نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
پیش‌بازی فیورنتینا - وستهام (فینال لیگ کنفرانس اروپا ۲۰۲۳)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امشب در دومین فینال لیگ کنفرانس اروپا، تیم‌های وستهام و فیورنتینا شانس دارند تا پس از سال‌ها یک جام به ویترین افتخارات‌شان اضافه کنند.

امشب از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه فورتونا آرنای شهر پراگ پایتخت جمهوری چک، تیم‌های فیورنتینا و وستهام در دومین فینال تاریخ لیگ کنفرانس اروپا به مصاف هم خواهند رفت.

فیورنتینا؛ اولین جام آقای ایتالیانو

تیم آقای وینچنزو ایتالیانو این فصل نسبت به فصل گذشته افت کرده بود، تا این که خوش‌موقع برگشتند و رتبه‌شان در جدول سری A ایتالیا را تک‌رقمی کردند. ویولا با ۳ برد و یک تساوی در ۴ هفته پایانی به استقبال فینال لیگ کنفرانس اروپا می‌آیند، جایی که برای راهیابی به فینالش سختی کشیدند. فیورنتینا در ۲ مرحله قبل داخل خانه به لخ پوزنان و بازل باخت، اما هرطور بود با موفقیت در زمین رقبا راهی فینال شد. تیم شهر فلورانس که آنچنان با جام گرفتن آشنا نیست، حالا می‌خواهد در دومین فینال لیگ کنفرانس دومین تیم ایتالیایی باشد که جام زیبای این تورنمنت را بالای سر می‌برد. حسرت اروپایی بنفش‌های فلورانس ۶۲ ساله شده و نمی‌خواهند بیشتر شود. ضمن این که ایتالیانو هم نمی‌خواهد فرصت کسب اولین جام را از دست بدهد.

وستهام؛ یک جام برای تیفوسی‌ها

وستهام تیم کم‌افتخار اما محبوبی در لندن به شمار می‌رود. چکش‌ها هواداران پرشور و قدیمی دارند که برای‌شان مهم نیست تیم‌شان چند جام گرفته یا چقدر از لحاظ فنی با تیم‌هایی مثل آرسنال، چلسی و تاتنهام فاصله دارد؛ آن‌ها عاشقانه تیم‌شان را می‌پرستند. شاید حق هواداران وستهام باشد که پس از سال‌ها طعم کسب یک جام اروپایی را بچشند. از این لحاظ که آرزوی بزرگی برای برخی تیم‌های درجه دو یا سه فوتبال اروپا برآورده می‌شود، ایجاد تورنمنت سوم از سوی یوفا منطقی و خوب به نظر می‌رسد. چکش‌ها با ۱۲ برد تا فینال آمده‌اند و نمی‌خواهند ترمزشان در گام آخر و در پراگ کشیده شود. ایستگاه پراگ، آخرین ایستگاه است که جام آنجا قرار دارد. دیوید مویس هم به اولین جام اروپایی خودش فکر می‌کند.

آخرین جدال
فیورنتینا و وستهام تابه‌حال در هیچ دیداری به صورت رسمی یا دوستانه به مصاف هم نرفته‌اند.

آمار بازی
۱) این اولین نبرد تاریخ بین تیم‌های فیورنتینا و وستهام خواهد بود که در دیداری مهم در فینال لیگ کنفرانس اروپا به وقوع خواهد پیوست.
۲) لیگ کنفرانس اروپا تورنمنتی نوپا زیر نظر یوفا است که برای دومین فصل برگزار می‌شود. اولین قهرمان رم بوده و در صورت قهرمانی فیورنتینا رکورد ۱۰۰ درصد کسب جام در اختیار ایتالیایی‌ها قرار خواهد گرفت.
۱) فیورنتینا تنها یک جام در اروپا دارد که قهرمانی جام‌درجام اروپا در سال ۱۹۶۱ بوده است. در واقع ویولا ۶۲ سال است که جام اروپایی نگرفته.
۲) وستهام هم دست‌کمی از فیورنتینا ندارد. چکش‌ها ۲ جام اروپایی در سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۹۹ دارند. اولی در جام‌درجام اروپا به‌دست آمد و دومی در جام اینترتوتو. در واقع فیورنتینا هم ۲۴ سال است که جامی در اروپا کسب نکرده.
۲۲) در کل حسرت جام نگرفتن فیورنتینا ۲۲ ساله است. تیم بنفش‌پوش فلورانس آخرین مرتبه سال ۲۰۰۱ قهرمان جام‌حذفی ایتالیا شد.
۲۴) حسرت وستهام هم ۲۴ ساله است و آخرین قهرمانی‌شان متعلق به رقابت‌های جام اینترتوتو بوده.
۱۲) فیورنتینا ۱۲ مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی بازی کرده که حاصل کارش ۶ برد، ۳ تساوی و ۳ شکست بوده است.
۲) وستهام فقط ۲ مرتبه مقابل تیم‌های ایتالیایی بازی کرده که هردو بازی را باخته است.
۱) مربیان دو تیم روی‌هم رفته فقط یک جام در بالاترین سطح فوتبال دارند! وینچنزو ایتالیانو هیچ‌گاه جامی کسب نکرده و دیوید مویس باسابقه هم فقط یک قهرمانی در جام خیریه سال ۲۰۱۳ همراه منچستریونایتد دارد.
۱۲) وستهام هر ۱۲ بازی قبلی‌اش در رقابت‌های لیگ کنفرانس اروپا را با برد پشت سر گذاشته است.
۷) آرتور کابرال مهاجم برزیلی فیورنتینا با ۷ گل برترین گلزن لیگ کنفرانس اروپا و شانس اول آقای‌گلی به شمار می‌رود. میکایل آنتونیو از وستهام و لوکا یوویچ از فیورنتینا هم ۶ گله هستند و آنتونین باراک و نیکو گونسالس از فیورنتینا هم هردو ۵ گل به ثمر رسانده‌اند.
۵) کریستین کوامه و کریستیانو بیراگی از فیورنتینا با ۵ پاس‌گل برترین گلسازان لیگ کنفرانس اروپا به شمار می‌روند.

مصدومان و محرومان
وینچنزو ایتالیانو سرمربی فیورنتینا با استراحت دادن به برخی از بازیکنانش تلاش کرد بدون مصدوم و محروم تیمش را به فینال لیگ کنفرانس اروپا برساند. سالواتوره سیریگو دروازه‌بان کهنه‌کار بنفش‌ها تنها غایب قطعی این تیم خواهد بود. در سمت مقابل هم وستهام از جانلوکا اسکاماکا که تحت عمل جراحی زانو قرار گرفته، نمی‌تواند استفاده کند.

ترکیب احتمالی دو تیم
فیورنتینا:
تراچانو، دودو، کوارتا، میلنکوویچ، بیراگی، امرابط، ماندراگورا، گونسالس، بوناونتورا، ایکونه و کابرال
وستهام: آرئولا، کِرر، اکرد، زوما، کرسوِل، سوچک، رایس، بوون، پاکِتا، بن‌رحمه و آنتونیو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی