کلوب| درام، هیجان و دقایق بیشتر در لیگ برتر انگلیس!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مسئولان لیگ برتر انگلیس در این فصل تصمیم گرفتند که با وقت کشی مبارزه کنند و زمان جریان توپ در زمین را به بهترین و مفیدترین حالت ممکن، برسانند.

هر چند که چنین تغییراتی، همواره مورد پسند طرفداران فوتبال نیست اما گاهی اوقات، برخی از دگرگونی‌ها مفید واقع می‌شوند و می‌توانند در راستای ارتقای کیفیت فوتبال قرار بگیرند. بر همین اساس، مبنا بر این شد هر بازیکنی که در حال وقت تلف کردن به هر نحوی باشد، با کارت زرد و قرمز جریمه و از سویی دیگر، وقت‌های تلف شده، بعد از اتمام نود دقیقه، به زمان بازی افزوده شود.

صدای پای اعتراض!

این مسئله با مخالفت‌های زیادی از سمت بازیکنان و مربیان مواجه شد. در اکثر دیدارها، زمان‌های محاسبه شده برای وقت اضافه، گاهاً به بالای ده دقیقه می‌رسد و رافائل واران، از همان ابتدا به این وضعیت معترض شد. او در فضای مجازی، نگرانی خود را از عدم توجه به آسایش و استراحت بازیکنان، ابراز کرد. همچنین در هفته گذشته، پل هکینگ باتوم، سرمربی شفیلد یونایتد، از قضاوت پیتر بنکس، به شدت ناراضی بود و اذعان داشت که تیمش به دلیل ترس و اضطراب از جریمه داور، مجبور شد به روش و سبک خاصی بازی کند. به همین خاطر، دیدار تاتنهام و شفیلد یونایتد در کنار سه دیدار دیگر از جمله چلسی و لیدز (۲۵ اکتبر ۱۹۹۸)،ولوز و نیوکاسل (۲۸ اوت ۲۰۱۱)و چلسی و تاتنهام (۲ مه ۲۰۱۶)، با دوازده کارت در لیست پر برخورد ترین مصاف‌های ادوار لیگ برتر جا می‌گیرد.

کاربرد وقت‌های اضافی دو رقمی! 

در فصل گذشته، جریان توپ به طور متوسط در هر بازی، ۵۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه بود. این عدد در مقایسه با یک دهه اخیر، کمترین میزان جریان بازی در لیگ برتر محسوب می‌شود. مصدومیت‌های بازیکنان، تعویض‌های مکرر و اضافی، تاخیر به وسیله VAR، طولانی شدن بعضی شادی گل‌ها و چند علت دیگر سبب شده که این آمار با شدت زیادی افت کند. در واقع این موارد، علل‌هایی بودند که می‌توانستند در دراز مدت به کیفیت فوتبال انگلیس ضربه بزنند اما در فصل جاری، اوضاع لیگ برتر به همان منوال باقی نمانده و بسیار تغییر کرده و تحولات عظیمی به واسطه وقت‌های اضافی دو رقمی، رخ داده است.

مرگ. و زندگی در دقایق آخر! 

در پنج هفته ابتدایی، هجده گل در دقیقه نود یا بعد از آن به ثمر رسیده و تاکنون در هر ۲/۷ بازی، یک گل دیرهنگام در نیمه دوم، وارد دروازه‌ها شده است. در فصل ۲۰۲۱/۲۲ در هر ۴/۵ بازی، شاهد یک گل دیرهنگام بوده ایم که این آمار، جایگاه دوم را از این حیث، به خود اختصاص می‌دهد. با پایان پنج هفته از رقابت‌ها، در ۸/۲% دیدارها، تیم برنده در وقت‌های اضافی به گل دست پیدا کرده و در قیاس با سایر لیگ‌های اروپایی،پریمر لیگ با اختلاف معناداری، پیشتاز این آمار است. 

اوج لذت با گل‌های زیاد

حال که زمان دیدارها حتی از صد دقیقه هم عبور می‌کند، طبیعی است که گل‌های بیشتری میان تیم‌ها، رد و بدل شود. نرخ ۳/۱ گل در هر بازی، نشان می‌دهد که فصل ۲۰۲۳/۲۴، بالاترین نرخ گل ثبت شده در تمام ادوار لیگ برتر را از آن خود کرده؛ ضمن اینکه در هر بازی، میانگین ۹/۹ شوت، به سمت دروازه‌ها روانه شده است. آمار حاکی از آن است که لیگ برتر از این شاخص، در مقایسه با فصول پیشین، پیشرفت چشمگیری کرده است. 

خوشه‌های خشم! 

گل‌های زیاد و زمان زیاد، بالطبع با بازی‌های خشن تری رو به رو می‌شوند. تعداد کارت زرد در هر دیدار ۴/۸،کارت قرمز ۰/۲۲ و زردهای دوم روی عدد ۰/۱۲ ایستاده؛ به عبارتی، تعداد خارج شدن کارت زرد و قرمز از جیب داوران، روند صعودی داشته و کار برای آنها با وجود VAR، بسیار سخت، دشوار و طاقت فرسا می‌باشد.

چشمک زدن ستارگان! 

نباید از نقش پررنگ ستاره‌ها و عمق ترکیب‌های گران قیمت بعضی از تیم‌ها، به سادگی عبور کرد. در دیدار تاتنهام و شفیلد، ریچارلیسون، مهاجم شصت میلیون پوندی، به عنوان یار تعویضی، وارد میدان شد و یک گل زد و یک گل ساخت. آرسنال به کمک‌هافبک ۱۰۵ میلیون پوندی خود، یعنی دکلان رایس توانست منچستریونایتد را شکست دهد. ماه قبل، لیورپول در تقابل با نیوکاسل، به لطف گل دقیقه آخری داروین نونیز، تیم برنده لقب گرفت و نباید از تأثیر یک مهره هشتاد و پنج میلیون پوندی، غافل شد.

این بررسی‌ها و کنکاش‌ها، به وضوح اثبات می‌کند که چنین فوتبالی، فوق‌العاده سرگرم کننده است و آیا، همان چیزی نیست که تماشاگران فوتبال وطرفداران تیم‌ها، انتظار دارند؟ گل‌های بیشتر، آدرنالین بیشتر و جذابیت بیشتر! استانداردهای این روزهای فوتبال، جا به جا شده و کیفیت بازی‌ها، در عالی ترین حد خود، به سر می‌برد! بدون شک با ادامه دادن این شرایط، تماشاگران در لذت تماشای دیدارها، غرق می‌شوند و چه چیزی بهتر و زیباتر از شادی بی حد و حصر هواداران؟

در همین حین، بحث و کشمکش بین بازیکنان و مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس ادامه خواهد داشت؛ اینکه وقت‌های اضافه، به سود بازیکنان است یا ضرر و آسیبی برای سلامت فوتبالیست‌ها تلقی می‌شود، سوالی است که هنوز برای آن پاسخ درستی پیدا نشده و با وجود این اوصاف، باید منتظر اعتراضات کثیری از سوی مربیانی همچون کلوپ و گواردیولا باشیم. شاید از این به بعد، برای چشیدن هیجان لیگ برتر،همانند جام جهانی قطر، به جای نود دقیقه، صد دقیقه یا حتی بیشتر از آن، به تماشای فوتبال‌ها بنشینیم!

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی