نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
در ستایش ژوست فونتین افسانه‌ای/ صاعقه‌ای که در یک جام‌جهانی ۱۳ گل زد
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مهاجم فرانسوی که در جام جهانی ۱۹۵۸ سیزده گل به ثمر رساند و نام خود را در بین بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ قرار داد، در ۸۹ سالگی درگذشت.

ژوست فونتین، فوتبالیست فرانسوی، که در ۸۹ سالگی از دنیا رفت یکی از بزرگترین شگفتی‌های جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد بود. او که به عنوان مهاجم ذخیره با تیم ملی فرانسه به تورنمنت رفت و کسی انتظارش را نداشت که به تیم اصلی وارد شود، در نهایت با مجموع ۱۳ گل رکوردی کسب کرد که هیچ‌کسی قادر به فرا رفتن از آن نشد.

همکاری فونتین در آن بازی‌ها با ریموند کوپای خیره‌کننده شگفت‌انگیز بود. تامی دوچرتی که در آن زمان هافبک اسکاتلند بود، گفت: «آن مهاجمان فرانسوی مانند رعد و برق هستند.» فونتین فیزیک محکمی داشت، سریع بود، و توانایی عجیبی در دانستن این نکته که توپ کی و کجا فرود می‌آید داشت، خصوصا توپ‌هایی که از سمت کوپا روانه می‌شد، که یک مهاجم مرکزی بسیار عالی بود و در عمق کار می‌کرد.

او به سوئد رفته بود و انتظار داشت جانشین رنه بلیارد مهاجم تیم ریمز شود. بلیارد مصدوم شد و فونتین برای بازی افتتاحیه در نورشوپینگ مقابل پاراگوئه انتخاب شد. او مجبور شد یک جفت کفش قرض بگیرد زیرا کفش خودش مناسب نبود.

ژوست فونتین

تیمی که از آمریکای جنوبی آمده بود اول گل زد و بعد نمایش فونتین و کوپا آغاز شد. فرانسه که در طول سال حتی یک بازی را هم نبرده بود، به سادگی دفاع حریف را تکه تکه کرد. فونتین که در کمپ تمرینی گفته بود: «من فقط تا زمانی که کوپا بیاید، مهاجم مرکزی هستم»، در فرم بی‌نظیری قرار داشت. مثلث هجومی با راجر پیانتونی بااستعداد کامل شد. فونتین گل اول پاراگوئه را به تساوی کشاند و هت‌تریک کرد و فرانسه با پیروزی ۷-۳ کار را تمام کرد. حتی در بازی بعدی در وستراس که فرانسه بازی را با نتیجه ۳-۲ به یوگسلاوی بااستعداد واگذار کرد، فونتین هر دو گل را به ثمر رساند، و تیم در بازی بعدی مقابل اسکاتلند قرار گرفت و فونتین و کوپا در پیروزی ۲-۱ گلزنی کردند.

فونتین غیرقابل مهار بود و در مرحله یک‌چهارم نهایی تیم خسته ایرلند شمالی نتوانست در برابر او مقاومت کند و فرانسه با دو گل فونتین بازی را با نتیجه ۴-۰ به پایان رساند. حتی برزیل که در طول تورنمنت گل نخورده بود نتوانست جلوی فونتین را برای گلزنی در مرحله نیمه‌نهایی بگیرد.

چه کسی می‌داند که اگر فرانسه هافبک میانی خود، روبرت ژونکت بااستعداد را در دقیقه ۳۷ از دست نمی‌داد چه اتفاقی می‌افتاد. واوا در دقایق ابتدایی برای برزیل گلزنی کرد، فونتین در دقیقه ۹ کار را به تساوی کشاند اما تیم ۱۰ نفره فرانسه نتوانست حملات ویرانگر برزیل را مهار کند و در نهایت با نتیجه ۵-۲ شکست خورد.

فرانسه خود را با مقام سومی تسلی داد. مسابقه در برابر تیم آلمان غربی که به دلیل مصدومیت‌ها ضعیف شده بود برگزار شد و آنها هیچ برنامه‌ای برای مهار فونتین و کوپا نداشتند. پاس‌های فوق‌العاده کوپا بارها از خط حمله آلمان غربی عبور کرد و فونتین هم پاس‌ها را به صورتی برق‌آسا به گل تبدیل می‌کرد. او چهار بار در برد ۶-۳ فرانسه گلزنی کرد و به راحتی کفش طلای جام جهانی را به عنوان بهترین گلزن این مسابقات به‌دست آورد. او تا زمان دریافت جایزه کیلیان امباپه در قطر ۲۰۲۲، تنها بازیکن فرانسوی بود که موفق به کسب این جایزه شده است.

ژوست فونتین

ژوست در مراکش در منطقه تحت کنترل فرانسه به دنیا آمد، از مادری اسپانیایی، ماریا (نی اورتگا) و پدری فرانسوی (دلفین فونتین) که برای اداره دولتی تنباکو کار می‌کرد، و با ۶ خواهر و برادر خود در کازابلانکا بزرگ شد. در سال ۱۹۵۰ با USM کازابلانکا قرارداد امضا کرد، و نیس او را دید و در سال ۱۹۵۳ او را به فرانسه آورد تا در پست مهاجم مرکزی بازی کند. او اولین بازی ملی خود را در ۲۰ سالگی در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل لوکزامبورگ به دست آورد و در آن بازی هت‌تریک کرد. و تا سال ۱۹۵۶ و بازی مقابل مجارستان در پاریس دیگر بازی نکرد. در آن بازی مجارها با نتیجه ۲-۱ پیروز شدند. فونتین سپس برای مدت یک سال کنار گذاشته شد.

سومین بازی ملی او بار دیگر مقابل مجارستان بود اما این بار در سال ۱۹۵۷ و در بوداپست. دوباره فرانسه باخت و دوباره فونتین کنار گذاشته شد، اما او در مارس ۱۹۵۸ در بازی مقابل اسپانیا بار دیگر به میدان رفت و گلزنی کرد. و بعد با تیم ملی فرانسه راهی سوئد شد.

فونتین در زمان حضور در نیس مجبور بود ۳۰ ماه خدمت سربازی را کامل کند و به دلیل جنگ الجزایر، تنها قبل از مسابقات توسط ارتش آزاد شد. او در سال ۱۹۵۶ به ریمز نقل مکان کرد، و در فصل‌های ۱۹۵۸-۱۹۵۷ و ۱۹۵۹-۱۹۵۸ بهترین گلزن لیگ فرانسه بود. او و کوپا در سال ۱۹۵۹ در فینال جام اروپا همدیگر را پیدا کردند، البته در تیمهای متقابل. کوپا برای رئال مادرید بازی می‌کرد و بازی را با نتیجه ۲-۰ برد. فونتین با مجموع ۱۰ گل بهترین گلزن این رقابت‌ها شد. اندکی بعد، کوپا به ریمز منتقل شد و آن دو دوباره به هم پیوستند، تا اینکه فونتین در سال ۱۹۶۲ پس از دو بار شکستگی پایش مجبور به بازنشستگی شد.

ژوست فونتین

او در مجموع ۲۱ بازی ملی برای فرانسه انجام داد که آخرین آنها در سال ۱۹۶۰ اتفاق افتاد و ۳۰ گل برای تیم ملی به ثمر رساند. او در فوتبال باشگاهی چهار بار قهرمان لیگ دسته اول فرانسه (یک بار با نیس و سه بار با ریمز) شد و یک بار با هر دو باشگاه یعنی مجموعاً دو بار جام حذفی فرانسه را به دست آورد.

فونتین پس از بازنشستگی، رئیس اتحادیه فوتبالیست‌ها در فرانسه شد که خودش یکی از بنیانگذارانش بود و برای مدت کوتاهی در سال ۱۹۶۷ مربیگری تیم ملی فرانسه را بر عهده گرفت. اگرچه دوران مربیگری او هرگز با دستاوردهای او به عنوان یک بازیکن برابری نکرد. او سپس به مدت سه سال هدایت پاری‌سن‌ژرمن را در دست گرفت. و همچنین در تولوس (۷۹-۱۹۷۸) و پس از آن در تیم ملی مراکش (۸۱-۱۹۷۹) مربیگری کرد. در سال ۲۰۰۴ فیفا او را به عنوان یکی از ۱۰۰ بازیکن برتر فوتبال در لیستی که پله تهیه کرده بود، معرفی کرد.

فونتین سرانجام به تولوس نقل مکان کرد و در آنجا دو فروشگاه لباس باز کرد. او و همسرش آرلت صاحب یک پسر و دختر شدند.

ژوست فونتین فوتبالیست؛ متولد ۱۸ آگوست ۱۹۳۳ در یکم مارس ۲۰۲۳ از دنیا رفت.

ژوست فونتین و پله

خواندن این مطالب را از دست ندهید: 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی