مصطفی هاشمی طبا
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق کمیته ملی المپیک گفت: با وجود سیاست‌های ضعیف خارجی و حساب کردن روی رفقای اشتباهی، کشورهایی که کارگزار آمریکا هستند سیاست‌های غرب را علیه جمهوری اسلامی جلو می‌برند و اسم خلیج فارس را هم تغییر می‌دهند.

مصطفی هاشمی‌طبا از مسئولان پیشین ورزش کشورمان در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان و همچنین کاندیدای انتخابات دو دوره ریاست جمهوری در سال‌های گذشته، در گفت‌وگو با خبرورزشی درباره برپایی تورنمنت فوتبالی در کشور عراق با عنوان جعلی خلیج عربی و این‌که مسئولان ورزشی کشورمان در این زمینه چه اقدام جدی می‌توانند انجام بدهند اظهار داشت: مسئولان ورزش ما کاری نمی‌توانند انجام بدهند. ما تصور می‌کنیم که این موضوع یک مسئله ورزشی است در حالی که این یک موضوع کاملا سیاسی است.

اعراب از موقعیت جدید منطقه بهره‌برداری می‌کنند

هاشمی‌طبا توضیح داد: ما چون بر خلاف حرف‌هایی که عده‌ای به زبان می‌آورند و به نوعی خود بزرگ‌بینی دارند موقعیت‌مان در منطقه بسیار ضعیف شده است، فقط می‌توانیم بنشینیم و شاهد این اتفاقات باشیم. به ویژه با توجه به پیمان ابراهیم که کشور اسرائیل را به بحرین و امارات آورده است، همچنین حضور اسرائیل در کردستان عراق و آذربایجان موقعیت سیاسی ما در منطقه تا حدی ضعیف شده و طبعا آن‌ها جرأت پیدا کرده‌اند و اقدام به چنین کارهایی می‌کنند.

کاندیدای اسبق ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دلیل انجام این اقدامات از سوی کشورهای عربی منطقه این است که آن‌ها کارگزاری کشور آمریکا هستند و با پشتیبانی آمریکا چنین کارهایی را انجام می‌دهند. هر چقدر ما می‌گوییم که در دهان آمریکا می‌زنیم اما آن‌ها هم افرادی نیستند که ساکت بنشینند بلکه تمهیدات دیگری در این زمینه می‌اندیشند.

وی در ارتباط با چرایی این اقدامِ دور از انتظار کشور دوست و همسایه ادامه داد: درباره عراق باید گفت عراق وقتی می‌بیند ما مثل «گاو نُه مَن شیرده» برای آن‌ها همه‌کار می‌کنیم، ساز خودش را می‌زند. باعث تأسف است که حتی فردی مثل مقتدی صدر که ظاهرا شیعه است و به ایران هم آمده و با مقام معظم رهبری نیز دیدار کرده، ایشان هم زیر پایش بلند شده و می‌گوید خلیج عربی!

عرب‌ها معتقدند اول عرب بودند بعد مسلمان شدند، برعکس ما

مصطفی هاشمی‌طبا در ادامه صحبت‌هایش با اعلام این موضوع که می‌خواهد نکته‌ای را یادآور شود اضافه کرد: کشورهای عربی برخلاف این‌که ما ایرانی‌ها می‌گوییم ما اول مسلمان و شیعه هستیم و بعد ایرانی هستیم، آن‌ها اعتقاد دارند که اول عرب هستند و بعد مسلمان شده‌اند. حتی بسیاری از روحانیون اعراب هم چنین تصور و اعتقادی دارند. به همین خاطر آن زنجیره عربیّت را علی‌رغم همه اختلافاتی که با یکدیگر دارند حفظ می‌کنند.

ولیعهد عربستان و جو بایدن

عراق خیالش از ایران راحت است که به آغوش اعراب رفته!

وی یادآور شد: عراق وقتی می‌بیند ما به دلیل قرار داشتن اماکن مذهبی شیعی که در کشور آن‌هاست در حال ریخت‌وپاش هستیم و آن‌جا پول هزینه می‌کنیم، پیش خودش می‌گوید حالا که ایران بدون توصیه ما به ما کمک می‌کند خیال‌مان راحت است، پس ما هم در آغوش کشورهای عربی باشیم و کار خودمان را پیش ببریم.

وقاحت نخست وزیر عراق مثال‌زدنی است!

معاون خاتمی‌در دوره اول ریاست جمهوری و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی افزود: واقعا که وقاحت نخست‌وزیر کشور عراق هم مثال‌زدنی است! گاهی اوقات است که شما می‌گویید جامی برگزار می‌شود تحت عنوان خلیج عربی که یک بحث دیگری است اما زمانی ایشان می‌گوید این خلیج، خلیج عربی است که این تفاوت دارد. این آقا در این باره به هر دو مورد اشاره کرده و متاسفانه دست ما هم بسته است و چیزی نمی‌توانیم بگوییم. ما فقط بلدیم حرف‌های همیشگی‌مان را تکرار کنیم.

در همین ارتباط ببینید: بی‌اعتنایی نخست‌وزیر عراق به تذکر ایران/ نام خلیج فارس باز هم جعل شد؛ با تاکید بیش‌تر!

رئیس جمهور روسیه و چین

وزیر اسبق صنایع و معادن کشورمان در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به عملکرد کمتر از انتظار دولت رئیسی در قبال اقدامات اخیر کشور عراق خاطرنشان کرد: این به دلیل ضعف در سیاست خارجی و دیپلماسی بین‌المللی ماست. متاسفانه ما روی کسانی شرط بسته‌ایم که آن‌ها هیچ همکاری با ما نمی‌کنند. ما بیش از هر چیز روی روسیه و چین حساب باز کرده‌ایم که دیدیم آن‌ها هم چه‌طور در بحث جزایر سه‌گانه سمت اماراتی‌ها را گرفتند و حتی در بحث دیدار با مسئولان عربستان پشت ما را خالی کردند.

چین و روسیه کاملا غربی هستند!

وی درباره نگاه مسئولان کشور درباره کشورهای چین و روسیه یادآور شد: ما تصور می‌کنیم که آن‌ها شرقی هستند! خیر آقایان! چین و روسیه به طور کامل غربی هستند. آن‌ها از فرهنگ غرب تغذیه می‌کنند. اگر می‌خواستند شرقی باشند چین باید بودایی‌های اصلی جهان را تشکیل می‌داد. کشور چین با این که به ظاهر کمونیستی است اما تجارت و اقتصادش بر اساس سیستم لیبرالیستی اداره می‌شود. این‌ها نشخوارکنندگان غرب هستند ولی ما فکر می‌کنیم که آن‌ها شرقی هستند.

جام خلیج فارس persian gulf

ما به جام‌حذفی بگوییم خلیج فارس، آن‌ها که نمی‌گویند!

هاشمی‌طبا که سابقه دو دوره ریاست کمیته ملی المپیک را در کارنامه مدیریتی‌اش دارد، در ارتباط با این‌که این کمیته چه اقدامی در این باره می‌تواند انجام بدهد توضیح داد: کمیته المپیک هم کاری از دستش برنمی‌آید. اگر اسم جام حذفی را هم به جام خلیج فارس تغییر دادند برای ما چه اتفاق مثبتی ایجاد شد؟ چه اتفاقی افتاد؟ اگر ما اسم جام حذفی را خلیج فارس بگذاریم، آن‌ها که نمی‌گویند خلیج فارس، باز هم همان حرف خودشان را تکرار می‌کنند. برای این‌که پشت‌شان به کشور آمریکاست و در حال پیاده کردن سیاست‌های آمریکا هستند. از آن طرف هم با کشور اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند. متاسفانه ما دست‌مان از همه‌جا کوتاه است و فقط حرف می‌زنیم.

عراق هر روز یک بازی جدید درمی‌آورد

رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در پاسخ به این پرسش که در این‌باره چه اقدامی‌انجام بگیرد بهتر است و برای مثال اگر سفیر کشور عراق را به وزارت امور خارجه فرا بخوانند تاثیری در این زمینه خواهد داشت یا نه، تصریح کرد: اگر تذکر بدهند باز هم فایده‌ای ندارد آن‌ها خر خودشان را می‌رانند. عراقی‌ها نه خسارت جنگ را به ما پرداخت کردند و نه عذرخواهی کردند؛ هر روز هم یک بازی جدید در می‌آورند. کردستان عراق هم تبدیل به محل استقرار گروهک‌های ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی شده است که این نشان می‌دهد ما در سیاست خارجی ضعیف عمل می‌کنیم.

با جمله تکراری «باید بشود» کاری از پیش نمی‌رود

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما فقط حرف می‌زنیم! دائم می‌گوییم باید بشود! در اقتصاد هم همین کار را می‌کنیم و در همه چیز با جمله تکراری «باید بشود» پیش می‌رویم، در حالی که هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. مشخص است که آمریکا اجازه نمی‌دهد ما به این سادگی به زندگی‌مان رسیدگی کنیم.

در همین ارتباط بخوانید: آقای امیرعبداللهیان! به‌جای لبخند، از حق ایران دفاع کنید/ جورج بوش که دشمن اول ما بود می‌گفت «پرشین گلف»؛ عراق چه می‌گوید!

ولیعهد عربستان و  رئیس جمهور چین

مشاور وزیر ورزش در دوران وزارت محمود گودرزی افزود: ما به جای این‌که سیاست تعادل را پیشه کنیم برعکس عمل می‌کنیم و تصور داریم که باید به چین بچسبیم! امروزه نه قرارداد ۲۵ ساله با کشور چین درست شده نه قراردادمان با روسیه و نه پیمان شانگهای به ما کمک کرده است. دیدیم خود چین که عضو پیمان شانگهای است و پیمان امنیتی با ما امضا کرده چه رفتاری درباره ایران پیشه کرد. همان رئیس‌جمهور چین به کشور عربستان رفت و علیه ایران بیانیه داده است. آیا عربستان جزو پیمان شانگهای است؟ ما عضو پیمان شانگهای هستیم. این‌ها همه بازی سیاسی خارجی است. متاسفانه ما بازی‎خور شده‌ایم!

چینی‌ها را آزاد بگذارند ایرانی‌ها را می‌خورند

هاشمی‌طبا اضافه کرد: باز هم می‌گویم ما در سیاست خارجی باید تعادل‌بخشی کنیم. نه با کسی دشمنِ دشمن باشیم نه با کسی دوستِ دوست. هیچ‌کس با ما دوست نیست. ما باید در این میان گلیم خودمان را درست از آب بیرون بکشیم. یک مقدار با این، یک مقدار با آن. باید سیاست تعادل‌بخشی را در دنیا داشته باشیم. فکر نکنیم چین با ما رفیق شده یا روسیه با ما دوست است، نه! این‌ها همه به شکل تاریخی با ما مشکل دارند. حتی اگر چینی‌ها را به حال خودشان بگذاریم می‌آیند و آدم‌های ایران را هم می‌خورند. آن‌ها چنین رفتاری را در طول تاریخ با ما داشتند ولی کاری از دست ما بر نمی‌آید.

سجادی و صالحی امیری

بی‌تفاوتی کمیته ملی المپیک هم در نوع خود عجیب است

وی در پایان خاطر نشان کرد: این بحث کاملا سیاسی است و ربطی به ورزش ندارد که بگوییم سجادی (وزیر ورزش) باید جلو برود و کاری انجام بدهد. عجیب است که می‌بینیم کمیته ملی المپیک ر این زمینه سکوت اختیار کرده! مسئولان این کمیته حداقل می‌توانند نامه‌ای به IOC بزنند و یا نامه جدی برای کمیته ملی المپیک عراق ارسال کنند تا با این موضوع برخورد شود ولی بی‌تفاوتی کمیته ملی المپیک هم در نوع خود عجیب است چون حتی همین کارها را هم انجام نمی‌دهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳۹
  • علی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    ای کاش این حرفها به گوش مسئولان برسه
  • محمد IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    حیف از این همه خدماتی که برای عراقی ها در کشورشون انجام دادیم. حیف و صد افسوس
  • هاشمی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    آقای هاشمی طبا جای امثال شما در ورزش خالیه ولی یک عده آدم که اینکاره نیستند دارند ورزش رو به قهقرا می برند
  • شجاع الدین مصطفوی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    باعث تأسفه که دولت نشسته و فقط نگاه می کنه! باید بابت این وضعیت از عراق توضیح بخواد
  • حمیرا IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    کمیته المپیک خنثی تر از این ندیده بودیم. خسروی وفا آدم خوبیه ولی خوبی هم حدی داره
  • ایران دخت IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    خیلی عجیبه که این موضوع به این مهمی اینقدر راحت به فراموشی سپرده شد و باز هم ممنون از خبر ورزشی که دارید این وضعیت بد رو دنبال می کنید
  • میثم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    واقعا از این به بعد باید کنار اسم آمریکا در نماز جمعه هامون علیه چین ه شعار بدیم. کره جنوبی هم به خودش اجازه داده درباره ایران بدگویی کنه! همه دور برداشتن برای ایران!!! یعنی که چی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • لمینت دندان IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    به اون آقای امیرعبداللهیان بگید این حرفها رو بخونه شاید به خودش بیاد و بره یه کم از حق و حقوق بین الملیل ایران دفاع کنه!
  • یوز ایرانی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    افسوس از این مسئولان
  • ضرب المثل IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    حسن روشن خوب گفت که درباره ماجرای خلیج فارس و کارهایی که ما برای عراق کردیم "خود کرده را تدبیر نیست"!!!!
  • احلام IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    من عراقی مهاجرم و از شنیدن این وضعیت خیلی متأسف شدم
  • خلیل IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    همه چیز یه طرف حرکت مهدی تاج یه طرف!!!!! خخخخخخخخخخخخخ
  • کرمعلی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    خوبه کانال سه مسابقاتش رو پوشش نمی ده!
  • فروغ IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    مگه سیاست خارجی هم داریم ماااااااااا؟؟؟؟؟؟؟
  • بیستون IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    همه چیز ایران و ایرانی رو دارن به یغما می برن ما نشستیم و توی سر خودمون می زنیم
  • غیاثی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    یاد یه نوحه توی ایام محرم افتادم که می گه: پس خاک بر سر ما!
  • عبیداله بیژنی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    آقای هاشمی طبا به کردهای عراق چیکار داره؟
    • امید IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      به کردهای عراق کاری نداره میگه کردستان عراق محل تجمع گروهک های ضد ایرانیه که دولت عراق مسئول این مشکله.
  • طیب زاده IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    فعلا دولت داره بودجه سال بعد رو برای خودش تنظیم می کنه! وقت نداره به خلیج فارس رسیدگی کنه. برید در خونه خودتون بازی کنید خخخ
  • جیران IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    گرگ رو از هر طرف بخونید گرگ خونده میشه
  • چین چین آبادی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    چین رفت تو بغل عربستان چون دیگه شیره ایران رو کشیده بود
  • بهراد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    یارانه ها رو ریختن؟
    • عباس IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      واریز میشه برادر.. ههه
  • سمیرا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    خوب مسئولانی داریم...خووووووب
  • نیروانا IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    عراق هم برای ما شاخ شده! چهار سال پیش ما نبودیم الان داعش اونجا خلافت می کرد!
  • مبین IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    ایول بهتون دیگه داشت فراموش می‌شد
  • شهروز IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    یاد دایی جان ناپلئون افتادم . اون موقع کار انگلیسها بود الان کار آمریکاییها !
    • مهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      این کشورهای عربی اختیاری از خودشون ندارن همه دست تحت سلطه آمریکا هستن‌.شما مگه نمیبینی ایران رو چطور تحریم کرده آمریکا.هیچ پادشاه و دولت عربی جرات نداره خلاف خواسته آمریکا عمل کنه.این سیاست ها و تنش بین اعراب و فارس هم از آمریکا نشات میگیره درست مثل بحث شیعه و سنی.آمریکا از این کار ها تو کل دنیا انجام میده.
  • اتحاد و همدلی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    زمستان سخت عراق ...
  • کاف IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    خبر ورزشی برای این بی طرفی و مردم داریته که عاشقتم.. عالی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی