دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
۰ |
۰
بهترین استیبل کوین برای ایرانیان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کاربرد استیبل کوین های ارز دیجیتال فراتر از بازار رمز ارزها است؛

به لطف فراهم شدن امکان انتقال ناشناس و البته بسیار سریع پول به سراسر دنیا بر بستر شبکه‌های بلاک چین، امروز حجم زیادی از حواله‌های بین‌المللی با استفاده از تتر، یو اس دی کوین، دای و دیگر ارزهای پایدار معروف انجام می‌شوند. بیشتر استیبل کوین های رمز ارزی سیستمی متمرکز دارند. اما آیا این موضوع روزی برای کاربران ایرانی دردسرساز خواهد شد؟ در این مقاله به معرفی بهترین استیبل کوین برای ایرانیان خواهیم پرداخت.

برخلاف ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و بی‌شمار کوین و توکن دیگر، استیبل کوین های معروف توسط شرکتی خصوصی، به شکل متمرکز، اداره می‌شوند. به عنوان مثال باید به دو مهره اصلی بازار یعنی تتر و یو اس دی کوین اشاره کنیم که به ترتیب تحت اختیار شرکت‌های تتر لیمیتد (Tether Limited) و سنتر (Centre) هستند. به همین دلیل خرید و فروش استیبل کوین های ارز دیجیتال اغلب برای ایرانیان با ریسک همراه بوده است. البته تا امروز هیچ گزارشی مبنی بر بسته شدن یک آدرس به خاطر تحریم‌ها دریافت نشده است، اما در هر صورت باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

ارزهای دیجیتال غیر استیبل کوین قیمت‌های متفاوتی دارند. نحوه تعیین ارزش هر واحد آن‌ها به عوامل مختلفی وابسته است. به همین دلیل نمی‌توان به راحتی خرید یکی را به دیگری ترجیح داد. اما قیمت استیبل کوین usdt، دای، یو اس دی کوین و دیگر رقبا برابر یک دلار آمریکا است. پس از این نظر به راحتی قابل جایگزین شدن با یکدیگر هستند.

چرا ایرانیان باید به دنبال استیبل کوین های جایگزین تتر باشند؟

شرکت‌های مجری (متمرکز) پروژه‌های تتر و یو اس دی کوین، محبوب‌ترین ارزهای باثبات بازار کریپتو، توکن‌های خود را بر بستر بلاک چین‌های متعددی عرضه می‌کنند. با این حال آن‌ها به عنوان موجودیتی متمرکز روی موجودی تمام آدرس‌ها اشراف دارند و برخلاف ارزهای بیت کوین و اتریوم، مسدود کردن آدرس‌ها برایشان به سادگی امکان‌پذیر است.

تا امروز چند مرتبه شاهد وقوع چنین اتفاقی بوده‌ایم. به عنوان مثال مدتی قبل شرکت تتر لیمیتد موجودی چند آدرس این استیبل کوین را به خاطر ارتباط با هکرهای کره شمالی مسدود کرد. شرکت سنتر هم چندی پیش اقدام به مسدودسازی چند آدرس به خاطر استفاده آن‌ها از میکسر تورنادوکش کرد. پس اگرچه این دو شرکت تا کنون اقدامی برای بستن حساب‌ها به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نداشته‌اند، اما این احتمال همیشه وجود دارد. بهترین راهکار استفاده از استیبل کوین های غیر متمرکز نظیر دای است.

تتر

مشکل اینجاست که در صرافی‌های رمز ارزی P۲P ایرانی و خارجی، بازارهای معاملاتی بر مبنای استیبل کوین تتر و در برخی مواقع یو اس دی کوین هستند و دای در این میان حضور ضعیفی دارد. اگرچه بازار معاملاتی «دای / بیت کوین» و «دای / اتریوم» به منظور ترید این دو رمز ارز با استیبل کوین DAI در برخی صرافی‌ها نظیر بایننس در دسترس است، اما برای بیشتر کوین‌ها و توکن‌ها جفت مبادلاتی مشابهی وجود ندارد. البته این مشکل برای تریدرها است، وگرنه هولدرها برای نگهداری طولانی مدت دای یا هر گزینه دیگر مشکلی نخواهند داشت.

دای (DAI) ؛ بهترین استیبل کوین برای ایرانیان

استیبل کوین های ارز دیجیتال از یک دیدگاه به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌شوند. محبوب‌ترین گزینه‌ها یعنی تتر، یو اس دی کوین و بایننس کوین از نوع متمرکز هستند. از طرفی انتخاب یک ارز دیجیتال پایدار عمل حساسی است و نمی‌توان به سادگی به هر رمز ارزی اعتماد کرد. هر هولدر، تریدر یا به طور کل سرمایه گذار به امید ثابت ماندن قیمت ۱ دلار استیبل کوین ها اقدام به خرید آن‌ها می‌کند. اگر روزی ارزش هر واحد رمز ارزهای این چنینی درگیر نوسان شود، فاجعه رخ خواهد داد، همان اتفاقی که اردیبهشت امسال، با سقوط ارز UST و سپس کل اکوسیستم ترا، کل بازار ارز دیجیتال را به خاک و خون کشید.

قیمت دای

با توجه به اهمیت موضوع نمی‌توان تتر و یو اس دی کوین را، مخصوص از دسته‌بندی استیبل کوین های غیر متمرکز، به راحتی جایگزین کرد. اما دای تا امروز خود را به اثبات رسانده است. حتی طی بازه‌های زمانی بعد از سقوط UST که قیمت تتر درگیر نوسان شده و تعادلش با دلار آمریکا را از دست داده بود، قیمت دای بدون مشکل با ۱ دلار خرید و فروش می‌شد.

دای دارای یک تفاوت اساسی با تتر است؛ از یک دیدگاه دیگر استیبل کوین های ارز دیجیتال به سه دسته‌بندی با پشتوانه فیات، با پشتوانه رمز ارز و الگوریتمی تقسیم می‌شوند. تتر، یو اس دی کوین، بایننس کوین و در کل رمز ارزهای پایدار متمرکز از پشتوانه فیات استفاده می‌کنند، به این معنی که مجری پروژه آن‌ها به ازای هر یک واحد توکن، ۱ دلار آمریکا داخل یک حساب بانکی ذخیره کرده است.

اما دای یک استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز است. برای ایجاد هر توکن دای مقدار اتریوم در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود. DAI از سیستم با پشتوانه بیش از اندازه استفاده می‌کند، به طوری که در زمان ضرب، به جای ۱ دلار ۱.۶ دلار اتریوم در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود.

تتر، یو اس دی کوین، بایننس کوین، دای و دیگر استیبل کوین های معروف بازار ارز دیجیتال را می‌توان در صرافی بیت ۲۴ خرید و فروش کرد. به عنوان گوشه‌ای از ویژگی‌های این صرافی ارز دیجیتال باید به تسویه فوری، داشتن کیف پول داخلی ریالی و ارزی، پشتیبانی حرفه‌ای و ارائه آموزش‌های مبتدی تا حرفه‌ای در حوزه کریپتو به صورت رایگان، اشاره کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی