نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
مجید نامجومطلق
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

مجید نامجومطلق مربی و هافبک اسبق استقلال گفت: ارسلان مطهری کارنامه بسیار خوبی در دربی‌ها داشت به همین خاطر وقتی ترکیب ثابت استقلال را دیدم، تعجب کردم.

مجید نامجومطلق بدون شک چهره‌ای فراموش نشدنی و بزرگ در فوتبال ماست که دربی را چه در مقام بازیکن و چه در لباس مربی تجربه کرده است. آقامجید طی چند ماه گذشته ترجیح می‌داد خیلی در مورد فوتبال صحبت نکند اما سرانجام روزه سکوتش را در گفت‌وگو با خبرورزشی شکست و پیرامون جدال استقلال و پرسپولیس و همچنین شرایط کنونی فوتبال ایران با خبر ورزشی همکلام شد. صحبت‌های این هافبک خوش‌تکنیک و خوش‌اخلاق فوتبال کشورمان در خبرورزشی را بخوانید.

اعتماد به نفس کاذب

وقتی استقلال توانست هوادار را با آن نتیجه خیلی خوب شکست بدهد، من به عنوان یک استقلالی خیلی خوشحال شدم اما دقیقاً نگرانی‌هایم برای دربی از پایان همان مسابقه آغاز شد چون حس می‌کردم شاید تیم دچار اعتماد به نفس کاذب شود و متأسفانه همین اتفاق هم به وقوع پیوست و حاصل این اعتماد به نفس بیش از حد اتفاقاتی بود که داخل زمین رخ داد. فراموش نکنیم دربی کاملاً فراتر از شرایط و رتبه دو تیم در جدول است. بارها اتفاق افتاده بود که یک تیم از نظر فنی و موقعیت جدولی قبل از دربی بهتر بود اما مسابقه را واگذار کرد.

بی‌تجربگی

ریکاردو ساپینتو مربی محبوبی میان هواداران استقلال است و انصافاً در این فصل معرفت به خرج داد. او می‌توانست مانند استراماچونی ول کند و برود ولی به پای استقلال، هواداران و شاگردانش ایستاد و با وجود تمام مشکلات تیمش را هدایت کرد. همین حالا هم در میان طرفداران محبوبیت دارد و نتایج خوبی گرفته اما همان‌طور که گفتم داستان دربی متفاوت از همیشه است. این مربی در دربی تجربه لازم را نداشت و به نوعی بی‌تجربه بود. منظورم از بی‌تجربگی ایشان، تبحر در امر مربیگری نیست بلکه تجربه‌اش در بحث بازی استقلال و پرسپولیس را می‌گویم.

بازی تاکتیکی

دربی روز یک‌شنبه به معنای واقعی کلمه یک بازی تاکتیکی بود و بحث‌های تاکتیکی بر سایر امور آن می‌چربید. شما نگاه کنید که مهدی قایدی ابتدا چند حرکت خوب انجام داد ولی پس از آن در کمند پرسپولیسی‌ها اسیر شد. محمد محبی هم که در هفته‌های گذشته بسیار خوب ظاهر شده بود، عملاً محو شد و آرش رضاوند نیز نتوانست مانند گذشته ظاهر شود. بازیکنان استقلال شرایط گذشته را نداشتند. این به معنای آن نبود که بازیکنانی ضعیف هستند ولی به خاطر تدابیر تاکتیکی اتخاذ شده از طرف پرسپولیس دچار چنین شرایطی شدند. تاکتیک یک تیم باعث می‌شود نقاط قوت تیم مقابل بسته شده و راه‌های گلزنی آنها مسدود شود به همین خاطر بازیکنان از فرم مطلوب و همیشگی در آن مسابقه خارج می‌شوند. شما به همین کوین یامگا نگاه کنید درست است که او مصدوم شد ولی حتی تا قبل از مصدومیت هم کیفیت لازم را نداشت. مهدی قایدی را هم در نیمه دوم بستند. همه این عوامل نشان داد پرسپولیس آنالیز خیلی خوبی از بازی استقلال داشت و توپ را در مناطقی به استقلالی‌ها واگذار می‌کرد که خطری برایش نداشت.

فردوسی‌پور را به خاطر ماجرای تبلیغات لیگ کنار گذاشتند/ در دربی سرخابی‌ها حرمت یکدیگر را نگه می‌داشتند اما حالا...

برنامه برای تک‌تک نفرات

استقلال در مقاطعی از نیمه دوم برای جبران مافات بازیکن بلندقدی مانند آرمان رمضانی را به میدان فرستاد تا با استفاده از توپ‌هایی که برایش ارسال می‌شود، گلزنی کند اما پرسپولیس حتی برای این مسئله هم برنامه داشت و دیدیم که حتی آرمان هم نتوانست استقلال را از شکست نجات بدهد. همه این موارد نشان می‌دهد یحیی گل‌محمدی تیمش را با آمادگی ذهنی کامل و ذهنیت دربی به میدان فرستاده بود اما استقلال مانند همیشه وارد زمین شده بود و خیلی میان دربی ‌و سایر دیدارها تفاوت نگذاشته بود.

فیکس شدن ارسلان

در اینکه پیمان بابایی واقعاً بازیکن ارزشمندی است، هیچ شکی وجود ندارد ولی یکی از نکات روانی بسیار مهم در دربی‌ها استفاده از بازیکنانی است که بازیکنان تیم حریف به لحاظ روحی به واسطه حضور آنها در میدان اذیت شوند. ارسلان مطهری کارنامه بسیار خوبی در دربی‌ها داشت به همین خاطر وقتی ترکیب ثابت استقلال را دیدم، تعجب کردم. به نظرم ارسلان باید فیکس بازی می‌کرد. بار روانی در دربی مهم است و مربیانی که این مسئله را به خوبی درک کنند، قطعاً نتایج ارزشمندی می‌گیرند. خدا رحمت کند منصورخان پورحیدری را. ایشان در دی‌ماه سال ۷۹ هنگامی که مهدی هاشمی‌نسب برای اولین بار دربی پایتخت را با پیراهن استقلال تجربه می‌کرد، او را به خط حمله استقلال برد و نتیجه بسیار ارزشمندی هم گرفت چون هاشمی‌نسب در زمین حریف صاحب توپ شد و طبیعی بود که وقتی تماشاگران پرسپولیس علیه او هیاهو می‌کردند، حتی اگر هاشمی‌نسب توپ را هم از دست می‌داد، به عنوان یک مهاجم چنین اتفاقی برایش می‌افتاد و مدافع نبود که لو رفتن توپ خطر بزرگی برای استقلال ایجاد کند.

هنوز چیزی تمام نشده

استقلال دربی را باخت اما هنوز چیزی تمام نشده است. همچنان ۹ امتیاز دیگر باقی ‌مانده که می‌تواند شرایط صدرنشین را در هفته پایانی عوض کند. شاهد اصلی این ادعا هم بازی سپاهان برابر ملوان بندرانزلی بود. در چنین شرایطی تیمی که به لحاظ روحی و فنی تمرکز بهتری داشته باشد، می‌تواند نتایج مناسبی کسب کند.

نتیجه‌گیری با داد و فریاد

متأسفانه فوتبال ما طی چند سال اخیر به سمتی رفته که هیاهوی مربیان روی نتیجه‌گیری تأثیر گذاشته و گروهی از مربیان تصور می‌کنند اگر چنین کاری انجام ندهند و داد و بیداد نکنند، نتیجه نمی‌گیرند. ساپینتو یک مربی کاملاً فعال و پرحرارت است که در میان هواداران استقلال هم محبوبیت دارد اما به نظرم باید اعتراضاتش منطقی باشد و از حد و حدود اخلاقی و رفتاری خارج نشود.

ریکاردو ساپینتو

ورود بی‌خودی

یکی از دردهای فوتبال ما این است که هر مدیری می‌آید وقتی با بدهی‌ها مواجه می‌شود، خیلی راحت می‌گوید ولش کن مدیر بعدی می‌پردازد! البته برخی از باشگاه‌ها هم این‌طوری نیستند. مثلاً سپاهان انصافاً نظم مدیریتی مناسبی دارد و هرگز با بحران‌هایی مثل بدهی خارجی و کنار گذاشته شدن از پیکارهای آسیایی به خاطر این مشکلات مواجه نمی‌شود. مدیرانی که می‌آیند و در تیم‌های پرهوادار صاحب منصب می‌شوند دل‌شان می‌خواهد در میان طرفداران محبوبیت کسب کنند و راه تحقق چنین امری هم قهرمانی است. آنها قهرمان می‌شوند و سال‌ها نانش را می‌خورند ولی گاهی اوقات وقتی حسابرسی و بازرسی صورت می‌گیرد، به قول معروف یک جای کار می‌زند بیرون و مشخص شود که چه لطمه‌ای به مجموعه خورده است. به نظرم مدیر موفق مدیری است که تراز مالی باشگاهش کاملاً با هم همخوانی داشته باشد. آقای مدیر اگر شما نمی‌دانستی باشگاه بدهی دارد، بی‌خودی وارد شدی و اگر می‌دانستی، اشتباه کردی که ورود کردی. الان چند ‌فرد به صورت خصوصی در فوتبال ایران کار می‌کنند اما آنها هم مطمئن باشید بعد از یک مدت ول می‌کنند و می‌روند. کسانی که از بخش خصوصی وارد فوتبال می‌شوند یا برای شهرت می‌آیند یا برای کسب درآمد. این مسائل اصلاً هم بد نیست چون آنها به فکر منافع خودشان هستند و به فوتبال می‌آیند تا به منافعی که مد نظرشان است، برسند اما ما باید قبول کنیم که عملاً بخش خصوصی به آن صورت نداریم و اغلب فوتبال با هزینه دولتی دنبال می‌شود. در چنین شرایطی وقتی پرونده‌هایی مثل استراماچونی درست می‌شود هم ضررش را مردم و بیت‌المال می‌دهند.

فردوسی‌پور و منابع درآمد

منابع درآمدزا در فوتبال کاملاً مشخص است. حق پخش تلویزیونی، بلیت‌فروشی، تبلیغات محیطی و فروش اقلام تبلیغاتی. ما حق پخش تلویزیونی که عملاً برای باشگاه‌ها نداریم و روی بلیت‌فروشی هم که نمی‌شود خیلی حساب کرد. در مورد تبلیغات باشگاهی هم یادمان نرفته که عادل فردوسی‌پور اصلاً به خاطر همین ماجرا کنار گذاشته شد. مطمئن باشید استقلال و پرسپولیس به خاطر حجم بالای هوادارانی که دارند هیچ‌وقت به طور کامل خصوصی نمی‌شوند و در اختیار دولت باقی می‌مانند. شما ببینید پول استراماچونی را گرفتند تا با این مربی تسویه‌حساب کنند اما آن را به بازیکنان دادند. خب در چنین شرایطی اتفاقاتی رخ می‌دهد که با روح و روان هواداران بازی می‌شود.

حفظ حرمت

وقتی ما دربی بازی می‌کردیم، اغلب ملی‌پوشان ایران عضو دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بودند. ما همدیگر را مرتب در اردوی تیم ملی می‌دیدیم و علاوه بر آن همواره احترام و حرمت تیم حریف را نگه می‌داشتیم. آن زمان هیچ موقع از طرف بازیکنان برای تیم مقابل حاشیه درست نمی‌شد و همدیگر را تحریک نمی‌کردند اما متأسفانه در این چند سال فوتبال ما از این بابت نزول کرده است. منظور من فقط آقای بیرانوند نیست بلکه معتقدم بازیکنان هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در این بابت نزول کرده‌اند.

انتخاب قلعه‌نویی

در مورد انتخاب سرمربی جدید تیم ملی باید سیاست فدراسیون را مد نظر قرار بدهیم که می‌خواست با مربیان سرشناس خارجی کار کند یا اینکه به هر دلیلی ترجیح می‌داد گزینه‌اش ایرانی باشد. فدراسیون تصمیم به کار با سرمربی ایرانی گرفت و به نظرم در میان گزینه‌های داخلی امیر قلعه‌نویی بهترین نفر بود. او طی چند سال اخیر نتایج خوبی گرفته و امیدوارم تیم ملی کشورمان با امیر در جام ملت‌ها هم موفق شود.

کادرفنی تیم ملی

حفظ شرافت

خیلی بعید می‌دانم در هفته‌های باقی‌مانده لیگ برتر اتفاقی پیرامون تبانی و تعیین نتایج بازی‌ها در خارج از میدان رخ بدهد. نمونه بارز حفظ شرافت در لیگ برتر ایران همین بازی مس کرمان با مس رفسنجان بود. با اینکه کرمانی‌ها در خطر سقوط هستند اما بازی بسیار پاکی را از جانب هر دو تیم دیدیم و در نهایت هم مس رفسنجان بازی را برد. این دو تیم از یک ساختار صنعتی هستند ولی با شرافت بازی کردند. مطمئن باشید در هفته‌های آینده هم همین شرافت را خواهیم دید.

در انتظار دربی جذاب جام حذفی

استقلال به جم می‌رود تا در جام حذفی با پارس‌جنوبی بازی کند. این بازی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی برگزار می‌شود و استقلالی‌ها امیدوارند در این جام به پرسپولیس بخورند که انتقام شکست لیگ را بگیرند و در نهایت قهرمان شوند. راه قهرمانی هم فعلاً از جم می‌گذرد و همانطور که می‌دانید برای مرحله نیمه‌نهایی دوباره قرعه‌کشی صورت می‌گیرد که به هر حال آنجا و یا در فینال احتمال تقابل دوباره پرسپولیس و استقلال وجود دارد. استقلال با ۷ قهرمانی همچنان در جام حذفی پرافتخارترین تیم محسوب می‌شود و امیدوار است امسال هشتمین جام را هم بالای سر ببرد. از طرفی در غیاب سپاهان، پرسپولیسی‌ها هم که با گل‌گهر بازی دارند، خیلی امیدوارند جام حذفی را تصاحب کرده و حتی امسال دبل کنند. بازی پرسپولیس- گل‌گهر که در تهران برگزار می‌شود هم جذابیت‌های خاص خود را دارد اما به هر حال همه در انتظار دربی جذاب جام حذفی در نیمه‌نهایی یا فینال هستند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • محمود IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    حرفهای درست و منطقی
  • هرمزگان IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    مرد اخلاق از شهرداری بندرعباس برکنار شد و گرنه تبم رو لیگ برتری می کرد
  • پرسپولیس IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    نامجو مطلق مرد فهیمی است.
  • محمدرضا زند IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    به امید برگشت عدل عزیز چیه امید عاقل شدن مدیران خودخواه
  • هادی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    اقای نامجو مطلق اگه یادت نیست یادت بیار که شب قبل از بازی پرسپولیس با الهلال برنامه نود به سر کردگی فردوسی پور بی وجدان تا نیمه شب برای پرسپولیس برنامه رفت و حاشیه ساخت همون شب از خدا خواستم که حق فردوسی پور رو بذاره کف دستش و پاش از صدا و سیما بریده شه تا الانم هر روز صدا یا اسمش رو میشنوم نفرینش میکنم همونجوری که امیر حسین صادقی و علی چینی رو هم نفرین کردم همونجور که تو دو سال گذشته حمید سجادی رو نفرین کردم خدا لعنتشون کنه به سزای کارهایی که میکنن برسونشون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی