نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟
پیش‌بازی منچسترسیتی - سویا (سوپرجام اروپا ۲۰۲۳)
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

منچسترسیتی قهرمان سه‌گانه فصل قبل مقابل سویا در پی کسب اولین قهرمانی در سوپرجام اروپا هم هست.

ورزشگاه ۳۳ هزار نفری گئورگیس کارایسکاکس در شهر «پیرئوس» یونان؛ خانه تیم محبوب المپیاکوس میزبان سوپرجام اروپا ۲۰۲۳ خواهد بود. امشب از ساعت ۲۲:۳۰ منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا به مصاف سویا قهرمان لیگ اروپا خواهد رفت تا مشخص شود امسال جام قهرمانی سوپرجام به ویترین افتخارات کدام باشگاه اضافه خواهد شد.

منچسترسیتی؛ چهارگانه!

فصل قبل برای منچسترسیتی باورنکردنی بود، اما همان ابتدای فصل جدید پپ گواردیولا گفته که تیمش فصل جدید سه‌گانه نخواهد برد! شاید هواداران سیتی دلخوش به این بودند که با قهرمانی در سوپرجام‌ها و پس از آن جام‌جهانی باشگاه‌ها به شش‌گانه برسند، اما این آرزو هم پس از شکست مقابل آرسنال در جام‌خیریه رنگ باخت. با این حال سیتی در همان شروع لیگ برتر نشان داد همان تیم قدرتمندی است که فصل قبل را تمام کرد. راهی طولانی برای موفقیت دوباره در پیش دارند. پس از کسب اولین جام در لیگ قهرمانان اروپا، حالا پپ گواردیولا امیدوار است که اولین سوپرجام را هم به سیتیزن‌ها هدیه بدهد؛ جامی که در ویترین افتخارات‌شان کم دارند. آیا سیتی با جام از یونان به خانه برمی‌گردد؟

سویا؛ جام دوم پس از ۱۷ سال

اگرچه سویا در فینال‌های لیگ اروپا بباز نیست، اما در سوپرجام‌ها تیمی برنده نیست! اولین جام را که سال ۲۰۰۶ گرفتند، دیگر از حضورشان در این مسابقه چیزی عایدشان نشد و ۵ سوپرجام متوالی را باختند. فصل قبل برای آندلوسی‌ها کابوس‌وار سپری شد و در لالیگا دوازدهم شدند، اما مثل همیشه در لیگ اروپا به فینال که رسیدند جام بردند. ۳ سرمربی تغییر دادند تا خوسه لوئیس مندیلیبار آمد و جایگاهش را برای فصل جدید هم حفظ کرد. حالا مندیلیبار امیدوار است که پس از قهرمانی در لیگ اروپا که اولین قهرمانی‌اش در بالاترین سطح فوتبال بوده، در سوپرجام هم طلسم قهرمان نشدن سویا را بشکند. سویا فصل جدید لالیگا را هم با شکست مقابل والنسیا شروع کرده، اما شاید آتن برای آن‌ها پیام‌آور شادی باشد.

آخرین جدال
دوم نوامبر ۲۰۲۲ در ورزشگاه اتحاد، منچسترسیتی موفق شد سویا را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با نتیجه ۳-۱ شکست دهد. لوئیس، آلوارس و محرز برای سیتی و میر برای سویا در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی
۵) سه تیم بارسلونا، رئال‌مادرید و میلان با ۵ جام پرافتخارترین تیم‌های سوپرجام اروپا هستند. البته بارسا با ۴ نایب‌قهرمانی بالاتر از رئال که ۳ نایب‌قهرمانی دارد و میلان که ۲ مرتبه نایب‌قهرمان شده، ایستاده است.
۱) منچسترسیتی برای اولین مرتبه در سوپرجام اروپا حاضر خواهد شد، چرا که قهرمانی‌شان در لیگ قهرمانان اروپا اولین جامی بود که گرفتند.
۱) سویا که به خاطر افتخارات پرشمار در لیگ اروپا ۶ مرتبه در این دیدار حاضر بوده، فقط یک مرتبه قهرمان شده است. سال ۲۰۰۶ یعنی ۱۷ سال قبل با شکست ۳-۰ بارسا به این جام رسیدند و پس از آن ۵ سوپرجام را باختند.
۴) منچسترسیتی و سویا ۴ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که همه این بازی را سیتی از حریف اسپانیایی‌اش برده است. هر ۴ بازی هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بود.
۲۹) منچسترسیتی ۲۹ مرتبه به مصاف تیم‌های اسپانیایی رفته که حاصل کارش ۱۳ برد، ۶ تساوی و ۱۰ شکست بوده است. آخرین حریف اسپانیایی سیتی، رئال بود که در نیمه‌نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان با برد ۴-۰ و تساوی ۱-۱ این تیم را کنار زدند و فینالیست شدند.
۲۵) سویا ۲۵ مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی قرار گرفته که ۱۰ برد، ۷ تساوی و ۸ شکست حاصل کارش بوده است. آخرین حریف انگلیسی سویا، منچستریونایتد بود که در یک‌چهارم نهایی لیگ اروپای فصل قبل با برد ۳-۰ و تساوی ۲-۲ این حریف را حذف کردند.
۱۶) اسپانیایی‌ها ۱۶ مرتبه قهرمان سوپرجام شده‌اند و پرافتخارترین هستند. سال گذشته پس از ۳ سال دوری‌شان از جام، رئال قهرمان شد. تیم‌های اسپانیایی ۳۰ مرتبه در سوپرجام حاضر بوده‌اند.
۹) انگلیسی‌ها بعد از اسپانیایی‌ها با ۹ قهرمانی در رده دوم قرار دارند. لیورپول، چلسی، منچستریونایتد، ناتینگام‌فارست و استون‌ویلا قهرمان‌های قبلی بوده‌اند و در صورت قهرمانی منچسترسیتی این تیم ششمین تیم قهرمان خواهد بود. ۱۹ مرتبه تیم‌های انگلیسی در دیدار سوپرجام حضور پیدا کرده‌اند.
۷) سوپرجام اروپا ۷ مرتبه بین تیم‌های انگلیسی و اسپانیایی برگزار شده که ۴ قهرمانی به انگلیسی‌ها رسیده و ۳ قهرمانی به اسپانیایی‌ها. آخرین فینال بین این دو کشور را سال ۲۰۲۱ چلسی از ویارئال برد.
۷) در ۱۰ سوپرجام اخیر، ۷ مرتبه این مسابقه از ۹۰ دقیقه فراتر رفته و تکلیف تیم قهرمان در وقت‌های اضافه مشخص شده است. نکته جالب این که این ۷ مسابقه به پنالتی نکشید.
۲) در تاریخ ۴۹ ساله سوپرجام اروپا فقط ۲ مرتبه این بازی با تساوی بدون‌گل تمام شده آن دو مرتبه هم بازی‌ها رفت و برگشتی برگزار می‌شد و دیدارهای رفت گل نداشت. اولی دیدار رفت آبردین و هامبورگ در سال ۱۹۸۳ بود و دومی دیدار رفت میلان و آرسنال در سال ۱۹۹۴.
۲) هردو تیم حاضر در سوپرجام ۲۰۲۳ با شکست تیم‌های ایتالیایی در فینال‌ها به این دیدار رسیده‌اند. منچسترسیتی موفق شد در فینال لیگ قهرمانان اروپا اینتر را شکست دهد. سویا هم در فینال لیگ اروپا با شکست رم قهرمان شد.
۲) پپ گواردیولا پس از قهرمانی‌هایش با بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا، در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ سوپرجام را هم برد.

مصدومان و محرومان
کوین دی‌بروینه کاپیتان بدشانس منچسترسیتی در هفته نخست لیگ برتر مقابل برنلی مصدوم شد تا این بازی حساس را از دست بدهد. دیگر ستاره‌های مصدوم سیتی، روبن دیاس، برناردو سیلوا، جان استونز و کایل واکر ملی‌پوش‌های پرتغالی و انگلیسی هستند. البته ملی‌پوش‌های انگلیسی شاید به این بازی برسند. تانگی نیانزو بازیکن فرانسوی سویا تنها مصدوم این تیم است که به سوپرجام نخواهد رسید.

ترکیب احتمالی دو تیم
منچسترسیتی:
ادرسون، لوئیس، آکانجی، گواردیول، آکه، کواچیچ، رودری، فودن، گریلیش، آلوارس و هالند
سویا: بونو، ناواس، باده، گودِی، آکونیا، فرناندو، راکیتیچ، اوکامپوس، سوسو، لاملا و النصیری
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی