دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
۰ |
۰
۱۰ نشانه عفونت ریه که باید آن ها را جدی بگیرید!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عفونت ریه هنگامی رخ می‌دهد که یک ویروس، باکتری یا قارچ به ریه‌های شما وارد شده و سبب ملتهب شدن آن می‌شود. این عفونت می‌تواند از خفیف تا شدید قابل تغییر باشد و نیز ممکن است احتیاج به درمان پزشکی داشته باشد.

یکی از متداول‌ترین عفونت‌های ریه، ذات‌الریه است. ذات‌الریه بیماری است که بر کیسه‌های هوایی کوچک‌تر ریه‌های شما تأثیر خواهد گذاشت.

شما با تنفس باکتری‌های فرد مبتلا به ذات‌الریه به این بیماری مبتلا خواهید شد که امکان دارد در صورت عطسه یا سرفه فرد مبتلا به ذات‌الریه، اتفاق بیفتد.

برای معالجه این بیماری می‌توانید از ‌پزشک متخصص عفونی خود نوبت بگیرید و جهت‌ درمان خود اقدام کنید، در ادامه این محتوا اطلاعات بیشتر به شما ارائه خواهیم داد.

منظور از عفونت ریه چیست؟

این مشکل می‌تواند توسط یک ویروس، باکتری و گاهی اوقات حتی یک قارچ ایجاد شود. هنگامی که لوله‌های برونش بزرگی که هوا را به ریه‌های شما منتقل می‌کنند و از آن خارج می‌شوند، عفونی شوند، به آن برونشیت می‌گویند. برونشیت بیشتر توسط ویروس ایجاد می‌شود تا باکتری.

ویروس‌ها همچنین می‌توانند به ریه‌ها یا مجاری هوایی که به ریه‌های شما منتهی می‌شوند، حمله کنند که این برونشیولیت نامیده می‌شود. برونشیولیت ویروسی است که بیشتر در نوزادان رخ می‌دهد.

عفونت‌های ریوی مانند ذات‌الریه می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. آن‌ها ممکن است برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) شدیدتر باشند.

علائم عفونت ریه چیست؟

این علائم از خفیف تا شدید متفاوت هستند که به عوامل مختلفی بستگی دارند؛ از جمله سن و سلامت کلی شما و اینکه امکان دارد عفونت توسط ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد شده باشد. این نشانه‌ها ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند؛ اما معمولا طولانی‌تر هستند.

اگر مبتلا به این بیماری شوید، شایع‌ترین علائمی که باید انتظار داشته باشید در اینجا آمده است.

۱. سرفه‌هایی که خلط ایجاد می‌کند

سرفه به رهایی بدن از شر خلط ایجاد شده از راه‌های هوایی ملتهب شده و ریه‌های درگیر کمک می‌کند. این مخاط در شرایطی احتمال اینکه حاوی خون نیز باشد را دارد. در صورت ابتلا به برونشیت یا ذات‌الریه، سرفه‌ای که ایجاد می‌شود، خلط غلیظ تولید کرده و دارای رنگ قابل تشخیصی به صورت زیر است:

  • بدون داشتن رنگ

  • سفید

  • سبز

  • خاکستری که رنگ زرد به خود دارد.

سرفه‌ها حتی بعد از بهبود دیگر نشانه‌ها امکان دارد برای هفته‌های متوالی ادامه‌دار باشد که با گرفتن نوبت از سایت ازپزشک با مراجعه به متخصص عفونی، باید در جهت درمان خود اقدام کنید.

۲. دردهای پر فشار قفسه سینه

درد قفسه سینه‌ای که در صورت عفونت ریه، ایجاد شده باشد، به طور معمول به صورت برنده یا پر فشار بیان می‌شود که درد قفسه سینه در هنگام سرفه کردن یا نفس کشیدن عمیق، شدت پیدا می‌کند. اغلب این دردهای پر شدت در بخش میانی و قسمت بالای کمر شما حس خواهد شد.

۳. داشتن تب

تب داشتن هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن شما تلاش دارد با عفونت بجنگد. دمای معمول بدن فرد، به طور طبیعی حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتی‌گراد) است. در صورت داشتن عفونت باکتریایی ریه، امکان دارد میزان تب شما تا ۱۰۵ درجه فارنهایت (۴۰.۵ درجه سانتی‌گراد) پر خطر بالا رود. هر میزان تب پر شدتِ بیشتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد) شود، گاهی اوقات منجر به بسیاری از نشانه‌های دیگر خواهد شد، مانند:

  • عرق کردن

  • لرز داشتن

  • دردهای سخت عضلانی

  • کم آبی بدن

  • سردرد داشتن

  • ضعف بدنی

چنانچه تب شما از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد) افزایش یافت و از ۳ روز بیشتر طول کشید، باید به پزشک متخصص عفونی یا مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

۴. بدن درد داشتن

زمانی که به عفونت ریه مبتلا باشید، امکان دارد عضله‌ها و کمر شما درد گرفته که میالژی نامیده می‌شود. اغلب احتمال دارد در عضله‌های شما التهاب ایجاد شود که این امر خود باعث درد بدن و عضلات شما در زمان ابتلا به عفونت شود.

  بدن درد داشتن

۵. داشتن آبریزش بینی

داشتن آبریزش بینی و دیگر علائم آنفولانزا مثل عطسه کردن، به طور معمول این عفونت را در پی دارد.

۶. داشتن تنگی نفس

داشتن تنگی نفس به این منظور بوده که حس می‌کنید تنفس برایتان مشکل بوده یا حتی نمی‌توانید به صورت کامل نفس بکشید. چنانچه دچار مشکل تنفسی هستید، باید فورا به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

۷. داشتن احساس خستگی

زمانیکه در بدن شما عفونت وجود داشته باشد، به طور معمول احساس ضعف و خستگی خواهید کرد که استراحت کردن در طول این مدت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

۸. خس خس کردن سینه

در موقع بازدم، ممکن است حس خس خس کردن در سینه خود داشته باشید که شبیه صدای صوت است. این امر به دلیل تنگ شدن مجاری هوایی شما یا ملتهب شدن آن است.

۹. کبودی پوست یا لب‌های شما

به علت کاهش میزان اکسیژن، امکان دارد رنگ ناخن‌ها به رنگ آبی به چشم بخورد.

۱۰. وجود صدای تق تق در ریه شما

یکی از نشانه‌های قابل‌توجه و متداول داشتن این عفونت، دادن صدای تق تق در قاعده ریه‌هاست که به آن ترق دوبازیلار نیز می‌گویند. پزشک با کمک گوشی مخصوص خود، می‌تواند این صداها را تشخیص دهد.

علت‌های ابتلا به عفونت ریه چیست؟

وجود ویروس‌ یا باکتری‌ها، سبب این عفونت می‌شوند. انواع رایج این بیماری، امکان دارد شامل موارد زیر باشد:

  • دارا بودن ذات‌الریه

  • دارا بودن برونشیت

  • دارا بودن برونشیولیت

گاها، عفونت‌های قارچی هم احتمال دارد موجب چنین عفونت شایعی شود. این قارچ‌ها امکان دارد، موارد زیر قرار باشد:

  • پنوموسیستیس جیرووسی

  • هیستوپلاسما کپسولاتوم

  • آسپرژیلوس

 ابتلا به عفونت ریه

مراجعه به پزشک متخصص عفونی جهت معالجه عفونت ریه

همانطور که در این مطلب به آن پرداختیم، این عفونت به دلیل اینکه بسیار شایع است، خصوصا در فصول سرد سال؛ پس تا جایی که ممکن است باید با علائم و علل آن آشنایی داشته باشید تا در صورت بروز هر کدام از این موارد، بتوانید به موقع به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

در سایت از پزشک شما می‌توانید ویزیت آنلاین و مشاوره پزشکی در رابطه با عفونت ریه دریافت کنید و از طریق وب‌سایت نوبت‌دهی ازپزشک، از دکتر متخصص نوبت بگیرید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی