نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
دکلان رایس
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دکلان رایس یکی از درخشان‌ترین بازیکنان این روزهای فوتبال جهان است، او که به تازگی به آرسنال پیوسته دوران پر فراز و نشیبی را از سر گذراند.

دکلان رایس اکنون بازیکن آرسنال است. این ستاره ۲۴ ساله رکورد نقل و انتقالات انگلیس را شکست و با قراردادی خیره‌کننده ۱۰۵ میلیون پوندی با توپچی‌ها قرارداد امضا کرد.

این انتقال حرکتی صعودی برای هافبکی است که در جوانی توسط چلسی طرد شد. او به نوجوانی موفق در وستهام تبدیل شد و با بابی مور مقایسه می‌شد. رایس می‌توانست برای تیم ملی ایرلند بازی کند، اما در آخرین لحظه چرخید و بازیکن سه‌شیر شد.

این گزارش‌ها را هم بخوانید:

طرد شدن از چلسی

به شهرت رسیدن رایس فارغ از مشکلات و ناامیدی‌ها نبود. او در سال‌های اول با بهترین دوستش میسون مانت در تیم جوانان چلسی بازی می‌کرد. در ۷ سالگی به این باشگاه پیوسته بود و تمام دنیای او چلسی بود. اما در سال ۲۰۱۳، آبی‌ها او را رها کردند و دنیای او ویران شد.

رایس در سال ۲۰۱۸ گفت: «من در ۱۴ سالگی توسط چلسی آزاد شدم. سه‌شنبه بود. روز چهارشنبه با فولام تمرین ‌کردم که پنج دقیقه با خانه‌ام فاصله داشت و پنجشنبه با وستهام تمرین ‌کردم. پس از یک جلسه هر دو باشگاه من را می‌خواستند. باشگاه‌های دیگر نیز به من علاقه داشتند، اما من به وستهام رفتم. مجبور شدم خانه را عوض کنم، مدرسه را عوض کنم، بنابراین تصمیم بزرگی بود و نتیجه داد. وقتی چلسی من را رها کرد خیلی ناراحت شدم. این باشگاه تمام چیزی بود که من می‌شناختم.»

دکلان رایس در آکادمی چلسی

کمک‌های جان تری

جان تری، اسطوره باشگاه، در لحظه نیاز این نوجوان به سراغش رفت. رایس در سال ۲۰۱۸ به تایمز گفت: «جان با والدین صحبت می‌کرد و وقت خود را صرف شناخت بازیکنان جوان و خانواده‌ها می‌کرد. انجام این کار برای یک کاپیتان نشانه کیفیت بالای شخصیتش است. وقتی جوانتر بودم، تمام بازی‌ام را بر اساس جان تنظیم می‌کردم. وقتی از چلسی آزاد شدم او با من تماس گرفت و به یاد دارم که در اتاقم کنار پدرم نشسته بودم. این جان تری بود، نمی‌توانستم باور کنم. او تمام تجربیات و توصیه‌های خود را به من انتقال داد. گفت هرگز متوقف نشو، همیشه سخت تلاش کن و نهایت توانت را بگذار. حرف‌هایش همیشه در ذهنم است، و ببینید به کجا رسیدم. هیچ رویایی دور از دسترس نیست. من آخرین بار حدود شش ماه پیش جان را برای صرف صبحانه ملاقات کردم. گاهی اوقات به او پیام می‌دهم، همینطور زمانی که بازنشسته شد و او پاسخ داد «متشکرم رفیق، الان نوبت توست.»

وستهام مقصد بعدی او شد و حرفه او را شکل داد.

دکلان رایس و جان تری

اسطوره وستهام

در تیم‌های جوانان وستهام افراد زیادی او را با بابی مور مقایسه می‌کردند. او اولین بازی خود برای تیم بزرگسالان را در ۱۸ سالگی مقابل برنلی به عنوان بازیکن تعویضی دقیقه ۹۱ در آخرین روز از فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ انجام داد. اولین بازی کامل او در فصل بعدی در شکست ۳-۲ مقابل ساوتهمپتون انجام شد. این موفقیتی بود که او آرزویش را داشت و نائب قهرمانی در جایزه بهترین بازیکن سال وستهام را به دست آورد.

در سال ۲۰۱۹، پس از به ثمر رساندن اولین گل خود برای این باشگاه مقابل آرسنال در پیروزی ۱-۰، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن جوان سال PFA شد. اگرچه این جایزه به رحیم استرلینگ تعلق گرفت، اما رایس به عنوان بهترین بازیکن سال وستهام انتخاب شد.

اما در پس‌زمینه، مبارزه برای آینده ملی فکرش را مشغول کرده بود.

دکلان رایس

قهرمانی دکلان رایس همراه وستهام در لیگ کنفرانس اروپا

نبرد طناب‌کشی

اگرچه رایس در کینگستون تیمز لندن به دنیا آمد، اما واجد شرایط بازی برای ایرلند هم بود زیرا پدربزرگ و مادربزرگش مارگارت و جک اهل کورک بودند. او برای زیر ۱۶ سال تا زیر ۲۱ سال ایرلند بازی کرد. سپس مارتین اونیل این جوان آینده‌دار را برای بازی دوستانه مقابل مکزیک و اروگوئه و یک بازی مقدماتی جام جهانی در خانه با اتریش انتخاب کرد. او اولین بازی خود را در بزرگسالان در برابر ترکیه در باخت ۱-۰ انجام داد، اما با شروع پیشرفت‌هایش، انگلیس به او نزدیک شد.

رایس برای بازی با ولز در سال ۲۰۱۸ توسط اونیل حذف شد زیرا او تصور می‌کرد که نظر بازیکن برگشته است. او سه بازی دیگر را هم از دست داد و اعتراف کرد که در مورد تصمیمش مردد است؛ انگلیس یا ایرلند. میک مک‌کارتی آخرین تلاش خود را انجام داد تا رایس را متقاعد کند که به ایرلندی‌ها بپیوندد. اما رایس در فوریه ۲۰۱۹ آینده خود را به انگلیس پیوند زد و اولین بازی خود را در مقدماتی یورو ۲۰۲۰ مقابل جمهوری چک انجام داد. او بعداً فاش کرد که به صورت آنلاین از طرف هواداران خشمگین فوتبال تهدید به مرگ می‌شد.

دکلان رایس در تیم ملی جمهوری ایرلند

داستان موفقیت

ظهور حماسی رایس برای باشگاه و کشور ادامه یافت. او بخشی جدایی‌ناپذیر از تیم سه‌شیر بود که به فینال یورو ۲۰۲۰ رسید و در ضربات پنالتی به ایتالیا باخت. او با انجام هر هفت بازی در این تورنمنت، تحسین کارشناسان و طرفداران رقیب را برانگیخت. پس از اینکه گل پیروزی او اولین برد خارج از خانه کشورش را در مقابل ایتالیا از سال ۱۹۶۱ در مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۲۴ به دست آورد، این موج عشق در خارج از کشور ادامه یافت. او ستاره بازی بود و رسانه‌های ایتالیایی هم تحسینش کردند.

بزرگ‌ترین موفقیت او در فصل قبلی با وستهام به دست آمد. او در پراگ پایانی باشکوه برای خود رقم زد. پیروزی مقابل فیورنتینا در فینال لیگ کنفرانس اروپا جایگاه افسانه‌ای او را در فرهنگ عامه چکش‌ها تثبیت کرد.

دکلان رایس در تیم ملی انگلیس

مرد خانواده

خارج از زمین، لورن فرایر ۲۴ ساله، نامزد دیرینه رایس، از او حمایت می‌کند. این زوج در مدرسه با هم آشنا شدند و در ۱۷ سالگی رابطه خود را آغاز کردند. آنها سال گذشته صاحب پسری به نام «جود» شدند. تنها زمانی این موضوع به اطلاع عموم رسید که رایس نام پسرش را روی بازویش خالکوبی کرد. ترجیح این زوج این است که زندگی شخصی خود را خصوصی نگه دارند.

دکلان رایس و نامزدش

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی