نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
بررسی نقل‌وانتقالات چلسی در تابستان ۲۰۲۳/ انفجـــار آبـــی!
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فروش چندین ستاره چلسی باعث شده این باشگاه تغییرات بزرگی را در لیستش برای فصل جدید تجربه کند و البته بخشی از ضررهای گذشته در پنجره‌های نقل‌وانتقالات جبران شود.

تاد بولی و شرکای او در کلیرلیک کپیتال در اولین سال هدایت باشگاه چلسی تقریباً ۶۴۴ میلیون پوند برای جذب بازیکن جدید خرج کردند؛ ۲۶۶ میلیون پوند در تابستان گذشته و ۲۰۲۸ میلیون پوند در ژانویه و ۹۶ میلیون پوند در این پنجره نقل‌وانتقالاتی.

چلسی با تنها ۵۴٬۵ میلیون پوند از فروش فصل گذشته، تیم بزرگی را در تابستانی که مائوریسیو پوچتینو به این تیم آمد، از دست داد. اما آیا باشگاه چلسی عاقلانه بازیکن فروخته است؟

کای هاورتس (۶۰ میلیون پوند به آرسنال)
دوران حرفه‌ای هاورتس در چلسی به ما حس کنجکاوی می‌دهد. او گل قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۱ را به ثمر رساند، اما هرگز با بازی در نقش مهاجم نوک به پتانسیل کامل خودش نرسید. انتقال او با ۷ میلیون پوند کمتر بعد از ۳ سال کاری عاقلانه به نظر می‌رسد، البته اگر به رقبای چلسی یعنی آرسنال فروخته نمی‌شد که می‌تواند نقش خلاقانه‌ای که هاورتس به دنبالش است را به او بدهد.

میسون مانت (۵۵ میلیون پوند به منچستریونایتد)
رفتن یک محصول آکادمی بسیار محبوب به رقیب سنتی در کورس قهرمانی همه را متعجب کرد. اما مانت در فصلی وحشتناک در بسیاری از بازی‌ها ضرر کرد. او نتوانست زیر نظر توخل روی بازی‌ها تأثیر بگذارد و در حالی که یک سال از قراردادش باقی مانده بود مورد توجه بایرن با توخل و منچستریونایتد قرار گرفت که هردو می‌توانستند میسون را به لیگ قهرمانان ببرند. چلسی در نهایت با مبلغ اولیه ۵۵ میلیون پوند که می‌تواند به ۶۰ میلیون پوند برسد با پیشنهاد منچستریونایتد موافقت کرد. یک سرمایه خوب برای انتقال بازیکنی که ممکن است در زمان پوچتینو مناسب نباشد.

متئو کواچیچ (۲۵ میلیون پوند به چلسی)
در ادامه همان موضوع، سومین فروش چلسی با بیش از ۲۰ میلیون پوند در این تابستان به یک رقیب سنتی دیگر رسید. مانند هاورتس، چلسی از این که کواچیچ را به تیم قوی‌تر که می‌تواند از توانایی‌های او بهتر استفاده کند، خوشحال به نظر می‌رسد. از اولین باری که سال ۲۰۱۸ متئو از رئال‌مادرید به صورت قرضی به چلسی پیوست، او هافبک پخش‌کننده تیم بوده و در ۲۲۱ بازی به میدان رفت که ۱۴۴ بازی‌اش ۹۰ دقیقه کامل نبود. این بازیکن ۲۹ ساله می‌تواند در سیتی به کسب سه‌گانه دیگری فکر کند. با این حال جدایی کواچیچ و مانت باعث خالی شدن دست پوچتینو در خط هافبک شد.

کالیدو کولیبالی (۲۰ میلیون پوند به الهلال)
تابستان گذشته چلسی به کولیبالی ۳۱ ساله پیشنهاد قراردادی ۴ ساله داد و ۳۳ میلیون پوند هم برای این مدافع میانی ناپولی پرداخت کرد. این معامله‌ای بسیار گران‌قیمت بود که به کولیبالی فرصت می‌داد فرم خوبش در سری آ را در لیگ برتر بازتولید کند. قاطعانه این اتفاق نیفتاد و چلسی با کمک پیشنهادی ۲۰ میلیون پوندی از باشگاه الهلال عربستان ضررهای خودش را کاهش داد. چیزی که عاقلانه به نظر می‌رسید این است که با مصدومیت رباط صلیبی سکو فوفانا، این مسئله پیچیده‌تر شد و حالا پوچتینو به طور غیرمنتظره‌ای در خط دفاعی مشکل دارد.

کریستین پولیشیچ (۱۷٬۱ میلیون پوند به میلان)
در چهار فصل حضور در استمفوردبریج، پولیشیچ هیچ‌گاه به عنوان مرد اصلی خط حمله مورد اعتماد قرار نگرفت چرا که چلسی همواره روی سایر بازیکنان هجومی سرمایه‌گذاری می‌کرد. او تصور می‌کرد در دوران مالک جدید آمریکایی این جریان تغییر پیدا خواهد کرد. در عوض به باشگاه میلان فرستاده شد تا ضرر بزرگی بعد از انتقال ۴۰٬۵ میلیون پوندی در سال ۲۰۱۹ از دورتموند متوجه باشگاه شود. چلسی چاره‌ای جز جبران بخشی از آن مبلغ نداشت. با این حال پولیشیچ تنها ۲۴ سال سن دارد و اگر بتواند آمادگی بدنی‌اش را حفظ کند، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین معامله‌ها باشد.

ادوارد مندی (۱۶ میلیون پوند به الاهلی)
روند صعودی دروازه‌بان سنگالی از دسته‌های پایین فرانسه به لیگ قهرمانان اروپا و افتخاری که در لیگ قهرمانان آفریقا به‌دست آورد، یکی از داستان‌های دلگرم‌کننده فوتبال بوده است. زمانی که مندی فصل گذشته خودش را گزینه دوم بعد از کپا آریسابالاگا دید، دقایق بازی‌اش در چلسی کم شد. ورود استعداد جوان آمریکایی به نام گابریل اسلونینا هم روند جدایی او را سریع‌تر کرد. او با ضرر ۶ میلیون پوندی رفت، اما تأثیرش در باشگاه فراتر از انتظار بود.

روبن لوفتوس چیک (۱۵ میلیون پوند به میلان)
لوفتوس چیک یکی دیگر از بازیکنان آکادمی است که تابستان امسال به خاطر مقداری سود فروخته شد. او از این که دوران حرفه‌ای‌اش تقریباً پس از دو دهه در باشگاه چلسی پایان یافت، ابراز ناامیدی کرد. ملی‌پوش انگلیسی به طور منظم به عنوان بازیکن باکس‌توباکس در زمین حضور نداشت. در حالی که یک سال دیگر قرارداد داشت، شاید این معامله‌ای به سود طرفین بود. اما احساس او به چلسی هنوز باقی مانده است.

ایتان آمپادو (۷ میلیون پوند به لیدزیونایتد)
فروش آتشین چلسی با سرعت ادامه دارد و بازیکن همه‌کاره ولزی هم با ۷ میلیون پوند به تیم سقوط‌کرده لیدز پیوست.

درآمد چلسی در تابستان امسال به حدود ۲۲۰ میلیون پوند قبل از اضافه شدن آپشن‌ها رسیده است. در حالی که کمتر از ۱۰۰ میلیون پوند برای مهاجمانی مثل کریستوفر انکونکو، نیکلاس جکسون و آنجلو هزینه شده است. به نظر می‌رسد روزهای پرخرج بولی هنوز فرا نرسیده باشد.

انتقال‌های آزاد
پوچتینو مایل بود که به پیرامریک اوبامیانگ اجازه دهد به مارسی بپیوندد و دوران فاجعه‌بارش در چلسی را تمام کند. دیگر مردان فراموش شده عبارتند از تیموئی باکایوکو و عبدالرحمان بابا. دو بازیکن مطرح دیگر هم به صورت رایگان نقل مکان کردند که انگولو کانته و سزار آسپیلیکوئتا هستند. با فروش این دو، باشگاه چلسی حدد ۴۰۰ هزار پوند در هفته در حقوق صرفه‌جویی خواهد کرد، اما هزینه کم‌تجربه شدن تیم را خواهد پرداخت.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی