نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
پله
منبع: BBC
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بی‌بی‌سی اسپرت برای اثبات بزرگی پله اسطوره فوتبال برزیل و جهان مواردی را برشمرد، که در ادامه می‌خوانیم.

هر زمان که در مورد بهترین بازیکن تمام دوران‌ها بحث می‌شود، یک نام در لیست می‌درخشد: پله.

این بازیکن برزیلی سه قهرمانی جام‌جهانی را به دست آورد؛ اولین بار در ۱۷ سالگی و آخرین بار در سال ۱۹۷۰، در بهترین ترکیب تاریخ. او بیش از ۱۲۰۰ گل در دوران حرفه‌ای خود به ثمر رساند و فیلم‌های لحظات درخشان بازی او بارها و بارها توسط هوادارانش دیده شده است. اما خیلی‌ها هیچوقت فرصتش را نداشتند تا بازی او را به صورت زنده تماشا کنند.

پس از اینکه پله در ۸۲ سالگی درگذشت، بی‌بی‌سی اسپرت چند مورد از بهترین لحظات پله را برشمرد تا نشان بدهد که این اسطوره به چه دلیل تا این اندازه بزرگ و مشهور بوده است.

هت‌تریک در اولین جام‌جهانی

پله اولین بازی حرفه‌ای خود را برای سانتوس در ۱۶ سالگی انجام داد و یک سال بعد به عنوان نماینده برزیل در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد انتخاب شد. او بی‌تجربگی خود را در نمایش بی‌نظیر بازی خود پنهان کرد. اولین گل او در این تورنمنت در مرحله یک‌چهارم نهایی در پیروزی ۱-۰ بر ولز به‌دست آمد و در نیمه‌نهایی در نیمه دوم بازی مقابل فرانسه هت‌تریک کرد و برزیل با نتیجه ۵-۲ راهی فینال شد.

بازی در بزرگ‌ترین صحنه

در فینال مقابل میزبان در سولنا دو گل دیگر به ثمر رساند: اولی گلی تماشایی که با چیپ فوق‌العاده بر روی یک مدافع به دست آمد و دومی ضربه سر بی‌نظیر. برزیل دوباره با نتیجه ۵-۲ پیروز شد و به اولین عنوان قهرمانی در جام‌جهانی دست پیدا کرد. او در کتاب زندگی‌نامه خود درباره قهرمانی جام‌جهانی نوشت: «احساسی وصف‌ناپذیر بود و دلم می‌خواست دوباره و دوباره تجربه‌اش کنم.»

درباره عملکرد پله در جام‌جهانی بخوانید: داستان‌های جالب پله در جام‌جهانی؛ از اشک بعد از قهرمانی در ۱۷ سالگی تا خداحافظی عجیب و وداع قهرمانانه/ رقص جام در دستان پادشاه

پله

شوت از خط میانی زمین

تلاش برای گلزنی از وسط زمین چندباری در طول سال‌های اخیر دیده شده، اما پله اولین کسی بود که این کار را کرد، و البته در بزرگترین صحنه فوتبال. در بازی مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۷۰ با چکوسلواکی و در حالیکه بازی ۱-۱ بود، او متوجه خروج دروازه‌بان ایوو ویکتور از دروازه شد و از داخل نیمه خودی شوت زد و توپ با فاصله خیلی کم از کنار دروازه عبور کرد. او بعد از پیروزی ۴-۱ تیمش گفت که دروازه‌بان‌های اروپایی تمایل دارند که هرازگاهی از دروازه بیرون بیایند و آن دور و بر بچرخند، برای همین از قبل برای زدن چنین شوت‌هایی برنامه‌ریزی کرده بود، تنها تاسف او از این است که چرا این حرکت را برای حریف برجسته‌تری انجام نداده بود.

شروع مجدد خیره‌کننده

برزیل در آخرین بازی مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۷۰ به مصاف رومانی رفت. پله در این بازی دو گل به ثمر رساند، اولین گل از ضربه ایستگاهی بی‌نظیری به‌دست آمد که دروازه‌بان «استری آداماچی» نتوانست هیچ کاری برای متوقف کردن این شوت انجام بدهد.

داستان دو پرش

پله و تیمش بعد از رسیدن به فینال جام‌جهانی ۱۹۷۰ نمی‌خواستند فرصت سومین قهرمانی در این تورنمنت بزرگ را از دست بدهند. این مهاجم در فینال مقابل ایتالیا از مدافع تارسیزیو بورگنیش بالاتر پرید و توپ را با ضربه سر وارد دروازه کرد و بعد به آغوش جرزینیو پرید و به یاد ماندنی‌ترین شادی پس از گل را رقم زد.

بزرگ‌ترین گل جام‌جهانی؟

گل پایانی پله در فینال ۱۹۷۰ یکی از بهترین گل‌هایی بود که تا به حال در جام‌جهانی به ثمر رسیده است. فینال با ایتالیا پیش از این گل هم با نتیجه ۳-۱ به سود برزیل تمام شده تلقی می‌شد، اما با زمان‌بندی عالی، برزیل بهترین گلش را برای آخرین لحظه حفظ کرد. یک گل تیمی واقعی که توپ تمامی زمین را طی کرد و در نهایت پله ارسال کارلوس آلبرتو را با ضربه سر تماشایی به تور نشاند.

در ستایش پله بخوانید: اسطوره و نماد برزیلی فوتبال جهان/ پسربچه نابغه‌ای که پادشاه فوتبال شد

درباره نقش پله در کشور برزیل بخوانید: بازیکنی که درگیر سیاست نمی‌شد ولی یک ملت را متحد کرد/ کسی که باعث افتخار رئیس‌جمهور شد

پله

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی