نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
بایرن‌مونیخ
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بایرن‌مونیخ با بحران های گوناگون مثل اخراج، درگیری و شکست‌های سنگین در چند وقت اخیر مواجه شده است.

سال ۲۰۲۰ در اوج شایعاتی که در مورد جدایی داوید آلابا از بایرن مونیخ وجود داشت از توماس مولر پرسیده شد که آیا احساس می‌کند مذاکرات طولانی مدت برای تمدید قرارداد بر عملکرد این بازیکن اتریشی تاثیر می‌گذارد؟ مهاجم باتجربه بایرن اینطور پاسخ داد: «داوید درون زمین مثل همیشه خودش است و تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفته است.» او سپس اعتراف عجیبی کرد: «برای تماشاگران هم جالب است که مشکلی در باشگاه وجود دارد. من از شنیدن کلمه اف‌سی هالیوود در مورد بایرن خوشم می‌آمد و حلا شما می‌توانید به طور زنده آن را تماشا کنید.»

آن اپیزود از اف‌سی هالیوود پایان خوشی برای بایرن نداشت چرا که آلابا در نهایت به عنوان بازیکن آزاد به رئال مادرید رفت.

البته که آن بحران به هیچ وجه با آشفتگی‌ای که در حال حاضر در بایرن وجود دارد قابل مقایسه نیست. از شروع سال جدید میلادی در این باشگاه مواردی مانند اخراج، دعوا در رختکن و شکستهای تحقیر آمیزی وجود داشته که بازگشت اف‌سی هالیوود را بعد از چندین سال ثبات نسبی نشان می‌دهد. نتیجه اش این است که در حال حاضر نگرانی زیادی وجود دارد که فصلی با صحبت از کسب سه گانه قهرمانی شروع شده بود ممکن است با قهرمان نشدن بایرن در بوندس لیگا برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ به پایان برسد.

داستان اصلی اف‌سی هالیوود

این نام در دهه ۱۹۹۰ به وجود آمد که بحرانی‌ترین دوره در تاریخ بایرن به حساب می‌آید، زمانی که ستاره‌هایی مثل لوتار ماتئوس، یورگن کلینزمن، اشتفان افنبرگ و ماریو باسلر درون و بیرون زمین جنجال به پا می‌کردند و تیتر رسانه‌ها می‌شدند و نیمکت مونیخ هم محله برو بیا شده بود!

التبه که بازیکن سالاری برای مدتهای طولانی تبدیل به ویژگی این باشگاه شده بود. اواخر دوران طلایی باشگاه در دهه ۱۹۷۰ کودتای رختکن منجر به اخراج گیولا لورانت سرمربی تیم شد. بازیکنان خواستار دستیار او پال سرنای بودند که مربی دائم تیم شود اما رئیس باشگاه ویلهلم نودکر در نهایت مکس مارکل را انتخاب کرد. بازیکنان بار دیگر شورش کردند و با رای قاطع ۱۶-۰ علیه این مربی اتریشی رای دادند. نودکر رئیس باشگاه که به شدت تحقیر شده بود استعفا کرد و سرنای به کار خود به عنوان مربی ادامه داد هرچند که در واقع سه بازیکن باتجربه تیم یعنی پل برایتنر، کارل هاینتس رومنیگه و اولی هوینس بودند که تیم را تحت کنترل داشتند. توماسل هوتلین نویسنده ورزشی در کتاب خود نوشت: «برای اولین بار در تاریخ فوتبال آلمان چند بازیکن هدایت کل یک باشگاه را در دست گرفتند.»

هیچ گروهی از بازیکنان مثل آن تیم نتوانست چنان قدرتی را در دست بگیرد اما این باور به وجود آمد که مربی در بایرن ضعیف ترین فرد است. حوادث اخیر در این باشگه هم نشان می‌دهد این فرضیه کاملا درست است.

ناگلزمن، عاشق توجه!

زمانبندی اخراج یولیان ناگلزمن، فوتبال جهان را شوکه کرد چرا که باشگاه این خبر را در آخرین ساعات یک پنجشنبه شب و در وقفه بازیهای ملی اعلام کرد. مسلما عملکرد بایرن در بوندس‌لیگا متزلزل بود و انها به رتبه دوم جدول در آن زمان رسیده بودند و بعد از باخت ۲-۱ به لورکوززن پشت سر دورتموند قرار داشتند اما بایرن در لیگ قهرمانان هشت برد از هشت بازی به دست آورده بود که شامل دو برد قاطع داخل و خارج از خانه مقابل پاری‌سن‌ژرمن بود و با اقتدار به یک چهارم نهایی رسیده بود.

اما برای تمام کسانی که اخبار بایرن را از نزدیک رصد می‌کردند واضح بود که اوضاع در پشت صحنه خوب نبود. ناگلزمن همیشه و حتی در دوران حضور در هوفنهایم هم به صراحت از علاقه اش به مربیگری در بایرن حرف زده بود و آن را رویای خود می‌دانست. این نشان می‌داد که این مربی جوان و جاه‌طلب هیچ مشکلی برای کار کردن در چنین محیط پرفشاری ندارد.

اما در بایرن بین برخی چهره‌های رده بالای باشگاه این دیدگاه وجود داشت که ناگلزمن از «در معرض توجه بودن» بیش از حد لذت می‌برد و خودش را ستاره یک شوی بزرگ در بایرن می‌داند. بعضی بازیکنان عقیده داشتند که این مربی بردها را به راحتی به نام خود می‌نویسد اما به ندرت از بازیکنانش تعریف می‌کند.

یولیان ناگلزمن و مانوئل نویر

با گذشت زمان، ناگلزمن رابطه خوبی با یاشوا کیمیش ساخت و او تبدیل شد به کلیدی‌ترین مهره تاکتیکی سرمربی تیم اما این مربی هرگز نتوانست مشابه آن رابطه را با کاپیتان تیم یعنی مانوئل نویر برقرار کند.

در واقع تصمیم ناگلزمن مبنی بر اخراج تونی تاپالوویچ که سالها به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها با نویر کار می‌کرد، تنش زیادی در باشگاه ایجاد کرد. نویر این تصمیم را ظالمانه ترین چیزی که در دوران فوتبالش دیده عنوان کرد. روزنامه بیلد نوشت دلیل اخراج این بود که ناگلزمن معتقد بود صحبتهای خصوصی بین کادر فنی به گوش بازیکنان ارشد تیم می‌رسید.

ناگلزمن در ماه مارس هم از اینکه برگه‌های تاکتیکی تیم به رسانه‌ها رسیده بود به شدت عصبانی بود و گفت: «واقعا این موضوع اذیتم کرد. کسی که چنین کاری می‌کند به کل تیم ضربه می‌زند. فردی که این اطلاعات را به رسانه‌ها داده دنبال چه بوده؟ چه می‌خواسته؟ واقعا نمی‌توانم درک کنم انگیزه‌اش چه می‌تواند باشد جز اینکه کار را برای حریفان ما راحت کند.» ناگلزمن در نهایت بهای اخراج کردن مربی دروازه‌بان‌های تیم و رابطه نامساعد با بازیکنان را پرداخت و اخراج شد.

دعوای مانه و سانه

با امدن توماس توخل بایرن با برد ۴-۲ مقابل دورتموند به صدر جدول برگشت اما حضور او هم نتوانست اوضاع رختکن تیم را آرام کند. جنجالی ترین ماجرا به دعوای سادیو مانه و لروی سانه برمی‌گردد که شکست سنگین این تیم مقابل منچسترسیتی در لیگ قهرمانان را تحت تاثیر قرار داد. به نظر می‌رسد مانه در فصل آینده جایی در تیم نداشته باشد و در ادامه فصل هم بعید است توخل روی او به عنوان مهاجم اصلی تیمش حساب کند. هرچه که هست بایرن همچنان با بحران درگیر است و اف سی‌هالیوود با قدرت برگشته است.

لروی سانه و سادیو مانه

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی