نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
علیرضا بیرانوند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

علیرضا بیرانوند در طول دوران فوتبالش چه درون زمین و چه بیرون از زمین اتفاقات خاص و ویژه ای را رقم زده که آخرین آن فسخ قرارداد با پرسپولیس و مذاکره با استقلال بود.

از ثبت در گینس، حق‌خوری AFC و تحریک هواداران رقیب تا نرفتن به تیم محبوب به خاطر یک نفر و جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس.

دروازه‌بانی خاص‌ترین پست فوتبال است و معمولاً در همه جای دنیا افراد خاصی گلر می‌شوند. گلرها در همه دنیا انسان‌های خاصی هستند که آنها را از سایر نفرات درون زمین متمایز می‌کند. بعضاً دروازه‌بان‌ها اتفاقات خاص و ویژه‌ای را درون زمین و حتی بیرون از آن رقم می‌زنند که مثال‌های زیادی در این خصوص وجود دارد. در ایران هم گلرها معمولاً افراد خاصی هستند و بعضی اوقات رفتارهای عجیبی از خودشان به نمایش می‌گذارند. نمونه آن علیرضا بیرانوند است که با سختی بسیار زیاد رشد کرد و حالا یکی از بهترین گلرهای آسیا به حساب می‌آید. علیرضا طی چند روز اخیر فوتبال ایران را یک تنه به هم ریخت و باعث شد همه چیز تحت‌الشعاع رفتار او قرار بگیرد. او به صورت ناگهانی ساعت ۸ صبح دوشنبه ۱۲ تیر راهی سازمان لیگ شد و قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد. هرچند بیرانوند قبل از این حرکت دو بار به باشگاه پرسپولیس نوتیس داده بود تا مطالباتش را پرداخت کنند، ولی کسی انتظار نداشت که ناگهان قراردادش را با پرسپولیس فسخ کند. حرکت عجیب بعدی بیرانوند مذاکره با استقلال بود که باعث شد تا چند روز دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و هواداران میلیونی‌شان درگیر این ماجرا باشند. علیرضا هرچقدر درون زمین یک گلر خاص است و بارها با درخشش خود پرسپولیس و تیم ملی را نجات داده، در بیرون از زمین هم انسان خاصی محسوب می‌شود. بیرانوند جزو بازیکنانی است که در طول دوران فوتبالش تا به امروز اتفاقات خاص و ویژه‌ای را رقم زده است.

در این گزارش به بهانه اتفاقات اخیر برای او و البته بازگشت دوباره‌اش به پرسپولیس می‌خواهیم چند اتفاق خاص و ویژه دوران فوتبال گلر شماره یک پرسپولیس و تیم ملی را مرور کنیم. 

مصدومیت سخت توسط خودی‌ها

بیرانوند یک بار در جام جهانی‌ توسط مجید حسینی و بار دیگر توسط سعید عزت‌اللهی در بازی چند هفته قبل مقابل ازبکستان در تورنمنت کافا مصدوم شد. در جام جهانی‌ بینی و در دیدار مقابل ازبکستان فکش شکست تا او بدون برخورد با بازیکنان حریف و صرفاً توسط خودی‌ها مصدوم شود. اتفاقی که خاص است و کمتر شاهد آن هستیم که یک گلر به این شکل توسط بازیکنان خودی مصدوم شود. 

مصدومیت علیرضا بیرانوند در دیدار ایران - انگلیس

تحریک استقلالی‌ها!

در بازی برگشت فصل قبل مقابل استقلال و بعد از برتری در دربی علیرضا خوشحالی جنجالی انجام داد. خوشحالی که تحریک‌کننده بود و هواداران استقلال در بازی فینال جام‌حذفی رکیک‌ترین فحش‌ها را به بیرانوند و خانواده‌اش دادند. با این حال این موضوع در کیفیت او تأثیری نداشت و عیلرضا نقش پررنگی در دو برد اخیر تیمش در دربی داشت. 

سلطان پنالتی!

یکی از بارزترین ویژگی‌های بیرانوند این است که فوق‌العاده پنالتی می‌گیرد. او در این فصل بارها با مهار ضربه پنالتی به پرسپولیس کمک کرد تا بازی‌هایش را ببرد. بیرانوند آمار عجیبی در پنالتی گرفتن از خودش به ثبت رساند و بیشتر از ۵۰ درصد پنالتی‌هایی که در فصل قبل به سمت دروازه‌اش زده شد را مهار کرد که رکوردی بی‌نظیر است. 

گرفتن پنالتی فوق ستاره در پاسخ به جوک‌ها

وقتی تیم ملی در جام جهانی‌ ۲۰۱۸ با پرتغال و اسپانیا همگروه شد، خیلی‌ها معتقد بودند تیم ما در این دو بازی شکست سختی خواهد خورد و بارها دروازه بیرانوند باز می‌شود. قبل از جام جهانی‌ خیلی از ایرانی‌ها برای تقابل علیرضا و رونالدو جوک ساختند و به نوعی او را مسخره کردند. با این حال انگیزه او برای درخشش مقابل فوق ستاره دنیای فوتبال بیشتر شد و او با مهار پنالتی کریس، به اوج شهرت و محبوبیت رسید و کلاً مسیر زندگی فوتبالی‌اش تغییر کرد. 

مهار پنالتی کریستیانو رونالدو توسط علیرضا بیرانوند در دیدار ایران - پرتغال

رکورددار بین همه گلرهای تاریخ

در دو جام جهانی‌ روسیه و قطر یک رکورد دیگر را در بین همه گلرهای تاریخ فوتبال ایران به خود اختصاص داد. در جام جهانی‌ روسیه علیرضا در هر ۳ بازی ایران به طور کامل بازی کرد. در قطر ولی بیرانوند در دو دیدار تیم ملی به میدان رفت. دیدار اول برابر انگلیس تا دقیقه ۱۳ در زمین بود اما به دلیل مصدومیت از ناحیه بینی تعویض شد. او در دیدار با ولز جایش را به سیدحسین حسینی داد اما در دیدار با آمریکا به طور کامل حضور داشت. بیرانوند که در بازی با آمریکا پنجمین بازی خود در جام جهانی‌ با پیراهن ایران را انجام می‌داد، با ۵ بازی و تنها ۳ گل خورده بهترین میانگین گل خورده را بین دروازه‌بان‌های ایرانی دارد. گفتنی است در طول تاریخ فوتبال ایران بیرانوند بیشترین تعداد حضور را در بین گلرها در جام جهانی‌ دارد. 

جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس

علیرضا عضو یکی از بهترین‌های تیم رؤیایی نفت تهران بود. بیرانوند در بازی رفت مقابل پرسپولیس در لیگ پانزدهم موفق شد پنالتی مهدی طارمی ‌را بگیرد و در بازی برگشت هم نقش پررنگی در پیروزی دو- صفر نفت مقابل پرسپولیس داشت. گفتنی است پرسپولیس در آن فصل فقط به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان نایب‌قهرمان لیگ شد. در واقع بیرانوند یکی از عواملی بود که مانع قهرمانی پرسپولیس در آن فصل شد. 

حضور در گینس!

بیرو در کنار توانایی‌های فنی در دروازه‌بانی، یک ویژگی خاص هم دارد. علیرضا قدرت عجیبی در پرتاب توپ با دستش دارد. موضوعی که خیلی زود جهانی شد و بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و به تمجید از بیرانوند پرداختند. دو سال قبل هم نام بیرانوند در کتاب گینس ثبت شد و این موضوع به یک اتفاق بسیار خاص در زندگی ورزشی او تبدیل شد. 

ثبت رکورد پرتاب دست علیرضا بیرانوند در گینس

حق خوری‌ AFC!

علیرضا یک رکورد خاص و ویژه هم دارد که تا به حال هیچ گلری در آسیا نتوانسه به آن برسد. علی بیرو دو بار جزو کاندیداهای نهایی مرد سال آسیا قرار گرفت ولی نتوانست به این عنوان با ارزش دست پیدا کند. خیلی از کارشناسان فوتبال آسیا معتقد بودند بار اولی که علیرضا در سال ۲۰۱۸ جزو کاندیداهای مرد سال آسیا قرار گرفت‌، کاملاً مستحق دریافت جایزه مرد سال آسیا بود و AFC با زیر پا گذاشتن قوانین خودش این عنوان را به عبدالکریم حسن مدافع چپ السد قطر اهدا کرد. 

به خاطر رحمتی استقلالی نشد!

خیلی‌هایی که از زمان حضور بیرانوند در نفت تهران علیرضا را می‌شناختند، می‌گفتند که او استقلالی است و دوست دارد برای این تیم بازی کند. بیرانوند قبل از آمدن به پرسپولیس هم از استقلال پیشنهاد داشت و با این تیم مذاکره کرد. با این حال به دلیل حضور مهدی رحمتی در این تیم و احتمال نیمکت‌نشینی او در استقلال، علیرضا ترجیح داد تا راهی پرسپولیس شود. 

چطوری ژاوی؟

پرسپولیس به صورت معجزه‌آسایی در سال ۲۰۱۸ به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید. اتفاقی که بیرانوند نقش پررنگی در آن داشت. در نیمه‌نهایی آن سال و بازی برگشت مقابل السد قطر، ضربه سر فوق‌العاده ژاوی را از زیر طاق دروازه بیرون کشید و باعث صعود پرسپولیس به فینال آسیا شد. عادل فردوسی‌پور گزارشگر محبوب صدا و سیما در یکی از آخرین گزارش‌هایش بعد از مهار توپ توسط بیرانوند گفت: چطوری ژاوی حالا بعد از چطوری کریس. گفتنی است علیرضا بعد از جدایی از پرسپولیس از این مهار به عنوان بهترین لحظه دوران حضورش در پرسپولیس نام برد. 

مهار ضربه سر ژاوی توسط علیرضا بیرانوند در دیدار پرسپولیس - السد

آرزوی فوتبالی علیرضا چیست؟

پرسپولیس طی سال‌های اخیر دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید که دفعه اول بیرانوند گلر این تیم بود. علیرضا بعد از اینکه پرسپولیس نتوانست قهرمان آسیا شود، قبل از رفتن به اروپا در مصاحبه‌ای اعلام کرد یک روز به پرسپولیس باز می‌گردد و با این تیم قهرمان آسیا خواهد شد. علیرضا به پرسپولیس برگشت ولی هنوز او با پرسپولیس قهرمان آسیا نشده است. گفتنی است قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا به همراه پرسپولیس و قهرمانی با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بزرگ‌ترین آرزوی بیرانوند در فوتبال است

گرفتن پنالتی جلوی همسر و فرزند

دیدار تیم ملی مقابل کامبوج یک بازی خاص برای فوتبال ایران بود. در این دیدار برای اولین بار بانوان اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند. نکته جال اینکه همسر و فرزندان علیرضا در این بازی در استادیوم آزادی حاضر بودند و بیرو هم موفق شد مقابل چشمان آنها یک پنالتی از حریف بگیرد. بعد از آن دیدار علیرضا به شوخی گفت: اگر پنالتی را نمی‌گرفتم نمی‌دانستم چطوری در چشم همسر و فرزندانم نگاه کنم. 

کمک به هم‌استانی‌ها

در سیل شدیدی که چند سال پیش در استان لرستان آمد خسارت زیادی به مردم این استان وارد شد. علیرضا که خودش معنی درد و رنج را به خوبی می‌فهمد، خیلی زود به کمک هم‌استانی‌های خود شتافت و کمک بسیار زیادی به آنها کرد. علیرضا با این کار نشان داد در بیرون از زمین فوتبال هم یک ستاره است.

علیرضا بیرانوند پس از برتری ایران مقابل کامبوج

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۶
  • شادی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    پنج روز مردم رو سرگرم کردید!🔥 تا آقا کریم باقری رو حذف کنید!🔥 آقای درویش این پرژه سازی برای دهه شصت بود الان جواب نمیده. #کریم 🔥# علی 🔥 # وریا 🔥 اگه آقا کریم برنگرده توهم رفتنی هستی درویش
  • مشیز IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    وقتی قلب و دل و نیت انسان پاک و صاف و زلال باشه خداوند درهای رحمت و برکت را به رویت باز میکنه و نمیپرسه تو کی هستی.
  • ناصر IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    چون من میدونستم این استقلالیه همون اولم که اومد پرسپولیس توجهی به کاراش نمیکردم حتی اگه باعث موفقیت پرسپولیس میشد.الانم که کلا از چشممون افتاد.کاش یه ذره فهم داشت و میفهمید با همین پرسپولیس این همه افتخار کسب کرده اگه تو نفت میموند یا میرفت استقلال نصف اینم نداشت
  • صادق IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    یارب نه طلب که گدا معتبر شود
  • k IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    جناب بیرو دیگه دوست داشتنی نیستی و بهتر بود بر نمی گشتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی