خوشحالیم که امروز این لیگ به پایان می‌رسد/ از جان فوتبال ایران چه می‌خواهیم؛ لیگ اعصاب‌خردکن و بازیکنان پرخاشگر یا مدیرانی که بیانیه نوشتن هم بلد نیستند؟!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یکی از مشکلات بزرگ و لاینحل رقابت‌های لیگ برتر، اعصابِ خراب و تشنج رایج در اغلب مسابقات بود.

هفته آخر مسابقات لیگ برتر امروز برگزار و از چهره تیم قهرمان، رونمایی می‌شود. فرصت مناسبی است تا پیش از پایان رقابت‌های لیگ، درباره حوادثی که در کوران مسابقات اتفاق افتاد سخن بگوییم و با هم تبادل نظر داشته باشیم.

نخستین سوال این است که آیا بازی‌های لیگ، رضایت خاطر مخاطبانش را فراهم کرده است؟

اگر در این لیگی که امروز به پایان می‌رسد، مدیریت سازمان لیگ قوی‌تر، داوری‌ها بهتر، فرآیند باشگاه‌داری حرفه‌ای‌تر و مدیران و بازیکنان فوتبال کشور کارآزموده‌تر بودند، آیا همه چیز سر و شکل بهتری پیدا نمی‌کرد؟

یکی از مشکلات بزرگ و لاینحل این لیگ، اعصابِ خراب و تشنج رایج در اغلب مسابقات بود. از دقیقه یک برخی بازی‌ها، شاهد پرخاش بازیکنان و مربیان در زمین بودیم؛ تا جایی که به نظر می‌رسید تعدادی از دیدارها، نیازی به داور نداشت و مربیان دو تیم باید سوت قضاوت را می‌گرفتند و خودشان داوری می‌کردند.

مدیران رسانه‌ها که به فرمان بالادستی‌ها، نقش «مدیریت رسانه» را فراموش کردند و تبدیل به بیانیه‌نویسان نیمه‌حرفه‌ای شدند چطور؟ از آن‌ها باید در پایان لیگ چگونه یاد کنیم؟ بیانیه‌هایی که صادر و توییت‌ها و استوری‌هایی که در فضای مجازی علیه این و آن پخش شد، چه کمکی به باشگاهداری یا ارتقای رقابت‌های لیگ کرد؟ آیا داوری‌ها درست شد؟ آیا ساختار فوتبال ما کن‌فیکون شد؟

هر نتیجه‌ای که در بازی‌ها رقم خورد، چند شاکی جدی داشت و به‌ندرت، مربیانی پیدا شدند که نتایج را بپذیرند، شکست را قبول کنند و از پیروزی‌های خود لذت ببرند. همین لذت بردن از خود فوتبال، گمشده این ورزش در کشور ماست.

به‌تدریج هر چقدر در لیگ جلو رفتیم و به بازی‌های پایانی نزدیک شدیم موج اتهام‌زنی‌ها، شدت بیشتری پیدا کرد و حتی کار به جایی رسید که تمام لیگ زیر سوال رفت. به نظر می‌رسد تداوم این روند در فوتبال ایران که هنوز با مشکل زیرساخت و ترویج حرفه‌ای‌گری مواجه است، پایه‌های لرزان این ورزش را بیش از گذشته دچار لرزش و تخریب خواهد کرد. یعنی از دل این لیگ که باید مربیان نخبه پرورش پیدا کنند و مسابقات جاری در آن تبدیل به فرآیندی بازیکن‌ساز شود، همه‌چیز در دل اعتراضات گسترده حل و فصل می‌شود و چیزی از آن در نمی‌آید.

امیدواریم برای فصل بعد، شاهد یک دگردیسی عمیق در فوتبال ایران باشیم و لیگی را نظاره کنیم که از آن‌چه در دیروز و امروز گذشت، چشم‌نوازتر و قابل‌تحمل‌تر باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۱
  • جام های اسنپی لُنگ IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    پیشنهاد ما هواداران فوتبال (به غیر از جماعت لنگ هوچی)به دست اندرکاران و مسولین کشور این است از سال بعد لیگ را با دو جام برگزار کنن یک جام را همان ابتدا به تیم لنگ بدهند تا خیال شون راحت باشه و بقیه تیم ها بر سر جام دیگر طی رقابت سالم برای گرفتن جام تلاش کنن.
    • شمسعلی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      پیشنهادتون تایید شد از فصل بعد دیگه در لیگ شرکت نکنین چون میدونین که زورتون به پرسپولیس نمیرسه! سوال: چرا هر سال آخر فصل که میشه همین بهانه ها رو میارین ولی برای شروع فصل جدید بیشترین هزینه ها رو انجام میدین؟! برای لیگی که میدونین قهرمانش از قبل مشخص شده؟ برید ، برید دنبال یه بهونه ای باشین که حداقل منطق درستی درش وجود داشته باشه. رقابت سالم رو در بازی پرسپولیس مقابل شله زرد و آبهای آلوده اصفهان و البته در بازی کیسه مقابل گل گهر سیرجان دیدیم!!!
    • ساوالان IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      پارسال استقلال قهرمان لیگ شد... خبری نبود.. چون قهرمانی با 14 تا پنالتی اهدایی و معیشت و کلی با هیاهو همرا بود. امسال با گرانترین تیم و ریخت پاش و همراهی 3 میلیونی یوروی دولت لیگ باختند. باز شروع شد. .. اقا شرکت نکنید!!!!!برید با تیم های دسته 3 بازی کنید شما که تجربه اش را دارید.... سپاهان کلی پول خرج کرده بازدهی نداشته برای اینکه حساب پس ندهد.. ذهن هوادار را می برند پشت پرده.. سپاهان که امسال 9 امتیاز از داوری سود برده...پرسپولیس را چطوری در ازادی بردید... داور رفت رو مخ بازیکن برزیلی . با چند تا سوت اشتباه بازیکن از کوره در فت اخراج شد. پرسپولیس 70 دقیقه 10نفره بازی کرد. فوتبال پاک .سپاهان!!!!!!!!!!!!!! باور کنید اگر استقلال و سپاهان در لیگ نباشد.. اون موقع مردم فوتبال را زیبا می بینند.. فوتبال ایران پیشرفت می کند.... 7تا مهاجم گرانقیمت استقلال امسال خرید تا رقیبان را دست خالی کند. اوه 7تا مهاجم 10 تا گل نزدند. الان موقع تسویه بازیکن ها رسیده.. عنوان می کنند پول نداریم.. استقلال را چه به ریخت پاش 700میلیاردی!!!!!!!!!
    • شاهین IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      چرا لوکادیا قبل دربی الفرار کرد. عاقلان دانند....استقلال تیم نونور کشور هست..سپاهان هم فراقانون
    • ......! IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      لیگ مشکلی نداشت جز اینکه دوتا تیم شروع کردن به جر زدن کی؟ وقتی با همون اشتباه داوری پی در پی و عدم اعتراض ما دو روز رفتن صدر و فکر کردن اونجا بهر قیمتی میمونن! اونوقت لیگ بد شد و داوریها بدتر!!!!
    • حسین IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      خسته شدیم از ابن همه بی عدالتی آقایان از اول جام را تحویل لنگپولیس بدهید ویک سال تمام هواداران تیم های دیگر را زجر ندهید واینقدر هزینه هم روی دست تیم ها نگدارید
    • لنگ مافیائی کثیف IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      واقعا باید تاسف خورد از این بی منطقی لنگیان ۴بازیکن خارجی خریدند۳۰۰میلیارد با آن لوکادیا ۴۰۰میلیارد چند بازیکن از سپاهان خرید با وجود اینکه کسی از نطر مالی قدرت برابری باسپاهان را ندارد حالا لنگیها چطور توانستند بماند بیرانوند پولکی را دوباره خریدند به اندازه ۳تیم بازیکن داشتند اما باز می گویند استقلال بازیکن بیشتر خریده نگاه به این تبم لنگ بیندازید خوبه که چقدر بازیکن دارید در ضمن داوران هم همه جوره کمک حالتون بوده اند از پنالتی ناحق مقابل پیکان گرفته تا مس رفسنجان تا تراکتور ونگرفتن پنالتی استقلال مقابل لنگ وکمکهای مدیریتی گلگهر ودادن امتیازات زیاد در لیگ وحذفی از طرف این تیم صنعتی همچنین ضعیف کردن استقلال توسط قربانزاده، وزیر ورزش که آجرلو موفق را بی دلیل شبانه برکنار کرده اند
    • شاهین IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      اگر داوری‌ها امتیاز مفت به لنگپولیس نمی‌دادند الان خیلی زور می زد پنجم می شد ولی امان از بی عدالتی معلوم نیست
  • سیروس IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    وقتی عدالت نباشد، وقتی تمام تیم‌ها برای یک تیم خاص بدلایل بخصوص که قابل گفتن نیست قربانی می‌شوند، عواقبی جز این هم نباید انتظار داشت.
  • حسن پرسپوليسی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    چه بگیم که از وقتی پرسپوليس دربی رو برد ورفت صدرجدول شروع شد مطالب از این دست
  • ناشناس IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    خوب نوشتی خدا رو شکر که لیگ تموم میشه واقعا خوشحالیم که لیگ تموم میشه تو طول این بازیها یه نفر پیدا نشد بگه ببخشید اشتباه کردم همه حق به جانب بودن مسئله ی داوری و تصمیمات نسنجیده سازمان لیگ به کنار ، ادبیات سطح پایین پیشکسوت تیم ها نسبت به رقبا و ....... خوشحالیم که تموم میشه ،
  • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    از قربانزاده بپرسید ۵ میلیارد چی شد؟ چون ایشون با دلسوزی تمام با همکاری فوتبال برتر و ..... بدنبال ۵ میلیارد بود آخرش پیداش کرد چرخ مملکت رو باهاش بچرخونه
  • واعظ آشتیانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    با درود ، فوتبال آینه تمام نمای یک جامعه است . شما که این همه عیب و ایراد و بیماری در فوتبال ما دیدی ، آیا حال جامعه را ندیدی ؟ آیا اوضاع جامعه ما خوب است ؟همه چیز بر مبنای قانون و عدالت است ؟ شایسته سالاری بر قرار است ؟ حرف و نظر مردم اهمیت دارد ؟ و ... هر وقت اوضاع جامعه سر و سامان گرفت می توان انتظار داشت که فوتبال ما هم سامان بگیرد. سالی که گذشت سالی دردناک و رنج آور برای ایران و ایرانی بود ، فوتبال هم نمی تواند از جامعه جدا باشد . جلز و ولز ناکامان همیشگی فوتبال ایران علیرغم صرف هزینه های بسیار ، یادآور همان کسانی است که بیت المال و منافع ملی ایران را بازیچه توهمات خودشان کرده اند و آخر سر بجای پاسخگویی به مردم درباره ناکامی ها و مشکلات ، دستور بگیر و ببند درباره روسری و آستین کوتاه و ...‌‌ می دهند .
  • نسیم آسیا لکه ننگ آسیا⛳ IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    وللللللله ما هیچی نمیخایم از این فوتبال ،فقط شرافت ،مردانگی ،جوانمردی و اینکه فقط نتایج تو زمین رقم بخوره نه اینکه یک تیم صدای تمام تیم های لیگ و اهالی فوتبال رو درآورده چه ارزشی داره این قهرمانی ها ،همین که تو آسیا هیچ حرفی برای گفتن نداریم چون این فوتبال ناپاک و همش دست های پشت پرده با حمایت از یک تیم خاص فوتبال این مملکت رو نابود کرده😑
  • کیوان IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    فک کنم خیلی قشنگ نوشتی آرتین خان،همیشه همینجوری ناز مینویسی با ادب،نیش دار و در کل حرف دل خیلی از هوادارا رو میزنی،منم باهات موافقم فوتبال ایران هیچ لذتی نداره
  • حامد پرسپولیسی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    شله زرد تو ازادی پرسپولیسو برد فوتبال پاکه پاک بود کیسه فاصله هشت امتیازی با پرسپولیسو جبران کرد و دو امتیاز هم رفت بالاتر فوتبال پاک بود اما کیسه دربی و بازی با نفت امتیاز از دست داد فوتبال شد کثیف شله زرد تو اصفهان با ملوان نتیجه نگرفت و به زمین و زمان ایراد گرفت فوتبال هم ناپاک شد چرا پرسپولیس میرسه صدر همه طلبکار میشن و همه به غیر از خودشون کثیف میشن حالا من صد بار بگم فایده نداره چون کیسه و شله زرد همین که از پرسپولیس عقب بیوفتن همه چیزو مثل خودشون کثیف میبینن
  • سعید یاوری IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    ارتین جان پسره ایرج خان.شما خودت ۱۲سال پیش با من همش تو روزنامه و ستون حرف دل مشکل داشتی.تو خودت آستانه نقد شدن نداری چ انتظاری از نقد این فوتبال
  • منصور IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    به لیگ بعدی هم امیدی نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی