نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟
پله
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شاید کمتر کسی بداند که پله اسطوره فوتبال جهان از نامش نفرت داشت و ترجیح می‌داد او را «ادسون» که برگرفته از نام توماس ادیسون است، صدا بزنند!

«پله» اسطوره فوتبال برزیل از نام مستعارش متنفر بود و در عوض می‌خواست با نام واقعی‌اش «ادسون» شناخته شود چرا که «توماس ادیسون» را تحسین می‌کرد.

اسطوره برزیلی که بیست‌ونهم دسامبر ۲۰۲۲ در ۸۲ سالگی درگذشت، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها و نام‌ها در فوتبال بود و بسیاری او را بهترین بازیکن تمام دوران می‌دانستند.

ادیسون

اما در حالی که جهانیان او را با نام «پله» می‌شناختند، این مهاجم افسانه‌ای آرزو می‌کرد که مردم در عوض از نامی که والدینش برایش انتخاب کرده بودند، استفاده می‌کردند. نام کامل او «ادسون آرانتس دو ناسیمنتو» است که بی‌شباهت به نام خانوادگی مخترع مشهور آمریکایی نیست.

«ادیسون» به عنوان مخترع دوربین فیلم، گرامافون و نسخه‌های اولیه لامپ در میان صدها و شاید هزارها ایده علمی دیگر شناخته می‌شود و به وضوح پله (یا ادسون) طرفدار بزرگ او بود. برنده سه دوره جام‌جهانی سال ۲۰۱۹ در مصاحبه با نشریه «توتو اسپورت» در این باره گفت: «من کودکی شادی داشتم. نام من ادسون است و سپس مردم شروع به صدا زدن من با نام پله کردند. من از آن خوشم نیامد، با همه شروع به بحث کردم. از طرفداران توماس ادیسون بودم. پله چیست؟ توماس ادیسون مهم است!»

پله - توماس ادیسون

جام‌جهانی

این مهاجم برزیلی در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد وارد صحنه جهانی شد. این اولین بازی بود که بازیکن ۱۷ ساله برزیل را ترک کرد و نه تنها به‌عنوان جوان‌ترین بازیکن جام‌جهانی بلکه به‌عنوان یک قهرمان ملی با دو گل در فینال بازگشت. پله در این باره هم می‌گوید: «تصور نمی‌کردم در آن سن دعوت شوم. بازیکن‌های متفاوتی از برزیل وجود داشتند. وقتی به فرودگاه رسیدیم هیچ سیاه‌پوستی وجود نداشت. این یک تغییر باورنکردنی در زندگی من بود. نمی‌توانم آن صحنه ]ضربه سر در فینال جام‌جهانی[ را فراموش کنم. مردم به من می‌گفتند خیلی جوان هستم.»

راکی

پله همچنین در بخش‌هایی از مصاحبه‌اش به افشاگری سیلوستر استالونه پاسخ داد که ستاره سینما می‌گفت که ستاره پیشین سانتوس انگشت راکی را شکسته است. این زوج در حال فیلمبرداری فیلم «فرار به سوی پیروزی» بودند که پنالتی مرد برزیلی باعث مصدومیت راکی شد. استالونه در این باره گفت: «این یکی از نقاط ضعف زندگی من بود. چه ضربه محکمی به من زد! هنوز هم انگشتم شکسته و در تلاش برای مهار پنالتی پله هستم. او یک جفت کفش جنگ جهانی دوم پوشید که نوک آن فولادی بود و توپ هم مانند گلوله بود. دو برابر ضخیم‌تر از توپ فوتبال امروزی!»

اما پله با یادآوری فیلم «فرار به سوی پیروزی» آن را یک آزمایش عاطفی توصیف کرد و گفت: «وقتی دوباره آن تصاویر را می‌بینم احساساتی می‌شوم و جلوی خودم را می‌گیرم که گریه نکنم. من می‌گویم متشکرم.»

پله و سیلوستر استالونی در فیلم فرار به سوی پیروزی

مارادونا

پله همچنین در مورد روابطش با دیگو مارادونای فقید هم گفت: «ما دوستی صمیمی نداشتیم، اما وقتی همدیگر را می‌دیدیم با هم شوخی می‌کردیم. مثلاً به او می‌گفتم: تو بهتر از من هستی؟ من با پای راست و چپ و سر گل می‌زنم اما تو نه! ما همیشه در مورد این که چه کسی بهترین است شوخی می‌کردیم.»

این مطلب را هم بخوانید: ماجرای پر رمز و راز خانواده اسطوره فوتبال/ آشنایی با همسران و وارثان پله

پله - مارادونا

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رضایی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    هیچ انصرافی در کار نیست جایی رو نداره بره با این سن و سال فقط میتونه فدراسیون ما رو فریب بده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

طرح مالک جدید استقلال برای تغییر نام این تیم به «استقلال خلیج فارس» را مناسب می‌دانید؟

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی