نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
اشتباه بزرگ باعث شد؛ عذرخواهی ساپینتو پذیرفته نمی‌شود/ پرونده سرمربی استقلال از دست کمیته انضباطی خارج شد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

احتمال دارد عذرخواهی سرمربی استقلال بعد از حکم کمیته انضباطی پذیرفته نشود.

کمیته انضباطی فدراسیون اعلام کرد در پی تخلف صورت‌گرفته از سوی ریکاردو ساپینتو، سرمربی تیم استقلال مبنی‌بر عدم رعایت ماده ۷۱ مقررات انضباطی و اظهارات توهین‌آمیز پس از دیدار مقابل پیکان، ابلاغ می‌شود که نامبرده ظرف مهلت ۴۸ ساعت دفاعیات کتبی خود را به کمیته انضباطی ارسال کند. در واقع کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که ۳ روز قبل‌تر از آن ریکاردو ساپینتو را به دلیل اتفاقات بازی با مس کرمان ۲ جلسه (یک جلسه به‌صورت تعلیقی) محروم کرده بود، بلافاصله بعد از دیدار با پیکان نیز حکم جدید خود را درمورد سرمربی استقلال به دلیل اظهارات وی در نشست خبری پس از بازی با پیکان هم صادر کرد. 

در حکمی که برای ساپینتو منتشر شد میزان محرومیت قطعی وی در رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی، به ۴ بازی رسیده اما در همین حکم این‌طور ذکر شد که چنانچه نامبرده از طریق مجاری رسمی رسانه‌ای اقدام به عذرخواهی بابت مطالب خود نماید اجرای دو جلسه آن تا پایان فصل جاری به حالت تعلیق درخواهد آمد. البته برخی رسانه‌ها در این خصوص این‌طور مطرح کردند که درصورت عذرخواهی ساپینتو، وی از بعد از دیدار با نساجی می‌تواند به نیمکت استقلال بازگشته و از کنار زمین تیمش را همراهی کند این درحالی است که به نظر می‌رسد شرایط به گونه دیگری پیش رفته و حالا پرونده از دست ‌کمیته انضباطی خارج شده و از این پس کمیته استیناف باید برای این پرونده تصمیم‌گیری کند. 

نکته قابل‌توجه اینکه درست دقایقی قبل از دیدار با ملوان از سری رقابت‌های جام حذفی که ساپینتو به‌خاطر محرومیت، این دیدار را هم از روی سکوها دنبال کرد وی در متنی که از سوی باشگاه استقلال منتشر شد در این خصوص واکنش نشان داده و با ابراز جملاتی احساسی به‌نوعی قدم اول برای بخشیده شدن دو جلسه از محرومیتش را برداشته و این‌طور اظهار داشت: «در کشور من این غیرممکن است که مربیان حریف به منطقه فنی مربیان دیگر بیایند.

هر کس به طرف مقابل برود، فورا اخراج خواهد شد و مهم نیست دلیل این کار چه باشد. این نمونه‌ای برای تفاوت‌های فرهنگی است و امیدوارم اگر ناخواسته باعث ناراحتی و دلخوری مردم شده‌ام، دیگر این دلخوری وجود نداشته باشد و از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

با همه این تفاسیر اما از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال این‌طور خبر می‌رسد که کانال تلگرامی باشگاه استقلال از دیدگاه مسئولان امر در این کمیته‌ها رسمی محسوب نشده و مرجعیتی ندارد و ساپینتو برای آن که دو جلسه بعدی محرومیتش تعلیق شود باید از طریق شبکه‌های رسمی صداوسیما دست به این اقدام زده یا اینکه از طریق یکی از روزنامه کثیرالانتشار یا سایت‌های رسمی و مرجع کشور به‌صورت رسمی بابت اظهاراتش از فوتبال‌دوستان و خانواده فوتبال عذرخواهی کند.

این درحالی است که طبق شنیده‌ها، کمیته استیناف باید درباره کم‌وکیف عذرخواهی ساپینتو تصمیم‌گیری کرده و دیگر در این خصوص کمیته انضباطی صلاحیت رسیدگی نداشته و حق بررسی و تصمیم‌گیری‌های بعدی را ندارد و شاید کمیته استیناف درباره نحوه عذرخواهی ساپینتو و کیفیت آن نظر دیگری داشته باشد. 

 کمیته انضباطی تقصیرش را گردن گرفت!

این اما همه ابعاد جرائم و محرومیت‌های ساپینتو نبوده و از آنجایی که در بازی با مس کرمان نیز اتفاقات دیگری رخ داده بود همین موضوع نیز باعث شد تا پرونده سرمربی پرتغالی استقلال ابعاد دیگری پیدا کند. 

بر همین اساس دیدار دو تیم فوتبال مس کرمان و استقلال تهران درحالی برگزار شد که کمیته انضباطی بعد از جنجال‌های به‌وجودآمده در این دیدار رای خود را درباره تخلفات این دیدار و به‌ویژه رفتار ساپینتو به این شرح صادر کرد: «ریکاردو ساپینتو، سرمربی تیم استقلال به دلیل بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه و تحریک عمومی در هنگام خروج از محوطه زمین مسابقه، به ۲ جلسه محرومیت از همراهی تیم که یک جلسه آن تا پایان فصل تعلیق می‌گردد؛ محروم و به پرداخت ۲ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای از حیث جریمه نقدی قابل تجدیدنظر است.» 
در واقع قطعی بودن مقدار زمان محرومیت ساپینتو باعث شد تا استقلالی‌ها به این موضوع واکنش شدیدی نشان داده و اعلام کنند چرا باید چنین تصمیم سفت و سختی از سوی کمیته انضباطی گرفته شود.

این در صورتی است که چندی بعد و پس از جلسه فرشید سمیعی با ارکان کمیته انضباطی وی به نکته‌ای اشاره کرد که در نوع خود قابل‌توجه بوده و ابعاد دیگری را در بر گرفت. سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال که به‌منظور دفاع از حقوق ریکاردو ساپینتو سرمربی این باشگاه جلسه‌ای را با اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در محل کمیته انضباطی برگزار کرده بود در این خصوص اعلام کرد: «با اعلام ریاست کمیته انضباطی، در حکم صادره درخصوص دیدار با مس کرمان، اشتباه تایپی رخ داده و محرومیت سرمربی استقلال به دلیل اتفاقات بازی با مس، قابل اعتراض و رسیدگی در کمیته استیناف است.» 

در واقع ادعای معاون حقوقی باشگاه استقلال مبنی‌بر اشتباه تایپی رخ داده درخصوص اعلام رای سرمربی آبی‌پوشان باعث شد تا به ابهامات این پرونده اضافه شود. با این حال خبرنگار «فرهیختگان» در این خصوص که آیا اصولا اشتباه تایپی وجود داشته که ادعای معاون حقوقی استقلال را تایید کند این موضوع را پیگیری کرده و مشخص شد که تمام احکامی که محرومیتی بیشتر از یک جلسه را در بر بگیرند قابل تجدیدنظرخواهی هستند و گویا پای همان اشتباه تایپی در میان است. 

بر همین اساس شنیده می‌شود از آنجایی که اعضای کمیته انضباطی چک‌نویس آرای خود را به‌عنوان صورت‌جلسه امضا می‌کنند و بعد از آن نسخه نهایی این آرا پاک‌نویس و برای ابلاغ به سایت فدراسیون ارسال می‌شود، به‌خاطر سرعت عمل کارمندان اداری در کمیته انضباطی اشتباهاتی صورت گرفته و باعث می‌شود تا رای صادره ابهامات و تبعات بعدی را به وجود بیاورد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۵
  • 63636366666 IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    همون حرف ساپینتو درسته جنگل
  • mahdi IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    کمیته انظباطی دقیقا همان جنگل شده.
  • رضا IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    باز توپخانه باند رسانه لنگی ها همان ناهارخوران معروف شروع کردند فرق بین چنگل ساپینتو استقلال وسیرک برانکو چیه آقای حسن زاده بگه وبگه مربی درحین بازی بعنوان اعتراض به سینه داور بزنه ۶ماه تا یکسال محرومیت نداره ؟لنگی
  • علی US ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    با این حرفا تو شرایط اقتصادی دارن سر مردم رو گرم میکنن، آنقدر ساده نباشید
  • محمد حبیبی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    کمیته انظباطی اول صلاحیت خودش رو تایید کنه استقلال بدون ساپینتو هم قهرمانه نه جامهای بابا مسعود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی