نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
لیونل مسی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

لیونل مسی به عنوان سفیر عربستان سعودی فعالیت می‌کند و نشریه نیویورک تایمز جزئیات قرارداد این ستاره آرژانتینی و مقامات سعودی را منتشر کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز نگاهی به قرارداد میلیون دلاری مسی و مقامات گردشگری عربستان سعودی انداخته است. مسی به طور مرتب از این کشور دیدن می‌کند و طبق قرارداد حقوقی با مبلغ ۷ رقمی برای این بازدیدها دریافت می‌کند.

در آخرین دیدار، مسی بازیکن پاری‌سن‌ژرمن بود که از تعطیلات چند روزه خود استفاده کرده و به عربستان رفته بود. زمانی که بازگشت، باشگاه فرانسوی او را به دلیل غیبت غیرمجاز از تمرینات محروم کرد. مسی از تیمش و هوادارانش عذرخواهی کرد و توضیح داد که این سفر اختیاری نیست: «نمی‌توانستم آن را لغو کنم».

تا به حال، جزئیات قرارداد مسی با سازمان گردشگری یک راز محرمانه بوده است. مشخص نیست که آیا قراردادی که توسط نشریه تایمز بررسی شده نسخه فعلی معامله است یا خیر. این جزئیات توسط شخصی با آگاهی مستقیم از توافق بین مسی و سعودی‌ها به شرط ناشناس ماندن به اشتراک گذاشته شد زیرا این شخص مجاز به افشای جزئیات معامله نبود. این سند به تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۱ توسط مسی و برادرش رودریگو که به عنوان مدیر بازرگانی او فعالیت می‌کند امضا شده است، اما مقامات سعودی امضا نکرده‌اند.

شرایط ذکر شده در سند مطابق با روشی است که مسی از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود برای تبلیغ پادشاهی استفاده کرده و همچنین از عربستان بازدیدهای تبلیغاتی انجام داده است. این قرارداد در مورد تعهدات مسی و در مورد پولی که برای انجام هر یک از فعالیت‌هایش باید پرداخت شود، به شرح زیر است:

  • حدود ۲ میلیون دلار، نزدیک به ۱.۸ میلیون یورو، برای حداقل یک تعطیلات خانوادگی سالانه به مدت پنج روز، یا دو تعطیلات سالانه سه روزه. هزینه سفر و اقامت در هتل پنج ستاره باید توسط دولت سعودی برای مسی و حداکثر ۲۰ عضو خانواده و دوستانش پرداخت شود.
  • ۲ میلیون دلار برای تبلیغ عربستان سعودی در رسانه‌های اجتماعی خود برای ۱۰ بار در سال، جدا از تبلیغ سفر به عربستان.
  • حدود ۲ میلیون دلار برای شرکت در کمپین گردشگری سالانه. (او و مقامات سعودی اولین کمپین را که یک ویدئوی صحرایی بود، در ماه نوامبر به اشتراک گذاشتند.)
  • ۲ میلیون دلار برای کارهای خیریه

لیونل مسی – عربستان؛ معامله‌ای پرسود برای هر دو طرف/ جزئیات کامل از قرارداد مالی فوق‌ستاره آرژانتینی با سعودی‌ها

پابلو نگر آبلو، که مسئول معاملات تجاری مسی است، پیشنهاد کرد که خبرنگار تایمز با مقامات گردشگری تماس بگیرد، اما مقامات حاضر به اظهار نظر نشدند. رایکو گارسیا کابررا، بازیکن سابق فوتبال که میانجی‌گر دیدار بین مدیران مسی و مقامات سعودی از جمله وزیر گردشگری بود، گفت که این معامله در مقایسه با دستمزدهای هنگفتی که این کشور به ستاره‌هایی مانند رونالدو و بنزما می‌پردازد، ناچیز است. اما گارسیا گفت که مسی به این دلیل پذیرفت که سخنگوی گردشگری عربستان باشد زیرا به دیدگاه عربستان اعتقاد دارد. او همچنین اضافه کرد: «من هم آنجا بودم و وقتی مسی مبلغ هنگفتی نخواست خیلی شگفت‌زده شدم.» گارسیا گفت که از شرایط دقیق توافقنامه اطلاعی ندارد.

بررسی پست‌های رسانه‌های اجتماعی مسی نشان می‌دهد که او ظاهراً شرایط قراردادش را انجام می‌دهد. او در حساب اینستاگرامش با ۴۷۰ میلیون فالوئر، به طور مرتب پیام‌ها و عکس‌های عربستان سعودی را به نمایش می‌گذارد.

در سال ۲۰۲۱، در میان گزارش‌های خبری مبنی بر همکاری مسی و عربستان سعودی، مخالفان سعودی از این بازیکن خواستند تا پیشنهاد همکاری با عربستان را رد کند. آنها در نامه‌ای سرگشاده از وی چنین درخواستی کردند و نوشتند: «رژیم سعودی می‌خواهد از شما برای شستن آبروی خود استفاده کند.»

مقامات سعودی این اتهام را رد کردند و مسی هم هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد. در عوض، او دائما از زیبایی طبیعی عربستان سعودی ابراز شگفتی می‌کند. مسی در یکی از پست‌های اخیرش، تصویری از نخلستان‌ها و دیگر جاذبه‌های طبیعی این کشور را به اشتراک گذاشت و نوشت: «چه کسی فکر می‌کرد عربستان این همه فضای سبز داشته باشد؟»

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی