منصور پورحیدری
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آبی پوشان در حالی  به مصاف ملوان می‌روند که  امروز ۶ بهمن سالروز زنده یاد منصور پورحیدری ملقب به پدر استقلال است.

مسابقه امروز استقلال از یک جهت فوق‌العاده نوستالژیک است. جدا از بحث فنی که استقلالی‌ها با توجه به ناکامی برابر سپاهان حالا حتماً باید پیروز شوند و اگر ملوان را شکست ندهند قطعاً بحران را با تمام وجود احساس خواهند کرد، این بازی از بابت مسائل تاریخی هم فوق‌العاده مهم تلقی می‌شود چون به نوعی با سرنوشت باشگاه استقلال گره خورده است و معمای بزرگی پشت‌سر آن نهفته شده که هنوز پاسخی برای آن نداده‌اند و شاید هیچ وقت هم جواب دقیقی برایش گفته نشود. استقلال امروز در حالی به مصاف ملوان می‌خواهد رفت که ششم بهمن است. سالگرد تولد منصور پورحیدری. مردی که بر گردن استقلال حق پدری دارد و جدا از جوانی و اعتبار خود بخشی از ثروت پدری را نیز برای این باشگاه صرف کرد. البته زندگی ورزشی منصورخان با نام ملوان بندرانزلی هم به گونه‌ای دیگر گره خورده است و همه این موارد در کنار هم پازلی عجیب، جذاب و البته سرشار از ناگفته‌ها را کنار هم قرار می‌دهد.

استقلال – ملوان، به نام پدر/ رازی که پورحیدری فاش نکرد، چه بود؟

جشنی پر از حسرت

اگر منصورخان زنده بود امروز شمع‌های روی کیک تولد خود را فوت می‌کرد. مردی که متولد ششم بهمن سال ۱۳۲۴ بود و پاییز شش سال قبل در ۷۱ سالگی چشم از جهان فروبست. چنین روزی برای خانواده پورحیدری و البته دوستداران او بیشتر از اینکه حکم فرصتی برای برگزاری جشن تولد را داشته باشد در مقام یک حسرت بزرگ است؛ حسرت نبودن مردی که اگر بود قطعاً در این روزها می‌توانست به استقلال کمک کند.

استقلال – ملوان، به نام پدر/ رازی که پورحیدری فاش نکرد، چه بود؟

معمای انزلی

استقلال خرداد ۱۳۸۱ در آخرین هفته از نخستین دوره پیکارهای لیگ حرفه‌ای راهی انزلی شد. شرایط جدول به گونه‌ای بود که آنها با کسب مساوی هم عنوان قهرمانی این پیکارها را به دست می‌آوردند ولی آبی‌پوشان در روزی که هنوز هم عده‌ای معتقدند چند نفر از بازیکنان آن تیم به طور عجیبی دور از انتظار ظاهر شدند، مسابقه را با یک گل به ملوان واگذار کردند و پرسپولیس به لطفِ پیروزی برابر فجرسپاسی عنوان قهرمانی این پیکارها را به دست ‌آورد. منصورخان در بازی با ملوان برای آخرین مرتبه تحت عنوان سرمربی روی نیمکت آبی‌پوشان نشست و پس از آن دیگر تحت هیچ شرایطی حاضر نشد این سمت را بپذیرد. البته پورحیدری در قالب مدیر فنی و سرپرست در سال‌های بعد دوباره به نیمکت استقلال بازگشت اما با وجود اصرار مدیران، سرمربیگری را نپذیرفت. خیلی‌ها می‌گویند دل پدر استقلال از بعضی‌ها در بازی با ملوان شکست و به همین خاطر سرمربیگری در این تیم را بی‌خیال شد.

راز بازی با ملوان

تا سال‌ها پس از آن مسابقه منصور پورحیدری هیچ حرفی پیرامون مسابقه عجیب برابر ملوان نمی‌زد و این باخت را جزو اتفاقات فوتبال می‌دانست اما سرانجام تابستان سال ۹۰ در گفت‌وگوی مفصل با خبر ورزشی کنایه بسیار مهمی به آن ماجرا زد و گفت: «اتفاقاتی که در بازی با ملوان به وقوع پیوست را فقط زمانی افشا خواهم کرد که بلیت یکسره به مقصد خارج از کشور داشته باشم و دیگر نخواهم به این مملکت برگردم.» البته منصورخان تا آخر عمر در ایران ماند و جعبه سیاه بازی با ملوان را باز نکرد. شاید او نمی‌خواست در مورد افرادی که برای هواداران استقلال شناخته شده و بعضی از آنها بسیار هم محترم هستند، حرف بزنند و ذهنیت طرفداران را نسبت به آنها عوض کند.

استقلال – ملوان، به نام پدر/ رازی که پورحیدری فاش نکرد، چه بود؟

جدال با طعم تولد

حالا امروز استقلال در سالگرد تولد منصور پورحیدری به مصاف ملوان می‌رود و دوباره خاطرات شیرین و تلخ بسیار زیادی برای طرفداران این تیم زنده می‌شود. از شیرینی متولد شدن پدر استقلال تا تلخی پرواز ابدی و البته جامی که در اولین دوره رقابت‌های لیگ برتر از دست آبی‌پوشان پرید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۷
  • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    روحش شاد یادش گرامی بزرگ مرد منصور پورحیدری کاش خیلی ها یاد بگیرن از جمله روزنامه خبر ورزشی که روز بازی اینجور نیاد کنکاش کنه و دنبال حاشیه نباشه
  • واعظ آشتیانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    با پوزش بخاطر تکرار مطلب ، چرا هر وقت تیم استقلال نتیجه نمی‌گیرد کم کاری و احیانا خیانت بازیکنان بعنوان دلیل مطرح میشه ؟ از دربی ۶تایی گرفته و بازی مقابل سایپا سال۷۸ و اخراج مرحوم حجازی تا بازی مقابل ملوان در اولین دوره لیگ برتر و بعد هم قضایای دوران محمود فکری و لیگ امسال ، همیشه عده ای از بازیکنان قدیمی و هواداران این تیم ، کم کاری بازیکنان و احیانا خیانت آنها را دلیل اصلی ناکامی تیم معرفی می کنند . چرا بازیکنان این تیم در طول تاریخ همیشه به تیم خود خیانت می کنند ؟ آیا با وجود این تاریخچه باز هم میشه از اصطلاح مکتب استقلال ، حرف زد ؟
  • تاجی اصیل IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    سالش چه روزی است ؟
  • mahdi IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    با احترام به نظر واعظ آشتیانی در پاسخش باید گفت مکتب تیم استقلال نفوذ و تخریب رقبا نیست ولی در چند سال گذشته همگان دیدند که چگونه از یک تیم حمایت یکجانبه و سازمان یافته شد.حمایتی که حتی از تیم ملی هم نشد.
  • شیش ۶ IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    بیخودی ماجرا را راز الود نکنید .هیچ رمز و رازی در کار نبود و اگه بود گفته شده بود.اتفاقا خوبه فیلم بازیش بطور کامل هست.نهایت قدرت کیثه و کیثه کشا در ان بازی همان بود که در فیلم بازی هست .بتمام ثانیه های بازی نگاه کنید کدوم بازیکن کیثه کم کاری میکند!اگر هم کم کاری و یا بد کاری بوده دقیقا متوجه ی خود کادر کیثه بوده نه بازیکنان .حالا چون باختند بجای اینکه باخت را گردن بگیرن دنبال گردنی بودن که بندازن به اون تا خودشون رو تبرئه کنند.فقط کافیه فرض کنید فیلم ان بازی نبود انوقت چه تئوریهای توطئه و خیانتی که نمی ساختند .در تمام عمر این تیم از وقتی که دوچرخه و رکاب بود تا به امروز اگر بردی بوده با همت خودشون بوده ولی اگر باخت و ناکامی بوده دقیقا مثل دائیجان ناپلئون کار دیگران و دشمنان خیالی کیثه بوده.حالا خوبه این تیم بدستور و برای شخص خاصی تشکیل شده و تمام چیزهایی که به ان مینازند در همان دورانی بوده که حکومت وقت و همون شخص خاص!دستش مستقیم پشت همینها بوده!
  • احمدرضا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    هیچ رازی نیست،استقلالی ها هر وقت باخت فاجعه بار یا بازی حساسی را از دست می دهند دنبال بهانه تراشی و توجیه پذیری هستند،مثل دربی ۶ تایی،دربی ایمون زاید،بازی ملوان،باخت ۶_۰ مقابل العین ،باخت فینال حذفی مقابل سپاهان و ...... متاسفانه بزرگ و کوچک شان فرقی نمی کند و همه دنبال توجیه هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی