همه فوق ستاره‌هایی که به ایران سفر کردند/ روزی که ورزشگاه آزادی جای سوزن انداختن نداشت
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

طی سال‌های گذشته فوق ستاره های زیادی برای انجام بازی‌های رسمی و دوستانه به ایران آمدند.

حضور ستاره‌های دنیای فوتبال در تیم‌های عربستانی و همگروهی این تیم‌ها با نماینده‌های ایران شاید به لحاظ فوتبالی کار تیم‌های ما را برای صعود از مرحله گروهی و حتی رسیدن به مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا سخت و دشوار کند، ولی جذابیت فوق العاده ای دارد و خیلی از علاقه مندان به فوتبال از همین حالا بی صبرانه منتظر تقابل تیم‌های ایرانی با ستاره‌های گران قیمت دنیای فوتبال هستند.

هرچند هنوز وضعیت میزبانی تیم‌های ایرانی برای میزبانی از عربستانی‌ها مشخص نیست و ای اف سی هنوز مشخص نکرده که این بازی‌ها در زمین بی طرف برگزار خواهد شد یا خیر، ولی به طور حتم آمدن ستاره‌هایی مثل رونالدو، مانه، بنزما، کانته، نیمار و... در ایران بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. با این حال مرور تاریخ نشان می‌دهد که قبلا هم ستاره‌های زیادی به ایران آمدند و مقابل تیم‌های ایرانی در قالب بازی‌های رسمی و دوستانه به میدان رفتند.

همین چند سال پیش ورزشگاه آزادی میزبان دیدار ستارگان ایران در مقابل ستارگان فوتبال جهان بود و چند بازیکن شناخته شده چون روبرتو کارلوس، لوئیس فیگو، فابیو کاناوارو، مارسل دسایی و پائولتا و .. در ورزشگاه آزادی حضور داشتند و برابر ستارگان فوتبال ایران به میدان رفتند. در این بازی روبرتو کارلوس، لوئیس فیگو و پائولتا پس از سال‎ها به گلزنی پرداختند و این که در تیم ایران، بازیکنانی نظیر احمدرضا عابدزاده، علی کریمی، کریم باقری، حمید استیلی و خداداد عزیزی بازی کردند.۷ آذر سال ۹۲ روزی بود که به دعوت باشگاه پرسپولیس ،پیشکسوتان باشگاه میلان به تهران آمدند و در یک بازی دوستانه مقابل پیشکسوتان پرسپولیس قرار گرفتند.

در آن تیم میلان نفرات سرشناسی چون فرانکو بارزی، پائولو مالدینی، گتوزو، بوبان و ... حضور داشتند و هواداران پرسپولیس فرصت دیدن این ستاره‌ها را از نزدیک پیدا کردند. قبلا از این هم باشگاه پرسپولیس یکبار از بایرن مونیخ با تمام ستاره‌هایش دعوت کرده بود تا به تهران بیاید و در بازی خداحافظی احمدرضا عابدزاده شرکت کند. ستاره‌هایی مثل اولیور کان، بالاک، زی روبرتو، صالح حمیدزیچ، فیلیپ لام و لوسیو عضوی از آن تیم بودند و البته علی کریمی‌ستاره فوتبال ایران هم در بایرن مونیخ بازی می‌کرد و مقابل تیم سابقش به میدان رفت. آن بازی با نتیجه دو بر یک به سود بایرن به پایان رسید و مرحوم انصاریان زننده تک گل پرسپولیس در آن بازی بود.

چندی بعد از زلزه تلخ بم که منجر به کشته شدن هزاران هموطن ما شد، تیم ملی آلمان با تمام ستارگان خود و هدایت یورگن کلینزمن به ایران آمد و تواسنت با دو گل فابین ارنست و توماس برداریچ ایران را شکست دهد. این دیدار از آن جهت مهم بود که بعد از مدت‌ها یک تیم بزرگ جهان به ایران آمده بود. در این دیدار علی کریمی توانست بارها با دریبل‌ها و حرکات انفجاری خود ستارگان آلمانی از جمله میشائیل بالاک را مقهور قدرت و تکنیک خود کند.

همه فوق ستاره هایی که به ایران سفر کردند/ روزی که ورزشگاه آزادی جای سوزن انداختن نداشت

در آن روز ورزشگاه آزادی پر از تماشاگر بود و به قول معروف جایی برای سوزن انداختن وجود نداشت. تیم ملی در آن بازی نمایش بسیار خوبی داشت و حتی می‌توانست بازنده نباشد. با این حال تجربه بالای آلمانی‌ها، نمایش عالی ینس لمن و تجربه کم تیم ملی در بازی‌های بزرگ باعث شده بود که ما بازنده آن بازی باشیم. ژاوی هرناندز اسطوره باشگاه بارسلونا و تیم ملی اسپانیا که به همراه این دو تیم به همه افتخارات ممکن هم رسید، دیگر ستاره ای بود که به تهران آمد.

ژاوی در سال‌های پایانی دوران فوتبالش در السد قطر بازی کرد و در لیگ قهرمانان آسیا چند بار به تهران آمد تا مقابل پرسپولیس و استقلال بازی کند. حتی بازی آخر ژاوی در فوتبال در تهران و مقابل پرسپولیس برگزار شد و او همواره در مصاحبه‌هایش از ایران و تهران به نیکی یاد می‌کند. رائول گونزالس اسطوره رئال مادرید هم در اواخر فوتبالش در السد بازی کرد. رائول که یکی از محبوب ترین ستاره‌های تاریخ باشگاه رئال محسوب می‌شود، به همراه السد راهی اهواز شد و مقابل فولاد قرار گرفت.

پیشتر هم ریوالدو ستاره فوتبال برزیل و بارسلونا وقتی عضو تیم بنیادکار بود در تهران مقابل پرسپولیس و سایپا و در اصفهان با سپاهان بازی کرد. فوق ستاره تکنیکی سابق بارسا، میلان و تیم ملی برزیل که بین ایرانی‌ها هم خیلی محبوب بود، در مجموع ۳ گل به تیم‌های ایرانی زد که تک گل او از روی نقطه پنالتی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی منجر به حذف قرمزها شد. کلودیو کانیگیا ستاره سابق تیم ملی آرژانتین که در جام‌های جهانی ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ برای تیم ملی کشورش به میدان رفت یکی از بازیکنان بزرگ تاریخ فوتبال کشورش بود که او نیز مانند خیلی از هم دوره‌های خود در سالهای پایانی فوتبالش به القطر قطر پیوست و با این تیم به ایران سفر کرد و برابر ذوب آهن قرار گرفت.

شاید بزرگترین بازیکنی که تا به حال به ایران آمده، اسطوره فقید دنیای فوتبال پله بود. فوق ستاره برزیلی که خیلی‌ها او را یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌دانند، قبل از انقلاب به تهران آمد. پله همراه سانتوس به ایران آمد و توانست در ورزشگاه آزادی نیز گلزنی کند. او برابر تیم دوم ایران یا همان منتخب تهران به میدان رفت و توانست دو گل برای سانتوس به ثمر برساند. تا این دیدار با برتری ۵ بر صفر سانتوس به میدان برسد.

قبل از انقلاب به غیر از پله یکی دیگر از ستاره‌های فقید دنیای فوتبال یعنی اوزه بیو هم به ایران آمد. این ستاره پرتغالی که عضو بنفیکا بود،دو بازی دوستانه مقابل پرسپولیس و پاس انجام داد و اوزه بیو در هر دو بازی به میدان رفت.ایرانی‌ها همیشه از حضور ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا در ایران استقبال کردند و الان هم بی صبرانه منتظر آمدن ستاره‌هایی مثل رونالدو،نیمار و بنزما به ایران هستند. اتفاق جذابی که هنوز قطعی نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم شرایط میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی از یکدیگر به چه شکلی خواهد شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی