هشدار سرمربی سابق پرسپولیس به رونالدو/ مطمئنم حرف من را تکرار خواهی کرد
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کالدرون که سابقه حضور در ایران و هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را نیز در کارنامه خود دارد، حالا در عربستان حضور دارد و در گفت‌وگویی مفصل با الریاضیه، درباره فوتبال عربستان و قهرمانی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ صحبت کرده است.

نام گابریل کالدرون از زمانی که در سال ۲۰۰۶ بدون هیچ باختی تیم ملی عربستان را به جام جهانی رساند و در ۱۹ بازی با این تیم، ۱۰ گل به ثمر رساند و تنها یک گل دریافت کرد، در عربستان ثبت شد. او پس از باخت ۱-۵ برابر عراق در بازی‌های غرب آسیا از کار برکنار شد اما پس از مدتی به عربستان بازگشت و هدایت الاتحاد را بر عهده گرفت.

کالدرون در سال ۲۰۰۹ الاتحاد را به قهرمانی لیگ حرفه‌ای عربستان رساند و با ابن تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت اما در دیدار مقابل پوهانگ استیلرز کره جنوبی با نتیجه ۱-۲ شکست خورد تا همین مسئله روند اخراج او را تسریع کند. او در سال ۲۰۱۰ با الهلال قرارداد بست و بدون باخت به عنوان قهرمانی لیگ دست یافت.

کالدرون که سابقه حضور در ایران و هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را نیز در کارنامه خود دارد، حالا در عربستان حضور دارد و در گفت‌وگویی مفصل با "الریاضیه"، درباره فوتبال عربستان و قهرمانی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ صحبت کرده است:

دلیل سفر هفته قبل شما به ریاض چیست؟

من به دعوت باشگاه رئال بتیس اسپانیا به عنوان سفیر این باشگاه و برای شرکت در سوپرکاپ اسپانیا به میزبانی عربستان آمدم. من خاطرات خوبی با این باشگاه دارم و با آنها آمدم، چون همیشه در کنارشان هستم. من بسیار خوشحالم که به عربستان سعودی سفر کردم و دوباره به اینجا آمدم، زیرا قبلا در تیم ملی عربستان و باشگاه‌های الاتحاد و الهلال کار کرده‌ام و تجربیات خوبی دارم.

به یاد ماندنی‌ترین خاطرات دوران کاری‌تان در عربستان چیست؟

من بهترین مراحل زندگی ورزشی و سرمربیگری خود را در عربستان گذراندم، بنابراین تمام لحظاتم در اینجا زیبا بود و نمی‌توانم آنها را فراموش کنم؛ به خصوص که کارم را از عربستان شروع کردم و همه از آمدنم در آن دوره تعجب کردند. من پیش از آن سابقه سرمربیگری نداشتم اما اینجا به دستاوردهایی رسیدم که به آن افتخار می‌کنم. از بازیکنان بابت کارهایی که انجام دادند و روحیه و اشتیاق و ذهنیتی که داشتند، تشکر می‌کنم. آنها بهترین بازیکنانی بودند که در زندگی‌ام، سرمربیگری آنها را بر عهده داشته‌ام و اگر روحیه و اشتیاق آنها نبود، ما نمی‌توانستیم به آن دستاوردها برسیم. از شاهزاده سلطان بن فهد که به من فرصت مربیگری تیم ملی عربستان را داد، تشکر می‌کنم. با وجود اینکه من در ابتدای راه بودم و سابقه‌ای نداشتم اما سعودی‌ها به توانایی‌های من ایمان داشتند و ریسک کردند. من هم مسئولان را ناامید نکردم و با راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۶ بدون باخت به هدف مورد نیاز رسیدیم. این تجربه هم به نظرم شبیه اسکالونی، سرمربی تیم ملی آرژانتین است که فدراسیون آرژانتین به او این فرصت را داد و پس از مدت‌ها، جام جهانی را برد.

بهترین تجربه برای شما در تیم ملی است یا الاتحاد یا الهلال چیست؟

من هر سه ایستگاه را موفق و زیبا می‌بینم و این را با اعداد و ارقام ثابت خواهم کرد. با تیم ملی عربستان توانستم بدون باخت به جام جهانی ۲۰۰۶ صعود کنم. ما ۴ بازی بردیم، ۲ بازی مساوی کردیم، ۱۰ گل زدیم و فقط یک گل دریافت کردیم که یک آمار بسیار ویژه بود. با الاتحاد تنها با یک باخت به عنوان قهرمانی لیگ عربستان دست یافتیم. بعد از آن بدون باخت به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم و در بازی فینال شکست خوردیم. در صورتی که مطمئنم اگر آن بازی ۱۰۰ بار دیگر تکرار می‌شد، آن را نمی‌باختیم. با الهلال برای اولین بار در تاریخ این باشگاه، بدون هیچ باختی به عنوان قهرمانی لیگ عربستان دست یافتیم و علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشت، مثل جدایی تیاگو نوز، بازیکن برزیلی و به خدمت گرفتن احمد علی بازیکن مصری که عملکردی مشابه نوز نداشت، به جام ولیعهد دست یافتیم.

عملکرد تیم ملی عربستان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را چگونه دیدید؟

من از عملکرد تیم ملی عربستان و سازماندهی دفاعی و تسلط آنها بر تله آفساید، به خصوص مقابل آرژانتین، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. قبول داریم که تیم ملی آرژانتین در آن بازی بد بود، اما عربستان هم در آن تقابل نیز متمایز ظاهر شد و توانست در پایان پیروز شود و این قدرت و کیفیت بازیکن عربستانی را ثابت می کند. از ذهنیت، چالش، میل و اراده‌ای که از سال ۲۰۰۵ تاکنون در بازیکنان عربستانی می‌بینم خوشحالم. همه سعودی‌ها و اعراب از پیروزی مقابل آرژانتین بسیار خوشحال بودند، اما این نباید تنها هدف می‌بود و کار فراتر از آن ادامه دارد. در سال ۲۰۰۶ به بازیکنان گفتم که می‌توانید در جام جهانی به مراحل دوردستی برسید، فقط باید به این مسئله باور داشته باشید. نقش مسئولان و رسانه‌ها اکنون باید این باشد که به بازیکنان آموزش دهند که با پیروزی‌هایی مثل بازی آرژانتین متوقف نشوند و در جام جهانی آینده برای آنها هدف بزرگ‌تری ایجاد کنند.

پیروزی تیم ملی عربستان مقابل آرژانتین در کشور شما چه بازتابی داشت؟

چهار ماه پیش از شروع جام جهانی، رسانه‌های آرژانتینی با توجه به اینکه قبلا هدایت تیم ملی عربستان را برعهده داشتم و در لیگ عربستان فعالیت داشتم، در مورد تیم ملی این کشور از من سوال کردند و در آنجا اعلام کردم که باید مراقب تیم ملی عربستان باشیم، زیرا این تیم آن‌طور که آنها فکر می‌کنند آسان نیست. من می‌گفتم مسابقه آسانی نخواهد بود و این صحبت با نگاهی متحیرانه روبرو شد و جدی گرفته نشد. بعد از گذشت چهار ماه و باخت ما به تیم ملی عربستان، همه آنها به صحبت‌های من رسیدند و شروع به مصاحبه‌ با من کردند و از من در این مورد سوال پرسیدند؛ من به آنها گفتم که تعجب نکردم، زیرا از توانایی‌های بازیکنان عربستانی به خوبی آگاه هستم.

آیا در حال حاضر مربیگری رامون دیاز برای الهلال در لیگ عربستان را دنبال می‌کنید؟

من برخی از مسابقات را دنبال می‌کنم و شاهد عملکرد او، چه در دوره کنونی و چه در دوره قبلی‌اش که طی آن به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ رسید و به قهرمانی نزدیک شد، بودم. بدون شک برای او در دوران مربیگری آرزوی موفقیت می‌کنم.

از نظر شما بهترین نسل برای تیم ملی آرژانتین کدام است؟ نسل مارادونا که در زمان خودش قهرمان جام جهانی شد یا نسل مسی که قهرمان جام جهانی شد؟

همه نسل‌های تیم ملی آرژانتین از نظر من متمایز هستند و من فکر می کنم نسل مارادونا افسانه‌ای و برجسته بود و نسل مسی هم همین‌طور. از نظر من، مشکل فقط از مربیان بود. تیم ملی آرژانتین خوش شانس است که همیشه بازیکنان برجسته‌ای در بالاترین سطح دارد اما مشکل ما این است که در کیفیت مربیان موفق نبودیم؛ به استثنای سابلا که با او در سال ۲۰۱۴ به فینال رسیدیم. این موضوع در مورد بسیاری از تیم‌ها از جمله تیم ملی عربستان سعودی نیز صدق می‌کند، بنابراین در انتخاب مربیان باید دقت شود. به عنوان مثال تیم ملی عربستان پس از سال ۲۰۰۶ در جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ غایب بود اما نه به دلیل کمبود بازیکن با کیفیت عربستانی، بلکه به دلیل کیفیت کادر فنی. این همان مشکلی است که تیم ملی آرژانتین با آن روبرو شد. مثلا مسی در ۵ جام جهانی شرکت کرد که در ۴ تای آن‌ها، در شرایطی که در اوج توانایی‌های بدنی خود قرار داشت، موفق نبود اما او توانست در جام جهانی ۲۰۲۲ موفق شود؛ در شرایطی که به اندازه جام‌های قبلی قوی نبود. سن مسی بالا رفته بود اما به واسطه حضور یک مربی خوب، بهترین عملکرد خود را ارائه کرد و به شکلی متمایز، تیم را مدیریت کرد و بهترین‌ها را از بازیکنان استخراج کرد.

هشدار سرمربی سابق پرسپولیس به رونالدو/ مطمئنم حرف من را تکرار خواهی کرد

بعد از دستاوردهای مسی که آخرین آن جام جهانی بود، آیا او اسطوره تاریخ آرژانتین شده یا فکر می‌کنید مارادونا همچنان اسطوره اول آرژانتینی‌ها است؟

نمی‌توان یکی را انتخاب کرد. برای من مارادونا اسطوره آرژانتین در زمان خودش است و مسی نیز اسطوره آرژانتین در زمان خودش است.

برجسته‌ترین بازیکن عربستانی که در سال‌های اخیر نظر شما را به خود جلب کرده، چه کسی بوده است؟

در حال حاضر رک و پوست کنده لیگ عربستان را از نزدیک دنبال نمی‌کنم و فقط برخی از بازی‌ها را تماشا می‌کنم. البته بازی‌های تیم ملی عربستان در جام جهانی، به خصوص مقابل آرژانتین را هم دنبال کردم. بازیکنان برجسته زیادی در فوتبال عربستان حضور دارند که مهم‌ترین آنها کاپیتان تیم ملی عربستان، سلمان الفرج است. من به عنوان مربی، بازیکنی را دوست دارم که تاثیر مثبتی روی تیم دارد؛ مانند سلمان. این من را به یاد تاثیر سامی الجابر بر تیم و بازیکنان در سال ۲۰۰۶ می‌اندازد و از تمام توانایی‌هایش برای تیم ملی استفاده می‌کند.

در رسانه های خارجی مطرح شده الهلال برای جذب مسی اقدام کرده است. از نظر شما او به عربستان می‌آید؟

من نمی‌دانم ایده مسی چیست و آیا او تمایل به انتقال دارد یا نه، اما این امر غیرممکن نیست. فوتبال عربستان در حال پیشرفت است و حمایت قابل توجهی از فوتبال این کشور وجود دارد و در حال حاضر هم شاهد حضور کریستیانو رونالدو در لیگ عربستان هستیم. اما از نظر تبلیغاتی، این انتقال بسیار مثبت است. چرا که حضور رونالدو و مسی در یک لیگ، مسابقات را به بالاترین سطح هیجان در فوتبال و همچنین تبلیغات می‌رساند.

فکر می‌کنید لیگ عربستان برای ستاره‌هایی مثل کریستیانو رونالدو یا مسی آسان است؟

لیگ عربستان در حال حاضر برای هر بازیکنی دشوار است و من به اظهارات چهار ماه قبلم درباره دیدار عربستان و آرژانتین برمی‌گردم که درباره قدرت تیم ملی عربستان هشدار داده بودم. من به رونالدو یا سایر خارجی‌ها می‌گویم که شما به هیچ وجه کار آسانی نخواهید داشت. مطمئنم با گذشت چند ماه، رونالدو هم همان حرف‌هایی را خواهد زد که من در مورد فوتبال عربستان گفتم. رسانه‌های ما وقتی این را گفتم در تردید بودند اما بعد از بازی آرژانتین متوجه حرف‌های من شدند و حالا بعد از آمدن رونالدو و احتمال حضور مسی در فوتبال عربستان، از این موضوع مطمئن شده‌اند.

به نظر شما آمدن مسی به لیگ عربستان باعث می‌شود آرژانتینی‌ها این لیگ را دنبال کنند؟

نه تنها مردم آرژانتین، طبیعتا تمام دنیا بازی‌های مسی را دنبال خواهند کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی