نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
وقتی فِراری ارابه مرگ بود!/ راننده‌هایی که یکی پس از دیگری کُشته شدند...
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

خالق ماشین‌های فراری در مسابقات اتومبیلرانی از رانندگانش توقع داشت که با حداکثر سرعت برانند و جسور باشند، و همین موضوع باعث کشته شدن بسیاری از راننده‌هایش شده بود.

انزو فراری، خالق ماشین‌های سوپرلوکس فراری و بنیانگذار تیم گرندپری فراری، که خودش هم راننده مسابقات بود، شخصیتی عجیب داشت و داستان زندگی پرماجرایش در فیلم «فراری» به تصویر کشیده شد و این فیلم در جشنواره فیلم ونیز با تشویق ایستاده ۷ دقیقه‌ای مواجه شد.

فراری در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تبدیل به ارابه‌ مرگ راننده‌ها شده بود. مرگ بسیاری از رانندگان جسور او به دلیل نقص مکانیکی نبود، بلکه اغلب به دلیل مسابقات سختی بود که فراری در آنها شرکت می‌کرد. مشهورترین آنها «میله میلیا» بود که در تاریخ ۳۰ ساله خود شاهد مرگ ۵۶ نفر بود. آنقدر خطرناک بود که اشراف‌زاده بی‌پروای اسپانیایی «آلفونسو د پورتاگو» که به خاطر یک شرط‌بندی با هواپیما زیر پل برج لندن پرواز کرده بود، نگران رقابت در این جاده‌های پرپیچ و خم بود.

او حق داشت نگران باشد. اندکی پس از توقف برای بوسیدن نامزدش لیندا کریستین، لاستیک فراری ۳۳۵ S آلفونسو ترکید و در میان جمعیت چرخید. لحظه‌ای وحشتناک بود. ۵ نفر از ۹ تماشاگری که کشته شدند بچه بودند. بدن آلفونسوی ۲۸ ساله نصف شد و ادموند نلسون کمک راننده آمریکایی او نیز درگذشت.

عکس لیندا و آلفونسو را «بوسه مرگ» لقب دادند و انزو به قتل غیر عمد متهم شد. او در نهایت از مسئولیت این تصادف مرگبار خلاص شد، اما منتقدان ادعا کردند که رئیس فراری بیش از حد تیمش را تحت فشار قرار می‌دهد. تونی بروکس راننده فقید بریتانیایی فرمول یک که برای فراری مسابقه می‌داد، در یک مستند در سال ۲۰۰۴ گفت: «او انتظار دارد که راننده فراتر از حد معقول براند.»

انزو رانندگان خود را در مقابل یکدیگر قرار می‌داد، از جمله لوئیجی موسو ایتالیایی، که رقیب سرسخت هم‌تیمی‌های انگلیسی خود مایک هاثورن و پیتر کالینز بود، که جک اوکانل نقش کالینز را در فیلم جدید بازی می‌کند. موسو ۳۳ ساله در جولای ۱۹۵۸ هنگام تعقیب هاثورن در گرندپری فرانسه از پیست خارج شد و جان خود را از دست داد و یک ماه بعد کالینز ۲۶ ساله هنگامی که فراری او در جریان مسابقه جایزه بزرگ آلمان به درخت برخورد کرد کشته شد.

ادامه این مطلب جذاب در مورد زندگی انزو فراری را اینجا بخوانید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی