نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۲
۱ |
۱
۵ تا از بدترین اشتباهات داوری در تاریخ جام جهانی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اشتباهات داوری همیشه بخشی از فوتبال بوده است، اشتباهاتی که گاهی میشود از آنها گذشت؛ اما گاهی سرنوشت یک بازیکن، یک تیم، یک ملت و یک کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.

قبل از پیشرفت فناوری دوربین مدار بسته در ورزشگاه ها و پرکاربرد شدن VAR ها، این اشتباهات بیشتر و غیرقابل اجتناب بودند. در این متن به صورت شمارش معکوس ۵ تا از برترین های آنها را که سرنوشت قهرمانی تیم ها را تحت تاثیر قرار داد باهم مرور می‌کنیم.

۵.جام جهانی ۲۰۰۶ / ایتالیا VS استرالیا (پنالتی تقلبی)

در مرحله دوم جام جهانی آلمان، درحالی که ایتالیا و استرالیا به عنوان منتخبین گروه E و F در ورزشگاه کایزرسلاترن به مصاف یکدیگر رفتند، یک اشتباه داوری در دقیقه ۹۵ بازی و گرفتن پنالتی به نفع  ایتالیا منجر به گل برای ایتالیا و حذف استرالیا از رقابت های WORDCUP ۲۰۰۶ شد. ایتالیا با ۱۰ بازیکن و استفاده از ۳ بازیکن تعویضی خسته و درمانده در وقت اضافی، با به زمین خوردن تقلبی فابیو گروسو ایتالیایی، در برخورد با لوکاس نیل اسپانیایی، پنالتی ای را برای ایتالیا گرفت که فرانچسکو توتی آن را گل کرد. ایتالیا به مرحله بعد صعود کرد و هنوز فابیو گرسو منفور ترین فرد برای هواداران فوتبال استرالیا است.

۴.جام جهانی ۱۹۶۶/ انگلیس VS آرژانتین (اخراج کاپیتان)

یکی از بحث برانگیزترین دوره های جام جهانی تاکنون و پس از گذشت نیم قرن، جام جهانی ۱۹۶۶ به میزبانی انگلیس است که به قهرمانی بریتانیا نیز منجر شد. حتی در مورد بازی نهایی آلمان غربی و انگلیس و گل از خط رد نشده انگلیس که توسط کمک داور گل قبول اعلام شد نیز هنوز بحث هست. (اشتباهی که مشابه آن در ۲۰۱۰ اینبار به نفع آلمان تمام شد) اما اشتباه داوری یا بهتر است بگویم داوری مغرضانه ای که میخواهیم الان به آن بپردازیم مربوط به مرحله یک چهارم نهایی و بازی انگلیس و آرژانتین است.

در دقیقه ۳۵ بازی، کاپتیان آرژانتین، آنتونیو راتین در اعتراض به جهت گیری های مغرضانه داور آلمانی از زمین اخراج شد! او برای ۱۰ دقیقه از ترک زمین ممانعت کرد. داور دلیل اخراج اورا توهین میدانست در حالی که بعدا راتین اذعان کرد نه داور اسپانیاییی بلد بوده نه او آلمانی و اصلا حتی اگر توهینی صورت گرفته باشد او متوجه نشده است. در دقیقه ۷۴ انگلیس به تیم عصبانی و ازهم پاچیده آرژانتین یک گل زد و بازی به نفع انگلیس اتمام یافت.

  • حواشی بازی بریتانیا VS آرژانتین ۱۹۶۶

آمار بازی نشان میداد که آرژانتینی ها ۱۹ خطا و انگلیس ۳۳ خطا مرتکب شده بود اما جهت گیری های داوری اغلب به نفع انگلیس بود. "آلف رمزی" مربی انگلیس نیز با صحبت نژاد پرستانه خود مبنی بر مانند حیوان عمل کردن آرژانتینی ها، موجب خشم بیشتر شد. در مورد انتخاب داوری و مراسم قرعه‌کشی که در خفا انجام شده بود نیز شبهات زیادی است که تئوری های توطئه را تقویت میکرد. آرژانتین اما ۲۰ سال بعد در جام جهانی ۱۹۸۶، با دست خدا (دیگو مارادونا) انتقام خوبی از انگلیس گرفت.

قیمت دوربین مدار بسته

۳.جام جهانی ۱۹۸۶/ انگلیس VS آرژانتین (دست خدا)

همه خطاهای داوری که در طول جام جهانی منجر به تغییر نتیجه ها برای کشور های متفاوتی شدند، منفور نبودند. حتما همه شما داستان خطای داوری مقدسی که "دست خدا" نام گرفت را شنیده اید. در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ به میزبانی مکزیک، آرژانتین و انگلیس پس از بیست سال در این تورنومنت در مقابل هم قرار گرفتند. این بار اما آرژانتین دیگو مارادونا را با خود داشت. گل اول مارادونا در این بازی با دست چپ او به ثمر رسید اما داور متوجه این موضوع نشد و گل دوم مارادونا هم در حالی که از نیمه زمین تمام بازیکنان انگلیس را با دربیل پشت سر گذاشت به وقوع پیوست؛ در نهایت با نتیجه ۲ بر ۱ به نفع آرژانتین، این تیم به مرحله بعد صعود کرد و در نهایت قهرمان جام جهانی شد.

دوربین مدار بسته

۲. جام جهانی ۲۰۰۶/ کرواسی VS استرالیا (اخراج با سه کارت زرد)

از اولین قوانین داوری فوتبال که همه ما با آنها آشنا میشویم، اخراج با دو کارت زرد است؛ اما در جام جهانی ۲۰۰۶ هنگامی که کرواسی در آخرین بازی خود در این رقابت ها مقابل استرالیا قرار گرفت، بازیکن کروات "یوسیپ سیمونیچ" ۳ کارت زرد دریافت کرد. داور دیدار، گراهام پل انگلیسی ظاهرا هنگام نشان دادن کارت زرد دوم، کارت زرد اول را فراموش کرده بود! سیمونیچ با وجود دو کارت زرد تا پایان بازی ماند و لحظاتی پس از سوت پایان، کارت زرد سوم را گرفته و از زمین اخراج شد! در نهایت با تساوی  ۲-۲ استرالیا به مرحله بد صعود کرد.

۱.جام جهانی ۲۰۱۰/ انگلیس VS آلمان (گل مردود)

در جام جهانی ۲۰۱۰ به میزبانی آفریقا، هنگامی که بریتانیا و آلمان مقابل هم قرار گرفتند، آلمان ۲ بر ۰ بر انگلیس برتری داشت که با دو گل "متئو آپسون" و "فرانک لمپارد" بازی به تساوی رسید اما گل لمپارد توسط "خورخه لاریوندا" دارود اروگوئه ای با تشخیص برخورد به تیرک، مردود اعلام شد. آلمان دو گل دیگر نیز پس از اینکه انگلیسی ها به خاطر گل مردود به خود می پیچیدند به ثمر رساند و دیدار به نفع آلمان به پایان رسید در حالی که توپ لمپارد از خط دروازه عبور کرده بود!

دوربین مدار بسته هایک ویژن

  • نتایج خطای داوری ۲۰۱۰ آلمان و انگلیس

رئیس فیفا وقت، "سپ بلاتر"، مجبور به عذرخواهی از انگلیس به خاطر این اشتباه داوری شد. این خطای فاحش نقطه عطفی بر تکنولوژی های کمک داوری در دنیای فوتبال شد، تکنولوژی هایی که به وسیله دوربین های مداربسته هوشمند به کمک داور می آمدند. مثل تکنولوژی تشخیص عبور توپ از دروازه و VAR ها. بعد ها فرانک لمپارد اذعان کرد که از این خطا ناراحت نیست چرا که منجر به یک حرکت رو به رشد در دنیای فوتبال شد.

بعد ها فیفا اعلام کرد که تکنولوژی تشخیص گذر توپ از خط دروازه را عطف به ماسبق میکند و گل انگلیس را به او برمیگرداند. خبری که اتحادیه فوتبال آلمان را خشمگین کرد و اعلام کردند بی صبرانه منتظر برگشت گل فینال جام جهانی ۱۹۶۶ هستیم! (قبلا اشاره کردیم که در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ با قبول اعلام شدن گل از خط رد نشده انگلیس مقابل آلمان، انگلیس قهرمان جام جهانی شد.)

تحول در کاهش خطا های داوری با VAR

با پیشرفت تکنولوژی ضبط تصاویر و دوربین های مداربسته، در سال ۲۰۱۳ در لیگ برتر برای اولین بارVAR ها در تشخیص موقعیت های حساس به کار گرفته و بعد از آن جز جدا نشدنی جام جهانی ۲۰۱۴ شدند. خطاهای داوری خانمان سوز به لطف این تکنولوژی کاهش یافتند. اما هنوز جهت گیری های مغرضانه داورها تئوری قوی خصوصا در برخی دیدارها است.

این مقاله به کوشش سایت دوربین مارکت به آدرس Doorbinmarket.com تهیه شده است. دوربین مارکت امکان خرید دوربین مداربسته به صورت آنلاین، با ضمانت اصالت و گارانتی های طولانی مدت بی قید و شرط، از محصولات برندهای معتبری چون دوربین هایک ویژن، داهوا، شیائومی و ... را فراهم می‌کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رضا GB ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    کاملا یکطرفه بود این مقاله. انگلیس همیشه در طول جامهای جهانی و جام ملتهای اروپا بیشترین ضرر داوری رو کرده و توی خیلی از تورنمنتها با پنالتی حذف شده. جام جهانی 1986 و جریان گل مارادونا با دست. جام جهانی 1990 و اون بازی نیمه نهایی خوب با آلمان که نهایتا با پنالتی آلمان برنده شد. جام ملتهای 1996 باز هم نیمه نهایی با پنالتی جلو آلمان حذف شد. جام جهانی 1998 و فیلم بازی کردن دیگو سیمئونه و اخراج بکهام و 75 دقیقه ده نفره بودن انگلیس و نهایتا باخت در پنالتی به آرژانتین کثیف. جام ملتهای 2004 و حذف با پنالتی جلوی پرتغال. جام جهانی 2006 و ادابازی کریس رونالدو و اخراج وین رونی و حذف انگلیس ده نفره بازم با پنالتی. جام جهانی 2010 توپ نیم متر تو دروازه آلمان بازی 2_2 میشد. 2022 هم که جلو فرانسه پنالتی واضح روی هری کین رو داور سوت نزد. بازم بگم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی