژه اروپایی بازی کنیم. البته اگر تیم ملی را با لژیونرها ببندیم دستمون بسته میشود چرا که تیمهای باشگاهی خارجی تحت کنترل ما نیستند و فقط توی فیفا دی‌ها لژیونرها را میدهند. ولی در داخل تعطیل کردن لیگ دست خودمان است.
  • سید محمد حسینی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    برای پیش رفت وقت بسیار است با توکل و دعا میتونیم به امثال تیم های مثل ژاپن برسیم
    • حسین IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      زرشک
  • آشنا روشنا IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    مربی مثل کیروش رو برای فریب اذهان عمومی و پایین نگه داشتن توقعات میارند. خیلی وقته تاریخ انقضاء کیروش گذشته. در ده سال گذشته کجا موفق بوده که اینجا باشه.
  • MAMALI IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    احسنت زیبا و تامل برانگیز بود. کاش این آقای نسبتا محترم میومد راجب تاکتیک و مسائل فنی یک توضیحی به مردم میداد بجای اینکه مثل همیشه آسمون ریسمون ببافه و مسائل حاشیه ای رو باعث حذف تیم بدونه از نظر من عدم جسارت مربی (ترسو بودن ) ، تاکتیک و ارنج اشتباه باعث حذف تیم ملی بود هرچند اگر صعود میکردیم خیانت به فوتبال بود چون اگر واقع بین باشیم ما هم از نظر نتیجه ومهمتر از اون از نظر سبک بازی ضعیفترین تیم این جام بودیم بدون تردید. جالبیش ایجاست که یک مقام مسول رده بالا که اصلا تخصصی از ورزش و فوتبال نداره خواسته ایشون مربی تیم بمونه دلیلشم اینه که کیروش از اتفاقات اخیر انتقاد کرده و پشت نظام بوده
  • ع ق QA ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    همه می دانیم شکستها همه در سالهای اخیر حاصل کار هیئت رئیسه و باند و توافق با ابیهاست چرا خودمان را گول می زنیم این باند اصلا بمردم و درد فوتبال اهمیت نمی دهد و هربار جواب سربالا می دهد
  • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    در جام جهانی قبلی برای باخت هم همین شادی ها و به هوا پرتاب کردن سرمربی رو دیدیم همین هم دلیل بازگشت کی روش بود چون می دونست جایی می ره که پاسخگو بودن در مقابل عملکرد نداره چون اگر داشت سرمربی موفق رو دو ماه مانده به جام جهانی برکنار نمی کنن
  • حسین IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    نویسنده این مطلب نه تنها سواد فوتبال نداره بلکه درکی از پایه ترین اصول فوتبالی هم نداره ، برا اینکه یه تیم بره تو زمین فوتبال، غیر از تاکتیک و تدارکات، نیاز به روحیه داره، وقتی بیست روز مونده به بازی با انگلستان ، مردم این بازیکنا رو با شدیدترین الفاظ مورد عنایت قرار میدن، این بازیکنا چطور می تونن تاکتیک رو پیاده کنن؟ آقای آرش محمدی از شما میپرسم؛ ایا تیم ژاپن هم با همون شرایط روحی و روانی بازیکنای ما وارد زمین شد؟ یه پیشکسوت فوتبال از این تیم حمایت نکرد، تک و تنها رفتن تو زمین. اگه این موارد رو در نظر بگیری میفهمی که برد ولز شاهکار بوده
  • علم IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    خدا خیرت بده بالاخره یک رسانه پیدا شد که درست رو تشخیص بده
  • ا IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    بدلایل سیاسی نمیتونیم بازی دوستانه کنیم و حتی پول مربیان رو بپردازیم پس نباید خرده گرفت. بعد شکست سنگین و سیاسی و احساسی و استرسی و فضای مجازی سنگین و... برابر انگلیس ، بچه ها نیاز به شادی داشتند و با شکست ولز خوشبختانه این شرایط پیش آمد که طبیعی بود.مقابل امریکا هم نباید تدافعی بازی میکردیم ولی شرایط رو از دست دادیم.هر تیمی شرایط ما را داشت مثل برزیل که7 تا خورد،بهتر از این نتایج نمیگرفت.البته موافق بازیکنانی که متاسفانه اخلاق و شرایط جامعه رو درک نمیکنن و عده ی قلیلی رو ترجیح به اکثریت مطلق میدهند و چه بسا برای این کارشون هم تحت شدیدترین فشارها هستند ،نیستم و یا متاسفانه حرکات جلف و خارج از شوءن خودو همسرانشون باعث خشم ملت میشن و نوعی ناهنجاری ایجاد میکنن،باعث بازخوردهای زیادی در جامعه میشن که اصلا لازم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی