نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
ماجرای جدید فیفا و این مردم رنج کشیده/ در مورد غرامت به کارگران شفاف‌سازی کنید
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بیش از یک میلیون نفر با جمع‌آوری امضا خواستار اجرای عدالت فیفا برای کارگران مهاجر جام‌جهانی قطر شدند.

بیش از یک میلیون نفر با امضای نامه‌ای از فیفا خواستند تا به مهاجرانی که در حین کار برای آماده‌سازی میزبانی جام جهانی قطر متحمل نقض وحشتناک حقوق بشر شده‌اند، غرامت بپردازد. این نامه توسط گروه‌های حقوق بشر «عفو» و «آواز» به هیئت حاکمه فوتبال تحویل داده شده است.

در ماه دسامبر، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، اعلام کرد که سازمانش بیش از ۷ میلیارد دلار از چرخه جام جهانی ۲۰۲۲ درآمد داشته است، اما گروه‌های حقوق بشری از اینکه «صندوق میراث» پیشنهادی فیفا جزئیاتی در مورد پرداخت غرامت به کارگران رنج کشیده قطر ارائه نکرده ناراحت و خشمگین هستند.

به مقامات فیفا در زوریخ همچنین پیراهن‌هایی با طراحی ویژه تحویل داده شد که نشان‌دهنده لباس‌های آبی و جلیقه‌های زردی است که بسیاری از کارگران مهاجری که در ساخت ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ بودند، از آنها استفاده می‌کردند.

بیتا اندماریام، مدیر حقوقی گروه آواز در ایالات متحده، گفت: «نامه ما دارای بیش از یک میلیون امضا از بیش از ۱۹۰ کشور جهان است. مردم جهان بی عدالتی شدیدی که در حق این کارگران انجام شده را درک کردند و گرد هم آمده‌اند تا از فیفا بخواهند کمی از میلیاردها دلاری که از عرق، خون و جان صدها هزار نفر از این قربانیان به دست آمده را بردارد و به سادگی به کارگران و خانواده‌هایشان بدهد چرا که بسیار به آنها مدیون هستند.»

 این نامه به عنوان پیشنهادی از سوی اتحادیه فوتبال نروژ ارائه شده که در آن از فیفا خواسته شده که «مشخص کند چه اقداماتی در مورد اتفاقات جام جهانی و تحقیق در مورد مرگ و میر و مصدومیت کارگران انجام داده است.» و تمام این موارد در نشست روز پنجشنبه بررسی خواهند شد.

استیو کاکبرن، رئیس عدالت اقتصادی و اجتماعی عفو بین‌الملل، گفت: «این جلسه فرصت دیگری را برای فیفا فراهم می‌کند تا اصلاحات را انجام دهد و برنامه و جدول زمانی محکمی را برای جبران مستقیم و سریع فداکاری کارگران و خانواده‌هایشان که از نقض تکان‌دهنده حقوق بشر رنج می‌برند، تعیین کند. در حالی که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین از دست دادن یک عزیز شود، بدون شک فیفا منابعی برای کمک به اصلاح این بی‌عدالتی‌ها و ارائه حمایت‌های متحول کننده زندگی کارگران و خانواده‌های آنها در اختیار دارد. زمان آن فرا رسیده است که فیفا به جای پرداختن هزینه به قطر، به درستی به مسئولیت‌های خود رسیدگی کند.»

فیفا در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد که صندوق میراث بر پروژه‌های آموزشی تمرکز خواهد کرد و از ایجاد مرکز بهبود شرایط نیروی کار حمایت خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید: اعتراف قطری‌ها بعد از اعتراضات گسترده درباره فاجعه حقوق بشری/ جام‌جهانی ۲۰۲۲ چند نفر کشته داشت؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی