نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
لیونل مسی؛ جشن قهرمانی آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۲۲
منبع: BBC
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر آمارهای عجیب و باورنکردنی به ثبت رسید؛ از تعداد بالای بازیکنان مسن تأثیرگذار و نوجوان‌ها گرفته تا تعداد شوت، کارت‌های زرد و قرمز و مهم‌تر از همه وقت‌های اضافه.

بعد از ۶۴ بازی و رکورد ۱۷۲ گل، آرژانتین با پیروزی دراماتیک مقابل فرانسه در ضربات‌پنالتی قهرمان جهان شد. هنوز هم بعد از حدود ۱۰ روزی که از پایان رقابت‌ها گذشته، تحلیل مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر جالب و جذاب است.

سایت «بی‌بی‌سی اسپورت» با استناد به آنالیزهای مؤسسه «نیلسن گراسنوته» آمارهایی خاص و کمتر دیده شده از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ پرداخته است. بعد از بررسی مهم‌ترین آمارهای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، به بررسی آمارهای خاص‌تر می‌پردازیم.

بیشترین شوک در ۶۴ سال گذشته

قطر ۲۰۲۲ تورنمنتی برای تیم‌های ضعیف با ۱۵ مسابقه بود که با شوک‌های بسیاری به پایان رسید. این شوک‌ها با پیروزی ۲-۱ عربستان‌سعودی مقابل آرژانتین قهرمان رقابت‌ها در روز سوم آغاز شد که یکی از ۱۲ شوک در مرحله گروهی و یک رکورد در تاریخ رقابت‌ها بود. حذف اسپانیا و پرتغال به‌دست مراکش به ترتیب در مراحل یک‌هشتم و یک‌چهارم نهایی و پیروزی کرواسی در یک‌چهارم نهیای مقابل برزیل به این معنی بود که ۲۴ درصد بازی‌های جام‌جهانی با شوک به پایان رسید. این بالاترین درصد شوک از سال ۱۹۵۸ به بعد با ۲۶ درصد بود. این درصد بر اساس معیار مؤسسه نیلسن صورت گرفته که در آن اگر تیم برنده کمتر از ۳۳٫۳ درصد شانس برد در ۹۰ دقیقه و ۴۷ درصد شانس حذف کردن رقیب هودش در مرحله حذفی را داشته باشد، ۲۴ درصد بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ با شوک به پایان رسید.

پیروزی عربستان مقابل آرژانتین در جام‌جهانی 2022

کمترین شوت، بیشترین گل

در تورنمنت امسال تنها ۱۴۵۸ ضربه به سمت چارچوب‌ها شلیک شد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ است که چنین آماری ثبت شده، در حالی که سال ۲۰۱۴ با ۱۶۶۱ شوت بالاترین آمار را داشتیم. در واقع میانگین ضربه به سمت چارچوب در قطر در طول یک مسابقه ۲۲٫۸ بود. اما این امر هم مانع باریدن گل‌ها نشد و با رکورد ۱۷۲ گل بالاترین آمار گلزنی از زمان گسترش مسابقات به ۳۲ تیم در سال ۱۹۹۸ به ثبت رسیده و رکورد جام‌های جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۱۴ برزیل با ۱۷۱ گل پشت سر گذاشته شد. تنها جام‌جهانی ۱۹۹۴ آمریکا با میانگین ۲٫۷۱ گل برای هر بازی بالاتر از قطر ۲۰۲۲ که در آن میانگین ۲٫۶۹ ثبت شد قرار می‌گیرد. ۱۱۷ گلزن مختلف هم در این تورنمنت حضور داشتند که ۵ گلزن کمتر از جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود. همچنین گل‌های بیشتری از داخل محوطه جریمه نسبت به ۴ تورنمنت قبلی به ثمر رسید. ۹۲٫۹ درصد گل‌ها از داخل محوطه جریمه به ثمر رسید که ۶۲٫۷ درصد مربوط به شوت از داخل محوطه جریمه بود.

پنالتی هدر رفته هری کین در دیدار انگلیس مقابل فرانسه در جام‌جهانی 2022

پاک‌ترین جام‌جهانی قرن

داوران ۲۲۷ کارت زرد دادند که بیشترین کارت زرد از سال ۲۰۱۰ به بعد است و فقط ۴ کارت قرمز نشان داده شد، مثل جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه. اما تعداد خطاها برای چهارمین تورنمنت متوالی به کمترین میزان خود در این قرن یعنی ۱۵۹۹ کاهش یافت.

کارت قرمز وین هنسی دروازه‌بان ولز در دیدار مقابل ایران در جام‌جهانی 2022

شاید این بازتابی از تشویق داوران برای جریان دادن به بازی‌ها باشد. در مجموع ۲۳ پنالتی با میانگین ۰٫۳۶ در هر مسابقه (از جمله ۳ پنالتی در بازی فینال) اعلام شد. میزان زمان تلف‌شده در اوایل تورنمنت موضوع مهمی بود و به دلیل قوانین سختگیرانه فیفا در مورد اتلاف وقت، مسابقات بعضاً تا ۱۱ دقیقه هم وقت اضافی داشت. نسبت به ۶ دقیقه در روسیه ۲۰۱۸ خیلی زیاد بود!

وقت‌های تلف‌شده دیدار انگلیس و ایران در جام‌جهانی 2022

اسلحه‌های جوان

رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ با بیشترین تعداد بازیکن جوان و نوجوان نسبت به هر جام‌جهانی دیگری آغاز شد. ۱۰ نوجوان ۲۰ مرتبه در ترکیب تیم‌های‌شان قرار گرفتند از جمله جود بلینگام ۱۹ ساله در انگلیس، جمال موسیالا ۱۹ ساله در آلمان و گاوی ۱۸ ساله در اسپانیا. کیلیان امباپه مهاجم تیم ملی فرانسه حالا ۲۳ سال سن دارد و همچنان رکورددار بازی به‌عنوان یک نوجوان در جام‌جهانی است که در روسیه ۲۰۱۸ موفق شد ۶ بازی انجام بدهد.

شادی گل جود بلینگام در دیدار انگلیس مقابل ایران در جام‌جهانی 2022

ستاره‌های پابه‌سن گذاشته

این تورنمنت فقط برای بازیکنان جوان نبوده، چرا که کهنه‌کارترین ستاره‌ها، بازیکنانی با ۳۵ سال به بالا بودند. در مجموع ۲۷ بازیکن کهنه‌کار ۸۳ مرتبه در این تورنمنت در ترکیب تیم‌های‌شان بازی کردند که ۳۲ حضور از رکورد قبلی در جام‌جهانی ۲۰۰۲ بیشتر است. لیونل مسی ۳۵ ساله از آرژانتین و لوکا مودریچ ۳۷ ساله از کرواسی هرکدام با حضور در ۷ بازی بیشترین حضور را بین بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته داشته‌اند.

لوکا مودریچ کاپیتان تیم ملی کرواسی در جام‌جهانی 2022

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی