عجیب اما واقعی؛ پرسپولیس در لیگ برتر مدیون بلاژوویچ است!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

میروسلاو بلاژوویچ سرمربی اسبق تیم ملی کرواسی و ایران پس از سال ها مبارزه با بیماری جانکاه، دار فانی را وداع گفت.

برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس پس از درگذشت استاد قدیمی خودش در صفحه شخصی‌اش نوشت: «صمیمانه به خانواده محترم میروسلاو چیرو بلاژوویچ تسلیت عرض می‌کنم.»

پوست انداختن فوتبال ایران در آغاز دهه هشتاد شمسی مدیون محسن صفایی فراهانی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال است. او تلاش کرد فوتبال ایران را از نابسامانی و وضعیت آماتورگونه خارج کند. ساختار فوتبال ایران را نظام‌مند کرد، لیگ حرفه‌ای راه انداخت و پای مریبان بزرگ خارجی را به فوتبال ایران باز کرد. آمدن مربی تیم سوم جام جهانی به ایران کار کوچکی نبود. صفایی فراهانی اما با جذب بلاژویچ دست به کار بزرگی زد. این روند پس از بلاژ هم ادامه پیدا  کرد و ایران پس از یک دوره افول در دهه هفتاد شمسی دوباره به یک قطب در فوتبال قاره تبدیل شد. بلاژ یکی از ابزار صفایی در مسیر توسعه بود.

بلاژویچ یک میراث دیگر هم از خود به جا گذاشت؛ برانکو ایوانکوویچ. صفایی فراهانی در تصمیمی شجاعانه پس از صعود نکردن ایران به جام جهانی ۲۰۰۲، دستیار بلاژویچ را به عنوان سرمربی ایران انتخاب کرد. تصمیمی که با انتقادهای زیادی در آن مقطع همراه شد. برانکو اما موفقیت‌های چشمگیری برای فوتبال ایران در چند سال به ارمغان آورد؛ قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲، حضور قدرتمند در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۴، صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ و ساختن یک تیم منسجم برای چندین سال اما... شاید اوج کار شاگرد خلف میروسلاو بلژوویچ در ایران ساختن تیم پرسپولیس بود. این تیم با معماری برانکو توانست چند سال متوالی قهرمان لیگ برتر ایران و پرافتخارترین در این رقابت ها شود.

عجیب اما واقعی؛ پرسپولیس در لیگ برتر مدیون بلاژوویچ است!

باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۹۴ با او به توافق رسید و برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس شد. او چهلمین سرمربی تاریخ پرسپولیس، پنجمین کروات و چهاردهمین مرد خارجی نیمکت پرسپولیس بود. او در فصل اول حضور خود با کنار گذاشتن چندین بازیکن تیم توانست علاوه بر پیروزی در شهرآورد با پرسپولیس چند پله صعود کند؛ فصل بعد برانکو و پرسپولیس ضمن به‌دست آوردن رکوردهای مختلف لیگ داخلی ایران، به دلیل تفاضل گل کمتر، نایب قهرمان لیگ برتر شدند (لیگ برتر فوتبال ایران ۹۵–۱۳۹۴)؛ در فصل ۱۳۹۵–۱۳۹۶، برانکو با پرسپولیس بااختلاف‌ترین (امتیاز در جدول) قهرمانی تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران را به‌دست آورد و قهرمان سوپرجام فوتبال ایران (۱۳۹۶٬۱۳۹۷٬۱۳۹۸) نیز شد. در آن فصل پرسپولیس رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرد یا شکست. همچنین برانکو برای نخستین‌بار پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برد. همچنین برانکو با پرسپولیس موفق به قهرمانی در جام حذفی ایران شد.

او توانست یازدهمین و دوازدهمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ سراسری ایران را نیز به همراه این تیم به‌دست آورد و ۳ هفته زودتر به عنوان قهرمانی لیگ هفدهم وهجدهم دست یافت. چه بسا اگر بلاژوویچ هموطن خودش را به ایران نمی‌آورد یا با لقب «پروفسور» از برانکو حمایت نمی‌کرد او اصلا به نیمکت پرسپولیس نمی‌رسید تا این افتخارات را کسب کند.

بنابراین به نوعی می‌توان گفت که باشگاه پرسپولیس هم به میروسلاو بلاژوویچ به خاطر معرفی برانکو به فوتبال ایران مدیون است!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • از پیدایش کره خاکی0مقام بین المللی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    مدیونید اگر فکر میکنید مدیون مرحومند ،مدیون بابامسعودن🤢🥴لطفااااا نشر بدید
    • Ali IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      وقتی تو علم واطلاع نداری و حاضرهم نیستی تحقیق وسرچ استفاده کنی و یا اینکه اطلاع و علم داری اما ازحسادت و تعصب به تیمت آنرا انکارو پنهان میکنی باید بهت یادآوری کنم که پرسپولیس از تیم موردعلاقه ی جنابعالی مقام بین المللی که هم فیفا قبول دارد و هم ای اف سی قبول دارد یعنی قهرمانی جام در جام باشگاههای آسیا را دارد که با بیش از 4 برابرتعداد تیم هایی که تیم موردعلاقه ات یعنی استقلال با آنان مسابقه داد(یعنی 3تیم که با استقلال 4تیم میشدندباهم دوره ای ونه حذفی ،بازی کردند و استقلال با 3مسابقه وامتیاز بیشتر نسبت به تیم دوم به اصطلاح قهرمان شدو چون تعدادتیم ها ازنرم کمتربود فیفا و ای اف سی آن مسابقات را از درجه ی اعتبار ساقط کردند ) و تا بیست و پنج شش سال بعد هیچ کدام از مدیران عامل استقلال ستاره ای روی پیراهن حک نکردند تا انکه حاجی فتح اله زاده از اوْضاع کی به کیه بهره برد ویکشبه دوستاره روی پیراهن تیمت چاپ کرد که هیچ کس جز افراد متعصب مانندشما قبول ندارند ،سند آن هم عکس های تیم استقلال قبل از آمدن حاجی است که خوب به آنان نگاه کن حتی یک ستاره هم ندارد چطور یکشبه دوستاره سبز شد ؟؟؟
  • mahdi IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    روح بلازوویچ شاد باد. به همان اندازه که چیرو با شخصیت بود برانکو بی اخلاق و بی شخصیت بود.
  • حسین IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    روحش شاد یادش گرامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی