شمشیربازی ایران «آقای خاص» را از دست داد/ باید یاد بگیریم بدون فخری هم نتیجه بگیریم/ چرا فقط به فوتبال توجه می‌شود؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علی پاکدامن، کاپیتان تیم ملی شمشیربازی ایران در جام جهانی‌ لهستان به حریف آمریکایی باخت و نتوانست به جمع هشت بازیکن برتر راه پیدا کند.

شمشیرباز با تجربه تیم ملی کشورمان هر چند در مسابقات تیمی تنها ۴ امتیاز به حریفان داد اما تیم ملی به ژاپن باخت و سکوی جهانی را از دست داد. حالا کاپیتان تیم ملی شمشیربازی به همراه سایر هم‌تیمی‌هایش هفته بعد راهی ایتالیا می‌شود تا دوباره بتواند خود را در مرحله‌ای دیگر بیازماید. به همین بهانه مصاحبه ای با وی انجام دادیم که در زیر می خوانید:

از مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون شمشیربازی و انتخاب آقای پورسلمان شروع کنیم.

ایشان در دوره سرپرستی‌اش فراتر از سرپرست کار کرد. در این مدت نشان داد که انگیزه فراوانی برای کار خوب دارد و به تمام حرف‌هایی که زد، عمل کرد. البته تمام فعالیت‌های این رشته را نمی‌توان به روی دوش او انداخت، بلکه وزارت باید به لحاظ بودجه حمایت کند و تیم‌های صنعتی را طوری اداره کند که به سمت این رشته بیایند و به جذب باشگاه‌هایی چون سپاهان و پیکان ورود کند چراکه به دنبال آن خیلی از مشکلات حل می‌شود. زیرساخت‌ها خوب و لیگ قدرتمندی خواهیم داشت. باور کنید یک باشگاه می‌تواند با ۵، ۶ میلیارد بودجه در هر سه اسلحه و دو بخش بانوان و مردان تیمداری کند.

پیکان زمانی در شمشیربازی تیمداری می‌کرد!

برای سه تا ۴ سال تیم داد و اتفاقاً نفرات خوبی هم داشت‌ اما فدراسیون نتوانست حفذشان کند. الان هم سپاهان، مس سونگون و چادرملو در لیگ هستند ولی قراردادهای میلیاردی نداریم، به خاطر مبالغ پایین هم خیلی‌ها رفتند.

به نظر می‌رسد شمشیربازی در المپیک می‌تواند تعداد مدال‌های خوبی را هم به خود اختصاص دهد؟!

بله، وقتی سرمایه‌گذاری مناسبی در اسلحه سابر شد، ملی‌پوشان آن هم سهمیه المپیک گرفتند، پس با افزایش تعداد تیم‌ها می‌توان نفرات بهتری را پرورش داد تا با افزایش سهمیه‌ها به کسب مدال امیدوارتر شد.

تفاوت بودجه‌ها و میزان قراردادها در میان رشته‌های ورزشی بسیار گوناگون است؟

بله، من معتقدم فوتبالیست‌ها حقشان این است که خوب پول بگیرند. من خودم هم در کودکی رؤیای فوتبالیست شدن داشتم اما حتماً هنر بازی کردن در این رشته را نداشتم، ولی بهتر است به تمامی رشته‌ها توجه کافی داشته باشند.

اما در خصوص نتایج خودتان صحبت کنیم. به نظر می‌آید علی پاکدامن با رفتن پیمان فخری دیگر نتایج دلخواه را نمی‌گیرد!

اول اینکه باید بگویم برای همه این باخت‌ها علی پاکدامن مقصر است. تیم ما و خود من فردی را از دست داده‌ایم که به او آقای خاص می‌گویم. به هر مسابقه بین‌المللی که می‌رویم داور، مربیان و کمیته مسابقات امکان ندارد سراغ آقای فخری را نگیرند. وقتی نتیجه نمی‌گیرم همه می‌گویند مشکل تو پیمان است. باید بگویم من و آقای فخری به غیر از رابطه استاد و شاگردی که داشتیم با رفتن او بخشی از وجود من رفت. برای من خیلی قابل احترام و عزیزند، ضمن اینکه قربانی نیز هر کاری از دستش برمی‌آید برای تیم انجام می‌دهد. ما هم باید یاد بگیریم بدون فخری کار کنیم البته خیلی سخت است. وقتی او بود به پیست احاطه کامل داشت و هر حرکت حریف ما را می‌خواند.

شمشیربازی ایران «آقای خاص» را از دست داد / باید یاد بگیریم بدون فخری هم نتیجه بگیریم/ چرا فقط به فوتبال توجه می شود؟

فکر نمی‌کنید اگر علی پاکدامن همانند سایر ملی‌پوشان کشورمان در دور مقدماتی مبارزه کند خیلی راحت‌تر می‌تواند در جدول اصلی مسابقه دهد؟

مشخصاً هر شمشیربازی که دور اول به روی پیست می‌رود، در روز دوم راحت‌تر کار می‌کند. شاید من به ‌خاطر اینکه مستقیم به جدول اصلی می‌روم این مسئله برای من کمی مشکل‌ساز شده است. خودم مقصر هستم و باید سریع‌تر مسیر خودم را پیدا کنم.

حریف آمریکایی‌تان چطور بود؟

بازیکن خوبی بود. در کمپ کریستین تمرین می‌کند. ضربات خوب و به موقعی به حریف می‌زند. به نظرم آینده خوبی دارد.

در تیمی هم ایران به ژاپن دوباره باخت، چرا؟

ژاپن انگیزه و میل به بردنش از ما بیشتر بود، تیم‌تر نیز بود.

نظرتان راجع به عملکرد فرزاد ارسباران در لهستان چیست؟

فوق‌العاده. خیلی خوب کار کرد. برایش خیلی خوشحال شدم.

قول موفقیت در ایتالیا به ما می‌دهید؟

نمی‌دانم. ان‌شاءا... که نتیجه خوبی در انفرادی برای کشورم کسب کنم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی