چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
۹ |
۰
کلوب| عشق به رونالدو، مصداق فقر فرهنگی است؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بالاخره رونالدو برای اولین بار(و شاید آخرین بار!) پایش را در خاک ایران گذاشت و با استقبال بی‌سابقه و گسترده‌ای از سوی فوتبال دوستان ایرانی روبه‌رو شد.  

اما در دل این خوشامدگویی و آداب و رسوم مهمان نوازی، نکات تاریکی نهفته است. اتفاقات روز گذشته، تنها به جامعه فوتبال و ورزش، مربوط نمی شود و تحلیل و تفسیر جوانب مختلف آن، باید به دست جامعه شناسان و روان‌شناسان متخصص، صورت گیرد.

اشتباه اول در پرده اول داستان رونالدو و النصر، هدیه دادن به فوق ستاره پرتغالی بود. رسم مهمان پذیری ایرانی ها در دنیا، زبانزد است اما به نظر می رسید که تقدیم هدایا به او، در این برهه حساس درست نیست. در واقع مدیر عامل و مسئولان باشگاه پرسپولیس، به تضعیف روحیه بازیکنان تیم خود، کمک شایانی کردند و این کار، به فاصله یک روز تا آغاز اولین بازی در تورنمنتی مانند لیگ قهرمانان آسیا، انجام شد که بسیار غیر حرفه ای بود و به هیچ وجه، توجیه پذیر نیست. بعد از پایان این ماجرا، فکر می کردیم که رونالدو و هم تیمی هایش، به هتل اسپیناس می روند و بدون هیچگونه دردسری، به استراحت می پردازند. ولی تمام فرضیه ها، غلط از آب در آمد و با یک آبروریزی عجیبی مواجه شدیم!

در تصاویر ثبت شده، جمعیت عظیمی را مشاهده می کردیم که بی دلیل به دنبال اتوبوس تیم النصر می دوند و پس از آن، اوضاع وخیم تر شد و هواداران، در هتل را شکستند و وارد لابی هتل شدند. وضعیت هنگامی فاجعه آمیز تر شد که یکی از هواداران، در یک قدمی رونالدو، زمین خورد و رونالدو هم حسابی به او. خندید! حتی تا دم در آسانسور، جمعیت، رونالدو را رها نمی کرد و ناگفته نماند که قسمت هایی از این هتل گران قیمت و پنج ستاره، به لطف ازدحام طرفداران، مورد آسیب و صدمه قرار گرفت.

شاید اغلب افراد، این حوادث و حواشی را به منزله عشق زائد الوصف ایرانی ها به رونالدو، حساب کنند اما باید اذعان کرد که فقر فرهنگی در کشوری مثل ایران، بیداد می کند! مسئولان هم به خودی خود در این قضیه، تقصیر داشتند؛ چرا که نتوانستند به درستی از رونالدو محافظت کنند و خودشان هم دنبال سلفی بودند و حتی فرزندان شان را به همراه خود برای دیدن رونالدو آورده بودند.

این رابطه، دو سویه است؛ یعنی مسئولان و مردم هر دو بر یکدیگر تأثیر می گذارند و هر یک به سهم خود، مقصر شناخته می شوند! وقتی فرهنگ کتابخوانی، هنوز در میان مردم جا نیفتاده و سرانه مطالعه، افتضاح است؛ وقتی افراد تازه به دوران رسیده، داشتن آیفون و ماشین و خانه لاکچری را نشانه برتری می دانند و لحظه لحظه زندگی شخصی شان را در اینستاگرام، بارگذاری می کنند؛ وقتی جامعه، دائما در غرب زدگی و توهماتی از غرب به سر می برد؛ وقتی دانشجوی این کشور، سوادش را با یک جزوه تامین می کند و کمتر، به سمت کتاب می رود؛ در مورد رونالدو هم نباید انتظار بالایی داشته باشیم.

فقر فرهنگی در چنین مواقعی همانند اتفاق روز گذشته، خودش را به وضوح نشان می دهد! فوتبال، بازتاب و انعکاس فرهنگ یک کشور است که متاسفانه با داشتن یک فرهنگ غنی، باید به این شکل و شمایل، خودمان را به دنیا معرفی کنیم!

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۵
  • فرامرز DE ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    اگر واقعا رونالدو با تیمش برای بازی با استقلال به ایران می آمد واکنش تماشاگران ایرانی جز این بود ؟ این قدر شهامت داشتی که از این استقبال به عنوان فقر فرهنگی یاد کنی ؟ یا نه داستان تیم مورد علاقه و تیم منفورت یکی نیست ؟
    • میلاد IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      مثل اینکه یادتون رفته ابروریزی واقعی و تحقیر امیز وقتی بود که نماینده هی مجلس میخواستن با خانم موگرینی سلفی بگیرن
    • میلاد IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      اینایی که رفتن استقبالش همشون هوادارای استقلال بودن .
  • آریا US ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    تمام این حرفها به کنار؛ اما آقای یحیی؛ در دیدارهای بعدی از سرلک و شهاب استفاده نکن! شهاب گلزن نیست! سرلک هم کاملا بی انگیزه بود! از سلمانی و عالیشاه و باهویی و سروش استفاده کن؛ چون بدون استرس بازی میکنن! ما باید هجومی بازی کنیم که به گل برسیم؛ نه اینکه ۱۰ نفر بریم توی دفاع!! آقا باز هم میگم که زاهدی گلزن نیست! حیف عبدی که این جایگزینش شد! اگر خوب بود که همون موقع برانکو تو لیست مازاد نمیذاشت! اما در مورد ورزشگاه: آقای تاج لطفا یه فکری به حال چمن ورزشگاه هم کنید که حداقل بازیکنان خودمون مصدوم نشن! همون آسفالت کنی بهتره و شرف داره به این زمین داغون!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی