نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
مرگ تدریجی یک رویا؛ چرا فوتبال چین شکست خورد و چه پیامی برای عربستان دارد؟/ از جذب پردرآمدترین بازیکنان جهان تا متروکه شدن استادیوم‌ها
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چین به دنبال آرزوهای بلندپروازانه رئیس‌جمهورش رفت اما بدون برنامه‌ریزی درست با بحران مواجه شد و حالا همین نگرانی در مورد عربستان سعودی وجود دارد.

رونق فوتبال چین به همان شدتی که به وجود آمد از بین رفت. محدودیت‌های سخت کووید، اقتصاد سخت و برنامه‌ریزی عجولانه، خانه کارلوس توس، هالک و اسکار را به گورستانی از استادیوم‌های خالی و باشگاه‌های فروریخته تبدیل کرد. این رونق و رکود می‌تواند یک داستان هشداردهنده برای عربستان سعودی باشد، که جاه‌طلبی‌های فوتبالی‌اش یادآور آرزوهای چینی‌هاست.

روسای یوفا از عربستان خواستند که مرتکب «اشتباهات مشابهی» نشود که به ظهور این ورزش در کشور کمونیستی لطمه زد. در همین حال که عربستان سعودی بازیکنانی مانند کریستیانو رونالدو و کریم بنزما را با قراردادهای هنگفتی به ارزش صدها میلیون جذب می‌کند، هواداران فوتبال در سراسر جهان مات و مبهوت مانده‌اند. اما انگار این داستان قبلا شنیده شده، زیرا چین زمانی جای عربستان را به عنوان مقصد بعدی فوتبال گرفته بود.

رویای فوتبال چین با برنامه بلندپروازانه رئیس جمهور «شی جین‌پینگ» آغاز شد. او رویاهای بزرگی برای تبدیل شدن به ابرقدرت فوتبال تا سال ۲۰۵۰ داشت. او در آغاز قرن بیست و یکم، فوتبال را یکی از بهترین ابزارها برای رساندن کشور به رتبه برتر جدول جهانی اقتصاد می‌دانست. او می‌خواست چین در جام جهانی بازی کند، میزبان مسابقات باشد، در بین ۲۰ تیم برتر فیفا قرار بگیرد و حتی در نهایت قهرمان جام جهانی شود. او می‌خواست تیم ملی مردان چین تا سال ۲۰۳۰ به یکی از تیم‌های برتر آسیا تبدیل شود.

پکن همچنین برنامه‌ریزی کرد تا ۵۰۰۰۰ مدرسه فوتبال تخصصی در هفت سال آینده بسازد و ۵۰ میلیون دانش‌آموز در زمین بازی کنند تا نسل بعدی فوتبالیست‌ها را ایجاد کنند. سوپرلیگ چین با آرزوهای جسورانه شی مطابقت داشت، و در پنجره نقل و انتقالات زمستانی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به بزرگترین خرج‌کننده دنیای فوتبال تبدیل شد، و با دستمزدهای نجومی برای جذب برخی از بازیکنان برتر جهان باعث شگفت‌زدگی مردم سراسر جهان شد.

شی جین‌پینگ

۳۲۰ میلیون پوند خرج شد، از جمله ۶۰ میلیون پوندی که اسکار هافبک چلسی را از لیگ برتر به شانگهای پورت برد. چارلز کاردوسو، رئیس باشگاه آگواس د سانتا باربارا در سائوپائولوی برزیل، به روزنامه «سان» گفت: «در آن زمان، قرارداد اسکار رویای بسیاری از فوتبالیست‌ها و ایجنت‌ها بود. همه معتقد بودند که چین اتفاق بزرگ بعدی در فوتبال است. این یک جنون مطلق در بازار نقل و انتقالات بود. همه می‌خواستند بازیکنان خود را به آنجا بفرستند زیرا پول تضمین شده بود.»

با این حال، یک انتقال بیشتر از دیگران توجهات را به خود جلب کرد. کارلوس توس پس از جدایی از یوونتوس، در سال ۲۰۱۶ از شانگهای شنهوا قراردادی به ارزش ۶۵۰ هزار پوند در هفته دریافت کرد.

خوشبینی سال ۲۰۱۶ به همان سرعت که به وجود آمده بود از بین رفت. چین با یک سیستم در حال فروپاشی مواجه شد و به نظر می‌رسید که چشم‌انداز فوتبال شی به جای آوردن پول نقد، سرمایه‌ها را از چین خارج می‌کند. کاردوسو، ایجنت فوتبال، گفت: «همه فکر می‌کردند که این یک معدن طلا خواهد بود، اما برنامه‌ریزی خوبی نداشتند. آنها در حال برنامه‌ریزی چیزهای پوچ بودند، اما در واقع توانایی مدیریت همه آن را نداشتند.»

با گذشتن بیش از یک دهه از زمانی که شی رویای خود را اعلام کرد، این کشور به گورستانی از استادیوم‌های متروکه و خاطرات مکانی تبدیل شده که زمانی خانه پردرآمدترین بازیکنان جهان بود. تیم ملی مردان نتوانست به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه پیدا کند و در رده‌بندی فیفا به رده ۷۸ سقوط کرد و تیم زنان نتوانست به جمع ۱۰ تیم برتر راه پیدا کند. باشگاه‌های سوپرلیگ چین نیز در حال فروپاشی بودند. گوانگژو اورگراند، موفق‌ترین تیم تاریخ سوپرلیگ چین، ۲۴۰ میلیارد پوند بدهی بالا آورد و آینده باشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

داستان‌هایی در مورد پرداخت نشدن دستمزدهای بازیکنان شنیده می‌شد و حتی خیلی از آنها محبور به شستن لباس‌های خود شدند تا از هزینه بیشتر جلوگیری کنند. قراردادهای بازیکنان خارجی برتر مانند رناتو آگوستو و فرناندو مارتینس فسخ شد و آنها به فیفا در مورد پول‌های پرداخت‌نشده شکایت کردند.

شی جین‌پینگ و سرخیو آگوئرو

باشگاه‌های سوپرلیگ چین به شدت به بازیکنانی مانند توس در پایان دوران حرفه‌ای خود پول پرداخت کردند. کاردوسو گفت: «چین بدون زیرساخت‌ها و بدون سازماندهی مالی مناسبی رشد کرد. چینی‌ها فکر می‌کردند که کل بازار فوتبال این کشور به دلیل شرایط مالی چین و حضور قدرتمند اقتصادی در سطح جهانی، غالب خواهد شد. اما این همه چیزی نیست که موفقیت در فوتبال را تضمین کند. مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح نیز لازم است.»

چینی‌ها فراموش کردند که سازمانی مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. کاردوسو رشد سریع چین در عرصه فوتبال را «عجولانه» توصیف کرد و گفت: «چین شروع به سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبال کرد، اما پس از یک فصل به دلیل دیده نشدن و محبوب نبودن، متوقف شد. آنها همچنین فکر می‌کردند که با امضای قراردادهای بزرگ با بازیکنان بزرگ در مسیر درستی هستند. آنها زمان حال را هدف گرفتند و آینده را فراموش کردند. ایده شی بد نبود، اما مشکل مربوط به افرادی بود که به او مشاوره می‌دادند. این افراد هیچ اطلاعاتی از معنای میزبانی جام جهانی نداشتند، چه برسد به قهرمانی در جام جهانی. به لطف برنامه‌ریزی ضعیف، عدم دیده شدن، بحران مالی و همه‌گیری کووید، فوتبال عملاً از چین خارج شد.»

دکتر راب ویلسون، کارشناس امور مالی فوتبال در دانشگاه شفیلد هالام، به نشریه «میل» گفت: «آنها سعی داشتند ۱۵۰ سال تاریخ را بخرند. کاری که چین قصد انجام آن را داشت این بود که موقعیت خود را به عنوان یک ابرقدرت جهانی در فوتبال تسریع بخشد تا بتواند به طور بالقوه قهرمان جام جهانی شود. آنچه آنها نشان دادند این است که انجام این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست.»

مرگ تدریجی یک رویا؛ چرا فوتبال چین شکست خورد و چه پیامی برای عربستان دارد؟/ از جذب پردرآمدترین بازیکنان جهان تا متروکه شدن استادیوم‌ها

فضای مورد نیاز برای ساخت مدارس فوتبال رئیس جمهور، بنگاه‌های املاک و مستغلات را به خود جلب کرده بود. توسعه‌دهنگان املاک سهام باشگاه‌ها را خریدند و اکثرشان نام خود را بر تیم‌ها گذاشتند. اما استادیوم‌های درخشان و حامیان مالی بزرگ مساوی با دیده شدن و محبوب شدن نیست.

از سال ۲۰۲۱، فوتبال در چین در استادیوم‌های خالی بازی می‌شد و حتی ستاره‌های چند میلیون پوندی هم نتوانستند هواداران کافی را جذب کنند.

در آوریل ۲۰۲۰، غول املاک چینی اورگراند دست به کار ساخت یک استادیوم ۱.۴ میلیارد پوندی با ظرفیت ۱۰۰۰۰۰ نفر در گوانگژو زد. رئیس «شو جیاین» اعلام کرد که این بنا به یک نقطه عطف جدید در سطح جهانی تبدیل خواهد شد که با خانه اپرای سیدنی و برج خلیفه دبی قابل مقایسه است و همچنین نماد مهم جهانی شدن فوتبال چین است. اما استادیوم نیمه‌کاره و زمینش توسط دولت محلی تصرف شد تا به حراج گذاشته شود و اورگراند با میلیاردها بدهی باقی ماند. چین میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا را هم از دست داد.

اینکه آیا شی در برنامه‌های بزرگ خود برای تبدیل شدن به ابرقدرت فوتبال شکست خورده یا نه، هنوز مشخص نیست زیرا همچنان چند سال تا سال ۲۰۵۰ باقی مانده است.

مرگ تدریجی یک رویا؛ چرا فوتبال چین شکست خورد و چه پیامی برای عربستان دارد؟/ از جذب پردرآمدترین بازیکنان جهان تا متروکه شدن استادیوم‌ها

اما در همین حال، کاردوسو معتقد است که ممکن است عربستان سعودی و خاورمیانه اشتباهات چین را تکرار نکنند. او فکر می‌کند که عربستان مقصدی امیدوارکننده برای ستاره‌ها است و می‌گوید که قبل از خرید رونالدو از منچستریونایتد در دسامبر گذشته، بازار شروع به صعود کرده بود.

کاردوسو عنوان کرد: «بازار خاورمیانه حتی قبل از ورود کریستیانو رونالدو به عربستان سعودی بسیار داغ بود. آنها مطمئناً خوب کار خواهند کرد بااینکه نتوانستند ارتباط خوبی با فوتبال برقرار کنند، اما می‌دانند که پول خود را کجا و چطور خرج کنند. برای مثال فقط به پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی نگاه کنید. برخلاف چین، آنها دارای استراتژی و همچنین قدرت مالی هستند. من واقعاً فکر می‌کنم که خاورمیانه نه فقط در آینده، بلکه در حال حاضر هم اتفاقی بزرگ در فوتبال است.»

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳
  • ! IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    هروقت متوجه شدین چین جایگزین اقتصادیه نه اقتصاد و متوجه شدین که فقط کارخونه های اروپایی اونجان نه چیز دیگه میفهمید چرا شکست خوردن عربستان ارامکو داره که نصف سهام جهان کش.رهای مختلف سهامدارشن شکست نمیخوره چین و امثالهم به خاست اروپا سرپا هستند.
    • ۵۹۷ IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      عربستان فقط نفت داره و دیگر هیچ ارامکو یک شرکت نفت است و بس اگر مقاله رو درست مطالعه می‌کردید پی می‌بردید که در مقاله درست نوشته شده چین یک اقتصاد قدرتمند دارد ولی این قدرت فقط در تولیدات کپی و های کپی خلاصه می‌شود و به لطف جمعیت زیاد ارزانترین چيزها را با تعداد بالا تولید می‌کنند ولی نظامش کمونیستی و بسته است و همه چیز در حزب کمونیست خلاصه میشود البته به لطف جمعیت زیاد و ورزش شکنجه گونه در دوران بچگی است که در المپیک زیاد مدال بدست می آورند
  • زیگزاگ IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    مدیریت و برنامه ریزی، درد مشترک ما و چین در فوتبال‌.
  • امین IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    چین شکست خورد چون تیم درجه 2یا سه آسیاست.اما عربستان باشگاهی ولی همیشه مدعی بوده و هست پس تو چی شکست بخوره .همین طوری مدعی هست
  • ناشناس IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    کشورچین مردمش تمایلی به فوتبال ندارند وبه قول معروف فوتبال درخونشون نیست این کشور ها استعدادبالایی ندارند عربستان فوتبال درخون مردمش هست واستعدادفوتبالی دارند کشورهای عربی مثل آفریقا وامریکای جنوبی قدرت بدنی بالا دارند فوتبلشون خدادادیه واما حیف از کشورایران که مردمش درهمه چیز بااستعدادهستن وفوتبال هم درخونشونه مثل کشتی ولی هیجکس نیست سرمابه گذاری درست برنامه ریزی درست داشته باشه تا این فوتبال رشد عربستان هم فوتبالش صدرصد رشدخواهد کرد
  • اولا IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    اولا عرب ها با سطح سواد و فهم خودشان از فوتبال , یکهویی دنبال خریدهای بزرگ نرفتند این ها طی 2 دهه گذشته ابتدا دنبال خرید مدیران و راهبران فوتبالی از اروپای غربی رفتند یعنی به صراحت و بدون منم بلدم منم بلدم از جنس ایرانی گفتند ما در اداره فوتبال بی سوادیم مدیران و برنامه ریزان فوتبالی قوی را از اروپای غربی آوردند و خودشان به عنوان شاگرد ایستادند و یاد گرفتند امروز خود قطری ها , اماراتی ها و عربستانی ها مدیران بومی خیلی قوی , فهیم و با دانش روز دارند یعنی حرکت عرب های حاشیه خلیج فارس با یک شیب و منطقی طی چند دهه جلو می آمده
  • دوما IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    دوما عرب های حاشیه خلیج فارس , همشون روی هم در تمام شبه جزیره حالا منهای یمن که مسائلش جداست , 50 میلیون نفر نمی شن ولی چین 1.5 میلیارد نفر جمعیت داره یعنی چین اقتصاد قوی دارد اما باید به این جمعیت و به آن وسعت هم برسد اما عرب های حاشیه خلیج فارس با این ثروت های افسانه ایی , آخه جمعیتی هم ندارند در نتیجه زور این ها برای خرج کردن خیلی بیشتر از چینی هاست و حالا حالاها جا دارند
  • سوما IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    سوما عربستان قدرت سنتی فوتبال آسیاست وقتی فوتبال تو ذاتت باشه کنار یک بازیکن بزرگ هم بازی کنی قطعا رشد می کنی دقیقا تو ذهنم هست که علی دایی به عنوان کسی که دریبل بلد نبود وسط زمین 3 بازیکن عربستانی را با هم جا گذاشت ! امروز اما توان فنی و فهم فوتبالی فوتبالیست های عربستانی اصلا کاملا تغییر کرده هم تاکتیکی رشد کردند هم تکنیکی و دیگر آن فوتبال کند حوصله سربر را بازی نمی کنند عمان , قطر و امارات هم اندازه جمعیت و وسعشون پیشرفت کردند این ها هم در فوتبال آسیا بالاخره حساب می شن اما فوتبال در ژن هندی ها , پاکستانی ها , چینی ها و ... اصلا نیست یعنی رسما این همه خرج , هیچ چیزی به بازیکنان چینی اضافه نکرد نه توانستند از مربیان بزرگ چیزی یاد بگیرند و نه توانستند کنار بازیکنان بزرگ به فهمشون از فوتبال اضافه کنند .
    • امین IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      حرفات درست امانسل قبلی عربستان خیلی از نسل فعلیش بود.مثال سعید العویران تو جام جهانی1994 5بازیکن بلژیکیدرو دریبلدکرد وگل زد یا سال 98 هافبک سیاه چهره عربستان خالد موالید فوتبالی بازی میکرد که کل تاریخ فوتبال آسیا بی نظیر بود.خیلی ساده راحت خونسرد هر کاری که میخواست وسط زمین انجام میداد مثل اینکه تو پارک داره قدم میزنه
  • چهارما IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    از نظر غرب و کلا جامعه یهود , عربستان تهدید حساب نمی شود که تازه در خیلی جاها منافعشون هم بهم گره خورده و پروژه های جهانی مشترک دارند عربستان یکجاهایی حتی پشت غرب را هم پر می کند مثلا در بحث تامین انرژی اما قضیه در مورد چین متفاوته چین از نظر غرب و جامعه یهود , تهدید بزرگه که کاملا پتانسیل و توانایی تغییر وضعیت جهان را دارد در نتیجه آن ها با عربستانی ها کار نخواهند داشت اما هر پروژه ایی که بتواند به چینی ها توانایی بدهد حالا در اینجا تبلیغ و معرفی یک چهره خوب از در فوتبال , این ها کارشکنی های پیدا و پنهان خواهند کرد و کردند در نتیجه درصدی اگر حتی پروژه عربستانی ها به مشکل بخورد غرب کمکشان خواهد کرد چون پروژه ایی که عربستان استارتشو زده سود هنگفتی هم به خود غرب می رسونه الان تیم های فوتبالی اروپا چه بلحاظ مدیریت ثروتمند عربی , چه خرید بازیکنان و چه خود این لیگ ها کاملا در منفعت غوطه ور هستند یعنی یک سمت پروژه عربستانی هاوکنارشون قطری ها و اماراتی ها تو دل اروپاست اینها به تبادلات مستقیم فکری مدیریتی و کار مشترک رسیدندوضعیت همکاری ها به شدت پیشرفتس و این ها حداقل در فوتبال مشترک المنافعن
  • رضا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    مقایسه درستی نیست فوتبال در عربستان محبوب است و استعداد عربستانی ها در فوتبال بسیار بالاتر از چینی هاست این کشور سه بار قهرمان جام ملتهای آسیا شده و شش بار به جام جهانی رفته.. در جام جهانی 1994 بلژیک و مراکش را شکست داد و به دور دوم رفت در همین جام جهانی اخیر آرژانتین قهرمان جام را شکست داد! بنظرم قیاس درستی نیست در ضمن اقتصاد عربستان نسبت به جمعیتش بسیار قویتر از چین هست و باشگاههای این کشور بدون بازیکنان خارجی هم سالهاست مدعی قهرمانی آسیا هستند و عنوان دار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی