دخالتی در مورد غیبت تماشاگران در ورزشگاه آزادی نداشتیم/ نگاه ما به هواداران فوتبال جنسیتی نیست/ مسئول کارهای ورزشکاران پای پرواز نیستیم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: در دورانی که تماشاگران فوتبال به استادیوم نمی رفتند ما مطیع دستورالعمل مسئولان ستاد کرونا بودیم و نظارت می‌کردیم. بحث جنسیتی در حیطه کار ما نیست.

غلامرضا نوروزی در نشست خبری اش که در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد در ابتدا اظهار داشت: پانزدهمین کنگره پزشکی ورزشی از ۳ تا ۵ اسفند برگزار می‌شود که محورهای آن شامل ورزش و بیماری، آسیب ورزشی، تغذیه ورزشی، توان‌بخشی ورزشی و ... در قالب پنل‌ها و کارگاه‌های مختلفی است.

وی در ادامه بیان داشت: تعداد افراد ثبت‌نامی ۸۶۵ نفر بوده و ۲۳۰ کارگاه داریم. 330 گروه هم در قالب غرفه های مربوط به بدنسازی در این دوره شرکت دارند. نمایشگاه تجهیزات و کالاهای مربوطه را هم در راستای شعار سال در کنار کنگره برگزار می‌کنیم که تاکید داریم وسایل را باید از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تهیه کنیم؛ مدتی است که این شرکت‌ها پاسخ‌گوی نیازهای ما بوده و هستند. ۴۲ شرکت داخلی و دانش‌بنیان را در این نمایشگاه داریم.

نوروزی پیرامون کارهای انجام شده در فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: تا پایان دی‌ماه جاری هزینه‌های مربوط به ۱۲ هزار سند درمانی را پرداخت کرده‌ایم و شرط کردیم که هزینه‌های درمانی ورزشکارانی که کارت ما را دارند و مشکلی نداشته باشند، سر وقت و زیر یک هفته پرداخت شود. ۱۲۰۰۰ ورزشکار در درمانگاه ستاد مرکزی ویزیت شده‌اند و واکسیناسیون تکمیلی اعزامی‌ها را انجام داده‌ایم. پوشش پزشکی المپیک ناشنوایان و بازی‌های کشورهای اسلامی را صورت داده‌ایم و حالا بازی‌های آسیایی را در پیش داریم که معاینات را هنوز شروع نکرده‌ایم و به‌زودی انجام می‌دهیم. معاینات ورزشکاران پاراآسیایی البته شروع شده. درمانگاه قلب را هم برای خانواده ورزش هفته‌ای ۲ روز در فدراسیون فعال کرده‌ایم که اصحاب رسانه های ورزشی هم شامل این موضوع می شوند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تعداد مصدومیت‌های‌مان را کم‌تر کنیم؛ چرا که هم هزینه‌های درمان خیلی بالاتر از پیش‌گیری است و هم این که ممکن است با یک مصدومیت، دوره حرفه‌ای یک ورزش‌کار تمام شود و ورزش کشورمان لطمه ببیند. حالا بحث درمانی هم قیمت‌های بالایی پیدا کرده و باید تلاش کنیم تا دغدغه‌ای نداشته باشیم. مثلا ورزش‌کار قطع‌نخاعی مصدوم شده و رفته خانه، هزینه‌های بهداشتی و درمانی سرسام‌آوری هم دارند و ما قبلا کمک فصلی می‌کردیم اما برای اولین بار نزدیک به ۴۰ نفر قطع‌نخاعی را حقوق ماهیانه می‌دهیم؛ از یک‌ونیم میلیون شروع شده و حالا به ۲ونیم رسیده است. 

وی در خصوص اعزام کاروان ایران به بازی های آسیایی هانگژو گفت: برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ تلاش می‌کنیم کاروان سالمی اعزام کنیم. آموزش را شروع کرده‌ایم و راه بعدی هم این است که مثل نیروی‌انتظامی، پس از آموزش اجتماعی به کشف بپردازیم که همان گرفتن نمونه است‌. قبل از اعزام از رشته‌های پرخطر حتما تست می‌گیریم اما تعدادش قابل پیش‌بینی نیست.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درخصوص عملکرد این فدراسیون در دوران کرونا اظهار کرد: فدراسیون ما در زمان کرونا سنگ‌تمام گذاشت و نقش حاکمیتی‌اش در جامعه ورزش را با تمام توان نشان داد. برای پارالمپیک و المپیک توکیو جزو اولین کسانی بودیم که واکسیناسیون انجام دادیم. الان دیگر آن شدت وجود ندارد و بیش‌تر سرماخوردگی داریم اما تا وقتی WHO پایان کرونا را اعلام نکند، ما موظف به رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی درباره شیوع مجدد کرونا و تمهیدات جدید گفت: هنوز هم که هنوز است، بخش‌نامه ستاد ملی مبارزه با کرونا یعنی حضور یک‌سوم تماشاگران در استادیوم‌های فوتبال جاری و ساری است. ما نقشی نداشتیم و مطیع دستورات ستاد، وزارت بهداشت و وزارت ورزش بودیم. بحث ورود جنسیتی به استادیوم در حیطه کاری ما نیست. در جلسات وزارت کشور در این باره صحبت شده و ما اختیار خودمان را داریم. 

دخالتی در مورد غیبت تماشاگران در ورزشگاه آزادی نداشتیم/ نگاه ما به هواداران فوتبال جنسیتی نیست/ مسول کارهای ورزشکاران پای پرواز نیستیم

نوروزی در پاسخ به این سئوال خبرنگار خبرورزشی درباره چرایی بازگشت دیرهنگام تماشاگران فوتبال به استادیوم ها و اینکه این شائبه ایجاد شده بود به دلیل تأکید فیفا برای برگزاتری مسابقات با حضور بانوان، بیماری کرونا بهانه ای برای مسئولان شده تا از این طریق تن به خواسته فیفا بدهند توضیح داد: هنوز هم بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر حضور یک سوم تماشاگران جاری است. وزارت ورزش ستادی را در این باره تسهیل داده بود و ما مطیع دستورالعمل آنها بودیم و نظارت می‌کردیم.

وی در ادامه این پاسخ تأکید کرد: بحث جنسیتی در حیطه کار ما نیست.  بحث حضور تماشاگران در وزارت کشور تصمیم‌گیری می‌شد.

نوروزی در پاسخ به این سوال که دوپینگ پرچم دار کار آن ایران در المپیک زمستانی مثبت شد برای بازی‌های آسیایی که تدابیری اندیشده شده گفت: برای مبارزه با دوپینگ ما ستاد هستیم و نماینده وادا در ایران. لیست داروهای ممنوعه را ما به فدراسیون‌ها می‌بریم و پیش از المپیک زمستانی به درخواست رئیس فدراسیون اسکی از نفرات اعزامی تست گرفتیم که منفی اعلام شد.

وی افزود: ورزشکار همیشه با پزشک و رئیس فدراسیون و مربی که نیست؛ مشاوره‌های مختلف تغذیه‌ای دارد که بعضا بی‌ربط هستند. ورزشکار پای پرواز ممکن است کاری کند که مسئولش ما نیستیم. مسئول اصلی دوپینگ خود ورزشکار است. یکی مثل والیبالیست امیر غفور سالم بوده و درست بازی کرده، اما در جاده به من زنگ زد و گفت دگزامتازون برای من نوشته‌اند که بزنم یا نه. این دارو در مسابقه دوپینگ است. این که یک ورزشکار سبقه خود را زیرپا بگذارد، ما چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟ ما بر اساس سیاست‌های وادا پیش می‌رویم و حالا از نظر امکاناتی با وجود گرانی ارز، کارمان را سبک نکرده‌ایم. 

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص نمونه های خون خشک گفت: بر اساس پاسپورت بیولوژیک کار را جلو می‌بریم و در تلاش هستیم با آزمایشگاه خصوصی، این را انجام بدهیم. اگر تست خون بگیرند، مشکوک شدن به‌وجود می‌آید. می‌گویند یک چیزی تزریق می‌کنیم که ۲۴ ساعته اثرش برود اما ما هفته پیش نمونه خونی را یک روزه به قطر فرستادیم. ما قبلا مشکل پولی نداشتیم و ارسال نمونه مشکل بود اما حالا دیگر مشکل زیادی نیست و به‌روز شده‌ایم. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی