ماجرای «استعفای ۱۴ نفره» چه بود؟ انتحاریِ دسته‌جمعی ستاره‌های استقلال و پرسپولیس/ پشت‌پرده دعواهایی که «عقاب آسیا» را به پرواز درآورد!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

امروز سالگرد یکی از مهم‌ترین اتفاقات مرتبط با استقلال، پرسپولیس و البته تیم ملی است.

۳۷ سال پیش در اواخر شهریور ماه سال ۱۳۶۵ تیم ملی فوتبال کشورمان دیدارهای خودش در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول را آغاز کرد و تا مرحله یک‌چهارم نهایی بالا آمد اما در آن‌جا قافیه را به کره جنوبی میزبان باخت تا کارش در عرصه مذکور تمام شده باشد. مسائل فنی تمام شد اما پایان بازی‌های تیم ملی به‌منزله آغاز یک جنجال بزرگ بود که هنوز هم پس از گذشت ۳۷ سال پیرامون آن بحث‌های بسیار زیادی مطرح است.

در دوازدهم مهرماه سال ۱۳۶۵ بود که ۱۴ بازیکن ملی‌پوش کشورمان با انتشار نامه‌ای که به استعفای ۱۴ نفره معروف شد، ضمن انتقاد از رفتار شادروان پرویز دهداری سرمربی وقت تیم ملی، کناره‌گیری خودشان را اعلام کردند و مدعی شدند تا وقتی این کادر فنی بر سر کار باشد آن‌ها دیگر حاضر نیستند برای تیم ملی به میدان بروند و ترجیح می‌دهند کناره‌گیری کنند. این اتفاق بازتاب بسیار زیادی پیدا کرد و قضیه پای هواداران استقلال و پرسپولیس را هم به میان کشید چون اغلب این ملی‌پوشان مستعفی را ستارگان آبی و قرمز تشکیل می‌دادند. از بهروز سلطانی، محمد پنجعلی، حمید درخشان، ناصر محمدخانی، محمدحسن انصاری‌فرد و فرشاد پیوس گرفته تا شاهین و شاهرخ بیانی، اصغر حاجیلو و عبدالعلی چنگیز... البته نام مرحوم سیروس قایقران هم در این فهرست به چشم می‌خورد.

پس از کناره‌گیری نفرات و رسانه‌ای شدن ماجرا، خیلی‌ها فکر می‌کردند عمر حضور مرحوم دهداری در تیم ملی به سر رسیده ولی فدراسیون فوتبال تعدادی از این ملی‌پوشان را به سازماندهی تقابل با کادر فنی تیم متهم کرد و آن‌ها را با محرومیت مواجه ساخت. البته اغلب نفراتی که محروم شده بودند در آن مقطع خارج از ایران بازی می‌کردند. مرحوم دهداری ماموریت پیدا کرد تا برای جام ملت‌های ۱۹۸۸ دوحه تیمی بر پایه بازیکنان جوان تشکیل بدهد و همین مسئله موجب شد چهره‌های کم‌نام و نشانی همچون احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی، صمد مرفاوی، جواد زرینچه و مهدی فنونی‌زاده به تیم ملی برسند و با توجه به توانایی و شایستگی که داشتند به بازیکنان فوق‌العاده بزرگی تبدیل شوند و البته نفراتی مانند مجید نامجومطلق هم که از قبل ملی‌پوش بودند شرایط بهتری پیدا کنند.

از میان ۱۴ بازیکن مستعفی بعدا مرحوم قایقران، انصاری‌فرد و فرشاد پیوس استعفای خودشان را پس گرفته و در جام ملت‌های آسیا بازی کردند ولی سایر نفرات تا زمان جدایی مرحوم پرویز دهداری به تیم ملی برنگشتند و بعضی از آن‌ها اساسا دیگر ملی‌پوش نشدند چون سن و سالشان اجازه نمی‌داد.

حالا ۳۷ سال از آن ماجرا می‌گذرد و امروز سالگرد همان استعفای معروف است. با توجه به فوت پرویز دهداری، بسیاری از بازیکنانی که زیر برگه استعفا را امضا کرده بودند ترجیح می‌دهند در این رابطه صحبت نکنند اما چند نفر از آن‌ها در گفت‌وگوهای دوستانه خود با خبرورزشی مدعی‌اند این ماجرا بیشتر به خاطر تقابل آن‌ها با دستیاران مرحوم دهداری به وجود آمد، سرمربی تیم ملی از همکارانش حمایت کرد و در آن فضا همه چیز دو قطبی شد تا چنین اتفاقی رقم بخورد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۱
  • غیرقابل‌انتشار: ۶
  • قوی سپید خزری IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    ای کاش خبرورزشی یه بار به طور کامل در مورد استعفای 14 نفره بنویسه. در ضمن روح سیروس قایقران عزیز هم شاد باشه
  • شاهین ۳۳ IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    متاسفانه تاریخ معاصر نمیتواند واقعیت ماجرا را بگوید!!!! فقط یادآوری میکنم بعدا تیم ملی با بیشتر نفرات استعفا داده قهرمان آسیا شد!!!!
  • رضایاک اصلی۸ IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    پرسپولیس را با کیسه مقایسه نکنید
  • فرامرز US ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    انصاری فر جز استعفا دهنده ها نبود چون اساسا جز تیم اعزامی به سئول 1986 نبود مرحوم قایقران استعفا داد اما بلافاصله روی امضای خودش را خط زد پس جز تیم اعزامی به مقدماتی المپیک 1988 سئول در اسفند 65 شد فرشاد پیوس استعفا را پس نگرفت اما در جام ملتهای قطر عضو تیم شد تنها کسانی که دیگر بعدها به تیم ملی دعوت نشد عبدالعلی چنگیز و اصغر حاجیلو بودند که البته به خاطر شرایط سنی شان بود وگرنه محمد پنجعلی سردسته استعفا کاپیتان تیم قهرمان 1990 بازی های آسیایی شد به همراه برادران بیانی .اما در دهه 60 بازی کردن در خارج برابر بود با دعوت نشدن به تیم ملی یعنی بازیکنانی مانند محمد خانی درخشان چنگیز و پنجعلی بعد از استعفا به قطر رفتند و کسی مانند قلعه نویی هم به خاطر همین بازی کردن در قطر به تیم ملی دعوت نمی شد کما این که عبدالرضا برزگری ابراهیم قاسمپور حسین فرکی حسن روشن حسن نظری و آندرانیک اسکندریان بعد از انقلاب به خاطر همین بازی کردن در خارج دیگر به تیم ملی دعوت نشدند علیرغم این که شایسته ودند
  • جاناتان IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    چه روزهایی دیده این فوتبال ، اون لنگیایی که هی شاهین شاهین میکنن علیه شاهینی اصیلی بنام شادروان دهداری امضا جمع میکردن و بعد هواداران سرخشان در استادیوم با پرتاب یخ و برف و سنگ خواستار برکناری او بودند تا علی پروین رو جانشینش کنن میگن مورخان هنوز نتونستن نتیجه درستی بگیرند که پرسپولیس بود بعد مافیا به دنیا آمد یا اول مافیا بود و از دل مافیا پرسپولیس متولد شد !!
    • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      ما قهرمانی میاریم. شما هم داستان ببافین 😆
    • نعشه باز نباشیم IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      داداش وقتی حرف تاریخ میشه ماهم خیلی چیزا یادمون میاد.مثلا گذاشتن تو کار ناصر حجازی خدابیامرز!!! مورخ ها رو نمیدونم ولی اطبا دارن کار میکنن بفهمن اول فشار بود استقلال‌ از دلش دراومد یا اول استقلال‌ بود ک فشار رو وارد فرهنگ فوتبالی ایران کرد !!!
    • سهراب IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      بازیکنان پرسپولیس مثل بازیکنان کیسه کش الکی حقوق ملت شریف ایران ر و زیر پا نمیگذارند .مثل اینکه یادتان رفته چه بلاهایی سر مرحوم ناصرخان حجازی در آوردید
  • ستاره سرخ ایران IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    من دقیقا یادم هست ، بازیکنان به جو پادگانی و امنیتی ار سوی کادر تیم معترض بودند و نه صرفا شخص مرحوم دهداری
  • اس اس IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    هوادارای قرمز نسبت به پیشکسوتاشون بی مهری زیاد کردن ‌و هوادارای آبی برعکس حتی به پیشکسوتان قرمز هم احترام میزارن...هوادارای قرمز اسطوره‌تیمشون علی آقا رو با توهین وسنگ و چوب بیرون کردن،با حمیداستیلی ،با علی آقا دایی ،حمیددرخشان،ممد مایلی،ووووهمه شونو با تحقیر برخورد کردن....
  • بهنام IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    جناب اس اس حافظه تاریخی شما فیلتر سنگینی به نام تعصب دارد و صلاحیت نقد در این مورد را ندارید. شعار معروف علی دنبه احتمالا در جهت حمایت از پروین بود! چند سالی هست پدیده ای به نام اینترنت پر سرعت در اختیار مردم قرار گرفته و فیلم های متعددی مثلا توهین پیشکسوت باشگاه استقلال به همسر بازیکن خودی!به بازیکن پرسپولیس به خاطر شهرستانی بودن و داشتن لهجه موجود است. ادعا،توهم،خود بزرگ بینی،اخبار کذب این روزها چیزِ عجیبی نیست. نام شاهین باعث ناراحتی بسیاری از دوستان بوده و هست.شاهین که هیچ از انحلال دارایی چه خبر؟؟عده ای از مافیا صحبت می کنند ولی رئیس تربیت بدنی کشور همزمان مدیر تیم آنها بود! عجب!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی