نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
جان ماتسون
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

جان ماتسون مشهورترین صدای ورزشی بریتانیا در ۷۷ سالگی درگذشت. او ۱۰ جام جهانی و ۲۹ جام حذفی را پوشش داد و خیلی‌ها از درگذشت این اسطوره در غم و اندوه فرو رفتند.

«صدای فوتبال» در ۷۷ سالگی درگذشت و خیلی از مفسران از جمله گری لینکر به او ادای احترام کردند.

جان ماتسون ۵۰ سال برای بی‌بی‌سی کار کرد و در مورد بیش از ۲۵۰۰ بازی در تلویزیون و رادیو نظر داد. او که با کت پوست و نام مستعار «موتی» شناخته می‌شود، ۱۰ جام جهانی، ۱۰ مسابقات قهرمانی اروپا و ۲۹ فینال جام حذفی را برای بی‌بی‌سی پوشش داد و در سال ۲۰۱۸ اعلام بازنشستگی کرد.

او در آخرین بازی‌اش برای برد خانگی ۲-۰ کریستال پالاس مقابل وست‌بروم پشت میکروفون قرار گرفت، و بعد به زمین دعوت شد و هواداران ایستاده تشویقش کردند. مارتین تایلر، مفسر اسکای اسپورت به رادیو ۵ بی‌بی‌سی گفت: «او یک مفسر بسیار جدی بود، اما حس شوخ طبعی زیادی داشت. ماتسون یک نماد و یک چراغ راه برای همه ما بود.»

جان ماتسون

ایان دارک، مفسر ESPN و بی‌تی اسپورت، گفت: «احتمالاً مشهورترین مفسر فوتبال بوده است. او با اطلاعاتی دقیق و حفظ اشتیاق و عشق پسرانه به بازی در طول نیم قرن، استانداردی طلایی تعیین کرد.»

ماتسون در سال ۱۹۶۸ به بی‌بی‌سی پیوست و بازی هرفورد مقابل نیوکاسل در جام حذفی سال ۱۹۷۲ را تفسیر کرد. این مسابقه در بازی روز بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد و او را در کانون توجه و علاقه‌مندی‌های مردم قرار داد. تقریباً ۲۵ سال بعد صدای او از طریق مشارکت‌هایش در سری بازی‌های ویدیویی فیفا برای نسل جدید هم شناخته شده و مشهور شد. او کارش را با فیفا ۹۶ شروع کرد و همچنین برای ششمین بار فینال جام جهانی در آلمان ۲۰۰۶ را هم تفسیر کرد.

ماتسون، متولد سالفورد در منچستر بزرگ است و در ابتدا به عنوان گزارشگر روزنامه در بارنت و در شفیلد مورنینگ تلگراف مشغول به کار شد و سپس به بی‌بی‌سی پیوست و به عنوان مجری ورزشی در رادیو ۲ شروع به کار کرد. حرفه او همچنین شامل دو بازی المپیک و فینال جام حذفی به یاد ماندنی ویمبلدون مقابل لیورپول در ۱۹۸۸ در ومبلی بود، زمانی که او گفت: «باند دیوانه باشگاه فرهنگ را شکست داد.» او در سال ۲۰۰۱ به دلیل خدماتش نشان OBE را دریافت کرد.

جان ماتسون

خانواده ماتسون بیانیه کوتاهی منتشر کردند و گفتند: «با اندوه فراوان اعلام می‌کنیم که جان ماتسون امروز در خواب در آرامش درگذشت.» گری لینکر مجری بی‌بی‌سی و بازیکن سابق تیم ملی انگلیس در توییتی نوشت: «از شنیدن خبر فوت جان ماتسون بسیار متأسفم. او مفسری بسیار درخشان و برای نسل‌ها صدای فوتبال این کشور بود. جای او بسیار خالی خواهد بود. در آرامش بخواب موتی.» جیمی کرگر، مجری اسکای اسپورت و مدافع سابق لیورپول، گفت: «در آرامش بخواب جان ماتسون. اسطوره مطلق فوتبال. بسیاری از ما با گوش دادن به صدای این مرد بزرگ شدیم. چه درگذشت غم‌انگیزی.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز ادای احترام کرد و گفت: «او اسطوره بازی بود. او صدای فوتبال برای میلیون‌ها نفر در سراسر کشور بود. هواداران و کل جامعه فوتبال عمیقاً دلتنگ او خواهند شد.»

جان ماتسون

دوران حرفه‌ای ماتسون همچنین شامل برخی از تاریک‌ترین لحظات فوتبال نیز بود. در سال ۱۹۸۹ او در هیلزبورو بود که آن فاجعه رخ داد (وقتی ۹۷ نفر از هواداران لیورپول به دلیل ازدحام جمعیت و ناکارآمدی پلیس جان خود را از دست دادند). این صدای او بود که بسیاری از فیلم‌های خبری آن روز را گزارش کرد و او در سال ۱۹۹۱ برای تحقیقات پزشکی قانونی در دادگاه شهادت داد.

ماتسون در سال ۲۰۱۷ با نشریه گاردین صحبت کرد و درباره تصمیم خود برای کناره‌گیری از گزارش و تفسیر فوتبال در پایان آن فصل توضیح داد: «سال ۲۰۱۸ پنجاهمین سال حضورم در بی‌بی‌سی است و به‌هرحال کار من باید روزی به پایان برسد و فکر کردم این زمان برای خداحافظی مناسب باشد. همچنین دلم نمی‌خواهد کار به جایی برسد که مردم بگویند او زیادی در این کار مانده و دیگر مانند قدیم خوب تفسیر نمی‌کند. می‌خواهم وقتی هنوز خوب هستم بیرون بروم. نمی‌خواهم آنقدر ادامه بدهم که مردم در آخر بگویند خداراشکر از دست او خلاص شدیم.»

جان ماتسون

بسیاری از باشگاه‌ها به او ادای احترام کردند و به خانواده و دوستانش تسلیت گفتند، از جمله جان هیل، رئیس هرفورد، که گفت: «جان مردی صمیمی و مهربان بود... همه شما را به‌خوبی به یاد خواهند آورد، و کل جامعه فوتبال دلتنگ شما خواهند شد و افتخاری که به جا گذاشتید در فوتبال برای همیشه جاودانه خواهد شد. در آرامش بخواب، موتی.»

تیم دیوی، مدیر کل بی‌بی‌سی، گفت: «جان ماتسون صدای نسل فوتبالی بود که ما را در پیچ و خم‌های جام حذفی، فراز و فرودهای جام‌های جهانی و البته شنبه‌شب‌ها در مسابقات روز هدایت کرد. جان مانند همه بزرگان پشت میکروفون، در زمان مناسب کلمات مناسبی برای تمام لحظات بزرگ داشت. او به درستی به عنوان یک شخصیت افسانه‌ای در پخش ورزشی بریتانیا، مورد احترام کسانی که بازی می‌کردند، مورد علاقه طرفداران و الهام‌بخش کسانی که راه او را در گویندگی و تفسیر دنبال کردند، به یاد خواهد ماند.»

در آرامش بخواب، موتی...

جان ماتسون

این مطالب را هم از دست ندهید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی