نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟
حمید مطهری: ژاپنی‌ها با کاپیتان سوباسا ۴ گل به آلمان زدند!/ عربستان، رونالدو را برای سال ۲۰۵۰ خریده است
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

مهم ترین تورنمنت فوتبالی برای کشورمان جام ملت‌های آسیاست که قرار است از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن ماه در کشور قطر برگزار شود.

تیم ملی ایران در گروه C جام ملت‌های آسیا با تیم‌های امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ همگروه است. گروهی که صعود ایران از آن تقریبا قطعی به نظر می‌رسد اما با همه این تفاسیر، فوتبالدوستان ایرانی انتظار دارند تیم ملی کشورمان طلسم ۴۶ ساله را شکسته و قهرمان این رقابت‌ها شود.

در همین ارتباط بد ندیدیم با حمید مطهری مربی تیم ملی و دستیار امیر قلعه نویی گفت‌وگو کنیم. او امیدوارانه در مورد تیم ملی، جام ملت‌های آسیا و مسائل دیگری با ما گپ زد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

موافقید از روزی شروع کنیم که پیشنهاد تیم ملی ایران رسید؟
 
بله، این پیشنهاد از سوی آقای امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی در زمانی ارائه شد که من از نساجی به شکلی عجیب و ناباورانه جدا شده بودم و نیاز به تغییر فضای کاری داشتم.

می‌شود درباره نساجی بیشتر توضیح دهید؟
 
گذشته گذشته و گذر زمان در فصل قبل خیلی چیزها را ثابت کرد. به هر حال با امتیازاتی که جمع کرده بودیم، نساجی سقوط نمی‌کرد و اگر دوستان اجازه می‌دادند فصل با حمید مطهری تمام شود، شاید با سرنوشت حمید مطهری بازی نمی‌شد اما دیگر دوست ندارم دراین رابطه صحبت کنم و همه چیز را فراموش کرده ام. برای نساجی مازندران هم همیشه آرزوی موفقیت کرده و می‌کنم.

برگردیم به پیشنهاد امیر قلعه نویی؟
 
بله، وقتی ایشان پیشنهاد داد، گفتم که بله، من آماده هستم، این یک افتخار بزرگ است که مربی تیم ملی ایران بشوم و بلافاصله هم قبول کردم.

ولی مربیگری یا به عبارت بهتر کمک مربیگری در تیم ملی از لحاظ مالی خیلی چشمگیر نیست و به نسبت قرارداد با تیم‌های باشگاهی بسیار پایین است. این طور نیست؟
 
همین طور است اما ما به عنوان یک ایرانی یک وظیفه‌ای درقبال تیم ملی کشورمان داریم. من خودم به این پیشنهاد به عنوان یک اتفاق مهم پس از سال‌ها بازی در تیم‌های مختلف باشگاهی، شروع کار مربیگری به عنوان آنالیزور، کار در تیم‌های پایه ای، دستیاری مربیان بزرگ و سرمربیگری در لیگ برتر، برای خودم دیدم. این پیشنهاد را با تمام احساس مسئولیت و تعهدم نسبت به تیم ملی کشورم قبول کردم و تا زمانی که بتوانم مفید باشم کنار این تیم هستم.

مهم ترین تورنمنت پیش روی فوتبال ایران، جام ملت‌های آسیاست. تیم ملی ژاپن به تازگی ۴ گل به تیم ملی آلمان زد. این نتایج ژاپنی‌ها نگران کننده نیست؟
 
ببینید، تا قبل از دهه ۹۰ میلادی ژاپنی‌ها بازنده مطلق فوتبال آسیا بودند. خبری از چشم بادامی‌ها در جام ملت‌ها نبود و آن‌ها ناکام همیشگی انتخابی جام‌های جهانی به شمار می‌رفتند. فوتبال در ژاپن حرفه‌ای نشده بود و لیگ سراسری معنایی در کشور آفتاب سوزان نداشت. آن سال‌ها این رشته‌ حتی در بین سه ورزش محبوب مردم شرقی‌ترین کشور آسیا جای نمی‌گرفت. انقلاب فوتبال ژاپن با یک انیمیشن آغاز شد. ابتدای دهه ۸۰ میلادی فدراسیون فوتبال ژاپن به یک کمپانی فیلمسازی پیشنهاد داد تا کارتونی را بسازد که به کمک پیشرفت فوتبال در این کشور بیاید. علت ساخت آن، ترغیب کودکان ژاپنی برای روی آوردن به فوتبال به جای ورزش‌های رزمی‌می‌داند. اتفاقی که سازندگان مجموعه کاپیتان سوباسا در آن موفقیت چشم‌گیری داشتند. فوتبال ژاپن پس از آن روند صعودی‌ را در فوتبال طی کرد که کمتر کشوری در سال‌های اخیر موفق به تکرار آن شده‌است. ۷سال پس از آغاز مجموعه کاپیتان سوباسا، ژاپن نخستین حضور خود در جام ملت‌های آسیا را در ۱۹۸۸ تجربه کرد. چهار سال بعد از هتریک قهرمانی عربستان جلوگیری کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد. این پایان کار آن‌ها در این تورنومنت معتبر آسیایی نبود آن‌ها سه بار دیگر عنوان نخست جام ملت‌ها را تصاحب کردند تا بالاتر از ایران و عربستان، رکوردداراش باشند.

توضیح مبسوطی بود اما ما جواب خود را نگرفتیم؟
 
می‌خوایتم بگویم زدن ۴ گل به آلمان الکی نبود و از کاپیتان سوباسا شروع شد! آن افرادی که برای امروز فوتبال ژاپن برنامه ریزی کردند شاید دیگر حتی زنده نباشند. تفاوت ما با آنها در برنامه ریزی و اجرای آن برنامه‌هاست. ژاپنی‌ها با سوباسا آسیا را فتح کردند و حالا بیشترین لژیونر را در اروپا دارند. نکته اینجاست که آنها استعداد ما ایرانی‌ها را ندارند اما با برنامه ریزی دقیق و پشتکار به این نقطه رسیده اند اما در فوتبال جایی برای نگرانی نیست و باید کار کرد. ما هم تلاش می‌کنیم در جام ملت‌های آسیا بهترین نسخه فوتبال ایران را ارائه دهیم.

حمید مطهری: ژاپنی ها با کاپیتان سوباسا ۴ گل به آلمان زدند!/ عربستان، رونالدو را برای سال ۲۰۵۰ خریده است!

علیرضا بیرانوند در برنامه فوتبال برتر، مدعی شد در فینال به ژاپن می‌خوریم و در تک بازی فینال به لطف ستاره‌هایی که داریم این تیم را شکست داده و قهرمان می‌شویم؟
 
من با علیرضا بیرانوند موافقم. باید نگاه مثبت داشته باشیم و خود من معتقدم احتمالا در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به کره جنوبی خواهیم خورد. کره جنوبی را شکست بدهیم تا فینال خواهیم رفت و به قول علیرضا بیرانوند حتی می‌توانیم در تک بازی به قهرمانی هم فکر کنیم و به آن برسیم.

بازی احتمالی با کره جنوبی به نوعی فینال زودرس جام ملت‌ها هم می‌تواند باشد. کره جنوبی هم در جام جهانی اخیر نمایش‌های توفانی داشت و با نتیجه ۲ بریک تیم ملی پرستاره پرتغال را شکست داد؟
 
این بازی می‌تواند فینال زودرس باشد اما کره جنوبی در سال‌های اخیر معمولا جلوی تیم ملی ایران نتیجه را واگذار کرده است. در جام ملت‌های ۲۰۰۴ هم این تیم را شکست دادیم و امیدوارم در قطر بتوانیم این مهم را تکرار کنیم. البته اول باید در گروه خود نتایج خوبی گرفته و به عنوان تیم اول صعود کنیم.

فلسطین، هنگ کنگ و امارات که نباید برای تیم مدعی ایران مشکل ساز باشند؟
 
ما به همه تیم‌ها احترام می‌گذاریم و هیچ تیمی را دست کم نخواهیم گرفت. همه این تیم‌ها با انگیزه زیاد به جام ملت‌های آسیا می‌آیند و مطمئن باشید هرگز با غرور جلوی آنها بازی نخواهیم کرد.

به نظر می‌رسد تیم ملی کمی کادر شلوغی داشته باشد. به تازگی هم خداداد عزیزی و هومن افاضلی به عنوان مشاور به تیم ملی اضافه شده اند. خود شما می‌توانید بهتر در این خصوص توضیح دهید؟
 
واقعیت امر این است که جو خوبی در تیم ملی حاکم است. هدف همه ما یکی است و انصافا باید بگویم امیر قلعه نویی یک مربی و انسان مشورت پذیر است که احترام زیادی هم به کمک‌هایش می‌گذارد. هرکسی وظایف خودش را در تیم دارد و مدیریت سرمربی تیم ملی هم مشخص است. امیدوارم این جو خوب در نهایت منجر به یک نتیجه بسیار خوب و عالی در جام ملت‌های آسیا شود.

شما سابقه همکاری با امیر قلعه نویی را نداشتید. می‌خواهیم در این خصوص بپرسیم؟
 
من امیر قلعه نویی را از زمان بازی در شاهین می‌نشاختم. خودم‌هافبک وسط بودم و روی نفرات این پُست زوم می‌کردم. به جرأت می‌گویم یکی از تکنیکی ترین‌هافبک‌های تاریخ فوتبال ایران بود که به دلیل مصدومیت زانو یا شرایطی که فوتبال و تیم ملی آن دوره داشت به حق خودش نرسید اما خودم سبک فوتبالش را خیلی دوست داشتم. امیر قلعه نویی یک مربی مدیر، با نظم و دیسیپلین، بسیار باتجربه و از همه مهم تر مشورت پذیر است. کارنامه او هم مشخص است و نیازی به تعریف من نیست. انشالله این کادر فنی که در رأس آن امیر قلعه نویی است بتواند در جام ملت‌های آسیا موفق ظاهر شده و با تلاش و همت بچه‌ها دل مردم ایران را شاد کند.

از ژاپن و کره جنوبی حرف زدیم و می‌خواهیم از عربستان سعودی و استرالیا دیگر مدعیان بپرسیم؟
 
ازبکستان و قطر را فراموش نکنید. این دو تیم هم می‌توانند شگفتی ساز شوند. استرالیا سبک فوتبال خاصی دارد که بیشتر به انگلیس و اروپا نزدیک است و می‌تواند یکی از مدعیان باشد. عربستان اما برای سال ۲۰۵۰ برنامه ریزی کرده است. ژاپنی‌ها با کارتون فوتبالیست‌ها و سوباسا استارت موفقیت فوتبال خود را زدند و حالا عربستان با یک برنامه ریزی دقیق با کریستیانو رونالدو آغاز کرده است. فوتبال عربستان در سال‌های اخیر نزول فاحشی داشته و حالا با خرید ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان همچون رونالدو، بنزما، نیمار، سادیو مانه و ... کودکان و نوجوانان عربستانی گرایش بیشتری به فوتبال نشان می‌دهند. این شور و شوق باعث می‌شود در آینده‌ای نزدیک عربستان به قطب فوتبال آسیا و شاید دنیا تبدیل شود. آنها برای سال ۲۰۵۰ برنامه ریزی کرده اند.

حمید مطهری: ژاپنی ها با کاپیتان سوباسا ۴ گل به آلمان زدند!/ عربستان، رونالدو را برای سال ۲۰۵۰ خریده است!

حضور رونالدو در تهران با حواشی زیادی همراه شد و در این میان انتقاداتی از رضا درویش شد. در این رابطه نظری ندارید؟
من خیلی در جریان ریز این مسائل نیستم و در کمپ تیم‌های ملی هر روز مشغول کار و فیلم دیدن هستیم. با این حال معتقدم حملاتی که به رضا درویش شد، جالب نبود. شاید بهتر بود مراسم تقدیر از فوق ستاره پرتغالی بعد از پایان مسابقه پرسپولیس و النصر عربستان انجام شود اما رونالدو هم یک بازیکن معمولی نیست. همین استقبال باشگاه پرسپولیس و مردم چقدر بازتاب بین المللی داشت. رضا درویش قصد داشت مهمان نوازی ایرانی را به رونالدو و باشگاه النصر نشان دهد اما متأسفانه ناخواسته اتفاقاتی افتاد که ... بهتر است همه ما نیمه پُر لیوان را ببینیم. رونالدو هم با رفتارهایش و به ویژه عکس یادگاری که کنار آن دختر معلول به صورت نشسته انداخت ثابت کرد یک انسان به تمام معناست. واقعا رفتارش در تهران تحسین برانگیز بود.

فکرش را می‌کردید پرسپولیس با آن نتیجه به النصر ببازد؟
 
من در حال حاضر مربی تیم ملی هستم و واقعا دوست داشتم همه تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا نتیجه بگیرند اما این شکست به نظرم چند دلیل مهم داشت. اول غیبت تماشاگران پرسپولیس که به دلیلی عجیب و بچگانه از تماشای دیدار تیم محبوب خود و النصر عربستان محروم شدند. دوم کیفیت بد چمن ورزشگاه آزادی بود که بدجوری توی ذوق می‌زد. این زمین اجازه نداد پرسپولیس و حتی النصر فوتبال مورد نظر سرمربیان خود را انجام دهند. مصدومیت زودهنگام مهدی ترابی و اخراج میلاد سرلک که با زیرکی رونالدو حاصل شد هم دلیل دیگر بود. اگر این بازی تماشاگر داشت بعید بود پرسپولیس به النصر ببازد.

انتقاد دیگری که این روزها از تیم ملی می‌شود بازی دوستانه یا تدارکاتی با تیم‌های ضعیفی مثل آنگولا، کنیا یا حتی بلغارستان است. ژاپنی‌ها با آلمان بازی می‌کنند و ما با...
مگر کسی بدش می‌آید با برزیل، فرانسه یا آرژانتین بازی کند؟ امیر قلعه نویی و همه ما دوست داریم با تیم‌های بزرگ جهان بازی کنیم ولی به دلایلی که خودتان می‌دانید این امکان در حال حاضر وجود ندارد. تحریم‌ها و شرایط خاصی که برای کشورمان به وجود آمده باعث شده نتوانیم با تیم‌های بزرگ دنیا بازی کنیم. در چنین وضعیتی باید به هرحال بازی کنیم و بچه‌ها را دور هم جمع کنیم. همین تورنمنت اردن و حضور قطر و عراق و ما در این بازی‌ها غنیمت است. چاره‌ای نداریم و باید از همین فرصت‌ها هم استفاده کنیم تا تیم به هماهنگی بیشتری برسد.

از شما سپاسگزاریم که این فرصت را در اختیار خبرورزشی قرار دادید. به عنوان آخرین سئوال چند درصد امیدوارید تیم ایران به قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسیده و پس از ۴۶ سال طلسم شکنی کند؟
 
توجه داشته باشید در این روزها و هفته‌ها حرف‌های زیادی می‌شنویم. اینکه قرار است به جنگ بوئینگ ۷۳۷ برویم یا با دست خالی جلوی تانک مجهز بازی کنیم و این یک رقابت نابرابر است که مغلوب خواهیم شد اما تفکر ما در تیم ملی این نیست. من به جرأت می‌گویم بازیکن ایرانی بی نظیر است. غیرت ایرانی بی نظیر است و می‌تواند غیرممکن را ممکن سازد ضمن آن که در حال حاضر ما یک نسل طلایی در اختیار داریم و نمی‌توانم اسم تک تک بچه‌ها را بیاورم ولی همه ما را امیدوار می‌کنند. این بچه‌ها پتانسیل بالایی دارند و چند دوره پشت سرهم به جام جهانی صعود کرده اند و واقعا جای قهرمانی جام ملت‌های آسیا در ویترین افتخارات آنها خالی است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    روزی که بعد از بازی نساجی رفت کنفرانس و گفت از باشگاه می خوام منو جریمه کنه !! گفتم خوب سیاه باز اینکه درخواست کردن و گفتن نداره خودت پول نگیر . بعدش هم گفتم الان اینجوری میگه آخرش با اخراج جدا میشه و تا قرون آخر پولش رو هم با شکایت و آژان کشی می گیره . حالا فکر می کنه مردم یادشون رفته یه نیم فصل با نساجی برد نداشته . خب باشگاه باید جواب طرفدارها رو هم بده . تو رو نگه می داشتن که شاید بعد از دو فصل یه برد بیاری ؟؟
  • امیر IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    بردت ژاپن که بسیار خوش خیالی است. نه تنها این اتفاق نمی افته بلکه ابران با گروهبان قندلی در جام ملت ها ناکام مطلق خواهد بود. اللته بعد از صعود از گروه ضعیفش.
    • ئ IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      امارات تو گروهمونه که 4تا به کاستاریکا زد راستش فک نکنم به عنوان تیم اولم هم صعود کنیم تو گروه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی