نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
مربیانی که دوباره به باشگاه قبلی‌شان برگشتند/ از زیزو و آقای خاص تا مسیح معجزه‌گر!
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با انتصاب فرانک لمپارد به عنوان مربی موقت چلسی، نشریه «سان» دوران حضور مربیانی که به باشگاه قبلی خود برگشتند را مرور می‌کند.

می‌گویند هرگز به عقب برنگرد؛ اما این مربیان با بازگشت به باشگاه‌های قبلی خود این نصیحت را به چالش کشیدند. افرادی مانند ژوزه مورینیو، لوئی فان‌خال و زین‌الدین زیدان همگی پس از چشیدن طعم موفقیت در تیم‌های سابق خود، دوباره به عنوان سرمربی بازگشتند. برخی از موفقیت دوباره خود لذت بردند، برخی هم نه.

از آنجایی که چلسی در حال بررسی بازگرداندن موقت فرانک لمپارد به استمفوردبریج است، نشریه «سان» به مربیانی نگاه می‌کند که به تیم‌های گذشته خود بازگشتند، و عملکردشان را بررسی می‌کند.

فرانک لمپارد

ژوزه مورینیو

مورینیو پس از چشیدن طعم موفقیت در لیگ قهرمانان اروپا با پورتو در سال ۲۰۰۴، به خدمت آبی‌های رومن آبراموویچ درآمد. او دو سال متوالی قهرمان لیگ برتر شد، یک تیم قدرتمند از چلسی ساخت که یک بار جام حذفی و دو بار جام اتحادیه را هم بالای سر برد. او در سال ۲۰۰۷ پس از شروع ضعیف در لیگ و اختلاف با آبراموویچ، باشگاه را ترک کرد. با این حال ژوزه در سال ۲۰۱۳ برگشت تا در اولین فصل بازگشتش به فوتبال انگلیس، آبی‌ها را به عنوان قهرمانی لیگ برتر برساند. اما دومین فصل به شکلی فاجعه‌وار پیش رفت و چلسی در ۹ بازی از ۱۶ بازی اول خود شکست خورد و مورینیو هم با بازیکنانش دچار مشکل شد و بار دیگر در سال ۲۰۱۵ اخراج شد.

ژوزه مورینیو

لوئی فان‌خال

فان‌خال به طرز شگفت‌انگیزی سه بار هدایت تیم ملی هلند را برعهده گرفت، از جمله در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر. او در فوتبال باشگاهی هم همینقدر وفادار است. فان‌خال در سال‌های ۲۰۰۰-۱۹۹۷ و ۲۰۰۲-۲۰۰۳ هدایت بارسلونا را بر عهده داشت. او در اولین دوره حضورش دو بار قهرمان لالیگا، یک بار کوپادل‌ری و یک سوپر جام یوفا شد. اما در دوره دوم و با رسیدن کاتالان‌ها به رده دوازدهم لیگ، فان‌خال تنها پس از هفت ماه با توافق دوجانبه باشگاه را ترک کرد.

لوئی فان‌خال

ماسیمیلیانو آلگری

آلگری با یوونتوس پنج عنوان قهرمانی سری آ را کسب کرد و دو بار نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. او در سال ۲۰۱۹ یوونتوس را با درصد برد ۷۰.۴۸ درصد ترک کرد که بالاترین رقم در تاریخ این باشگاه است. جایگزین او، آندره‌آ پیرلو، عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت، بنابراین آلگری تنها دو سال بعد به باشگاه بازگشت. در حال حاضر اوضاع طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود. مسائل مالی باعث شد که بانوی پیر امتیازات لیگ را از دست بدهد و آنها در حال حاضر در رده هفتم قرار دارند؛ خارج از چارچوب لیگ قهرمانان. بدتر از آن، آنها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند و اکنون در تلاش برای قهرمانی در لیگ اروپا هستند.

ماسیمیلیانو آلگری

هری ردنپ

هری در یک چرخش استثنایی از پورتسموث به ساوتهمپتون رفت و سپس به فریتون پارک بازگشت. او در اولین دوره حضورش در پورتسموث، به باشگاه کمک کرد تا به لیگ برتر صعود کند، و بعد به سراغ رقیب آنها در سواحل جنوبی رفت. پس از کمتر از یک سال حضور در ساوتهمپتون، به پورتسموث بازگشت، در حالی که برخی از هواداران چندان از برگشت او راضی نبودند. ردنپ با کسب رتبه هشتم در لیگ و قهرمانی جام حذفی انگلیس در سال بعدش دل هواداران ناراضی را به دست آورد. او سپس رفت تا سرمربی اسپرز شود.

هری ردنپ

زین‌الدین زیدان

رئال مادرید سلطان انتصاب مجدد مربیان است و در حال حاضر کارلو آنچلوتی را برای دومین بار در اختیار دارد. اما این زیدان است که در لیگ قهرمانان اروپا بر استاد ایتالیایی برتری می‌یابد. این اسطوره فرانسوی در اولین دوره خود در رئال مادرید برای سه سال متوالی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ عنوان لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. زیزو در دومین دوره حضورش که ۱۰ ماه بعد در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، جام قهرمانی لالیگا را بالای سر برد.

زین‌الدین زیدان

کوین کیگان

کیگان از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ مسیح معجزه‌گر نیوکاسل بود. وقتی او وارد شد، باشگاه در پایین‌ترین سطح لیگ دسته دوم وضعیت آشفته‌ای داشت. کیگان به سرعت به لیگ برتر صعود کرد، و در صدر جدول فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۶ قرار گرفت و در پایان به طرز بی‌رحمانه‌ای مغلوب منچستریونایتد شد تا به جای بالا بردن جام، نایب‌قهرمان شوند. او در سال ۱۹۹۷ در اثر فشار شغلی استعفا داد و در سال ۲۰۰۸ مجددا به باشگاه برگشت. اما درگیری با مایک اشلی و فرم ضعیف تیم باعث اخراجش شد.

کوین کیگان

کنی دالگیش

پادشاه کنی در دهه ۱۹۸۰ با سه قهرمانی لیگ و دو جام حذفی، عزیز لیورپول شده بود. او در سال ۱۹۹۱ استعفا داد؛ بعداً اعتراف کرد که فشار و آسیب پس از فاجعه هیلزبورو عوامل تاثیرگذاری در رفتنش بودند. کنی پس از حضور در بلکبرن روورز و کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر، سپس نیوکاسل و سلتیک به عنوان مدیر فوتبال، به خانه بازگشت. او در سال ۲۰۱۱ به طور موقت عهده‌دار مسئولیت شد و در نهایت یک قرارداد سه ساله به دست آورد. لیورپول در فصل بعد جام اتحادیه (اولین جام در شش سال) را به دست آورد و به فینال جام حذفی رسید و با نتیجه ۲-۱ به چلسی باخت. با این حال، رتبه هشتمی و ناکامی در جواز حضور در لیگ قهرمانان، دوران حضور کنی را تمام کرد و او در همان تابستان اخراج شد.

کنی دالگیش

این مطلب را هم بخوانید: پردرآمدترین مربیان فوتبال چه کسانی هستند؟/ نام‌هایی که شما را شوکه می‌کنند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی