نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
جلال چراغپور
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان درباره علل ناکامی تیم ملی امید گفت: با قدرت و قاطعیت می‌توانیم بگوییم مشکل از مربی  ایرانی و خارجی نیست.

جلال چراغپور کارشناس فوتبال  درباره حذف تیم ملی امید از  مسابقات انتخابی المپیک، مصاحبه ای انجام داد که بخش هایی از آن را در زیر می خوانید:

*مسئله  تیم ملی امید چند بعدی  و پیچیده است و با یکی، دو تحلیل قابل بررسی نیست و ۵۲ سال است که تیم ملی امید ما نتوانسته به المپیک برود. اینجا مسئله بغرنج و چند وجهه‌ای وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق این مسئله را بررسی کنیم چند جنبه دارد.

*ما حدود ۲۰ مربی یا بیشتر در این سال‌ها برای تیم ملی امید استفاده کرده و از پیشکسوتان بزرگ فوتبال کشورمان، مربیان خارجی، مربیان نسل جدید  و از مربیانی که شانس این را داشتند با تیم ملی امید موفق شوند استفاده کردیم، اما همیشه تیم ملی  امید حذف شده است. به هر حال با قدرت و قاطعیت می‌توانیم بگوییم مشکل از مربی  ایرانی و خارجی نیست.

*به نظرم باید صورت مسئله را باید در جای دیگری پیدا کنیم. من فکر می‌کنم سن بازیکن و آموزشی که  به او می‌دهیم در رقابت با یکدیگر قرار دارند یعنی سن، آموزش را تعقیب می‌کند. اگر آموزش، تکنولوژی پیشرفته نداشته باشد سن از آموزش رد می‌شود یعنی شما تمرینات را برای ۱۳ ساله‌ها می‌دهید، اما بازیکن شما ۱۷ سالش است. در نتیجه ما زمانی که تیم ملی امید را به خارج از کشور می‌بریم یعنی فوتبال ۱۳، ۱۴ ساله‌ها را بلد است و یا برعکسش رخ می‌دهد.

*بلوغ فوتبال ما دیر اتفاق می‌افتد چرا وقتی  بازیکن ۲۳، ۲۴ سالش می‌شود به اروپا می‌رود و آقای گل می‌شود، اما وقتی ۲۶ سالش می‌شود  و در تیم ملی امید بازی می‌کند حذف می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که سن بلوغ فوتبال ما دیر به دست می‌آید. چرا بازیکنی مثل ژاوی در سن ۱۷ سالگی برای تیم ملی اسپانیا  بازی می‌کند، اما ما امیدهایمان فوتبال تیمی‌شان را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که فوتبال ۱۴ ساله بازی می‌کنند. پس  تکنولوژی تمرین و دانش در گردش تمرینات  ما متناسب با سن رشد بازیکنان نیست و این را باید با تربیت مربی درست کنیم و  سرعت آموزش مربیان خود را بالا ببریم.

چرا فوتبال ایران به المپیک صعود نمی کند؟/ کارشناس مشهور ابهامات را روشن کرد

*ما ۴۸ سال است با تیم ملی امید به المپیک نرفتیم. ما با عنوان و اقسام مربیان به المپیک نرفتیم و این یک مورد است. بازیکنانی که فکر می‌کنیم فوتبالشان به بلوغ رسیده دور هم جمع می‌کنیم و تیم امید درست می‌کنیم و آن‌ها گروهی هستند که اسمشان امید است، اما تیم نیستند. برای تیم شدن یکسری تعاریف وجود دارد که یک تیم شاکله تیمی پیدا کند. آن بازیکنانی که دور هم جمع می‌کنیم یکی یکی‌شان خوب بازی می‌کنند، اما جمعشان می‌کنیم و یک خواسته‌ای داریم نمی‌توانند انجام بدهند. بازی فردی تیم ملی امید ما خوب است، اما کار تیمی ما خوب نیست.

*بازیکنان تیم ملی امید با وجود اینکه برابر تیم ملی ازبکستان باختند، اما در باشگاه هایشان بهترین بازیکنان هستند. بازی‌های تدارکاتی هم کفایت نمی‌کند و همه چیز دور هم جمع می‌شوند و اکنون در مسابقات مقدماتی المپیک به ۱۶ تیم راه پیدا نکردیم  در صورتی که قبلا به جمع ۴ تیم راه پیدا می‌کردیم و همین طور به عقب می‌رویم.

*نسل جوانمان باید زبان تخصصی فوتبال را بلد باشد لااقل  فوق لیسانس و دکترا داشته باشند را جذب کنیم و شاکله مدرسان را در فدراسیون فوتبال تغییر بدهیم و همه آن‌ها را عوض کنیم و آزمون سراسری از آن‌ها بگیریم و مصاحبه بگذاریم و یک انقلاب در آموزش به وجود آوریم.

*ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها بنیان آموزش خود را تغییر دادند و خودشان هم بالای سر تیمشان هستند. تیم ملی ژاپن توانست  تیم ملی آلمان و ترکیه را شکست بدهد و  این حادثه نیست. ما اگر بخواهیم این کار را کنیم دیگر اتفاق افتاده به وسیله فرد درست نمی‌شود و اینکه یک نفر بگردیم که ببینیم چه کسی هست دیگر نیست و باید فدراسیون فوتبال مکانیزمی درست کند، کاری که همه کردند و انقلاب در تمرینات، نگرش و بینش ایجاد کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • محسن IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    به نظر من مشکل فوتبال ما اول سخت افزار هست که بهترین ورزشگاه ما الان فرسوده وفاقد چمن هیبریدی با کیفیت تاکید می‌کنم تازه ورزشگاه اصلی فاقد چمن با کیفیت است چه برسه به زمین تمرین که اساس آموزش فوتبال است که ما در سنین آموزش پایین از زمین با چمن نامطلوب یا مصنوعی استفاده می‌کنیم که به هیچ وجه نمیشه با سرعت بالا وسر بالا تمرین کنی پس نتیجش چه میشه فوتبال کند و بی برنامه یکی دیگه از مشکلات فوتبال ما دلالی واینکه هر کس آشنا وپول داشته باشه میتونه فوتبال بازی کنه در صورتی که بهترین استعداد ها چون از بین مردم کم بضاعت هستند نمیتونن پول بدن تا وارد این چرخه بشن خلاصه مشکل زیاده آقای چراغ پور هم دائم سعی داره یه چیز خاص بگه در صورتی که اگه مشکل سخت افزار وحذف دلالی وانتخاب بهترین استعداد ها باور کنین ما چز چند کشور میشیم
  • ali IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    من همیشه میگم بچه ها باید زودتر برن اروپا یا قطر لژیونر بشن تا سطحشون بالا بره توی امکانات و تمرینات خوب. همیش میگم 18-20 ساله های اروپا مثل ژاوی گاوی بلینگام فودن ویرتزز و بقیه توی بالاترین سطح فوتبال دنیا دارن مثل یک بزرگسال بازی میکنن ولی 18-20 ساله های ما در کجا دارن بازی میکنن؟ این چرخه نامعیوبه. الان حزباوی و الهیار رفتن کاری خوبی کردن، حالا فرض کنید بقیه هم برن چقدر خوب میشه. میبینیم که عربستان گفته بازیکنان امیدشو داره میفرسته اسپانیا تا تمرین ببیننن. پس حالا که ما داخل کشور نمیتونیم تربیت کنیم. بهتریه لژیونر کنیم. باشگاه ها باید زود اجازه خروج بدن و در عوض حق رشدشونو بگیرن. الان حسن نژاد سپاهان حقشه حتما بره اروپا نه اینکه بمونه و شیرش رو بکشن مثل یاسین و بعد تموم بشه فوبالش.
  • محمدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    درسته از کی روش و برانکو خوشم نمیاد ولی ایران مربیان اقتدارگرایی مث کی روش و برانکو میخاد نه خود کی روش مربی ای که هرچی فدراسیون و تاج بگه از ترس اخراج نگه بروی چشم همین در همه رده ها از نوجوانان تا بزرگسالان نمونه اش دعوت سرلک توسط قلعه نویی به تیم ملی
    • شاهین IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      داداش اگه نمیتونی نظر بدی واقعا نظر نده آخه بحث جای دیگه است شما دارید رنگیش میکنید بعدش مگه قبل از اون به تیم ملی دعوت نمیشد مگه تو تیم ملی اکثرا بازی نکرد مگه این بازیکن بازیکن فیکس پرسپولیس نیست و یکی از موفقیت‌های تیم پرسپولیس چه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید که قهرمان سه گانه سال قبل شد یکی از مهمترین ارکان این تیم همین آقای سرلک بود مگه دوره آقای کوروش که چشم دیدن بازیکنان پرسپولیس را نداشت ولی این بازیکن و دعوت کرد چون اینقدر خوب بود نمی‌توانست دعوت نکنه مگه مربی بعدی دعوتش نکرد خوب آقای قلعه‌نویی نوعی هم دعوتش کرد با اینکه استقلالیه دو آتیشه است مثلاً مگه حاج صفی چند سال دعوت میشه به تیم ملی براینکه سنش بالاست ولی خوب دعوت میشه کسی چیزی میگه پس چرا الکی میخواهید گیرش بدید به یه چیز دیگه ببین داداش اینا سرمایه ملی ما هستند جدا از وفاداری به رنگ و نیمی
  • saeed IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    دیر بزرگ می شویم
  • شاهرخ خان: IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    چه کشف جدیدی!! مشکل فوتبال و کلا آموزش و پرورش ما به کارگیری مربیا و معلمین بیسواد و بی‌تجربه داخلیه که چون خودشون چیزی یاد نگرفتن اینا هم بلد نیستن چیزی به دیگرون یاد بدن. مشکل بزرگ مملکت ما اینه که بدترین و ضعیفترین و تازه‌کارترین معلمین عهده‌دار آموزش نونهالان و کودکان ما هستن در حالی که باید بهترین و باسوادترین و خبره‌ترین معلمین که از فن بیان خوبی برخوردار باشن در مقطع ابتدایی یا فوتبال پایه به کار گرفته بشن. معلمی که تجربه و سواد کافی نداره اصولا بلد نیست چیزی به بچه‌ها یاد بده. خیلی از فوتبالیستهای ما استپ ساده، حفظ توپ، شوت زدن، سر زدن و ارسال ساده توپ رو بلد نیستن و اصول دفاع و حمله و جایگیری درست رو نمیدونن. فوتبالیستهای ما تازه تو ۲۵ سالگی فوتبالیست میشن و چه کنیم که مقطع امید ما زیر ۲۳ ساله. بارها این چیزا رو گفتیم ولی کو گوش شنوا. البته ما مشکل مربی هم داریم که میتونه با استراتژی غلطش تیمو به "گاو" بده!! عنایتی، منصوریان، نکونام، فکری، الهامی، فیروز کریمی، مجید جلالی و رضا مهاجری چیزی برای ارائه ندارن. بهترین مربیای ما مجتبی حسینی، مهدی تارتار و رسول خطیبی هستن از نظر من.
  • همای IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    یکبار مسیر والیبال از زمان کیم کره ای تا ولاسکو را مطالعه کنیم آنوقت همه چی دستمون میاد
  • فرامرز IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    حسن حبیبی مربی خوبی بود در پیش از انقلاب دو بار هم پاس تهران را در سال های 1355 و 56به قهرمانی جام تخت جمشید رساند اما خوب زمانی که مربی تیم امید شد از سالهای درخشان مربی گریش 13 سال گذشته و از علم روز بدور بود بازیکنان خوبی در اختیار داشت اما حاصل دو بار ناکامی در راهیابی به المپیک های 1992و 1996 بود اگون کوردس هم مربی سفارشی ای بود که تا همین امروز شما اثری از او نمی شنوید حاصل شکست در راهیابی به المپیک سیدنی 2000 بود بگوویچ مربی خوبی بود اما در عرصه بازیکن سازی شما در کارنامه اش جام و افتخاری نمی بینید حاصل راه نیافتن ایران به المپیک 2008 حمید استیلی زمانی که مربی تیم امید شد دقیقاً جایی چهار سال مربی نبود در همان زمانی هم که مربی بود کارنامه درخشانی نداشت حاصل نرفتن به المپیک 2020 درباره‌ی رضا عنایتی هم که صحبتی نکنیم بهتر است بطور خلاصه راه نیافتن تیم ملی امید به المپیک دقیقاً حاصل شایسته نبودن سرمربی در درجه اول بوده آلزایمر نداریم که گذشته را ندانیم به مردم آدرس غلط ندهیم فوتبال ورزش گروهی ست و مربی نقش اول دارد.کاسه کوزه را سر بازیکن خراب نکنیم.
  • فرزین IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    تا وقتی ورزش مثل خیلی از ارگانها سیاسی اداره بشه و بجای رئیس نظامی ، یک فوتبالیست با سواد و دارای پرستیژ ریاست نیاد اصلا نمیتونیم حرف از علم روز و امکانات بزنیم.من که معلمم ،نمیتونم تو کار ورزش نظرتخصصی بدم.من که ارتشی ام نمیتونم برم رئیس فدراسیون ژیمناستیک بشم.الان تاج چند ساله بالای سر فوتبال ماست؟ چه کار بزرگی کرده؟ در جهان فوتبال تو همین آسیا چکار کرده؟ حالا بهش بگن باید برای پیشرفت فوتبال پایه این کارها انجام بشه.خب این کارها پول و زمان میخواد و این آقا صبر نداره مثل جریان اسکوچیچ نتیجه آنی و سریع و موقت میخواد.اگر برنامه برای فوتبال بخواد بریزه میبینه چندین سال حداقل ۱۰ سال زمان لازم داره و میگه من که تا اون موقع شاید نباشم.پس قید این جور برنامه ها زده میشه نه تاج و نه هیچ رئیس فدراسیون غیر فوتبالی اینکار رو نه کرده و نه خواهد کرد.کسی باید زمام فوتبال رو بدست بگیره که اولا دلسوز وطن و فوتبالش باشه و شکست در آسیا از ژاپن و کره و عربستان و قطر براش ننگ باشه .پس اینطور آدمی میاد برای آینده فوتبال کشورش برنامه جامع تدارک میبینه.ولی بدبختانه فوتبال ما دست یک مشت بیسواد عقده ای افتاده.
  • طهمورث خسروانی RO ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    با احترام بازیکنان امید چندتا بازی دوستانه انجام دادنند . آنها حتی باسم همدیگر را نمی شناختند دوتا بازی تدارکاتی نداشتند /چند تا بازیکن را دور هم جمع میکنم تا بروند میدان /درست همدیگر را پیدا نمیکردنند /آقای عنایتی مقصر نبود مقصر فدراسیون فوتبال آقای سجادی بود / خرج نمی‌کنند نتیجه می‌خواهند / کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده اند /خدا را شکر که نرفت وگرنه بیشتر آبروی ایران میرفت
  • سرخ کابوس آبی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    پرسیدن وپرسش عیب نیست -ندانستن عیب است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی