نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
ماشین اروپایی در خیابانهای چین
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در حالی که در خیابان‌های تهران و سایر شهرهای ایران تعداد ماشین‌های چینی از سایر اتومبیل‌هاست، در خود چین چنین تصویری مشاهده نمی‌کنید.

حاشیه‌نگاری خبرنگار اعزامی خبرورزشی از هانگژو؛ چین یک کشور بسته کمونیستی بود، با اقتصادی به‌شدت ضعیف اما طی ۵۰ سال اخیر به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل شده که حالا بازارهای کل دنیا را در اختیار دارد. این‌که چین چه برنامه‌ای پیاده کرد و چطور به اینجا رسید بماند برای وقتی دیگر اما نقطه آغاز تمام این تحولات شاید از ایجاد رقابت باشد. رقابتی که ریشه در فرهنگ مردم چین دوانده و جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی آن‌ها شده است و نمونه آن را امروز در خیابان‌های این کشور می‌بینید.

در چین به‌ندرت پیش می‌آید که در یک لحظه دو اتومبیل از یک کارخانه یا حتی از یک کشور کنار هم قرار بگیرند. سر چهارراه، پشت چراغ قرمز و در پارکینگ‌ها شما کلکسیونی از اتومبیل‌های مختلف از کشورهای متفاوت می‌بینید که تنها در سال ساخت به هم نزدیک هستند. در چین اتومبیل مدل ۲۰۱۰ پیدا نمی‌کنید، ۲۰۱۵ هم همین‌طور؛ اغلب ماشین‌ها برای ۴، ۵ سال اخیر هستند و هر کدام متعلق به یک کمپانی یا یک کشور.

خودرو در چین

در چین از ماشین‌های آلمانی تا آمریکایی، از بنز و بی‌ام‌و تا آئودی و فولکس واگن، انواع مدل‌ها و اتومبیل‌ها دیده می‌شود. ماشین‌های ایتالیایی و انگلیسی هم طرفدارانی دارند اما جالب اینجاست که تعداد ماشین‌های چینی کمتر از ماشین‌های خارجی است! در کشوری که مردمانی ناسیونالیست و به‌شدت متعصب روی زبان و فرهنگ و صنعت ملی دارد، ورود ماشین خارجی آزاد است تا مردم خودشان بهترین را انتخاب کنند. در چنین شرایطی تولیدکننده هم مجبور است کیفیت را بالا ببرد تا از بازار جا نماند.

ماشین خارجی در چین

وقتی به خیابان‌های خودمان نگاه می‌کنیم قدرت تولید اتومبیل چین یادمان می‌آید؛ چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماشین به همه دنیاست، آن‌ها در همه سایز و همه قیمت و همه مدل برای هر سلیقه‌ای ماشین دارند اما جالب است بدانید که هیچ‌کدام از این ماشین‌های موجود در تهران در خود چین دیده نمی‌شود! چرا؟ چون ماشین‌های چینی این‌جا از گران‌ترین‌ها و بهترین‌ها هستند؛ از آن‌ها که در اختیار دیپلمات‌ها قرار می‌گیرند! با بیشترین ایمنی و بالاترین کیفیت و زیبایی که نمونه ندارد.

و اگر می‌خواهید بدانید چطور چین از هیچ به چنین تکنولوژی در تولید اتومبیل رسیده کافی است به خیابان‌هایشان نگاه کنید. اینجا ورود اتومبیل از تمام برندها و تمام کشورها آزاد است و قدرت خرید برای تمام اقشار جامعه وجود دارد. در چنین فضایی رقابت ایجاد می‌شود... در دل رقابت است که کیفیت بالا می‌رود.

اگر این سبک مطلب را پسندید، پیشنهاد می‌کنیم ببینید:

رانندگی در چین

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • احسان IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    آخه فرق اینجا با چین اینه که اینجا از قصد قیمت خودرو وارداتی رو چند برابر قیمت اصلیش میفروشن که مردم توان خریدشو نداشته باشن تا جنس بنجل داخلی رو قالب کنن و خودروهای لوکس چند برابر قیمت هم به پولدارا قالب میکنن این میشه با یه تیر 2 نشون زدن و جانو مالو ایمنی مردم هم براشون هیچ ارزشی نداره
  • حميد کلاش IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    مردم سرکار گذاشتيد خب معلومه چين همش از محصولات خودشون استفاده ميکنن فکر کردي ماشيني که ميدن تو ايران سوار ميشن من مستندي ديدم ماشين چين درست کرده بود رقابت با بي ام دبليو بنز بوگاتي کلا با شاخ ماشينهاي دنيا سنجيدنش تو صدر وايستاد چين تنها چيزاي بنجلش ميده تو ايران وگرنه من دوستم يک گوشي شياﺋومي از خود چين گرفته بود سال بعدش اين گوشي تازه امد تو ايران پک گولبال اصليش من گرفتم زمين تا اسمان کيفيتش با اوني که از خود چين خريداري شده بود فرق داشت
  • داود IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    فقروگرانی بیدادمیکنه.حقوق یه بازنشسته وکارمندبه زحمت به پانزدهم ماه میرسه.اونوقت شما حرف از ماشین وپیشرفت واین چیزامیزنین؟
  • سعید IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    نگارنده جان ،اکثر برندهای ماشین و لوازم خانگی و آرایشی و پزشکی و ابزار ووووو داره چین تولید میشه تحت لیسانس صاحب امتیاز
  • مهران IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    واقعا خودروسازی توی ایران را باید تعطیل کنند چون حدود چهل سال به عنوان حمایت از خودروساز تبدیل به فرغون ساز شدیم و اگر اعتراض هم شود میگویند از قطعه ساز باید حمایت کنیم ولی به چه قیمتی که مردم باید تاوان انرا بپردازند بعد از سی سال کار کردن یک خودرو ساینا s خریدم چون پدال گازش را برقی کردند این خودرو در شروع حرکت دو ثانیه تاخیر دارد و اگر قلقش را بلد نباشی خاموش میشود این نتیجه این همه حمایت از مثلا خودروساز داخلی؟
  • رضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    مرگ بر معافیا .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی