نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
مرسی آقای زاکانی که رونالدو را برایمان آوردی!/ نماینده ایران پرسپولیس است نه کریس/ سیل سلفی مسئولان آبروی فرهنگ را برد، نه دنبال اتوبوس‌دویدنِ مردم!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

موج حضور رونالدو در تهران همه‌چیز را تحت الشعاع خود قرار داد، حتی موج‌سواری نهادهایی چون شهرداری تهران...

این مردم «ندید بدید»...

فصل الخطاب و خلاصه تمام اخبار در ۲۴ ساعت اخیر همین بوده است. هر کس با هر میزان سواد و هر بضاعت فرهنگی، با هر جایگاه اجتماعی و شغلی به  خود اجازه می‌دهد تا رفتارهای مردم در استقبال از کریستیانو رونالدو را نقد کند!

چقدر بعید است که این افراد نام برتراند راسل را شنیده باشند! فیلسوف و جامعه‌شناسی مشهور که جمله‌ای به یادگار دارد: «اکثریت هر جامعه را عوام تشکیل می‌دهند»

وقتی می‌گوییم عوام، تکلیف مشخص است! یعنی باید چیزی بکاری تا توقع درو داشته باشی، یعنی وظیفه دولت‌ها در قبال مردم، در قبال آموزش آن‌ها و اینجاست که فرق بزرگ مدیران و مردم عادی نمایان می‌شود.

به شکل کلی هر مجموعه‌ای شبیه مدیرش می‌شود ولی در تمام آمارهای جهانی و در تمام طول تاریخ هرگز جامعه‌ای یکدست و مدینه‌ای فاضله در عالم واقعیت وجود نداشته که اگر داشت، تلاش بشر و تمام انبیا الهی و تمام متفکران بشری برای هدایت در این مسیر نبود...

قرار نیست تمام آدم‌های یک جامعه مثل هم لباس بپوشند، مثل هم فکر کنند و مثل هم رفتار کنند. در هر جامعه‌ای آدم ناهنجار هست، آدم بیمار هست، آدم متجاوز هست و اصلا برای همین است که نهادهای قانونی شکل می‌گیرند تا از امنیت جامعه حراست کنند. برای همین است که در هر جامعه‌ای نهادهای آموزشی تشکیل می‌شود تا به مردم یاد بدهند چگونه رفتار کنند. وقتی چنین معضلاتی اجتماعی می‌بینیم ساده‌ترین کار این است که یقه مردم را بگیریم اما کار اصلی آن است که سراغ مسئولان امر برویم! آیا آن‌ها در کار خود کوتاهی کرده‌اند؟ فراموش نکنیم که در بهترین شرایط و کیفیت باز درصدی هستند که قابل هدایت نباشند اما...

روزی نه‌چندان دور خانم فدریکا موگرینی، رئیس وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مجلس شورای اسلامی آمد. صحنه‌های سلفی گرفتن نمایندگان باعث آبروریزی جهانی شد. آن‌روز کسانی که منتقد دولت بودند تا توانستند بر طبل این رسوایی کوبیدند. حرفشان هم حساب بود؛ یک نماینده مجلس سمبل و نماد حاکمیت است؛ فرق دارد با عوام و آدم عادی! او باید -حداقل- ظاهر را حفظ کند، باید بلد باشد به مسائل مهم‌تر نگاه کند چون به عنوان نماینده مردم آن‌جا نشسته و آبروی یک ملت است. ملتی که می‌بیند نماینده‌اش دنبال فالوئر در فضای مجازی است معلوم است دنبال اتوبوس رونالدو می‌دود!

چرخ روزگار چرخید و همان منتقدان آن روز شدند مسئولین امروز... اولین و مهم‌ترین انتظار از آن‌ها این بود که چیزی را که می‌دانستند غلط است تصحیح و کاری که می‌گفتند نشده و زمین مانده را خود انجام دهند. بر سر هر مسئولیتی که هستند برای مردم کار کنند و خروجی کار آن‌ها تفاوتی را ایجاد کند. حال نگاه کنید به همین خروجی!

از نهادهایی که مسئولیت آموزش را بر عهده دارند چه خبر؟ نهادهای فرهنگی همچون سینما یا موسیقی در چه وضعیتی هستند؟ همه دنبال سلفی! و حالا نگاهی بیاندازید به نهادهای دیگر که انگار هیچ مسئولیتی ندارند جز خرابکاری!

بنر شهرداری تهران برای رونالدو

در بسیاری از مناطق دنیا شهرداری‌ها با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و مالی سمینارهایی را برگزار کرده و جشن‌هایی می‌گیرند، افراد مشهور و محبوب دنیا را به همین بهانه دعوت می‌کنند تا با تاثیرگذاری روی آن‌ها و استفاده غیرمستقیم از زیر ذره‌بین بودن آن‌ها برای تبلیغات خود سود ببرند.

امروز در گوشه و کنار شهر تهران بنرهایی از خوش‌آمدگویی به رونالدو می‌بینیم که هر کس نداند فکر می‌کند این شهرداری تهران بوده که فوق ستاره پرتغالی را به ایران دعوت کرده و او برای یک کار تبلیغاتی اینجاست! انگار نه انگار که لیگ قهرمانان آسیاست؛ انگار نه انگار که تفکر همین آقای شهردار و دوستانش باعث شد ۷ سال تیم‌های عربستانی به ایران نیایند و حالا چقدر راحت نتیجه تلاش کسانی که این مشکل را حل کرده‌اند را به نام خود سند می‌زنند!

اصلا شما چه کاره‌اید آقای شهرداری؟ آیا در رأس یک ارگان حق داری بیت‌المال را به نفع خود هزینه کنی؟ آیا در انجام وظایف اصلی خود موفق بوده‌اید و در ایام فراغت به این جوانب می‌پردازید؟ آیا این شهر دیگر هیچ مشکلی ندارد؟

فرض کنیم که برای این بنرها ایکس تومان هزینه شده؛ آیا جایی بهتر برای این هزینه وجود نداشت؟ هزینه هیچ، نمای خارجی این رفتار و آبروریزی را چطور جمع می‌کنی؟ این کار خود تشویق عوام هست برای رفتاری که باعث آبروریزی است! وطیفه تو فرهنگسازی است یا موج‌سواری؟ تو بودجه و اختیار داری تا پیش‌رو باشی نه تابع جمع، آن‌هم اقلیت نادان! اصلا هدف از این کار چه بود؟ کجای وظایف شهرداری‌ها نوشته؟

و اما مهم‌ترین قسمت قضیه دخالت منفی علیه «منافع ملی» است. قرار است تا ساعاتی دیگر یک مسابقه ورزشی مهم برگزار شود. بین بهترین و محبوب‌ترین تیم فوتبال کشورمان با یک تیم خارجی، آن‌وقت شهرداری پایتخت به طرزی غیرقابل‌باور جانب رقیب را گرفته و در تضعیف روحیه تیم خودمان می‌کوشد! کدام یک از مسئولین شهرداری به اردوی پرسپولیس رفتند؟ کدام‌یک از مشکلات زمین تمرین پرسپولیس را شهرداری حل کرد؟ کدام کمک به باشگاه پرسپولیس از طریق شهرداری انجام شد؟ آیا بهتر نبود پول همین بنرها را به عنوان پاداش به بازیکنان کشورمان می‌دادید تا برای ایران افتخار بیاورند؟ شهرداری هم بودجه دارد، هم امکانات و هم حمایت قانونی؛ از کدام این‌ها برای پیشرفت ورزش استفاده کرده است؟

بیلبورد برای النصر در تهران

مرسی آقای زاکانی که رونالدو را برایمان آوردی!/ نماینده ایران پرسپولیس است نه رونالدو/ سیل سلفی مسئولان آبروی فرهنگ را برد نه دنبال اتوبوسِ رونالدو دویدنِ مردم

شهرداری وظیفه فرهنگ‌سازی دارد نه موج‌سواری. این‌که چون مردم، مردم عادی، دنبال اتوبوس یک ستاره فوتبال می‌دوند و در فضای مجازی فعلا این موضوع سوژه است آیا این مجوز را به ما می‌دهد که به نفع خودمان بهره‌برداری کنیم؟ مثل کاری که مدیرعامل پرسپولیس کرد؟ شما پول و امکانات و قانون را در اختیار دارید تا از این جایگاه برای خدمت به مردم و فرهنگ‌سازی استفاده کنید نه این‌که به دنبال عوام راه بیفتید هر کار آن‌ها می‌کنند را تکرار کنید!

کاش آقای زاکانی به همراه تمام شهرداران مناطقش به دیدار رونالدو می‌رفت و عکس‌های این مراسم را -مثل مدیرعامل پرسپولیس- روی بنرهای سطح شهر می‌گذاشت. آن‌وقت دیگر تکلیف ما هم معلوم می‌شد و مجبور به نوشتن نمی‌شدیم و تنها طبق روال همیشگی افسوسی می‌خوردیم و سری تکان می‌دادیم و تمام می‌شد می‌رفت پی کارش!

در همین ارتباط ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳۳
  • ساسان IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    نویسنده ی گرامی کلی آسمون ریسمون بافته تا شهرداری که از جناح مخالف سیاسی هستش رو بکوبه!!! خوبه ایشون هم مثل شهردار هم جناح شما جرمش کشتن همسر دومش با شلیک گلوله می بود !؟ جرم این شهردار زدن چهارتا بنر خوش آمد گویی هستش، ببخشیدش سعی می کنه کم کاریش رو جبران کنه.
    • شهروز IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      جناح مخالف ؟ ! فاز شماها چیه که یک مساله ملی رو به چپ و راست نسبت میدین ؟ همون شهردار قاتل جناح موافق الان آزاده . احتمالا یا سن شما کمه یا فکر می‌کنید ما بچه‌سالیم .
    • علیرضا IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      شما با اخلاقها که پای صحبتهای اساتید اخلاق بزرگ شدید! یک درصد هم بزارید به خاطر خدا که چیزی بوده و شما نمیدانید. گناه شما که چند ساله دارید از خحالت اون یارو درمیاید طبق شرع وحشتناکه. چون نجفی شهردار بوده باید هر کاری زاکانی کرد آب طلا بریزیم رو دستش؟
    • حقگو IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      اینجا جای جناح و جناح بازی دلواپسان نیست برو در روزی نامه شهرداری کامنت بگذار داداچ
  • اس اس.تیم مردمی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    لنگ حقیر وبی افتخار نماینده ایران نیست بلکه نماینده فدراسیون. وزارت ورزش وکمیته داوران هست که این قدر ازش حمایت میکنن کاش این حمایتها از چوکای تالش بود حداقل یکبار قهرمان بین المللی شده بود.
    • محمد صادق🚩 IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      آخه کیسه کش متوهم ، فینال واقعی آسیا رو دیدی که میای به چهار جانبه می‌نازی 🚳🚳🤐
    • حسود پلاستیکی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      واقعا دارید از حسودی دق میکنیدا
    • اس اس.تیم مردمی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      درجواب محمدصادق. این قدر فینال واقعی فینال واقعی میکنید فقط به لطف کرونا ونبود تیمهای بزرک دیدید. حالا از گروه برید بالا فینال پیشکش
    • سیبسرخ IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      شمامشکلت چیه؟اول به پرسپولیس عزیزتوهین میکنی که نشون ازفهم نداشته وشعوری که متاسفانه هیچ اثری ازش درتودیده نمیشه داره دوم به باشگاه استقلال توهین میکنی که اینهم نشون ازفوتبالی نبودنت میده!سوم احتمالاازدارودسته اون یارودزدو لاتولمپن ساکت آشولاشودارودستش هستی!شمااگرحیلی دلت برای چوکامیسوزه بگو سپاهان یخورده ازپولای مردم بدبختوکه باهاش ریختوپاش میکنه بریزن بحساب چوکا/اگرهم ازطرفدارای تِرتِر-تبریزی بگو اقای زدزدی بزرگ برای چوکاخرج کنه!!!ضمناشماکه فینال اسیارودیدی یکم تعریف کن تاماهم ببینیم؟؟؟خدا روزیشوجای دیگه پخش میکنه بروقابلمه بیارتا۴تاقاشق برات بلکه بریزه
    • Arash IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      چقدحقیر نفرت انگیزید شما... خداروشکر که روز بروز پرسپولیس محبوب تر از قبل میشه و شماها از عقده تلف میشید
  • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    انشاالله بچه ها خودشون رو به این اسامی نبازند و بازی خوبی بشه و البته پرسپولیس بازی رو ببرد
  • حسن IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    بهترین و محبوبترین تیم کشور؟!؟! 😂😂 خداییش چی میزنید ؟؟ بعدشم تا الان سابقه نداشته کل کشور برای یک تیم بسیج بشن! تا وقتی بقیه تیمها بودن صرفا آرزوی موفقیت مسئولین بدرقه راهشان بود! و البته همین الان هم با بقیه تیم ها بجز تیم خاص همین رفتار می شود! اصلا قابل باور نیست که هیچ حرفی از نساجی و برد شیرینش یا از تساوی سپاهان هیچ خبری نیست!!!
  • amir IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    چه کردین شما با فرهنگ این سرزمین
  • مملی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    همیشه پز آرمانهاشونو دادن ولی دریغ از فرهنگ و معرفت و شعور
  • هموطن GB ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    فرهنگ؟ کدوم فرهنگ؟؟
  • پرسپولیسی بی طرف IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    بسیار نقد عالی و به جایی بود.
  • م.ر. IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    یک زمان آقای پاس گل بوندسلیگا همون کسی که هم تیمی اون به پاهاش بوسه میزد تو تیم ملی ما بود یک زمان کسانی تو تیم ملی ما بازی می‌کردند که تو لیگ قهرمانان به یووه بزرگ‌ و چلسی و غیره گل میزدن و اون زمان تیم‌های و بازیکنان عربی و عربستانی آرزو داشتن همین ستاره های ما تو تیمهاشون بازی کنن یک زمان پله بزرگ با تیم سانتوس تو ایران با منتخب تهران بازی کرد یک زمان برای خداحافظی دروازبان بزرگ کشورمان بایرن با کان بزرگ و تمام ستاره‌های آن به ایران می‌آمدند و ما میلان را دعوت میکردیم که با مالدینی بزرگ با تیم‌های باشگاهی ما بازی کنه و اینهمه آبروریزی نمیشد که بخاطر یک فوق ستاره نمیگم تمام شده بلکه در حال خاموش شدن تمام مسئولان و مردم ما اینهمه به سر و سینه می‌زنند بابا رونالدو بازیکن بزرگ و فوق ستاره درست
  • م.ر. IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    اما نه اینکه بخاطرش اینهمه آبروریزی بشه شأن مدیر عامل نیست که به بازیکن رقیب هر چند مهمان کادو بده اونم تو فرودگاه بلکه عرف اینکه که هنگام شروع بازی و قبل از سوت شروع کاپیتان تیم کادو رو میده و اگر هم خیلی عجله ای و مهم باشه سرپرست تیم یا نهایتا مدیر روابط عمومی باشگاه کادوها رو تو هتل نه تو فرودگاه به بازیکنان مورد نظر هدیه میده
  • متا ورس! IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    سوال از شهردار تهران:من بعنوان یک هوادار ایرانی،کجای شهر تهران میتوانم تیم خودمان را تشویق کنم؟!بگونه ای آبرومند،و با توجه به زمان بازی که شب دیروقت است،در امنیت کامل!!!
  • ایمان IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    یکی از زیباترین و بجاترین مطالبی بود که تا حالا خوندم... خیلی عالی بود، دم نویسنده اش گرم
  • به امید پیروزی✌ IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    درود به شرفت درود به شرفت درود به شرفت
  • سعید اصفهان IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    آقای زاکانی شما نمایندگی بستن روابط با دنیا مخصوصا عربستان رو دارید، اندازه چندین سال ایران رو عقب نگه داشتید، حالا با کمال وقاحت خوش آمد میگی، واقعا که
  • تاج IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    چه بیرحمانه به شهردار حمله میکنید؟ من خودم منتقد شهرداری هستم ولی اینکار ایشون جای تشکر دارد برای مهمان آبرو داری کرده کجای این کار ایراد دارد ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی