مالکان لیگ برتر انگلیس
منبع: Marca
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فقط سه باشگاه در انگلیس مالکان انگلیسی دارند و مالکان آمریکایی و عربی چندین باشگاه را در اختیار گرفته‌اند و این موضوع کمی نگران‌کننده شده است.

پس از اینکه لیگ برتر شاهد ورود صندوق مستقل عربستان سعودی (PIF) در اکتبر ۲۰۲۱ بود و کنسرسیوم آمریکایی به رهبری تاد بولی هدایت چلسی را در ماه می ۲۰۲۲ برعهده گرفت، گلیزرها در حال آماده شدن برای فروش منچستریونایتد هستند. یکی از پیشنهادهایی که آنها دریافت کردند از قطر و از طریق بانک QIB جاسم بن حمد آل‌ثانی است. بزرگان دیگری مانند جیم رتکلیف (INEOS) نیز علاقه‌مند به تصاحب یونایتد هستند.

پیشنهادی که توسط گلیزرها پذیرفته شود باید آزمون مالکان و مدیران را هم بگذراند. برای مثال، در بحبوحه اعتراضات عفو بین‌الملل به دلیل نقض حقوق بشر، یک سال طول کشید تا PIF عربستان مسئولیت نیوکاسل را بر عهده بگیرد. این وضعیت اکنون می‌تواند تکرار شود، اما اگر به قطر که از قبل از طریق QSI مالکیت پاری‌سن‌ژرمن را در اختیار دارد، چراغ سبز نشان دهند، توازن قدرت‌ها در لیگ برتر تغییر می‌کند.

تنها سه باشگاه (برایتون، برنتفورد و تاتنهام) مالک انگلیسی دارند و ۹ باشگاه (آرسنال، استون‌ویلا، بورنموث، چلسی، کریستال پالاس، فولام، لیدز، لیورپول و منچستریونایتد) متعلق به سرمایه‌گذاران آمریکایی هستند. با این حال، منچسترسیتی چهار عنوان از پنج عنوان قهرمانی اخیر را به دست آورده و از زمانی که گروه ابوظبی شیخ منصور این باشگاه را در سال ۲۰۰۸ خرید، در لیگ برتر حکمرانی کرده است.

پپ گواردیولا و شیخ منصور بن‌زاید آل‌نهیان

دربی خلیج فارس در منچستر؟

رقابت قطر و امارات در لیگ قهرمانان بین پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی، به منچستر و انگلیس منتقل می‌شود. در همین حال، از مالکان آمریکایی خواسته می‌شود تا با سه قدرت خلیج فارس (امارات، قطر و عربستان سعودی) روبه‌رو شوند.

آنها بازار را متورم کردند و فوتبال را برای همیشه تغییر دادند، سلسله مراتب آن را دوباره ترسیم کردند و از بازی جوانمردانه مالی به عنوان ابزاری برای کنترل هزینه‌های خود استفاده کردند.

سایمون چادویک، استاد اقتصاد ورزش و اقتصاد ژئوپلیتیک در مدرسه بازرگانی SKEMA، به نشریه «مارکا» گفت: «فکر نمی‌کنم یک جنگ سازمان‌یافته برای کنترل، نفوذ یا اعمال قدرت بر لیگ برتر توسط مالکان آمریکایی یا کشورهای خلیج‌فارس وجود داشته باشد. فکر نمی‌کنم این عمدی یا استراتژیک باشد. فقط می‌توان سرمایه اقتصادی و سیاسی بزرگی از مالکیت یک باشگاه لیگ انگلیس داشت و سرمایه‌گذاران به این دلیل به این رقابت وارد می‌شوند زیرا فرصت‌های زیادی برای درآمدزایی در یک محصول اثبات شده و موفق وجود دارد. ساده است: چندین سرمایه‌گذار آمریکایی وجود دارند که از لیگ برتر برای دستیابی به منافع اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کنند. و به نوعی، نفوذ دولتی بر مالکان عربستان سعودی، قطر و امارات وجود دارد، زیرا ثابت شده که آنها از طریق باشگاه‌های اروپایی به دنبال دستیابی به اهداف سیاسی هستند. در این سرمایه‌گذاری‌ها به تعبیری یک رویکرد استراتژیک و سنجیده وجود دارد.»

مدیران باشگاه نیوکاسل

نفوذ آمریکا

در همین حال، روزنامه‌نگار ESPN رونق بازار آمریکایی در لیگ برتر را تحلیل می‌کند. او گفت: «اکثر آنها تیم‌های حرفه‌ای بیشتری دارند و حالا تصمیم گرفته‌اند جای دیگری هم سرمایه‌گذاری کنند. مالک آرسنال همچنین مالک دنور ناگتس (NBA) و لس‌آنجلس رمز (NFL) است و مالکان لیورپول، بوستون رد ساکس (MLB) را کنترل می‌کنند. این واقعیت که هر سال پول بیشتری در فوتبال اروپا و حق پخش تلویزیونی وجود دارد برای آنها بسیار جذاب است. بسیاری از آمریکایی‎‌ها لیگ‎های اروپایی و به ویژه فوتبال انگلیس را فرصتی برای خرید یک باشگاه، سرمایه‌گذاری و تلاش برای ارتقاء می‎‌دانند. این یک سیستم باز است، نه مانند سیستم آمریکایی، و اگر بتوانید بالا بروید و پیشرفت کنید، ارزش خرید خود را افزایش می‌دهید. من آن را نبردی برای کنترل لیگ برتر نمی‌دانم. این بیشتر یک تلاش بزرگ برای کسب درآمد بیشتر است. تعداد زیادی از انگلیسی‌ها هستند که معتقدند فوتبال انگلیس دیگر متعلق به آنها نیست و من فکر می‌کنم دولت نگران اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است. فوتبال در انگلیس اهمیت زیادی دارد و پیامدهای سیاسی می‌تواند عامل بسیار مهمی باشد.»

تاد بولی

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی