نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
نیکو علی والش؛ نوه محمد علی
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نوه محمدعلی یک بوکسور حرفه‌ای و شکست‌ناپذیر شده و مسابقه خیلی مهمی را در روز شنبه پیش رو دارد. او از خیلی جهات همانند پدربزرگ اسطوره‌ای خودش است.

تقلید از حرکات علی در رینگ بوکس جسارت زیادی می‌طلبد، اما شخصیت نمایشی در DNA نوه بهترین بوکسور جهان وجود دارد. این هفته «نیکو علی والش» شکست‌ناپذیر برای دهمین مسابقه حرفه‌ای خود وارد رینگ می‌شود تا ثابت کند که وارث واقعی میراث ورزشی پدربزرگش محمدعلی است.

این مبارز ۲۳ ساله از زمانی که به یاد می‌آورد، با افرادی روبرو شده که دوست داشتند نوه قهرمان سابق سنگین‌وزن را که در سال ۲۰۱۶ پس از مبارزه طولانی با بیماری پارکینسون درگذشت، شکست بدهند. نیکو به جای تلاش برای نادیده گرفتن سایه بزرگ مشهورترین بوکسور تاریخ، با رقبای خود به سبک واقعی علی روبرو می‌شود.

این مبارز میانه‌وزن که با تایسون فیوری یک مربی و پروموتر مشترک دارد، تاکنون پنج نفر از حریفان خود را ناک‌اوت کرده است. و او تنها نوه علی نیست که میراث خانواده را در رینگ ادامه می‌دهد. برادر نیکو، بیاجو ۲۴ ساله، نیز به تازگی در مدیسون اسکوئر گاردن نیویورک در یک مسابقه هنرهای رزمی ترکیبی می‌جنگید.

یکی از افرادی که به خوبی می‌تواند این دو برادر را با اسطوره بزرگ مقایسه کند، مادربزرگشان «خلیله» است که همسر دوم علی بود و نامش در گذشته «بلیندا بوید» بود. او می‌گوید تماشای نیکو مانند این است که شوهر سابقش برگشته، و به نشریه «سان» می‌گوید: «او استقامت، حرکت، انگیزه و دی‌ان‌ای یک قهرمان را دارد. او می‌تواند واقعاً خوب باشد و من فکر می‌کنم که می‌تواند تا آخر راه قهرمانی برود. مثل تناسخ است.»

محمد علی و نوه‌اش

روزگار سخت

خلیله ۱۷ ساله بود که در سال ۱۹۶۷ با علی ازدواج کرد، همان سالی که او به دلیل امتناع از مبارزه در جنگ ویتنام تحت تعقیب قرار گرفت و عنوان سنگین‌وزن خود را از دست داد. محکومیت او چهار سال بعد توسط دیوان عالی کشور لغو شد. خلیله در روزهای سخت در کنار او ماند و آنها صاحب چهار فرزند به نام‌های مریم ۵۵ ساله، دوقلوها جمیله و راشده ۵۳ ساله (مادر نیکو و بیاجیو) و محمدعلی جونیور ۵۱ ساله شدند. اما به دنبال خیانت مداوم علی، این زوج در سال ۱۹۷۷، دو سال پس از شکست دادن جو فریزر در مبارزه‌ای به نام Thrilla In Manila، از هم جدا شدند. خلیله می‌گوید: «من روزهای بسیار سختی را با او پشت سر گذاشتم و از کارهایی که انجام می‌داد واقعا عصبانی بودم، اما دیگر نمی‌توانستم آن را تحمل کنم، بنابراین مجبور شدم او را رها کنم.»

خلیله علی

نیکو و بیاجو بارها مشت زدن پدربزرگشان بر کیسه بوکس را تماشا می‌کردند و اغلب در مدرسه از آنها می‌پرسیدند که آیا می‌توانند مانند پدربزرگشان مشت بزنند یا نه. و دائما به دعوا دعوت می‌شدند. اما با وجود اینکه نیکو سعی می‌کرد از صحبت در مورد پیشینه خانوادگی خود دوری کند اما راه فراری نداشت. او برای محافظت از خود از ده سالگی مبارزه کردن را یاد گرفت.

نیکو گفت: «همه می‌خواهند یک علی را ناک‌اوت کنند. اولین باری که در باشگاه بوکس مسابقه دادم، این موضوع را حس کردم.»

در همین حال، بیاجو در ابتدا فوتبال آمریکایی را انتخاب کرد و در ایالت نوادا، جایی که خانواده قبل از شروع دبیرستان پسران به آنجا نقل مکان کردند، موفقیت زیادی کسب کرد. راشده امیدوار بود پدرش از نیکو هم بخواهد که ورزشی متفاوت از بوکس را دنبال کند، اما موفق نشد. خانه این خانواده در لاس‌وگاس چندان دور از خانه علی در آریزونا نبود و پسرها پدربزرگ خود را به خوبی شناختند.

نیکو در ۱۵ سالگی از باخت در اولین مسابقه آماتور خود ناراحت و ناامید شده بود، اما علی به نیکو گفت: «برای اینکه بهترین باشی لازم نیست شکست‌ناپذیر باشی. همه اینها بخشی از سفر است. از این سفر لذت ببر. این فرصتی است که به گذشته نگاه کنی و بگویی: من این اشتباه را کردم. من اینجا را اشتباه کردم.»

و شکست نیکو از عشقش به این ورزش کم نکرد.

ماجراهای نوه‌ای از زن دوم اسطوره بوکس/ نوه محمد علی پا جای پای پدربزرگ می‌گذارد؛ می‌خواهند من را شکست دهند تا یک علی را ناک‌اوت کرده باشند!

نیکو در سال ۲۰۲۱ حرفه‌ای شد و با پروموتر کهنه‌کار ۹۱ ساله «باب آروم» که یکی از پروموترهای فیوری بود و بر بیش از ۲۵ مبارزه علی نظارت داشت، قرارداد امضا کرد. او با شوگرهیل استوارد تمرین می‌کرد، کسی که سال گذشته به هدایت فیوری به پیروزی مقابل دیونتای وایلدر کمک کرد.

نیکو با چنین پشتوانه‌ای با سطح بالا، این فرصت را دارد که راه خود را برای قهرمانی ادامه دهد. اما مانند همه مبارزان جدید، نمایندگان او عجله نمی‌کنند و او را هل نمی‌دهند. او روز شنبه در هتل هاردراک در اوکلاهاما با سونا آکیل آمریکایی شکست‌ناپذیر روبرو می‌شود.

خلیله می‌گوید: «او از فرصت خود استفاده می‌کند و محمد را بسیار دوست دارد و می‌خواهد مانند او باشد.» نیکو همچنین با تکان دادن پاهای خود در مقابل حریف، برخی از شجاعت این هنرمند بزرگ را به نمایش می‌گذارد. خلیله ادامه می‌دهد: «گاهی می‌گوید مثل محمد حرکت پا انجام می‌دهد. او می‌گوید که اشتیاق پدربزرگش در ورزش را زندگی می‌کند تا آنچه را که پدربزرگش داشت، کامل کند.»

بیاجو با وجود پیوستن به لیگ مبارزان حرفه‌ای، هنوز یک مبارز آماتور است. او چهار ناک اوت متوالی راند اول چشمگیر را به دست آورد. یک تفاوت بین نسل‌های علی وجود دارد، و آن این است که نیکو از کسانی نیست که با جنگجوی دیگری درگیر بددهنی بشود، برعکس پدربزرگش.

علی در سال ۱۹۶۴ گفت که حریفش سانی لیستون «برای قهرمان جهان شدن بیش از حد زشت است.»

نیکو گفت: «پدربزرگم مبارزات من را به خاطر نامش می‌فروشد. تنها کاری که باید انجام دهم این است که سخت تلاش کنم و فداکاری و توانایی خود را نشان دهم و موفقیتم خود به خود مبارزاتم را می‌فروشد. من مجبور نیستم مثل او مردی متکبر و پر سر و صدا باشم.»

ماجراهای نوه‌ای از زن دوم اسطوره بوکس/ نوه محمد علی پا جای پای پدربزرگ می‌گذارد؛ می‌خواهند من را شکست دهند تا یک علی را ناک‌اوت کرده باشند!

از جمله کسانی که سعی در طعمه کردن برادران علی دارند، یوتیوبر و بوکسور «جیک پل» است که هر دوی آنها را به مبارزه دعوت کرده است. اما جیک با ۱۸۵ سانت قد و ۸۵ کیلو وزن به طور قابل توجهی از هر یک از برادران بزرگتر است. بیاجو گفت: «من با جیک پل مشکلی ندارم، اما او باید با کسی که اندازه خودش است مبارزه کند.»

بعید است که جیک آخرین کسی باشد که سعی می‌کند با لاف زدن اینکه می‌تواند علی را شکست دهد، نام خود را تبلیغ کند. نیکو می‌داند که چه نام خانوادگی بزرگی دارد و همه می‌خواهند او را شکست بدهند. او گفت: «همیشه همینطور است، آنها فقط می‌خواهند بتوانند یک علی را شکست دهند، اما من آماده‌ام.»

تایسون فیوری همچنین با کاریزمای زیاد و حرکات نمایشی خاصش مانند آواز خواندن پس از مبارزه، با علی مقایسه شده است، و خلیله از طرفداران اوست، اگرچه می‌افزاید: «فکر می‌کنم تایسون فیوری مبارز بزرگی است، اما او محمدعلی نیست. به هیچ وجه. او می‌تواند سعی‌کند مانند محمدعلی باشد و اعتماد به نفس و همه اینها را داشته باشد، و این چیز خوبی است، اما او محمدعلی نیست.»

نیکو در دوران نوجوانی از مقایسه شدن با پدربزرگش فراری بود، اما می‌داند که از میراث علی گریزی نیست. در عوض، او با خالکوبی دو پرتره از علی روی بازویش، این موضوع را پذیرفت.

بیشتر بخوانید:

ماجراهای نوه‌ای از زن دوم اسطوره بوکس/ نوه محمد علی پا جای پای پدربزرگ می‌گذارد؛ می‌خواهند من را شکست دهند تا یک علی را ناک‌اوت کرده باشند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی