نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
انتشار یک گزارش جذاب درباره باشگاه‌های فوتبال/ منچسترسیتی از رئال‌مادرید هم سبقت گرفت!
منبع: Marca
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

منچسترسیتی با پشت سر گذاشتن رئال مادرید به باارزش‌ترین باشگاه جهان تبدیل شد، و این دو  تنها باشگاه‌هایی هستند که ارزش سازمانی آنها بیش از چهار میلیارد یورو است.

منچسترسیتی پس از ۵ رتبه صعود نسبت به سال قبل، جایگاه اول را به عنوان ارزش تجاری بیشتر نسبت به سایر باشگاه‌های فوتبال کسب کرده است.

بر اساس گزارش سالانه ارزش‌گذاری باشگاه‌های فوتبال توسط «فوتبال بنچ‌مارک»، آنها با ثبت ارزش ۴۰۷۳ میلیون یورو از رئال مادرید پیشی گرفتند. عملکرد مالی استثنایی باشگاه در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ از جمله درآمدهای عملیاتی بی‌سابقه (۷۳۱ میلیون یورو)، نسبت هزینه پایین کارکنان به درآمد (۵۷ درصد) و سودآوری عالی (۵۶ میلیون یورو EBIT)، به افزایش ارزش باشگاه کمک کرده است.

علاوه بر این، منچسترسیتی با ارزش بازار ۱۲۶۲ میلیون یورو بالاترین پتانسیل ورزشی را دارد. رئال مادرید علیرغم از دست دادن جایگاه اول، ارزشی معادل ۴۰۰۶ میلیون یورو دارد. کاهش رتبه باشگاه در درجه اول به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی بود که بر سودآوری عملیاتی آن تأثیر گذاشت و نسبت هزینه پرسنل به درآمد عملیاتی ۷۳ درصد و سود غیر از بهره و مالیت (EBIT) منفی نزدیک به ۳۰۰ میلیون یورو بود. با این حال، درآمد حاصل از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و سود حاصل از توافق با پروژه خیابان ششم برای مدیریت جدید سانتیاگو برنابئو به رئال مادرید کمک کرد تا به سود خالص فصل برسد. انتظار می‌رود استادیوم بازسازی شده و پتانسیل درآمدزایی آن ارزش سازمانی باشگاه را به میزان قابل توجهی در آینده افزایش دهد.

در بین باشگاه‌های اسپانیایی، بارسلونا با ارزش ۳۵۰۴ میلیون یورو در رده ششم قرار دارد که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، این باشگاه نسبت به دوره قبل سه پله سقوط کرد و از آنجایی که تنها ۵۰ میلیون یورو از تیم برتر در رده‌بندی ۲۰۲۱ عقب بود، نزول آن آشکارتر است.

مجموع درآمد عملیاتی بارسلونا در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به ۶۳۶ میلیون یورو رسید که هنوز کمتر از رکورد بیش از ۸۰۰ میلیون یورو در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ است. ساختار هزینه باشگاه همچنان سفت و سخت باقی مانده، اگرچه بهبودهایی مشاهده شد. طرح‌هایی مانند قرارداد ۲۸۰ میلیون یورویی با اسپاتیفای و پروژه اسپای می‌تواند به بهبود وضعیت بارسلونا در سال‌های آینده کمک کند.

اتلتیکو مادرید با ارزش ۱۸۱۶ میلیون یورو در رده یازدهم قرار دارد که رشد چشمگیر ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. سویا با ارزش ۵۶۲ میلیون یورو با افزایش ۴۴ درصدی همراه است و ویارئال با ۶۰ درصد رشد ۴۸۵ میلیون یورویی ارزش دارد. در میان تمام باشگاه‌ها، ویارئال از نظر میزان رشد در رتبه پنجم قرار دارد و تنها میلان، استون ویلا، وستهام و منچسترسیتی از آنها پیشی گرفته‌اند.

با نگاهی به سال ۲۰۱۶، چندین باشگاه ارزش خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. سویا (+۲۱۱ درصد) و اتلتیکو مادرید (+۲۰۷ درصد) از نظر درصد رشد پیشتاز هستند و پس از آنها تاتنهام (+۲۴۷ درصد)، پاری‌سن‌ژرمن (+۲۳۹ درصد) و اینتر (+۲۱۵ درصد) قرار دارند. به صورت مطلق، لیورپول با افزایش ۲۶۲۷ میلیون یورویی بیشترین رشد را تجربه کرد و پس از آن منچسترسیتی، پی‌اس‌جی، اسپرز و بایرن مونیخ قرار گرفتند.

لیگ برتر همچنان برتر است و ۱۱ باشگاهش در بین ۳۲ باشگاه برتر قرار دارند که ۴۵ درصد از کل ارزش تجاری را تشکیل می‌دهند. شکاف درآمدی بین لیگ برتر و لیگ‌های دیگر به باشگاه‌های متوسط و رو به پایین انگلیسی اجازه می‌دهد تا از نظر ارزش تجاری رقابت کنند.

با این حال، رقابت‌پذیری لیگ برتر خطر عدم واجد شرایط بودن برای رقابت‌های اروپایی را افزایش می‌دهد و به طور بالقوه بر بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد. سقوط لسترسیتی نمونه بدترین سناریو است.

لالیگا جایگاه خود را به عنوان دومین لیگ از نظر کل ارزش تجاری حفظ می‌کند، سری آ و بوندسلیگا سهم مشابهی (تقریباً ۱۲ درصد) از ارزش کل را دارند. هفت باشگاه از سری آ و سه باشگاه از بوندسلیگا در رده‌بندی ۳۲ تیم برتر قرار دارند.

این مطلب را هم بخوانید: 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمدکیا IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    ادم حسرت میخوره ک اینا اینقد حساب کتابشون روشنه و موفقن. ولی پیش ما همیشه مخفی کاری و شکست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی