نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
تیم ملی کشتی آزاد ایران
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ایران در شرایطی میزبانی تورنمنت جام باشگاه های جهان را بر عهده گرفته و قرار است برای میزبانی از روسیه آماده شود که تحریم‌های موجود بر ورزشکاران روس‌ برداشته نشده است.

تهران روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن قرار است میزبان رقابت‌های کشتی جام باشگاه‌های جهان باشد. تورنمنتی که هنوز شروع نشده حرف و حدیث درباره آن زیاد است. این رقابت‌ها که سال‌ها پیش با ابتکار رسول خادم، رئیس وقت فدراسیون کشتی ایران در تقویم اتحادیه جهانی کشتی گنجانده شده، حالا در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار گرفته است. اولین مورد اینکه این تورنمنت که قرار است بخش رقابت‌های آزادش به میزبانی تهران و فرنگی به میزبانی اصفهان (در اسفند) برگزار شود، جایی در تقویم اتحادیه جهانی کشتی ندارد! به عبارت ساده‌تر، ایران قرار است میزبان رقابتی باشد که اتحادیه جهانی به عنوان متولی اصلی این رشته، تره چندان زیادی برای آن خرد نمی‌کند.

این ثبت‌نشدن در شرایطی حاصل شد که پیش‌تر این اتحادیه چنین رقابتی را که اکثرا هم به میزبانی ایران برگزار شده به رسمیت شناخته است. مورد دومی که باعث شده رنگ و بوی اصلی این تورنمنت از بین برود، حضور تنها یک تیم باشگاهی از ایران در این مسابقات است. تیم بانک شهر یا همان استقلال سابق در حالی در لیگ کشتی آزاد ایران به عنوان دومی رسید که انتظار می‌رفت با حضور قهرمان (نماینده قزوین)، ایران با دو تیم سرحال در این مسابقات حاضر شود به این امید که حداقل رقابت بین ایرانی‌ها بتواند اندکی تنور نه چندان داغ این بازی‌ها را گرم کند.

به هر روی با انصراف نماینده قزوین تعادل از بین رفت و حالا ایران فقط با همین تیم بانک شهر قرار است در مسابقاتی که اواخر بهمن برگزار می‌شود شرکت کند. این موضوع حالا باعث شده تقریبا تمامی ستاره‌های تیم ملی ایران به عضویت این باشگاه درآمده و به مصاف رقبایی بروند که ناگفته پیداست چندان قدرتی نخواهند داشت. اگرچه طبق قانون لیگ داخلی، تیم‌های ایرانی فقط مجاز به ثبت قرارداد برای سه ملی‌پوش هستند ولی این رویه برای جام باشگاه‌های جهان تعریف نشده و از آنجا که نماینده قزوین به عنوان قهرمان لیگ هم انصراف داده حالا تقریبا تیم ملی ایران در قالب همین تیم باشگاهی قرار است روی تشک برود.

روسیه ناگهان از میراث رسول خادم استقبال کرد/ حسن یزدانی و رفقا در تورنمنتی که اتحادیه جهانی تحویلش نمی گیرد!

بانک‌شهر تا امروز با حسن یزدانی، کامران قاسمپور، رضا اطری، محمدحسین محمدیان، یونس امامی، علیرضا سرلک و امیرحسین زارع به توافق رسیده و هیچ بعید نیست که همین امروز و فردا یکی دو ستاره دیگر یعنی امیرمحمد یزدانی و حتی رحمان عموزاد هم قراردادشان را نهایی کنند و برای این تیم باشگاهی به میدان بروند. اگر هم که چنین نشد، این تیم که هدایتش بر عهده رضا یزدانی، قهرمان سابق تیم ملی کشتی ایران است بدش نمی‌آید یکی، دو ستاره خارجی به خدمت بگیرد تا با اقتدار فراوان جام قهرمانی را بالای سر ببرد. حالا با توجه به این ترکیب و البته کم‌اهمیت‌دانستن این تورنمنت از سوی اتحادیه جهانی، این پرسش مطرح می‌شود که آیا ملی‌پوشان ایرانی قرار است از حضور در این جام لذت ببرند؟ پاسخش از لحاظ فنی تا حدود زیادی منفی است، ولی از آنجا که کشتی‌گیران مذکور فرصت چندان زیادی برای درآمدهای مالی آنچنانی در لیگ ایران ندارند، این موضوع بهترین فرصت است تا از این حیث دست‌کم خوشحال شوند.

پیش‌تر عنوان شده بود که قرارداد ستاره‌های ملی‌پوش کشتی ایران از جمله حسن یزدانی و یکی، دو نفر دیگر در لیگ برتر به یک میلیارد تومان هم می‌رسد. البته که این رقم بعدا تصحیح و عنوان شد که ۸۰۰ میلیون تومان است. با این حال از آنجا که این کشتی‌گیران قرار نبود در همه مسابقات بازی کنند، دریافت همین رقم برای دو یا سه کشتی، چندان بد به نظر نمی‌رسید. این بار هم ظاهرا شرایط مشابه است و باشگاه مذکور قراردادی نزدیک به همان رقم لیگ برتر قرار است به ستاره‌ها بپردازد. البته که این بار هم ادعا شده ممکن است رقم کاهشی ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومانی به خود بگیرد که باز هم با توجه به شرایط موجود، دست‌کم از لحاظ مالی برای این چهره‌های نام‌آشنا با توجه به تعداد مسابقاتی که قرار است برگزار کنند، رقم خوبی است.

حضور عجیب و جالب روسیه

برای این رقابت‌ها به غیر از تیم باشگاهی ایران، تیم‌های قرقیزستان، قزاقستان، هند، ارمنستان و روسیه هم اعلام آمادگی کرده‌اند. حضور روس‌ها در این تورنمنت، عجیب و جالب‌ترین اتفاق ممکن است. آنها تا سال‌ها مخالف برگزاری چنین تورنمنتی بودند که از سوی ایران پیشنهاد شده بود و طبیعتا در آن هم شرکت نکردند. با وجود این، حالا که ورزش روسیه در پی جنگ اوکراین به حالت تعلیق درآمده، مسئولان کشتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که تیمشان را بعد از مدت‌ها انزوا به تهران بفرستند تا محکی بخورند.

روسیه ناگهان از میراث رسول خادم استقبال کرد/ حسن یزدانی و رفقا در تورنمنتی که اتحادیه جهانی تحویلش نمی گیرد!

عجیب آنکه ایران در شرایطی میزبانی این تورنمنت را بر عهده گرفته و قرار است برای میزبانی از روسیه آماده شود که تحریم‌های موجود بر ورزشکاران روس‌ برداشته نشده است. البته از آنجا که هنوز اتحادیه جهانی کشتی تورنمنت مذکور را به رسمیت نشناخته، شاید در این زمینه مشکلی برای فدراسیون کشتی ایران پیش نیاید. به هر روی و با توجه به اینکه این رقابت‌ها فرصت خوبی در اختیار روسیه قرار داده تیم معرفی‌شده از سوی این کشور چندان تیم مقتدری نیست و قرار بر آن شده که تیم جوانی به تهران اعزام شود. رامیز گامزاتوف قهرمان جام یاریگین در وزن ۵۷ کیلوگرم، مسلم مختهانوف قهرمان جام علی‌اف در وزن ۶۱ کیلوگرم، شامیل ممدوف قهرمان جوانان جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم، یوگنی ژربایف دارنده مدال برنز جهان در وزن ۷۰ کیلوگرم، تیمور بیژویف دارنده مدال برنز جهان در وزن ۷۴ کیلوگرم، احمد عثمان‌اف دارنده مدال نقره جوانان جهان در وزن ۷۹ کیلوگرم، ارسلان باگایف قهرمان جوانان اروپا در وزن ۸۶ کیلوگرم، اسخاب سعداله‌یف در وزن ۹۲ کیلوگرم، ماگومد کوربانوف دارنده مدال نقره جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم و اریک دژیویف در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی‌گیران تیم روسیه هستند که به ایران خواهند آمد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    باتوجه به حضور روسیه تنور این رقابت‌ها داغ‌تر می‌شود چون کشتی گیران روس از نظر فنی جزو بهترین های جهان هستند حتی تیم جوانانش می‌تونه محک خوبی برای ملی‌پوشان کشتی آزاد ایران باشه
  • Jaafar IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    کشتی که اتحادیه جهانی به رسمیت نشناسه در حد یه مسابقه دوستانه بین استانیست شایدم کمتر ما هم به رسمیت نمیشناسیم
  • بنده خدا IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    میراث رسول خادم ؟؟؟؟؟ خخخخخخخ
  • فرشاد IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    زنده باد رسول خادم. پاینده رسول خادم
  • کاظم IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    میراث خادم؟! خادم رو المپیک دیدیم
  • سیدتقی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    مهم اینه کشتی گیر محک جدی میخوره و پول خوبی تو جیبش میره مگه لیگ ایران مهم ن دم رضا یزدانی گرم
  • حسن IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    پهلوان رسول خادم فخر کشتی ایران
  • یوسف ابراهیمی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    خادم همانند تختی جهان پهلوان است ودر قلب مر م جا دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی