لیونل مسی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

لیونل مسی برای رفتن به عربستان باید فکر خیلی از مسائل را بکند و پا روی موقعیت‌های زیادی بگذارد.

پدر لیونل مسی بابت شایعاتی که سه شنبه گذشته در مورد قطعی شدن انتقال پسرش به الهلال منتشر شده بود، به شدت عصبانی بود. خورخه مسی این داستان را یک شایعه بدخواهانه نامید و تاکید کرد که هنوز تصمیمی‌برای فصل آینده کاپیتان تیم ملی آرژانتین گرفته نشده است.

مسی قصد دارد پایان فصل برای آینده‌اش تصمیم بگیرد اما گزینه الهلال منتفی نیست و پدر او نیز آن را رد نکرد. این یک گزینه بسیار مناسب و جذاب برای بهترین بازیکن جهان و خانواده او به حساب می‌آید اما برای کسانی که طرفدار این سوپراستار جهانی هستند خبری ناامیدکننده به حساب می‌آید.

نه اخلاقی، نه فنی

مارسلا مورا نویسنده آرژانتینی زمانی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «به نظرم مسی خیلی شفاف است اما فکر نمی‌کنم تاکنون خودش را درگیر مسائل بزرگ کرده باشد.» کشور عربستان به دلیل مسائل حقوق بشری با ابهامات زیادی روبه‌رو است و به همین دلیل است که بسیاری از خانواده‌های زندانیان عقیدتی سیاسی این کشور در محافل عمومی‌از مسی درخواست کردند که پیشنهاد پرسود تیمهای این کشور برای بازی در آنجا را رد کند و همچنین تبلیغ برای صنعت گردشگری این کشور را متوقف کند اما مسی این درخواستها را نادیده گرفت. بنابراین دست کم از نظر مسائل اخلاقی تعجبی ندارد که مسی از پیوستن به تیم الهلال ابایی ندارد.

اما از نظر ورزشی نیز این انتقال توجیه چندانی ندارد. مسی مدتهاست که به دنبال کسب پنجمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا است. طی پنج سال گذشته او بارها شانس خود را امتحان کرده اما ناکام بوده و در حرفهای خود نیز گفته است که در رده باشگاهی هنوز یک رویای دیگر دارد و آن قهرمانی مجدد در اروپاست.

درمانده و ناامید در پی‌اس‌جی

مسی بعد از حضور در پارک دوپرنس در تابستان ۲۰۲۱ و بعد از جدایی تلخ از بارسلونا،‌ مدعی شد که در بهترین مکان برای فتح اروپا برای آخرین بار قرار دارد. او گفت: «فکر می‌کنم اینجا در پاریس تیمی داریم که می‌توانیم قهرمانی در اروپا را با آن به دست بیاوریم. امیدوارم که بتوانیم آن را محقق کنیم.»

البته آنها نتوانستند این کار را انجام دهند. پاری‌‍سن‌ژرمن در هر دو فصل حضور لیونل مسی با شکستهای تحقیرآمیز در مرحله یک هشتیم نهایی لیگ قهرمانان حذف شد. شکست امسال غیرقابل هضم تر بود. پی‌اس‌جی در سال ۲۰۲۱ هم به رئال مادرید در همین مرحله باخت اما دست کم در آن سال نمایش خوبی در مجموع دو بازی از خود به نمایش گذاشتند. اما این بار داستان فرق می‌کرد و پاری‌‍سن‌ژرمن مقابل بایرن مونیخ یک تیم کاملا دست و پا بسته نشان داد و در بازی برگشت در آلیانتس آرنا کاملا تسلیم حریف بود.

تماشای مسی در آن شرایط کمی‌سخت بود. فیلیپ لام بازیکن سابق بایرن مونیخ آشکارا از برد تیمش خوشحال بود، اما حتی او نیز از دیدن مسی که به نظر در زمین  گم شده بود و پی‌اس‌جی با وجود او فرو ریخت، ناراحت شد. لام به اسپورت بیلد گفت: «او در لحظات خاصی در مونیخ کلاس بازی خود را نشان داد . اما مهارت مسی بدون هدف، برنامه یا جهت خاصی استفاده می‌شود. بازیکنان در پی‌اس‌جی نمی‌دانند در کنار هم به عنوان یک تیم چطور باید گل بزنند و مشارکت داشته باشند. مسی درمانده و بیچاره به نظر می‌رسید!»

اگر قرار است این آخرین باری باشد که مسی را در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان می‌بینیم، تسلیم شدن او به این شکل و کنار رفتنش از فوتبال اروپا با این وضعیت،‌ شرم آور به نظر می‌رسد.

لیونل مسی

کاهش دستمزد برای بازگشت به بارسلونا

می‌توان گفت که حق مسی این نیست که اینطور از فوتبال اروپا برود اما برای کسی که سرنوشتش تا حد زیادی در دست خودش است نمی‌توان حسرت خورد و ناراحت بود.

مسی هیچ اجباری برای رفتن به عربستان ندارد. او بدون شک نیازی به پول ندارد. هنوز چندین باشگاه بزرگ اروپایی هستند که از خرید او خوشحال می‌شوند به شرطی که به مشکلات مربوط به فیرپلی اقتصادی دچار نشوند. مسلما هیچکس و هیچ چیز هم نمی‌تواند مانع مسی شود برای اینکه دستمزد گزافش را کم کند تا قابل خریداری توسط باشگاه‌های اروپایی باشد. واقعیت این است که اگر او می‌خواهد به بارسلونای محبوبش برگردد باید دستمزد خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد تا این اتفاق بیفتد و البته هنوز هم او حقوق خوبی را دریافت خواهد کرد.

مسی در سال ۲۰۲۱ از رئیس باشگاه بارسلونا یعنی خوان لاپورتا به شدت ناراحت بود چرا که او گفته بود مسی برای ماندن در بارسا باید به طور مجانی برای تیم بازی کند تا باشگاه بارسلونا به مشکل نخورد. لئو اعتقاد داشت او مسئول مشکلات اقتصادی کاتالان‌ها نیست بنابراین مجبور به حل کردن آن هم نیست.

البته این کار حتی از نظر قانونی هم ممکن نبود و به نوعی یک شیطنت از سوی لاپورتا بود تا توپ را به زمین مسی و البته مدیران سابق باشگاه بیندازد. با این حال یک چیز در مورد لیونل مسی واضح است،‌ اینکه او کاملا از ارزش خود آگاه است و هرگز تمایل نداشته و ندارد که خود را ارزان عرضه کند.

کنفرانس خبری خداحافظی لیونل مسی از بارسلونا

جام جهانی ۲۰۲۶

پی‌اس‌جی در جریان مذاکرات خود برای تمدید قرارداد مسی متوجه شد که او جام جهانی ۲۰۲۶ را نیز همچنان جزو اهداف خود دارد. با توجه به مسائل مربوط به بازی جوانمردانه اقتصادی آنها از مسی خواستند که با کاهش دستمزد خود در پاریس بماند اما خودشان می‌دانستند که چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.

بدیهی است که مسی این حق را دارد که هر کاری که دوست دارد انجام دهد، به خصوص وقتی صحبت از درآمد او می‌شود. اگر بخواهد قبل از بازنشستگی هر چه بیشتر از نظر مالی سود کند، این حق اوست. همچنین شایان ذکر است که او به وضوح مردی سخاوتمند است. لیونل مبالغ قابل توجهی از پول خود را به امور خیریه اهدا کرده و چندین طرح خیریه را در طول سال‌ها تامین مالی کرده است.

این واقعاً خودخواهانه است که بخواهیم او به بازی در بالاترین سطح ادامه دهد - با توجه به اینکه او تقریباً دو دهه است که تماشاگران جهان را شگفت زده کرده است و بارها و بارها برای باشگاه و کشور خود به میدان رفته است.

قهرمانی لیونل مسی همراه آرژانتین در جام‌جهانی 2022

هیچ بازیکنی، حتی بازیکنی که مدت‌هاست فوق‌انسان به نظر می‌رسد، در برابر تلفات زمان مصون نیست و بازی در یک لیگ سطح پایین به احتمال زیاد به مسی اجازه می‌دهد دوران حرفه‌ای خود را طولانی‌تر کند و استرس و فشار وارده بر ۳۵ سالگی‌اش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ضمن اینکه او به این روش می‌تواند بدن خود را برای تحقق هدف بلندپروازانه‌اش یعنی حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ نیز آماده نگه دارد.

اما مسی هنوز چیزهای زیادی برای ارائه کردن در فوتبال باشگاهی اروپا دارد و بنابراین پیوستن او به رونالدو در لیگ ثروتمند عربستان حتی از نظر ورزشی هم برای او خوب نیست. نمایش او در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نشان داد که او همچنان یک فوق ستاره است و برای این فوق ستاره زود است که به عربستان برود و فوتبال خود را فدای ثروت کند.

این مطلب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی