ساپینتو در استقلال
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پس از شکست استقلال مقابل پرسپولیس و ازدست‌رفتن شانس قهرمانی آبی‌پوشان، بار دیگر انتقاداتی نسبت به ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال مطرح شد.

شاگردان ریکاردو ساپینتو گرچه در نیم‌فصل اول شروع ناموفقی در لیگ برتر داشتند اما همراه با سرمربی تازه‌واردشان هر چه به پایان نیم‌فصل نزدیک شدند نتایج بهتری گرفتند.

اوج‌گیری در اوج مشکلات

سرمربی پرتغالی آبی‌پوشان که در نیم‌فصل زمستانی نتوانست بازیکنی را به تیمش اضافه کند، پس از تعطیلات جام جهانی با دست پر به لیگ برتر برگشت و با وجود مشکلات مالی ناشی از دوران مدیرعاملی علی فتح‌الله‌زاده (جامانده از دوران مدیرعاملی مصطفی آجورلو) توانست استقلال را تا صدر جدول بالا ببرد.

مغلوب همیشگی صدرجدولی‌ها!

این مربی همواره در طول این فصل مقابل رقبای اصلی‌اش امتیازات حساسی را از دست داد. شکست در دو بازی رفت و برگشت مقابل سپاهان (اهدای ۶ امتیاز ارزشمند به رقبیب جدی اصفهانی که حالا ۵۹ امتیازی است)، به‌علاوه شکست در دربی برگشت و از دست دادن دو امتیاز در دربی رفت (هدیه دادن ۴ امتیاز به تیم پرسپولیس که الان با همان ۴ امتیاز ۶۰ امتیازی است) از امتیازاتی بود که استقلال مقابل رقبای سرسخت این فصل از دست داد. باخت هفته پایانی دور رفت به تراکتور، از دیگر رقبای بالای جدولی نیز از جمله دیگر مسابقاتی بود که از یاد کارشناسان، پیشکسوتان و هواداران استقلال بیرون نرفت.

ساپینتو در جایگاه تماشاگران

محرومیت در یک‌چهارم رقابت‌ها!

از دیگر مواردی که از نگاه کارشناسان و البته هواداران استقلال دور نبوده محرومیت ۷ جلسه‌ای آقای سرمربی در رقابت‌های این فصل (حدود یک‌چهارم رقابت‌ها) بوده است. جنگیدن با داوران، مربیان حریف، سرپرستان رقیب، امدادگران هلال احمر و مواردی از این‌دست همه و همه باعث شدند تا استقلال در بخش مهمی از رقابت‌ها سرمربی‌اش را لب خط نداشته باشد.

یک نظرسنجی برای پرده‌برداری از حقیقت

در این بین گروهی از منتقدان و پیشکسوتان استقلال با صراحت لهجه نسبت به عملکرد ساپینتو صحبت کردند که البته از سوی فضای مجازی و کانال‌هایی که مشخص نیست به چه کسانی وابسته هستند به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. کانال‌هایی که گفته می‌شود از سوی واسطه‌های مربوط به حضور ساپینتو در ایران شارژ دلاری می‌شوند تا ساپینتو را بهتر از آن‌چه هست جلوه دهند.

با این وجود پس از شکست استقلال در دربی و تساوی با صنعت نفت، وقتی این تیم عملا رسیدن به قهرمانی در این فصل را به سپاهان و پرسپولیس باخت، سایت خبرورزشی به این بهانه با راه‌انداختن یک نظرسنجی و این سوال که «عملکرد ساپینتو در استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟» گزینه‌های «خیلی خوب» تا «خیلی ضعیف» را در معرض انتخاب کاربران خود قرار داد تا نظرشان را ثبت کنند.

سینه‌چاکان ساپینتو به نصف هم نزدیک نشدند!

نکته جالب توجه حضور جمعیت اندک طرفداران دوآتشه ساپینتو در این نظرسنجی بود! در حالی که نگاهی به فضای مجازی این انتظار را ایجاد می‌کرد جمعیت کثیری از هواداران استقلال طرفدار ساپینتو هستند، اما تنها ۲۲٫۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به گزینه «خیلی خوب» رای داده و ۱۸٫۹ هم گزینه «خوب» را کلیک کردند که مجموعا ۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص می‌داد. در واقع این جمعیت حتی به ۵۰ درصد هم نزدیک نشدند تا لااقل عملکرد سرمربی آبی‌ها را اکثریت تایید کرده باشند.

ساپینتو

چیزی در حدود ۲۲ درصد (کمی بیش از یک‌پنجم شرکت‌کنندگان) هم عملکرد او را متوسط تشخیص داده‌اند. به این مفهوم که ساپینتو نه مربی فوق‌العاده‌ای است و نه یک مربی ضعیف که در نوع خود جالب توجه بود.

بیش از ۳۷ درصد مردم: او شایسته هدایت استقلال نیست!

اما در نقطه مقابل بیش از ۲۷ درصد او را «خیلی ضعیف» تشخیص داده‌اند و ۱۰ درصد از مجموع شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز عملکردش را «ضعیف» دانسته بودند. آمار همچنین نشان می‌دهد که ساپینتو از نگاه بیش از ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان عملکردی ضعیف داشته که چیزی بیش از یک‌سوم است. جمعیتی که او را مربی شایسته‌ای برای هدایت تیم استقلال نمی‌دانند.

البته که برخی طرفداران پرسپولیس یا دیگر غیراستقلالی‌ها هم در چنین نظرسنجی‌هایی شرکت می‌کنند و نمی‌توان نتیجه نظرسنجی را قاطعانه کارشناسی و تحلیل کرد، اما در مورد نظرسنجی‌ها ذکر این نکته ضروری است که رأی‌های مبارز همواره و الزاما در جهت تخریب یک چهره نخواهند بود. به‌عنوان مثال هواداران تیم‌های رقیب الزاما به گزینه‌های ضعیف و خیلی ضعیف رأی نمی‌دهند؛ چه این‌که ممکن است عده‌ای ساپینتو را مربی جنجالی و پرحاشیه‌ای بدانند و برای این‌که رقیبِ قدرتمند با حواشی متعدد روبه‌رو باشد، گزینه‌های مثبت را برگزینند تا موقعیت او را تثبیت کنند.

نظرسنجی ساپینتو

جایگاه حقیقی ساپینتو همین است؟

بی‌شک بهترین فضا برای ارائه نظر و عقاید شخصی، نظرسنجی مخفیانه است. هرچند که طی روزهای اخیر به محض انتقاد چند تن از پیشکسوتان نسبت به عملکرد ساپینتو، تعدادی از گروه‌های هواداری در تلگرام و اینستاگرام حملات گسترده‌ای را علیه گروهی از پیشکسوتان به‌راه انداختند. موسپیدکرده‌هایی که با از دست رفتن امتیازات استقلال مقابل رقبای اصلی، عملکرد ساپینتو را ضعیف توصیف کرده بودند اما این افراد در شبکه‌های اجتماعی با بدترین ادبیات مورد هتاکی قرار گرفتند. در چنین نظرسنجی‌هایی می‌توان عیار واقعی مربیان نزد هواداران تیم‌های بزرگ کشور از جمله تیم‌های سرخابی پایتخت را بیش از پیش مشخص کرد. آیا جایگاه حقیقی ساپینتو همین است؟

شما می‌توانید در ارتباط با این گزارش تحلیلی درباره «جایگاه واقعی ساپینتو نزد هواداران استقلال» نقطه نظراتتان را در بخش نظرات همین مطلب با «کامنت» مطرح کنید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • حسین IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    خب عتیقه ها اینجا تو این نظرسنجی فقط استقلالی ها نبودن که
    • عمو ساپی بمان و بجنگ IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      الان مگه با همین وضعیت جدول ، تفاوت ساپینتو با گلمحمدی و مورایس چقدر هست ؟ استقلال با کوهی از مشکلات ، سنگ پراکنی های خودی و غیر خودی ، لطمات وزارت ورزش لطمات خصوصی سازی با نام قربانزاده لطمات اسپانسری وشایعات و جوسازیهای رسانه ای و ..... انصافا ساپینتو بسیار بسیار بالاتر از آن دو تیم قرار دارد ، این نظرسنجی زمانی منطقی و منصفانه است که هر سه تیم بالای جدول از حمایتها و لجستیک تقریبا همگون و برابر استفاده میکردن .
  • ناشناس IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    خبر ورزشی واقعا خودتون به این نظر سنجی اعتقاد دارید شرکت کنندگان همه اسنقلالی بودن؟
    • علیرضا IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      بعنوان یکی از هواداران پرسپولیس قهرمان و پر افتخار این مربی را بهترین مربی برای عصطقلال میدونم.واقعا حیف است چنین مربی بزرگی!از این تیم بره .به امید تمدید قرارداد ساپینتو .😂😂😂در نظر سنجی به گزینه ی خیلی خوب رای دادم تا کیثه بتونه سالهای بعد هم از دانش این مربا بهره ببره و خیالمون از زیرمون بودن کیسه راحت باشه.😆😆😆😆😆😆
  • امیر تاجی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    واقعیتی که مثل روز روشنه اینه که ایشون از نظر مرام و معرفت نمره بیست گرفت و به قول میثاقی:مثل استراغراماتونی جایزه بگیر نبود که از خداش باشه یه ماه پولشو ندن و فرار کنه! ولی از نظر فنی که نتونستم نتیجه لازم بگیره بعضی‌ها میگن خودش تیم نبست! میشه بفرمایید چه بازیکنی باید بهش میدادن؟ هر پست دوتا بازیکن تاپ وجود داره وقتی این آقا خودش کج سلیقه هست که آینده چپ فوتبال ایران یعنی ابوالفضل جلالی بازی نمیده و به جاش سلمانی میزاره تو ترکیب و تیم ده نفره میشه مقصر کیه؟ تو این ده سال اخیر یادم نمیاد استقلال بک چپ و راستش در این حد متوازن باشه و هم چپ هم راست چهار تا فوتبالیست ناب(قائدی و محبی گوش چپ و راست_ یامگا و جلالی دفاع چپ و راست) داشته باشه🙌 با این مج سلیقگی ایشون متاسفانه ابوالفضل جلالی هم مثل نورافکن از دست می‌دهیم و بعد حسرتش میخوریم دیگه بعد از اینهمه سال فوتبال نگاه کردن حداقل میتونیم بفهمیم کدوم بازیکن استعداد داره که آینده بهترین خودش تو پشت خودش باشه
  • مدثر PK ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    نتایج وینفرد شفر از ساپینتو بھتر بود. بلکہ نتایج محمود فکری ھم از این بدتر نبود شفر حداقل دربی رو برد اون ھم یک ھفتہ بعد مصدومیت پادوانی
  • مدثر PK ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    نتایج وینفرد شفر از ساپینتو بھتر بود. بلکہ نتایج محمود فکری ھم از این بدتر نبود شفر حداقل دربی رو برد اون ھم یک ھفتہ بعد مصدومیت پادوانی
  • صابر IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    تاثیر گذارترین مربی خارجی و با کیفیت ترین مربیان هست و عدم نتیجه گیری در استقلال داوریایی ک علیه استقلال و بی عادلانه قضاوت کردن داوراس دربی پارسال یحیی گل محمدی چیکار کرد چند جلسه محروم شد حرف و توهینش چند جلسه محرومش کردن ساپینتو هیجانی ک رو خط داره هیچکس تو ایران ندیده بخاطر همین خیلیا دوس دارن از استقلال بره بخاطر همین محرومش میکنن سطح ساپینتو 10در نظر بگیریم بهترین مربی ایران به پنج نمیرسه پس خواهشن دلیل ناکامی استقلالو ساپینتو ندونین قضاوت داوری علیه استقلال و بسود پرسپولیس تنها دلیلشه
  • ابی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    تیم توسط ساپینتو بسته نشده است استقلال در وسط زمین مشکل دارد یعنی یک هافبک خلاق مثل جباری ندارد که اگر داشت الان با اختلاف صدر جدول بود استقلال مشکلات زیادی چه ازنظر مالی وچه ازنظر مدیریت داشت که اگر هرتیمی بود الان درمکان دهم‌ بوده دست ساپینتو کوتاه است چون تمام حملات یک تیم روی خلاقیت یک هافبک طراح که بتواند درست خط حمله تیم را تغدیه کند وهمیشه ودرتمام بازی‌ها سرحال باشد می‌چرخد البته همین تیم هم ناداوریهای زیادی درحقش شد ومیتوانست الان صدر جدول باشد باتمام مشکلات یک باید درتمام نقاط بازیکنان خلاق داشته باشد که استقلال بخاطر مشکلات بدهی های خارجی نتوانست بگیردولی با همه این حرفها استقلال درحد توانش مبارزه کرد واگر حق خوریها انجام نمیشد شاید صدر جدول گونه دیگری بود
  • ابی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    تیم توسط ساپینتو بسته نشده است استقلال در وسط زمین مشکل دارد یعنی یک هافبک خلاق مثل جباری ندارد که اگر داشت الان با اختلاف صدر جدول بود استقلال مشکلات زیادی چه ازنظر مالی وچه ازنظر مدیریت داشت که اگر هرتیمی بود الان درمکان دهم‌ بوده دست ساپینتو کوتاه است چون تمام حملات یک تیم روی خلاقیت یک هافبک طراح که بتواند درست خط حمله تیم را تغدیه کند وهمیشه ودرتمام بازی‌ها سرحال باشد می‌چرخد البته همین تیم هم ناداوریهای زیادی درحقش شد ومیتوانست الان صدر جدول باشد باتمام مشکلات یک باید درتمام نقاط بازیکنان خلاق داشته باشد که استقلال بخاطر مشکلات بدهی های خارجی نتوانست بگیردولی با همه این حرفها استقلال درحد توانش مبارزه کرد واگر حق خوریها انجام نمیشد شاید صدر جدول گونه دیگری بود
  • کیوان IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    لنگ‌ ورزشی حالا بگو جایگاه تو بین رسانه ها کجاست؟‌پایان فصل یه نطر سنجی راجب عملکردت بذار تا جایگاهت معلوم بشه گزینه خیلی ضعیف رو هم بذار مطمئن باش بیشتر رای میاری،این نظر سنجی ملاک محبوبیت ساپینتو نیست تو فضای مجازی تو اکثر پیجا هستم به ندرت مخالف ساپینتو هستن اینجا اونایی که نطر منفی دادن همه لنگین
  • ❤️ IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    به نظرم برای شما همین خوبه ما که رازی هستیم دربی تو لیگ نگه داشت شما رو چه توقعی دارید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی