دیوید بکام
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دیوید بکام اسطوره فوتبال انگلیس و ستاره پیشین منچستریونایتد، رئال‌مادرید، میلان و پاری‌سن‌ژرمن با آمریکایی‌ها قراردادی بسته که سودش را در ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۴۰۰میلیون پوند رسانده است.

۱۶ سال پیش؛ قرارداد شوکه‌کننده دیوید بکام با لس‌آنجلس گلکسی به لطف دو بند هوشمندانه برای اسطوره فوتبال انگلیس ۴۰۰ میلیون پوند به ارمغان آورده است.

۷۰ درصد کاهش

کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس سال ۲۰۰۷ زمانی که از پوشیدن پیراهن پر زرق و برق رئال‌مادرید دست کشید و به همراه همسرش ویکتوریا و سه پسرش به لس‌آنجلس منتقل شد، فوتبال جهان را شوکه کرد. بکام نه تنها از سطح بالایی که در لیگ قهرمانان اروپا در ۱۱ فصل از خودش نشان داده بود دست کشید، بلکه دستمزدش را هم کاهش داد.

بکام در آن زمان فقط ۳۱ سال داشت و سالانه ۱۶٫۶ میلیون پوند در برنابئو درآمد داشت، با این حال قراردادی به ارزش ۵٫۴ میلیون پوند در سال در لس‌آنجلس را پذیرفت که باعث شد حقوقش ۷۰ درصد کاهش پیدا کند. 

معرفی دیوید بکام به عنوان بازیکن جدید لس‌آنجلس گلکسی در سال ۲۰۰۷

بندهای درخشان

با این حال، «جو پومپلیانو» کارشناس تجارت و سرمایه‌گذاری ورزشی در توییتر فاش کرد که ۲ بخش باورنکردنی در قرارداد گلکسی نشان می‌دهد که چگونه بکام در طول ۵ سال حضورش در این باشگاه بیش از ۴۲ میلیون پوند در سال درآمد داشته است. همچنین این کارشناس توضیح داده که چرا اینترمیامی (باشگاه تحت مالکیت دیوید بکام) حالا یکی از ۲۹ باشگاه لیگ MLS آمریکاست.

اگرچه حقوق اولیه بکام زمانی که سال ۲۰۰۷ به لس‌آنجلس گلکسی پیوست فقط ۵٫۴ میلیون پوند بود، اما واقعیت این است که بیش از ۷ برابر آن درآمد داشته است؛ به این دلیل که بکام در جریان مذاکراتش معامله‌ای کرد که درصدی از درآمد تیم آمریکایی را از آن خود کند. بنابراین او از همه‌چیز از جمله فروش بلیت، اسپانسرها (حتی نوشیدنی و هات‌داگ) درآمد کسب کرد. این باعث شد تا درآمد بکام در طول ۵ سال به حدود ۲۱۲ میلیون پوند افزایش پیدا کند؛ مبلغی ۱۸۵ میلیون پوند بیش از دستمزد اصلی‌اش در گلکسی.

به این ترتیب با معامله صورت گرفته حقوق بکام به ۴۲ میلیون پوند در سال رسیده و او را به پردرآمدترین فوتبالیست روی کره زمین تبدیل کرد، در حالی که در ۱۱۸ بازی برای لس‌آنجلس گلکسی به میدان رفت و ۲ جام گرفت.

مطلبی درباره محل اسکان دیوید بکام در قطر بخوانید: تصاویر سوئیت لوکس دیوید بکام در قطر/ زندگی فوق‌العاده لوکس و خصوصی در دوحه/ چرا بکام این هتل را ترک کرد؟

دیوید بکام و مجسمه‌ای با پیراهن لس‌آنجلس گلکسی

چشم‌اندازی برای باشگاه‌داری

به طرزی باورنکردنی معامله دیگری هم به تعادل بانکی دیوید بکام کمک کرد. زمانی که او با لس‌آنجلس گلکسی قرارداد بست، توانست بندی را درج کند که پس از بازنشستگی به او حق خرید یک تیم برای گسترش لیگ MLS با مبلغ ۲۰ میلیون پوند را تضمین می‌کرد.

در آن زمان این برای لیگ MLS عالی به نظر می‌رسید، برای این که تورنتو اف‌سی به تازگی با ۸ میلیون پوند به لیگ آمریکا ملحق شده بود. با این حال آمدن بکام باعث رشد بزرگی در MLS شد و تعداد تماشاگران ۴۰ درصد افزایش یافت. از طرفی قرارداد تلویزیون سالیانه ۲۰۷ میلیون پوندی بسته شد که حالا هم ۳۰۲۵ برابر قراردادی ۶٫۷ میلیون پوندی در سال ۲۰۰۶ شده است.

از طرفی حق ورودی در لیگ MLS در سال ۲۰۲۲ به ۴۸۴ میلیون پوند رسیده‌اند که با ۳۱ میلیون پوند سال ۲۰۰۸ قابل مقایسه نیست. در نتیجه هزینه‌های توسعه هم به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد. نیویورک‌سیتی برای پیوستن به MLS مبلغ ۸۳ میلیون پوند پرداخت کرده، نشویل ۱۲۸ میلیون پوند داده، شارلوت اف‌سی برای ملحق شدن به این لیگ مبلغ ۲۷۰ میلیون پوند هزینه کرده است.

این مطلب درباره اینترمیامی را هم بخوانید: اتهام بزرگ به دیوید بکام و باشگاهش/ معامله شرم‌آور در آمریکا

دیوید بکام در مراسم معرفی اینترمیامی به عنوان تیم جدید لیگ MLS آمریکا

ورود اینترمیامی

اما بکام که قراردادش را قبلاً امضا کرده بود با حدود ۱۰۰ میلیون پوند کمتر از مبلغ نشویل در سال ۲۰۲۲ وارد لیگ MLS شد. زمانی که «هیرونز» (لقب اینترمیامی به معنای مرغ‌های ماهیخوار) اولین بازی‌شان را مارس ۲۰۲۲ انجام دادند این باشگاه باارزش‌ترین امتیاز به مبلغ ۴۸۷ میلیون پوند را داشت که بیش از ۲۴ برابر هزینه اصلی در زمان توافق بکام برای گسترش به مبلغ ۲۰ میلیون پوند بود.

به این معناست که به طور کلی انتقال ریسکی بکام به آمریکا در ۱۶ سال پیش با بودجه ۵٫۴ میلیون پوند در سال که تنها ۲۷ میلیون پوند را به صورت تضمینی به حساب او واریز می‌کرد، بیش از ۴۰۰ میلیون پوند در طول مدت حضورش در لس‌آنجلس گلکسی و راه‌اندازی اینترمیامی به ارمغان آورده است.

مطلبی جالب درباره تمایل ستاره‌های برای ملحق شدن به تیم دیوید بکام و شهر میامی را بخوانید: چرا تیم دیوید بکام بهترین مقصد برای فوتبالیست‌هاست/ عشق و حال... و شاید هم کمی فوتبال!

ورزشگاه DRV PNK اینترمیامی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی