۳۶
یحیی گل‌محمدی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یحیی گل‌محمدی برخلاف ظاهر آرامش، برای شاگردانش بسیار سخت‌گیر است.

۳ قهرمانی لیگ برتر، یک سوپرجام و یک‌بار صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا رزومه‌ای پربار برای یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران و سرمربی فعلی پرسپولیس به حساب می‌آید. یحیی گل‌محمدی که همین چند روز قبل موفق شد تیمش را به مقام قهرمانی لیگ برتر برساند، در دوران بازی‌اش هم فوتبالیستی باکیفیت بود و حتی سابقه گل‌زنی در جام جهانی را هم در کارنامه دارد. یحیی دوران مربیگری را پله‌پله طی کرد و حالا به گفته خیلی‌ها او بهترین مربی ایرانی حال حاضر محسوب می‌شود. در مورد دوران بازی و مربیگری یحیی تقریبا همه خیلی چیزها می‌دانند. گل‌محمدی هم بازیکنی مطرح بود و هم الان یکی از سرشناس‌ترین مربیان فوتبال ایران محسوب می‌شود. از همین رو طبیعی است که مخاطبان در مورد مسائل فوتبالی سرمربی پرسپولیس خیلی از موضوعات را بدانند. در این گزارش می‌خواهیم در مورد چیزهایی از زندگی یحیی بنویسیم که تا به حال کمتر شنیده شده است.

اصالتی ترک!
یحیی گل‌محمدی متولد ۲۸ اسفند سال ۱۳۴۸ در روستای مرزی میناباد در استان اردبیل است و اصالتی ترک دارد. گل‌محمدی در دوران نوجوانی همان‌جا زندگی کرد ولی برای ادامه تحصیل راهی قم شد تا هم درس بخواند و هم به فوتبال بازی کردن خود رنگ و بویی حرفه‌ای بدهد.

گرفتن فوق دیپلم در قم
یحیی علاقه زیادی به درس خواندن داشت و در کنار آن نمی‌توانست از عشقش به فوتبال بازی کردن بگذرد. از همین رو در قم در کنار تحصیل در تیم هلال احمر این شهر مشغول بازی شد و از همانجا استارت فوتبالیست‌شدن گل‌محمدی زده شد. سرمربی فعلی پرسپولیس توانست مدرک فوق دیپلم خود را از دانشگاه تربیت مدرس قم بگیرد و بعد از آن راهی تهران شد و با عقد قراردادی به تیم پورا پیوست.

معلمی در کنار فوتبال!
یحیی در کنار این‌که یک فوتبالیست حرفه‌ای بود، شغل معلمی را هم خیلی دوست داشت. در واقع گل‌محمدی از همان زمان علاقه زیادی به یاد دادن داشت و به همین دلیل در مدرسه هویزه تهران در منطقه نازی‌آباد مشغول تدریس شد. یحیی در مدرسه خطاطی و زبان انگلیسی تدریس می‌کرد و ارتباط بسیار خوبی هم با شاگردانش داشت. همزمان با تدریس، یحیی به‌طور جدی فوتبال بازی می‌کرد تا به آرزوهایش در فوتبال هم برسد. بعد از یک فصل حضور در پورا و نمایش درخشان در این تیم، پرسپولیس به سراغ او رفت و در سال ۷۳ یحیی راهی این تیم شد.

تدریس به کاپیتان سابق استقلال!
در بین شاگردان یحیی گل‌محمدی در مدرسه هویزه، دو نام آشنا برای اهالی فوتبال به چشم می‌خورد. مرتضی اسدی که سال‌ها در سطح اول فوتبال ایران بازی می‌کرد و مهدی رحمتی کاپیتان سابق استقلال. رحمتی در مدرسه شاگرد یحیی بود و بعدها در تیم ملی با او همبازی شد. چند سال بعد وقتی رحمتی به پایان دوران فوتبال خود نزدیک و از استقلال جدا شد، این بار در فوتبال شاگرد گل‌محمدی شد و در پدیده مشهد این دو با هم کار کردند.

گلمحمدی و مهدی رحمتی

رفقای صمیمی در فوتبال!
یحیی با توجه شخصیتی که دارد، ارتباطش با اهالی فوتبال بسیار خوب است و دوستان زیادی دارد. اکثر فوتبالی‌ها به یحیی احترام می‌گذارند و او را دوست دارند. با این حال دوستان صمیمی یحیی در فوتبال زیاد نیستند. صمیمی‌ترین رفقای فوتبالی یحیی رضا ترابیان و ادموند بزیک هستند که از سال‌ها قبل با هم همبازی بودند. به غیر از این دو که یحیی خیلی با آن‌ها صمیمی است و رفت‌وآمد خانوادگی دارد، علی دایی و افشین پیروانی هم ارتباط بسیار خوبی با سرمربی قرمزها دارند و از دوستان نزدیک گل‌محمدی به حساب می‌آیند.

ساده و خونسرد در دوران بازی!
گل‌محمدی همیشه سادگی را دوست داشت و هیچ‌وقت به دنبال کارهای عجیب و غریب نبود. یحیی مدافع باهوشی بود و گل‌های مهمی هم برای پرسپولیس و تیم ملی به ثمر رساند. با این حال شادی گل بسیار معمولی و ساده‌ای داشت و همیشه دستانش را به خاطر گل‌زنی باز می‌کرد. خونسردی یحیی هم در زمان بازی‌اش زبانزد بود و هرچند در دوران مربیگری‌اش چند بار به‌شدت از کوره در رفت و عصبانی شد، ولی باز هم جزو مربیان خونسرد فوتبال ایران به حساب می‌آید.

دیر عصبانی می شود ولی...
یحیی در کنار سادگی و آرامش ظاهری که دارد،کمی لجباز است و این موضوع را بارها در دوران فوتبال و البته مربیگری‌اش دیدیم. گل‌محمدی کمتر عصبانی می‌شود و دیر به دیر این اتفاق می‌افتد. با این حال وقتی عصبانی می‌شود، کنترل کردنش کار بسیار سختی است.

کم خواب و پراسترس قبل از بازی‌های مهم!
دوستان نزدیک یحیی می‌گویند او برخلاف ظاهرش ،فردی استرسی است و خیلی وقت‌ها دچار اضطراب می‌شود. قبل از بازی‌های مهم استرس زیادی بر او حاکم می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که خوابش به شدت کم شود.

استرس گلمحمدی

متنفر از باخت!
یحیی گل‌محمدی از شکست متنفر است و موقعی که این اتفاق برایش می‌افتد، تا چند روز دل و دماغ ندارد و کاملا بی‌حوصله می‌شود. او به حدی از باختن بدش می‌آید که حتی وقتی در تمرینات پرسپولیس با شاگردانش به صورت فان بازی می‌کند هم باید برنده باشد و در غیر این صورت به‌هم می‌ریزد.

بسیار سخت‌گیر در کار!
یحیی در کار انسانی کاملا جدی و البته به‌شدت سخت‌گیر است. او دلش می‌خواهد شاگردانش مو به مو دستورات او را در تمرین و بازی اجرا کنند. حتی مواردی داشته‌ایم که از دستورات یحیی سرپیچی کردند و با جریمه‌های بسیار سنگین هم روبرو شدند.

گلمحمدی در تمرین

دست به خیر!
دوستان نزدیک یحیی می‌گویند که او دست به خیر است و خیلی‌وقت‌ها بدون این‌که کسی متوجه شود، به افراد نیازمند کمک می‌کند. هر وقت هم مراسم خیریه‌ای برگزار شود، یحیی پیشقدم می‌شود و از این دست کارها به‌شدت استقبال می‌کند.

عاشق خانواده!
همسر یحیی اهل کرمانشاه است و ماحصل ازدواج این دو، یک فرزند پسر و یک فرزند دختر است. گل‌محمدی عاشق خانواده‌اش است و وابستگی عجیبی به دخترش دارد. گل‌محمدی آن‌قدر به دخترش وابسته است که عادت دارد او را خودش به مدرسه ببرد و معمولا این کار را انجام می‌دهد.

مدعی در پینگ‌پنگ، بیلیارد و تخته!
یحیی به‌شدت پینگ‌پنگ‌باز خوبی است و حتی دوستانش در تعریف از بازی او می‌گویند یحیی با دست چپش هم در پینگ‌پنگ مدعی است و حریف قدری به حساب می‌آید. گل‌محمدی به غیر از پینگ‌پنگ، بیلیارد و تخته را هم خوب بازی می‌کند و علاقه زیادی به آن‌ها دارد. هروقت فرصتی پیدا کند با دوستانش مشغول بازی می‌شود و حسابی هم بازار کری خواندن بینشان داغ است.

پول خرج‌کن!
یحیی با وجود این‌که در خارج از ایران بازی نکرده، در آمد خوبی از فوتبال داشته و الان هم جزو گران‌ترین مربیان داخلی فوتبال ما به حساب می‌آید. اتفاقی که با توجه به عملکرد و افتخارات او در مربیگری طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال یحیی اصلا آدم خسیسی نیست و حسابی پول خرج‌کن است. او برای رفقایش ریخت‌وپاش می‌کند و به قول معروف حسابی سفره‌دار است.

بیزنس‌های خارج از فوتبال!
یحیی هم مثل خیلی دیگر از فوتبالیست‌ها، بخشی از درآمدش را در جاهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. او یک زمان در مرکز شهر تهران رستوران داشت و چند باری هم به همراه رفقایش ساخت‌وساز کرد. در حال حاضر گل‌محمدی تمام تمرکز و وقتش را روی پرسپولیس گذاشته و کارهای بیزنسی و خارج از فوتبال او را امیرحسین پسرش و البته چند فرد مورد اعتماد که همیشه در کنارش بودند، انجام می‌دهند.

هرآن‌چه از سرمربی قهرمان ایران نمی‌دانید/ تدریس به کاپیتان استقلال، مدعی در پینگ‌پنگ و بیلیارد، اهل بریز و بپاش برای رفقا و...

زندگی در نیاوران!
با توجه به درآمد فردی مثل یحیی گل‌محمدی، دور از ذهن نیست که او و خانواده‌اش در رفاه کامل باشند. یحیی وضع مالی خوبی دارد و در حال حاضر هم ساکن منطقه نیاوران در شمال شهر تهران است.

ساعت چند هزار دلاری
یحیی علاقه زیادی به ساعت دارد و ساعت یکی از چیزهایی است که او برایش پول خوبی می‌دهد. همین چند وقت قبل و در جریان دربی تصویری از ساعت گران‌قیمت یحیی در فضای رسانه‌ای منتشر شد. ساعت رولکسی که چیزی حدود ۱۶هزار دلار قیمت دارد و ساعتی لاکچری به حساب می‌آید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۹
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    نوش جونش.الحق که یکی از کابوسهای کیثه کشا ایشان هستند.زنده باد امپراطور کیثه سولاخ کن.😂😂😂
  • سیروان FR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    از جنس مردم و در کنار مردم
  • امیر GB ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    ببین اگر کریم باقری افشین پیروانی کنارش نبودن میگفتم که مربی هست یانه، فقط تو پرسپولیس موفق بوده تو ذوب اهن هم چون تیم بدون حاشیه بود جام حذفی گرفت و گرنه تو تراکتور که پیروانی و کریم نبودن اخراج!! حالا اگر راست میگه بره یک تیم دیگه رو قهرمان کنه…
    • آرش IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      سلام. من به عنوان یک استقلالی، به آقای یحیی افتخار میکنم، قبلا" هم میگفتند به خاطر حمید مطهری موفق شده ولی اینطور نبود، ولی امیدوارم امروز به استقلال ببازه.
    • عروس. العین. IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      تاالان بهانه خیلی‌ها این بود که تیم تحت هدایت یحیی رابرانکو بسته بود والان هم میگن اگر ایکس وایگرگ نبود یحیی هیچی نبود. اول مربی باید یه تیم خوب وفنی وقابلی داشته باش که بتونند توشرایط سخت مربی راساپورت کنند. الان توتیم های سرشناس دنیا کنار هرمربی. یه کادری قوی. ازجمله انالیزور وکمک وسرپریت والباقی نیازروز هست. واما یه کادر فنی قوی ازنان شب واسه مربی واجب‌تره...
    • مجی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      اخه پرسپولیسیه عشقش اینه بهد بره ی تیم دیگه کادر خوبی داشت و خودش عالی بود چرا سپاهان نتونست با این کادر گزون قیمتش و مربی خوبش..
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    آقای گل محمدی مدرکش را از مرکز تربیت معلم قم گرفت نه دانشگاه تربیت مدرس ، بخشی از کودکی ونوجوانیش را بواسطه شغل پدرش در مازندران گذراند،ضمنا” متولد اسفند۱۳۴۹ است نه ۱۳۴۸و دایی وباقری دوستان نزدیک اوهستند اما پیروانی نه.
    • اسلم بلوچ IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      ماشاالله به این اطلاعات فک نکنم خود یحیی اینقدر مطمعن باشه از دوستان صمیمی که کیا بهش صمیمی ترن
    • سلطان IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      در مورد مدرک و سال تولدش چون اطلاعاتی ندارم بنابر این نظری هم ندارم اما بابت دوستاش که گفته پیروانی در لیست دوستان صمیمیش نیست کاملا درست گفتند ایشون.بنده چندین ماه از نزدیک در کنار افشین پیروانی به واسطه شرکتی تجاری که در آن همکاری میکرد کار کردم و دقیقا در زمانی که مدیر تیم ملی شد و پرسپولیس در اولین سال برانکو دوم شد‌ افتخار همکار بودن با ایشون نصیبم شد.آقای پیروانی برخلاف آقای گل محمدی اصلا خونگرم و به قولی رفیق باز نیست اما فردی بسیار قانونمدار،منظم و سالم و متنفر از مافیا بازی و زدو بند هست.در دورانی که افتخار همکار بودن در یک شرکت تجاری با ایشون رو در سال ۹۳ در شهرک غرب داشتم.بعضا ملاقاتهایی در شرکت با بعضی از فوتبالیهای هم دوره خودش و دو سه نفر هم ازپیشکسوتان و حتی بعضا استقلالی میگذاشت من جمله شادروانان میناوند و انصاریان اما هرگز حتی حرفی از گل محمدی ایشون نمیزد چه برسد به ملاقات با ایشون.اگر گزینه رفیق باز بودن آقای گل محمدی درست باشه مرام آقای پیروانی دقیقا بر عکس اونه.البته بخاطر همکار بودنشون در زمان حال طبیعی هستش ارتباط خوبی با هم داشته باشند اما نه در حد دوست صمیمی
  • پدرام CA ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    یحیی امسال ثابت کرد که همه بهانه هایی که میاوردند تا بگن مربی توانمندی نیست از روی غرض و عناد بوده. تو لیگی که سطح و کیفیت مربیگریش در این فصل اقلا 20 درصد بالاتر از فصول گذشته بودموفق شد پرسپولیس رو در حضور کادر های توانمند سپاهان تراکتور استقلال مس گل گهر که بازیکنها را هم در اختیار داشتند قهرمان کنه.
  • شهروند IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    یحیی گل محمدی اصالتی تالشی دارد اهالی روستای میناباد در استان اردبیل از قوم تالش هستند. در استان اردبیل علاوه بر قوم ترک، اقوام تات، تالش و کرمانجی ساکن هستند.
  • گالیله IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    قهرمان کردنش وگرنه در حد قهرمانی نیست
  • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    اگه چیزی نمیدونی بهتره از زندگینامه مردم چرت و پرت نگی ،یرو با یحیی مصاحبه کن تابفهمی که از کجا فوتبال را شروع کردو دوران تحصیلشو کجا بود .
  • کا ظم IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    دمش گرم خدا بهش نگاه کرده هر جا هست سلامت باشه
  • مهدی همدانی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    مهم اینه که یحیی مربی با اخلاقی هست. حتما اگر کیسه قهرمان می ش الان باید در مورد ساپی مطلب بذارید که بچه درواه غار پرتغاله! لطفا بحث نکنید!
  • علیرضا کافی آبی آبی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    سلام تموم بازیکنای پرسپولیس عشقن عشق. یحیی گل سرسبد استقلالیها تو هر دو دربی بد بازی کردن باخت ناز شستشون. از اسم پرسپولیس خوف کرده بودن. اوننم از سرمربی روانی ما . امسالی هیچی نداشتیم الان هم رفیقمون پیروز شد فوتبال همیننه ‌ تعصب بی جا نشان از عقل کم میبتشد قرمز اهای هموطنن و رقیب خوب و قدرتمند نوش جونتون.
  • محسن IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    متولد ۲۸ اسفند ۴۹ نه ۴۸ ، روستای میناباد رو درست گفتید ولی ترک نیست ، تالشی هست ، اون منطقه روستای میناباد که برای شهر نمین ، استان اردبیل هست ولی همشون تالشی هستن نه ترک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی