از باخت به ایران تا برد اسپانیا و برد پرتغال/ می‌شود ما مثل مراکش فکر کنیم؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ما در ایران می‌گوییم در حضور تیم های بزرگ جهان صعود غیرمنطقی است!

مراکش به نیمه نهایی جام جهانی صعود کرده است.اگر پیش از شروع جام جهانی از تماشاگران فوتبال در مورد صعود مراکش به نیمه نهایی جام جهانی نظر سنجی می‌شد، شاید کمتر کسی به این پرسش پاسخ مثبت می‌داد و حتی طرفداران مراکش هم با تردید به این سوال پاسخ می‌دادند و شاید برای آنها صعود از مرحله گروهی کافی بود. اما مراکش اکنون یکی از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی است و این شانس را دارد که به دیدار پایانی صعود کند و در پایان قهرمان شود. هر چند حذف تیم‌های اسپانیا و پرتغال و صعود به نیمه نهایی کمتر از قهرمانی در جام جهانی نیست.

۴ سال و این همه پیشرفت؟ به طور شک اگر مراکش فدراسیون فوتبال ما را داشت و هم چنین سرمربی ما به هیچ وجه از مرحله گروهی صعود نمی‌کرد چه رسد به اینکه اسپانیا و پرتغال را حذف کند. به این خاطر که ما در ایران می‌گوییم در حضور تیم‌های بزرگ جهان صعود غیر منطقی است!

مراکشی که اکنون یکی از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی جام جهانی است، چهار سال پیش در روسیه با تیم‌های ایران – اسپانیا و پرتغال همگروه بود و جالب اینکه به ایران باخت و در مجموع نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. مراکش در مصاف با ایران با گل به خودی باخت! اما این قدر پیشرفت کرد و با روحیه برنده وارد میدان شد که این بار هم از اسپانیا انتقام گرفت و هم از پرتغال و اکنون یکی از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی جام جهانی است.

باید به افتخار این تیم ایستاده دست زد. تیمی که از باخت به ایران به حذف تیم‌های اسپانیا و پرتغال رسید، شایسته تحسین است. ای کاش ما هم جسارت مراکش را داشتیم. ای کاش ما هم مثل این تیم فکر می‌کردیم. ای کاش ما از انگلیس نمی‌ترسیدیم و ۹۰ دقیقه جانانه مبارزه می‌کردیم. ای کاش مربی ما به خاطر مصدومیت علیرضا بیرانوند دو دستی به روی سر خود نمی‌زد. ای کاش در برابر آمریکا برای برد بازی می‌کردیم و برای تساوی به میدان نمی‌رفتیم.

اگر ما همیشه محکوم به صعود نکردن هستیم چون با تیم‌های اسمی‌رویارو می‌شویم، پس چرا تیم‌هایی چون مراکش بر خلاف ما فکر می‌کنند؟ ما راه را اشتباه می‌رویم یا تیم‌هایی چون مراکش اشتباه می‌کنند و اصلا موفقیت این تیم اشتباهی است؟!

همه به خوبی می‌دانیم اگر عربستان، آرژانتین را شکست داد، اگر ژاپن در برابر آلمان و اسپانیا به برتری رسید، کرواسی، برزیل را کنار گذاشت و دهها نتیجه شگفت انگیز در دوحه به سبب شایستگی و اعتماد به نفس تیم‌های برنده بوده است و جنگیدن برای رسیدن به خواسته‌های بزرگ. اما گویی در فوتبال ایران آرزوهای بزرگ منطقی نیست. ای کاش ما مثل مراکش فکر می‌کردیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • اکبر گودرزی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    احسنت.واقعا همینه.
  • علی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    قبل جام بازیکنای دو تیم ملی علیه مربی کودتا کردن مربی که هر دو اهل بالکان بودن با این تفاوت که یه تیم با کودتا رسیده به جمع چهار تیم جهان یکی هم تو همون گروهی کارش تموم شد
    • پدرام CA ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      نه برادر من! فرقشون اینه که مربی مراکش "وحید" زدایی نکرد و در ادامه مسیر مربی قبلی با استفاده مربیان بومی کادر قبلی، بدون ترس از اینکه بخشی ار این موفقیت به پای کادر قبلی نوشته بشه وارد جام شد. کادر ما اما علیرغم همکاری کامل کادر قبلی، تا جایی که حتی به وین هم اومدند تا در غیاب حتی یک مربی ایرانی که کمی از شرایط روز بازیکنها خبر داشته باشه، بتونند کادر فعلی رو راه بندازند. اما نابغه دهر و باندش هر جور تونستند "اسکو" زدایی کردند که مبادا کسی بگه این تیم کیروش نیست. و در این کار موفق هم شدند. این تیم هیج نشانی از تیمی که 30 امتیاز از 10 بازی با رقبای منطقه ای ما ( که معمولا عامل حذف و به دردسر افتادن ما در مقدماتی بوده اند) گرفت، نداشت. کیروش حتی خانبان رو به جرم اینکه گفته بود اسکو مربی بهتریه قبول نکرد
  • ایرانی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    بزرگترین افتخار تاج و کی روش هم باخت یک هیچ به آرزانتین و اسپانیا و برد مرکش با گل به خودی.
    • حسین IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      تساوی با پرتغال قهرمان اروپا رو نگفتی
  • مرتضی مقدم IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    باز یه تیم که یروزی ما اونم شانسی بردیمش به یه موفقیتی رسید ،اره ما اینو بردیم ... خوب با چی ؟ با کی؟ اینا صد دقیقه دوییدن من گفتم قلبشون وامیسته ،این تیمه رو اون مربی قبلیشون ساخت رکراگی فقط روحی روانی خوبه و بازیکناشو میشناسه ولی با همون مراکشی که جام قبل بود خیلی متفاوتن ،ما بودیم همینکه جلو پرتغال برسیم (که مطمئنم بعد صعود از گروه دیگه بس بود )میگفتیم اره کریس رونالدو ،کریس رونالدو ما تا همینجا کارمونو کردیم دیگ برگردیم ،مشکل ما همین شما رسانه ها هستین که تا میبازیم اره سربلند شدیم ،سربلند مرگیم ؟ تو چی سربلندیم ؟
  • ناشناس IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    مراکش هم البته دفاعی بازی میکنه، پس دفاع هم روش بدی نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی